Organisation

Gl Holtegaard

Hvor mange danskere gider se en hekseudstilling online? Svar: 10.000

Gallerierne er åbnet, mens danske museer og kunsthaller stadig afventer årets første gæster. Det tackler de med en blanding af online og udendørstiltag. Information sonderer deres nye virkelighed og erfaringer og spørger, om nogen af initiativerne er kommet for at blive

Anna Bjerger maler skovsøer for at male ikke for at male skovsøer

Den svenske kunstner Anna Bjerger bruger i sine malerier figurationen som et alibi for at undersøge maleriets form. En aktuel udstilling på Gl. Holtegaard viser, hvor godt hun gør det

Ebbe Stub Wittrup springer modigt ud i at udvikle sit kunstneriske sprog – desværre ikke helt uden at se sig tilbage

Den danske billedkunstner Ebbe Stub Wittrup er lige nu aktuel med hele to soloudstillinger. En retrospektiv på Gl. Holtegaard og en nyproduceret på Copenhagen Contemporary. Begge udstillinger er velkomponerede, men som et par i dialog kommer de upåagtet til at tale i munden på hinanden

De skønneste kunstnerbøger i 2019

Her er et udvalg på ti af årets skønneste danske kunstnerbøger

Astrid Svangren fremmaner skamløst det feminine – og med morderisk slagside

Astrid Svangrens kontrollerede, men viltre udstilling på Gl. Holtegaard komponerer en sart, generøs verden fuld af skamløs femininitet og suspensefyldte barndomssansninger

Halvskuffende møde med den kritiske kunstner Peter Holst Henckel på Gl. Holtegaard

Spidsfindige og velanbragte værker om blik, magt og ideologi bliver afløst af poesiforladte banaliteter i udstillingen ’Gensyn med Paradis’

Hatten af for en vovet udstilling af surrealisten Rita Kernn-Larsens hoved- og mellemværker

Det er på høje tid med en samlet præsentation af den danske surrealistiske maler Rita Kernn-Larsens værker, men totaliscenesættelsen af hendes kunstnerskab på Gl. Holtegaard er kun delvist vellykket

Mette Winckelmann: »Jeg arbejder med sanseindtryk med en politisk agenda«

Billedkunstneren Mette Winckelmann er en slags tekstilkunstnernes Inger Christensen, når hun på sin store og hyldede udstilling på Gl. Holtegaard bl.a. placerer stofbaner efter Fibonaccis talrække. Hun mener, at hendes arbejde med abstrakt kunst har et klart politisk sigte. Den vedrører nemlig hele vores måde at indrette os i verden på

Mette Winckelmann indtager og overtager suverænt Gl. Holtegaard

Der ligger et oprør i at arbejde med tekstil: At bringe oversete verdner i spil. Og ’Stop Calling Me Names’ er et forrygende møde mellem systematik og aristokratisk grunge i Mette Winckelmanns intervention i Gl. Holtegaards barokarkitektur

Kolonihistorien er svær at slæbe på

Er historien om Danmark som kolonimagt et overstået kapitel, som vi kan kigge tilbage på, klogere end dengang? Eller hjemsøger historien os stadig, indfiltret i det moderne liv? Udstillingen ’Kolonihistorier – magt og afmagt’ har ikke et entydigt svar, men lægger op til debat om historien og dens konsekvenser

Sider

Mest læste

  1. Her er et udvalg på ti af årets skønneste danske kunstnerbøger
  2. Der ligger et oprør i at arbejde med tekstil: At bringe oversete verdner i spil. Og ’Stop Calling Me Names’ er et forrygende møde mellem systematik og aristokratisk grunge i Mette Winckelmanns intervention i Gl. Holtegaards barokarkitektur
  3. Gallerierne er åbnet, mens danske museer og kunsthaller stadig afventer årets første gæster. Det tackler de med en blanding af online og udendørstiltag. Information sonderer deres nye virkelighed og erfaringer og spørger, om nogen af initiativerne er kommet for at blive
  4. Billedkunstneren Mette Winckelmann er en slags tekstilkunstnernes Inger Christensen, når hun på sin store og hyldede udstilling på Gl. Holtegaard bl.a. placerer stofbaner efter Fibonaccis talrække. Hun mener, at hendes arbejde med abstrakt kunst har et klart politisk sigte. Den vedrører nemlig hele vores måde at indrette os i verden på
  5. Den danske billedkunstner Ebbe Stub Wittrup er lige nu aktuel med hele to soloudstillinger. En retrospektiv på Gl. Holtegaard og en nyproduceret på Copenhagen Contemporary. Begge udstillinger er velkomponerede, men som et par i dialog kommer de upåagtet til at tale i munden på hinanden