Organisation

Forfatterskolen

Artikler
Kommentar
11. november 2022

Vi kommer alle til at forholde os til klimaet, enten i en revolution, en krig eller en katastrofe

Forfattere er ikke nødvendigvis nye ideers spydspidser. Men de beskæftiger sig med at formulere det, der ligger mennesker på sinde
Forfatter Maja Luca ville ønske, at vi om nogle år kan trække på smilebåndet af dette klimafokus blandt forfatterne,  men hun tror det ikke.
Anmeldelse
9. september 2022

Melanie Kitti debuterer som nynordisk gotiker, men mest af alt som helt sin egen

Debutanten Melanie Kitti viger hverken tilbage for symboler eller materie i den trykkende ’Halvt urne, halvt gral’. Det er både originalt og godt
Debutanten Melanie Kitti viger hverken tilbage for symboler eller materie i den trykkende ’Halvt urne, halvt gral’. Det er både originalt og godt
Anmeldelse
25. februar 2022

Hans Otto Jørgensens udsender en lille eksplosion i ord, billeder, skrift og stil

Hans Otto Jørgensen gennempløjer sin skrift og dens genfærd i seks små, viltre hæfter
Hans Otto Jørgensen ser sig selv som fri til at være så uforsonlig, som han var helt i begyndelsen, inden han blev forfatter.
Kommentar
28. januar 2022

Det er et problem, når de danske skriveskoler reproducerer de skel, vi allerede ser i samfundet

Den prisnominerede debutforfatter Glenn Bech vil ikke længere undervise på dyre skriveskoler. Han har fat i den lange ende
Den prisnominerede debutforfatter Glenn Bech vil ikke længere undervise på dyre skriveskoler. Han har fat i den lange ende
Nekrolog
19. november 2021

Per Aage Brandt kunne tænke med sin digtning og digte med sin forskning

Semiotiker og forfatter Per Aage Brandt var absolut kult og elektrisk tænkende, hele tiden i gang med at udfordre sig selv og sine egne teser. Og en kæmpe inspiration
Som digter tænkte og filosoferede Per Aage Brandt løs, ligesom han altid havde haft et poetisk svæv i sin forskning og tænkning. Nu er han gået bort.
Interview
4. august 2021

»Jeg talte engang med en anmelder, som sagde, at en realistisk roman aldrig kunne få mere end fire stjerner«

Anmelderstanden har oplevet et magttab, mener Kristeligt Dagblads mangeårige kritiker Nils Gunder Hansen, som opponerer mod et litteratursyn, der ikke er indholdsorienteret. Han er tredje gæst i forfatter Katrine Marie Guldagers samtaleserie om litteraturens og kritikkens tilstand
Som anmelder er man jo i offentlighedens tjeneste, så der skal være en dimension af formidling og karakterisering, før man overfalder en bog ud fra subjektive eller æstetiske kriterier, siger litteraturkritiker Nils Gunder Hansen.
Interview
27. marts 2021

Glenn Bech: »Alle bøger, jeg nogensinde har læst, bærer jeg hos mig som ét værk«

Den anmelderroste romandebutant Glenn Bech kalder Facebook for den værste bog han nogensinde har læst og kommer med en kærlighedsbøn
Den anmelderroste romandebutant Glenn Bech kalder Facebook for den værste bog han nogensinde har læst og kommer med en kærlighedsbøn
Leder
1. marts 2021

Joy Mogensens vision for de kunstneriske uddannelser er opsigtsvækkende

Kulturminister Joy Mogensen er kommet med den klareste udmelding i sin ministerperiode: Fremover skal der fokuseres på håndværk og ikke på teori på de kunstneriske uddannelser. Det vidner om en brydningstid
Det lyder umiddelbart forjættende, at kulturminister Joy Mogensen (S) nu vil satse på den unikke kunstneriske faglighed på landets kunstuddannelser.
Essay
18. december 2020

Naturen egner sig ikke til moderne litteratur, medmindre man skodder sin cigaret i et lille firben

Hvordan skulle man beskrive det her uden at lyde corny, uden at det blev en bevidstløs gentagelse af noget læst, en fluffy drøm om at skrive noget smukt? Blomster, glitrende guldagtige sten, knogler og kranier. Naturens selskab var bedre end noget andet selskab. Jeg følte mig som Indiana Jones. Samlede alt interessant op og puttede det i Wood Wood-rygsækken
Nåede jeg ikke ned, før mørket kom, ville jeg være nødt til at sove i fårehyrdens hus sammen med den døde ged. Det var okay.
Kommentar
14. august 2020

Hvordan ser kunstens mesterlæreplads ud anno 2020?

