Organisation

Gl strand

Artikler
Kunstkritik
27. januar 2023

Kinesisk samtidskunst anno 2023 spørger, hvem der har retten til at glo og blive begloet

Kinesisk samtidskunst anno 2023 er fuld af ris, skrifttegn og drager. Men på Gl. Strand viser en perlerække af kunstnere også, at man ikke kan følge sine fordomme om riget i midten til dørs
Geng Xue: ’Mr. Sea’ (2014), still fra video
KUNSTOVERBLIK
9. december 2022

Årets værk, årets trend og årets performance: Vi kårer det bedste fra kunsten 2022

Hvad var årets største trend? Hvad hidsede flest sig op over? Og hvad var årets store genopdagelse? Informations kunstredaktør rapporterer fra året, der gik
Leonora Carrington, ’Mayaernes magiske verden’, 1963. Courtesy of The National Museum of Anthropology, INAH, National Institute of Anthropology and History © Estate of Leonora Carrington / VISDA
Anmeldelse
7. oktober 2022

Lee Lozano lavede livskunst af ekstrem karakter, men Gl Strand sætter den i glas og ramme

Det hele er meget pænt på Gl Strands udstilling om den ekstreme, amerikanske livskunstner Lee Lozano, selv om man også glimtvis på udstillingen rammes af den overflod af sandhedssøgende vildskab, aggression og vulgaritet, som er så karakteristisk for hende
Lee Lozano: Uden titel (1962) © The Estate of Lee Lozano. Courtesy Hauser & Wirth.
Anmeldelse
22. marts 2022

Anna Stahns kunst ligner sofastykker. Men i virkeligheden smider de små, feministiske bomber

Rejekællinger og hattedamer får lov at bryde fri af stereotyperne i den unge kunstner Anna Stahns første soloudstilling. Desværre smykker kunsthallen Gl. Strand sig med kritiske fjer, de ikke har gjort sig fortjent til at låne
Rejekællinger og hattedamer får lov at bryde fri af stereotyperne i den unge kunstner Anna Stahns første soloudstilling. Desværre smykker kunsthallen Gl. Strand sig med kritiske fjer, de ikke har gjort sig fortjent til at låne
Kommentar
1. oktober 2021

Museerne har endelig fundet kvinders værker frem, lad os give dem en chance, før vi bliver trætte af temaet

De danske museer får på puklen for at reklamere med kunst lavet af kvinder. Men kritikken lugter af æstetisk snæversyn
Lene Adler Petersens værk fra 1976 ’Tingene din historie, befri dig for tingene’, der lige nu kan ses på SMK’s udstilling ’Efter stilheden’.
Anmeldelse
19. juli 2021

Astrid Myntekær lader tiden gå og insekterne dø. Det er utroligt smukt at se på

Kunstneren Astrid Myntekær viser med udstillingen ’Insecare’, at klimakrise og skønhed godt kan være to sider af samme sag. På Gl. Strand indvarsler kæmpemæssige bronzeinsekter de sidste dages komme
Astrid Myntekær leverer et overbevisende forsvar ikke bare for insekternes nytteværdi, men også for deres formers skønhed, som man næsten ikke kan bære tanken om at skulle miste.
Anmeldelse
1. juli 2021

Olivia Holm-Møller er den gnistrende dronning mellem Jorn og Willumsen

Et tindrende kunstnermøde mellem store danske modernistiske malere på GL STRAND i København får først og fremmest Olivia Holm-Møller frem i lyset, hvor hun bør blive fra nu af
Et tindrende kunstnermøde mellem store danske modernistiske malere på GL STRAND i København får først og fremmest Olivia Holm-Møller frem i lyset, hvor hun bør blive fra nu af
Anmeldelse
18. november 2020

En afmålt strandbred under de urbane brosten

Tue Greenfort er en kunstner, der kan tænke og formgive naturens store økopolitiske spørgsmål på sin helt egen spekulative måde – men når den allemandsejede danske strand bliver motivet i hans nye soloudstilling, vokser kedsomheden frem i sandet
»Det er ikke, fordi koncepterne ikke er interessante og gennemtænkte, Greenfort er en mester i præcision. Men jeg får hurtigt en fornemmelse af kedsomhed, af et for magert arbejde med temaet,« skriver Ida Marie Hede i sin anmeldelse af Tue Greenforts udstilling på Gl. Strand.
Anmeldelse
6. november 2020

Nådesløse selvportrætter vælter ud over billedfladen i to aktuelle udstillinger

To aktuelle udstillinger viser, hvorfor selvportrættet er så vildt og fascinerende. Fra røde kinder og frisk ungdom til hængebryster og dødsmærket ansigt
Miriam Cahn, ’unfertig’, 1996 + 17.12.18 + 5.3.2019. Kunstneren, Meyer Riegger, Berlin/Karlsruhe, Galerie Jocelyn Wolff, Paris
Anmeldelse
24. september 2018

Måske står de og brøler tavst, fordi de alle er under angreb af baguettes?

Nina Beiers løveskulpturer på Gl. Strand dekoreret med brød og blingbling er både symbolske og sjove – men også yderst selvbevidste
Nina Beiers løveskulpturer omgæret af bøjede baguettes udtrykker en slags kondenseret kapitalismekritik.

Sider