Organisation

Forfatterskolen

Den sejrende heks m/k+

Flere ting i Informations serie kan diskuteres, men ikke, at der i dansk litteratur har fundet en vending sted fra det indadvendte og eksistentielle til det udadvendte sociale og politiske. Det har der uomtvisteligt

‘Nej, det er ikke sagligt at spørge mig, om en masse forfattere er ligesom racister’

Informations anmelder af #MeToo-bog gentager i nyt indlæg sin kritik af bogen. Men det spørgsmål, som en omtale af mulige overgreb på Forfatterskolen får hende til at stille, er usagligt, skriver anmelder Thomas Thurah i dette debatindlæg

Grove anklager kræver grundigt belæg – og det giver Stidsen ikke i sin #MeToo-bog

Thomas Thurah mener, min anmeldelse af Stidsens #MeToo-bog er stigmatiserende og forvirrer en vigtig debat. Det samme mener jeg, at Stidsens bog er og gør

Ursula Andkjær Olsen læser i sofaen, i sengen, i toget, i køkkenet, i ...

Informations ugentlige interview om læsevaner er i denne uge med den nyligt tiltrådte rektor på Forfatterskolen, Ursula Andkjær Olsen. Hun læser meget – og meget intenst. Senest har hun læst sig en hel tak mere nærsynet på bare en måned

Forfatterskolens nye rektor vender poesien ud mod verden

Ursula Andkjær Olsen er en af landets mest læste og anerkendte digtere, og hendes værker har haft stor betydning for en yngre digtergeneration, der i dag skriver mere politisk. Fra den 1. august skal hun være rektor for Forfatterskolen i København. Vi tegner et portræt

Tis er tydeligvis et tema i Jens Kæmpes forrygende debut

Pisseskøn debut af Jens Kæmpe

»Moderskab er altid politisk og altid økonomisk«

Moderskabet er genstand for grundig granskning i disse år. På Forfatterskolens seminar ‘Økonomi og moderskab’ pegede kurator og forsker Ida Bencke på, at vi næppe kan forstå natur eller moderskab som noget rent naturligt, der finder sted uden menneskelig, politisk eller økonomisk påvirkning. Information rapporterer derfra

Arbejdet med en kulturændring på Forfatterskolen er ikke slut

Den rapport fra Forfatterskolens whistleblowerordning, der netop er færdiggjort, skal ikke fungere som en tidskapsel med beretninger om dengang, autoriteter ikke behøvede at styre sig. Den skal fungere som et redskab for forbedring af skolens arbejdsmiljø. At det sker, er bestyrelsens ansvar

Formand: Der er brug for en ny ledelsesstruktur på Forfatterskolen

Med 43 indberetninger om upassende og krænkende adfærd har whistleblower-ordningen på Forfatterskolen blotlagt en syg kultur. Resultatet giver ikke bestyrelsen anledning til en større uvildig undersøgelse af forholdene på skolen, men til gengæld skal der gøres op med rektors position som både kunstnerisk og administrativ leder, siger formand

Krænkelser gør ikke nogen til bedre kunstnere

Det er vigtigt at tage livet af den myte, at det kan være godt for den kunstneriske karriere at få overskredet sine grænser på det groveste, og af den misforståelse, at der gælder andre moralske standarder for kunstnere end for tandlæger og klejnsmede. Det lærer opgør med grænseoverskridende adfærd på Forfatterskolen og Kunstakademiet i København os

Sider

Mest læste

  1. Flere ting i Informations serie kan diskuteres, men ikke, at der i dansk litteratur har fundet en vending sted fra det indadvendte og eksistentielle til det udadvendte sociale og politiske. Det har der uomtvisteligt
  2. Pisseskøn debut af Jens Kæmpe
  3. Thomas Thurah mener, min anmeldelse af Stidsens #MeToo-bog er stigmatiserende og forvirrer en vigtig debat. Det samme mener jeg, at Stidsens bog er og gør
  4. Moderskabet er genstand for grundig granskning i disse år. På Forfatterskolens seminar ‘Økonomi og moderskab’ pegede kurator og forsker Ida Bencke på, at vi næppe kan forstå natur eller moderskab som noget rent naturligt, der finder sted uden menneskelig, politisk eller økonomisk påvirkning. Information rapporterer derfra
  5. Det er tid til at sætte sig hjem. Og læse og lytte. I stilhed. Til det mod, årets bøder er udtryk for. På bogmessen drukner det hele i larm, iltmangel og dalende litterær modtagelighed
  6. Passager af Lone Aburas’ semiselvbiografiske romandebut er vedkommende, morsomme og perspektivudvidende i sin tilgang til kulturel identitet. Resten er Bridget Jones for indforståede litterater
  7. Indvandrerlitteraturen er nærmest usynlig herhjemme. Skønlitteratur fra en indvandrers hånd tages simpelthen ikke lige så alvorligt i Danmark som i vores nabolande, samtidig med at sproglige barrierer kommer i vejen, lyder forklaringen