Hele fotoskolen Fatamorganas ledelse har trukket sig efter klager over stifterens chikane og tyranni. Dermed skal en ny, ung bestyrelse skabe en vision for, hvordan en kunstnerisk skole efter MeToo bør ledes og struktureres
Den prestigiøse københavnske fotoskole Fatamorgana blev stiftet i 1989 af fotograf Morten Bo, som i over tre årtier underviste med en brutal stil.

Sider

  • Interview
    28. februar 2020

    Der er gået hul på Peter Adolphsens byld med små historier

    Tyve år efter toeren udkommer ’Små historier 3’ af Peter Adolphsen. Det er den bog, han hele tiden helst har villet skrive, og som han finder vigtigst, men alligevel skulle han lige skrive syv andre bøger, før han vendte tilbage til kortprosaformen
    Der er gået tyve år fra udgivelsen af ’Små historier 2’ i 2000. I alle de tyve år har det været den her bog, jeg helst ville skrive, og som jeg synes er vigtigst at få ud, siger Peter Adolphsen.
  • Leder
    15. juni 2006

    Hårdtslående humor

    Maja Lee Langvads sprælske debut leger med, hvor svært det er at blive "dansk"
  • Interview
    21. oktober 2017

    For og imod #MeToo

    Forfatter Kristina Nya Glaffey mener, at #MeToo-kampagnen er en tiltrængt talerstol, der giver kvinder mod til at tale om sexisme og sexchikane. Kunstner Maja Malou Lyse mener ikke, det bør være ofrenes ansvar at eksponere sig selv for at sætte fokus på et problem, alle ville kende til, hvis de ellers gad åbne øjnene. Information har talt med dem begge
    Forfatter Kristina Nya Glaffey delte onsdag hashtagget #MeToo sammen med en beretning om sine egne oplevelser med sexisme og sexchikane på Forfatterskolen.
  • Leder
    10. november 2018

    Krænkelser gør ikke nogen til bedre kunstnere

    Det er vigtigt at tage livet af den myte, at det kan være godt for den kunstneriske karriere at få overskredet sine grænser på det groveste, og af den misforståelse, at der gælder andre moralske standarder for kunstnere end for tandlæger og klejnsmede. Det lærer opgør med grænseoverskridende adfærd på Forfatterskolen og Kunstakademiet i København os
  • Interview
    13. januar 2018

    Lone Aburas: ’Jeg har stor sympati for indignationen og uforsonligheden’

    Lone Aburas skrev sin agitprop-pamflet ’Det er et jeg der taler (regnskabets time)’ for at lufte en vrede over racisme og kynisk flygtningepolitik, som hun savner i den offentlige debat. Nu har hun lige modtaget Montanas Litteraturpris for bogen og synes i øvrigt, at Michel Houellebecq står for alt det, hun ikke kan lide – men ham kan hun godt lide
    Forfatter Lone Aburas skrev sin prisbelønnede pamflet for at få luft for sin vrede over flygtningepolitikken. ’Folk siger, at jeg skal holde op med at læse om krig og vold, men jeg vil ikke holde op med at læse om det. Det mindste, man kan gøre, er at vide, at det sker. Så kan det være, at man på et tidspunkt begynder at gøre noget.’
  • Anmeldelse
    9. september 2022

    Melanie Kitti debuterer som nynordisk gotiker, men mest af alt som helt sin egen

    Debutanten Melanie Kitti viger hverken tilbage for symboler eller materie i den trykkende ’Halvt urne, halvt gral’. Det er både originalt og godt
    Debutanten Melanie Kitti viger hverken tilbage for symboler eller materie i den trykkende ’Halvt urne, halvt gral’. Det er både originalt og godt
  • Anmeldelse
    26. april 2019
    Pisseskøn debut af Jens Kæmpe
  • Essay
    27. december 2019

    I 2018 blev rektor for Forfatterskolen fyret, og sager om grænseoverskridende adfærd skød frem

    I 2018 kom Forfatterskolen i stormvejr. Det begyndte med afskedigelsen af rektor Jeppe Brixvold
    Per Aage Brandt og Poul Borum grundlagde Forfatterskolen i 1987 på Strandgade på Christianshavn. Borums måde at undervise på har sidenhen fået kritik. »Det her ville jeg ikke engang skrive i et brev … til én jeg ikke kunne lide,« har Poul Borum blandt andet sagt i plenum om en af elevernes tekster.