Organisation

Gasværket

Artikler
Anmeldelse
1. oktober 2021

På Østre Gasværk stamper og klasker de unge sig lige ind i døden

Fødderne stampede i jorden, og armene klaskede mod de unge kroppe i dødskamp, så tilskuerne i Østre Gasværk blev revet med af skræk og begejstring til Pina Bauschs legendariske koreografi til ’Le Sacre du printemps’. En ofringsdans uden egoer
 
Anmeldelse
28. august 2015

Kedeligt cirkusstyrt

Cirkus Cirkör byder på en toppromoveret forestilling om et akrobatstyrt. Men gæstespillet i Østre Gasværk er et flop
Nyhed
27. august 2011

Cykelcharme under kuplen

Se på mig! Sådan siger cykelmyggen Egon. Og vi ser og ser. For den franske cykelartist på Gasværket er så uimodståelig, at man næsten glemmer, at historien knækker undervejs
Cirkusteknik møder tåspidspoesi, når Serge Huercios cykelartist lokker Nadia Dahls balletdanser på den tohjulede i Gasværkets veloplagte Cykelmyggen Egon.
Interview
3. april 2010

Nicolas Bro om Macbeth: Man kan også komme æreløst til magten i dag

Nicolas Bros Macbeth er ikke en svag mand. Han er en morder, der ved, hvad han skal gøre for at tilrane sig tronen. Og Macbeth har i virkeligheden mere til fælles med Vladimir Putin end med den moderne afmaskuliniserede mand, der manipuleres af en stærk kvinde
Det er mordet i Macbeth, der fascinerer Nicolas Bro. Han synes, at fortolkningen af Macbeth har handlet meget om hans tvivl. Han fremstilles som den svage mand, der manipuleres til at gå efter tronen af en skrupelløs Lady Macbeth.
Leder
30. marts 2010

Pias piratteater

Det er en stærk og kompetent teaterkvinde, bestyrelserne for Østre Gasværk Teater og Københavns Teater nu har valgt. Men de kan næppe forudse hendes næste teaterangreb. Pia Jette Hansen er ikke typen, man tæmmer
22. marts 2010

Macmunter

Nicolas Bro griner stort på sin liderlige vej mod tronen i Wiedemann & Ravns billedflotte Macbeth på Gasværket. Men der bliver for mange ord og for lidt action
Katrine Wiedemann griber sikkert fat om Macbeth ved at gøre heksene til ludere for den hjemvendte sejrherre. Men grebet om følelserne kniber det med.
20. marts 2010

Stille dans og tårestorm

'Les Ballets C de la B' fik følelserne i kog hos tilskuerne i Skuespilhuset. Ganske langsomt og næsten uden lyd
Musklerne tonser, men blikkene ender alligevel i det følelsesstærke belgiske dansegæstespil 'Out of Context' med 'Les Ballets C de la B'.
20. marts 2010

Hun er din kone og din mand

Lady Macbeth er gledet ind i sproget som definitionen på den rendyrkede kvindelige ondskab. Ond var hun. Men alene var hun ikke
Nyhed
9. januar 2010

Stephensen-farcen fortsætter

Ni arbejdstimer var der imellem fyringerne af Jon Stephensen. Denne gang er det filmselskabet Zentropa, der har skilt sig af med den tidligere teaterdirektør. Kilder hævder, Susanne Bier står bag. Det benægter Zentropa-chef Peter Aalbæk, der dog erkender at lyve 400 gange om dagen
Nyhed
29. december 2009

Realityteater med drømmeskred

Dansk scenekunst i 00'erne ville allerhelst være realistisk teater. Også selv om performanceteatret og dukketeatret sammen med dansen og teaterkoncerten tilbød raffinerede stiliseringer. Teatret drømte om drømmen ...
Det er synd for menneskene, men det var fantastisk for det danske teaterpublikum, at Katrine Wiedemann og Maja Ravn fortolkede 'Et Drømmespil' på Betty Nansen Teatret med Sofie Gråbøl og Oluf Johannessen som de forelskede. Her er idyllen ved komfuret dog allerede forstyrret af Laura Bro. Velkommen, realisme!

Sider

  • Anmeldelse
    15. oktober 2007

    Far, jeg har skrevet to taler

    Intet er for meget, intet er for lidt i Vibeke Bjelkes fascinerende 'Festen' på Gasværket
  • Anmeldelse
    1. oktober 2021

    På Østre Gasværk stamper og klasker de unge sig lige ind i døden

    Fødderne stampede i jorden, og armene klaskede mod de unge kroppe i dødskamp, så tilskuerne i Østre Gasværk blev revet med af skræk og begejstring til Pina Bauschs legendariske koreografi til ’Le Sacre du printemps’. En ofringsdans uden egoer
     
  • Nyhed
    9. januar 2010

    Stephensen-farcen fortsætter

    Ni arbejdstimer var der imellem fyringerne af Jon Stephensen. Denne gang er det filmselskabet Zentropa, der har skilt sig af med den tidligere teaterdirektør. Kilder hævder, Susanne Bier står bag. Det benægter Zentropa-chef Peter Aalbæk, der dog erkender at lyve 400 gange om dagen
  • Nyhed
    24. november 2009

    Kulturfolk: Jon Stephensen begik en tilgivelig fejl

    Teaterchefen brød sin kontrakt. Det er alle enige om. Men fyringen bør genovervejes. Det mener hovedpersonen selv med en lang række kulturpersonligheders støtte