Organisation

Gl Holtegaard

Leder
19. juli 2021

Pandemien har givet nye indsigter på kunstscenen, som vi ikke må glemme

Forhåbentligt bliver de forhold og strukturer, som pandemien har tydeliggjort, ikke glemt lige med det samme. Det er vigtige erkendelser, som kan styrke kunstscenen på sigt
Det har været imponerende at se, hvor hurtigt kunstnere og kunsthaller har reageret innovativt på pandemien. Eksempelvis lykkedes det Copenhagen Contemporary at skabe en af årets mest vedkommende udstillinger ved hurtigt at kuratere en præcis udstilling med mange internationale kunstnere. Udstillingen imødekom coronakrav ved at være udendørs, og David Shrigley lavede krydser rundt i udstillingen, der markerede den korrekte coronaafstand. Foto her er dog fra udstillingen indendørs.

 
Anmeldelse
5. juni 2021

Jesper Just lefler for klimakunsten med sølle stiklinger fra vindueskarmen

Den anerkendte danske kunstner har omdannet kunsthallen Gl. Holtegaard til en planteskole. Her kan man se flotte og marmoragtige videoer af balletkroppe, som er Justs signatur – men hans take på klimakrisen er undervældende
Jesper Justs udstilling på Gl. Holtegaard virker dovent materialemæssigt, og han er ellers så god til materialer.
Baggrund
15. marts 2021

Hvor mange danskere gider se en hekseudstilling online? Svar: 10.000

Gallerierne er åbnet, mens danske museer og kunsthaller stadig afventer årets første gæster. Det tackler de med en blanding af online og udendørstiltag. Information sonderer deres nye virkelighed og erfaringer og spørger, om nogen af initiativerne er kommet for at blive
På Esbjerg Kunstmuseum har de haft succes med at skabe kontakt mellem kunstner og museets gæster online. Kunstnere laver et oplæg, som gæsterne kan bygge videre på hjemme ved at downloade nogle enkle computerprogrammer. Her har kunstneren Sofie Bird Møller stillet et af sine penselstrøg til rådighed, som man som onlinegæst så kan indarbejde i sit eget foto. Her har Peter Leth sat det ind som flammen på et lys
Anmeldelse
12. juni 2020

Anna Bjerger maler skovsøer for at male ikke for at male skovsøer

Den svenske kunstner Anna Bjerger bruger i sine malerier figurationen som et alibi for at undersøge maleriets form. En aktuel udstilling på Gl. Holtegaard viser, hvor godt hun gør det
Anna Bergers udstilling ’Dark Light’ kan ses på Gl. Holtegaard indtil 12. juli
Anmeldelse
11. februar 2020

Ebbe Stub Wittrup springer modigt ud i at udvikle sit kunstneriske sprog – desværre ikke helt uden at se sig tilbage

Den danske billedkunstner Ebbe Stub Wittrup er lige nu aktuel med hele to soloudstillinger. En retrospektiv på Gl. Holtegaard og en nyproduceret på Copenhagen Contemporary. Begge udstillinger er velkomponerede, men som et par i dialog kommer de upåagtet til at tale i munden på hinanden
Ebbe Stub Wittrups nye udstilling, Botanical Drift, på Copenhagen Contemporary.
Anmeldelse
27. december 2019

De skønneste kunstnerbøger i 2019

Her er et udvalg på ti af årets skønneste danske kunstnerbøger
Landscape Modern Oil Painting Canvas Painting Abstract Oil Painting Wall Hanging af Jir Sandel.
Anmeldelse
27. maj 2019

Astrid Svangren fremmaner skamløst det feminine – og med morderisk slagside

Astrid Svangrens kontrollerede, men viltre udstilling på Gl. Holtegaard komponerer en sart, generøs verden fuld af skamløs femininitet og suspensefyldte barndomssansninger
Astrid Svangrens feminine æstetik er sart og romantisk med en morderisk slagside, hvor elementerne forbinder sig organisk gennem rummene.

 
Anmeldelse
12. februar 2019

Halvskuffende møde med den kritiske kunstner Peter Holst Henckel på Gl. Holtegaard

Spidsfindige og velanbragte værker om blik, magt og ideologi bliver afløst af poesiforladte banaliteter i udstillingen ’Gensyn med Paradis’
Dannebrog i modvind: Vort nationale flag, som Peter Holst Henckel fremstiller det i kunstværket ’Gensyn med Danmark’, der lige nu vises på Gl. Holtegaard som del af kunstnerens soloudstilling.
Anmeldelse
28. august 2018

Hatten af for en vovet udstilling af surrealisten Rita Kernn-Larsens hoved- og mellemværker

Det er på høje tid med en samlet præsentation af den danske surrealistiske maler Rita Kernn-Larsens værker, men totaliscenesættelsen af hendes kunstnerskab på Gl. Holtegaard er kun delvist vellykket
Rita Kernn-Larsen: ’Træpantomime’, (1934). 
Interview
12. juni 2018

Mette Winckelmann: »Jeg arbejder med sanseindtryk med en politisk agenda«

Billedkunstneren Mette Winckelmann er en slags tekstilkunstnernes Inger Christensen, når hun på sin store og hyldede udstilling på Gl. Holtegaard bl.a. placerer stofbaner efter Fibonaccis talrække. Hun mener, at hendes arbejde med abstrakt kunst har et klart politisk sigte. Den vedrører nemlig hele vores måde at indrette os i verden på
Udgangspunktet for Mette Winckelmann er, at man aldrig kan slippe fri af det allerede eksisterende. Det har hun radikaliseret i udstillingen, hvor hun har bibeholdt alle vægge og huller fra den forudgående udstilling. Ravpluks og huller i vægge, skillevægge, kasser har hun været nødt til at tænke med, da hun satte sin udstilling op

Sider