Organisation

Gladiator

Kommentar
12. april 2022

I dag er gode bøger skrevet af spektakulære personligheder – for det er dem, der sælger

Forlagene har for længst forstået, at de ikke sælger bøger. De sælger forfatterbrands. Jo mere en forfatter selv larmer, jo mindre arbejde skal et forlag lægge i at promovere. Opmærksomhedskapitalismen styrer bogbranchen, og det afgørende er forfatterens identitet, skriver forfatter og kandidat i erhvervsøkonomi og filosofi Jannik Landt Fogt i dette debatindlæg
20-årige Haidar Ansari afsoner en fægselsdom og debuterer som digter på Gyldendal med 'Institutionaliseret'.
Ugen på kulturgangen
1. april 2022

I denne uge fortrød museer deres samarbejde med opioid-familie, og musikere deres medvirken på DR

Samarbejde er bedst baseret på gensidig respekt, og derfor har flere museer efterhånden fjernet navnet Sackler fra udstillinger, som den velhavende familie har støttet. Lidt sent til boykottet kommer nu British Museum. Imens skal andre museer nu kæmpe mod en anden uønsket gæst
Allerede i 2019 fjernede Louvre i Paris Sackler-navnet fra flere udstillinger efter globale protester
Anmeldelse
25. februar 2022

Hans Otto Jørgensens udsender en lille eksplosion i ord, billeder, skrift og stil

Hans Otto Jørgensen gennempløjer sin skrift og dens genfærd i seks små, viltre hæfter
Hans Otto Jørgensen ser sig selv som fri til at være så uforsonlig, som han var helt i begyndelsen, inden han blev forfatter.
Anmeldelse
3. september 2021

Hvad står der egentlig i Marina Cecilie Ronés nye bog? Efter to gange grundig læsning ved jeg det ikke

Triste noveller af Marina Cecilie Roné har svært ved at finde sig selv – og hinanden
Triste noveller af Marina Cecilie Roné har svært ved at finde sig selv – og hinanden
Interview
6. august 2021

Når Veronika Katinkas digte blev enten for ironiske eller følelsesladede, skar Anna Juul dem fra

Anna Juuls alter ego Veronika Katinka Martzens digtroman startede som en ufokuseret parodi på den danske litteratur, men endte som et mere helstøbt værk. Undervejs blev digte med helt rendyrkede følelser og hårdkogt ironi skåret fra. Sidste afsnit i serien om kunstens efterladenskaber besøger poesien
Anna Juuls alter ego Veronika Katinka Martzens digtroman startede som en ufokuseret parodi på den danske litteratur, men endte som et mere helstøbt værk. Undervejs blev digte med helt rendyrkede følelser og hårdkogt ironi skåret fra. Sidste afsnit i serien om kunstens efterladenskaber besøger poesien
Anmeldelse
23. oktober 2020

Fri bar bliver trættende i længden

Jonas Suchaneks fjerde roman ’Kilden til al værdi’ tegner et effektivt billede af et stillestående liv som rodløs, fordrukken medhjælper på et stagneret kulturhus i København. Det, der sker på den baggrund, er desværre ikke rigtig gribende
Jonas Suchanek har et fint blik for de infantile sider af voksenlivet, som for eksempel kommer til udtryk i romanens fuldemandsdiskussioner.
Anmeldelse
12. juni 2020

Skrivelærer debuterer med en besynderlig roman om stewardessers ulækre grooming-ritualer

I Sigríður Larsens debutroman ’Crash Kalinka’ er stewardessen Kalinka i opløsning, både som hovedperson og som over-groomet krop
’Crash Kalinka’ er umedgørlig, men rummer en spændende galskab.
Anmeldelse
13. december 2019

Nis Ovaska skriver om den vilde verden uden for Kartoffelrækkerne

Nis Ovaskas nye selvbiografiske roman fortæller om det vanvittige liv uden for den kreative klasses stødsikre dynejakker og forudbestemte måltidskasser. Men det er simpelthen for ufiltreret
Som udgangspunkt kan jeg godt lide humoren, galskaben og den originalitet, der faktisk er til stede i Nis’ sprog, som er et enormt talt sprog, streetvise flippet, men omvendt er det også derfor, at jeg ender med at kløjes i den samlede masse: Det er simpelthen for ufiltreret, skriver Nanna Goul.
Anmeldelse
6. december 2019

Anita Furus anden roman tager tråden op fra den stærke debut

Det er både trist og forløsende at læse om, hvordan det siden gik den jødiske flygtning Ruth, som vi første gange mødte i Furus ’Mit halve liv’
Anita Furu har et skarpt blik for ambivalente følelser, gode sætninger og som altid overbevisende persontegninger, som er tro mod den måde, de blev fremstillet på i den forrige roman.
Essay
22. november 2019

2012 blev året, hvor Uffe Elbæk nedlagde Brian Mikkelsens Kulturkanon

Nedlæggelsen af Kulturkanonen affødte en vild litterær aktivisme, der muligvis er et af de mest markante træk ved de seneste års danske litteratur
Hvis man i dag spørger Uffe Elbæk (Alt), om det virkelig kan være rigtigt, at beslutningen i 2012 kun drejede sig om sølle 700.000 kroner til rettighedsudgifter, bekræfter han dette og siger, at det handlede om at bruge kulturens penge på en bedre måde. Ministeriet manglede simpelthen midler.

Sider