Organisation

Forfatterskolen

Nej, balladen om Det Danske Akademi handler ikke om ytringsfrihed

Egentlig kan man også godt forstå det, hvis medlemmerne trak sig alene på grund af de ting, Marianne Stidsen har sagt som offentlig debattør, skriver Tue Andersen Nexø

Der er gået hul på Peter Adolphsens byld med små historier

Tyve år efter toeren udkommer ’Små historier 3’ af Peter Adolphsen. Det er den bog, han hele tiden helst har villet skrive, og som han finder vigtigst, men alligevel skulle han lige skrive syv andre bøger, før han vendte tilbage til kortprosaformen

Der findes ikke nogen objektiv sandhed om, hvad der er den rigtige litteraturhistorie

Katrine Marie Guldager er ærgerlig over, at Informations tre litteraturhistorieskrivere stort set ikke forholder sig til hendes kritik af 20 før 20-litteraturhistoriens snævre fokus

Information forbigår fællesskabet i sin nye litteraturhistorie

Informations nye litteraturhistorie burde måske have heddet avantgardens litteraturhistorie. I hvert fald synes forfatter Katrine Marie Guldager ikke, at de begivenheder, der skrives ud fra, er væsentlige nok begivenheder, eller at der tages nok ansvar for helheden

I 2018 blev rektor for Forfatterskolen fyret, og sager om grænseoverskridende adfærd skød frem

I 2018 kom Forfatterskolen i stormvejr. Det begyndte med afskedigelsen af rektor Jeppe Brixvold

Den sejrende heks m/k+

Flere ting i Informations serie kan diskuteres, men ikke, at der i dansk litteratur har fundet en vending sted fra det indadvendte og eksistentielle til det udadvendte sociale og politiske. Det har der uomtvisteligt

‘Nej, det er ikke sagligt at spørge mig, om en masse forfattere er ligesom racister’

Informations anmelder af #MeToo-bog gentager i nyt indlæg sin kritik af bogen. Men det spørgsmål, som en omtale af mulige overgreb på Forfatterskolen får hende til at stille, er usagligt, skriver anmelder Thomas Thurah i dette debatindlæg

Grove anklager kræver grundigt belæg – og det giver Stidsen ikke i sin #MeToo-bog

Thomas Thurah mener, min anmeldelse af Stidsens #MeToo-bog er stigmatiserende og forvirrer en vigtig debat. Det samme mener jeg, at Stidsens bog er og gør

Ursula Andkjær Olsen læser i sofaen, i sengen, i toget, i køkkenet, i ...

Informations ugentlige interview om læsevaner er i denne uge med den nyligt tiltrådte rektor på Forfatterskolen, Ursula Andkjær Olsen. Hun læser meget – og meget intenst. Senest har hun læst sig en hel tak mere nærsynet på bare en måned

Forfatterskolens nye rektor vender poesien ud mod verden

Ursula Andkjær Olsen er en af landets mest læste og anerkendte digtere, og hendes værker har haft stor betydning for en yngre digtergeneration, der i dag skriver mere politisk. Fra den 1. august skal hun være rektor for Forfatterskolen i København. Vi tegner et portræt

Sider

Mest læste

  1. Pisseskøn debut af Jens Kæmpe
  2. Thomas Thurah mener, min anmeldelse af Stidsens #MeToo-bog er stigmatiserende og forvirrer en vigtig debat. Det samme mener jeg, at Stidsens bog er og gør
  3. Flere ting i Informations serie kan diskuteres, men ikke, at der i dansk litteratur har fundet en vending sted fra det indadvendte og eksistentielle til det udadvendte sociale og politiske. Det har der uomtvisteligt
  4. Det er vigtigt at tage livet af den myte, at det kan være godt for den kunstneriske karriere at få overskredet sine grænser på det groveste, og af den misforståelse, at der gælder andre moralske standarder for kunstnere end for tandlæger og klejnsmede. Det lærer opgør med grænseoverskridende adfærd på Forfatterskolen og Kunstakademiet i København os
  5. I 2018 kom Forfatterskolen i stormvejr. Det begyndte med afskedigelsen af rektor Jeppe Brixvold
  6. En række fremtrædende danske forfattere har valgt at skifte storbytilværelsen i København ud med det stille liv i Sønderho på Fanø. Her danser de folkedans med de lokale og nyder arbejdsroen og de åbne vidder langt fra hovedstadens litterære cirkler
  7. Egentlig kan man også godt forstå det, hvis medlemmerne trak sig alene på grund af de ting, Marianne Stidsen har sagt som offentlig debattør, skriver Tue Andersen Nexø
  8. I 2001 erklærede forfatteren Claus Beck-Nielsen sig for død. Siden har skiftende figurer fortsat hans produktion i regi af kunstfabrikken Das Beckwerk. Her smelter virkelighed og fiktion sammen i en radikal avantgardisme, som har gjort projektet til kult i kunstverdenen