Organisation

Forfatterskolen

Tis er tydeligvis et tema i Jens Kæmpes forrygende debut

Pisseskøn debut af Jens Kæmpe

»Moderskab er altid politisk og altid økonomisk«

Moderskabet er genstand for grundig granskning i disse år. På Forfatterskolens seminar ‘Økonomi og moderskab’ pegede kurator og forsker Ida Bencke på, at vi næppe kan forstå natur eller moderskab som noget rent naturligt, der finder sted uden menneskelig, politisk eller økonomisk påvirkning. Information rapporterer derfra

Arbejdet med en kulturændring på Forfatterskolen er ikke slut

Den rapport fra Forfatterskolens whistleblowerordning, der netop er færdiggjort, skal ikke fungere som en tidskapsel med beretninger om dengang, autoriteter ikke behøvede at styre sig. Den skal fungere som et redskab for forbedring af skolens arbejdsmiljø. At det sker, er bestyrelsens ansvar

Formand: Der er brug for en ny ledelsesstruktur på Forfatterskolen

Med 43 indberetninger om upassende og krænkende adfærd har whistleblower-ordningen på Forfatterskolen blotlagt en syg kultur. Resultatet giver ikke bestyrelsen anledning til en større uvildig undersøgelse af forholdene på skolen, men til gengæld skal der gøres op med rektors position som både kunstnerisk og administrativ leder, siger formand

Krænkelser gør ikke nogen til bedre kunstnere

Det er vigtigt at tage livet af den myte, at det kan være godt for den kunstneriske karriere at få overskredet sine grænser på det groveste, og af den misforståelse, at der gælder andre moralske standarder for kunstnere end for tandlæger og klejnsmede. Det lærer opgør med grænseoverskridende adfærd på Forfatterskolen og Kunstakademiet i København os

Det er en misforståelse, at kunstnerisk frihed giver ret til grænseoverskridende adfærd – også på Forfatterskolen

Forfatterskolens bestyrelse er i sin gode ret til at fyre en rektor, hvis man ikke mener, vedkommende er i stand til at løfte opgaven på ansvarlig vis

Lone Aburas: ’Jeg har stor sympati for indignationen og uforsonligheden’

Lone Aburas skrev sin agitprop-pamflet ’Det er et jeg der taler (regnskabets time)’ for at lufte en vrede over racisme og kynisk flygtningepolitik, som hun savner i den offentlige debat. Nu har hun lige modtaget Montanas Litteraturpris for bogen og synes i øvrigt, at Michel Houellebecq står for alt det, hun ikke kan lide – men ham kan hun godt lide
Klumme

Forfatterskolen reagerer på #metoo med klare retningslinjer for sexchikane. Se, det er vejen frem

Det her er grundlæggende et spørgsmål om civilisation, og meget står og falder med, at der rundtomkring i vores samfund formuleres klare retningslinjer for vores mellemmenneskelige relationer

For og imod #MeToo

Forfatter Kristina Nya Glaffey mener, at #MeToo-kampagnen er en tiltrængt talerstol, der giver kvinder mod til at tale om sexisme og sexchikane. Kunstner Maja Malou Lyse mener ikke, det bør være ofrenes ansvar at eksponere sig selv for at sætte fokus på et problem, alle ville kende til, hvis de ellers gad åbne øjnene. Information har talt med dem begge

#metoo er ny radikal historieskrivning

Afsløringen af Harvey Weinstein og et enkelt tweet fra Alyssa Milano har åbnet en ladeport med uforudsigelige konsekvenser og skabt en helt ny social massebevægelse – og ingen tvivl om, at det hele også er en reaktion på, at den krænkende kultur lige nu med Trump som præsident også fejrer sin triumf. Det har taget os alle med bukserne nede

Sider

Mest læste

  1. Pisseskøn debut af Jens Kæmpe
  2. Moderskabet er genstand for grundig granskning i disse år. På Forfatterskolens seminar ‘Økonomi og moderskab’ pegede kurator og forsker Ida Bencke på, at vi næppe kan forstå natur eller moderskab som noget rent naturligt, der finder sted uden menneskelig, politisk eller økonomisk påvirkning. Information rapporterer derfra
  3. Folk må ifølge digteren Mette Moestrup gerne behandle hendes digte som æbler: De må gerne æde dem. I morgen udkommer hendes bog, ’Golden Delicious’
  4. Opfattelsen af jeg’et som en kerne er misvisende, for man kan ikke adskille menneskets bevidsthed fra verden. Det mener Theis Ørntoft, der netop er blevet færdig på Forfatterskolen. Hans digte er et personligt opgør mod den vestlige verdens grundlæggende organisationsprincip – jeg'et
  5. Vingummigrøn absint, svampe, ecstasy, knytnæver og kærlighed udgør de faste holdepunkter i en rejse gennem virkelighedens og drømmenes København i en ny ungdomsroman af debutanten Ronnie Andersen. Dette er historien om en ungdom på stoffer
  6. Stop Hother! En Danmarksfarce 9 Resumé: Jagten på manden, der hævder at have myrdet Oluf Palme fortsætter, men systemkritikeren og frihedskæmperen Niels Barfoed, der antræffes i sit hjem viklet ind i et par kælne strømpebukser, nægter om et øjeblik hans eksistens...
  7. Digter og krimiforfatter Christian Dorph gider ikke mere mandlig forstillelse og komediespil for at tækkes kvinderne. Mændene må ud af busken og yde kvinderne modstand