Organisation

Glyptoteket

Artikler
Anmeldelse
29. september 2022

Sofonisba var ikke en ordinær portrætmaler, men en stor og sofistikeret kunstner

Renæssancemaleren Sofonisba på Nivaagaard vækker mennesker og følelser til live på tværs af århundreder i sine symbolske portrætter
Sofonisba Anguissolas ’Skakspillet’ fra 1555 er så fuldt af spil, magt og position, at man kan blive stående meget længe og betragte det.
Kulturanbefaling
8. april 2022

Ugens anbefalinger: Kafkask arbejdspladsdrama, tv om besvær, et Købke-maleri og en podcast om Britney

I denne uge er kulturredaktionen oppe at køre over den nye sæson af ’Alene i vildmarken’, den har været på Glyptoteket, og så har den hørt en genial podcast om den amerikanske popstjerne Britney Spears
Nu er det bevist: Britney kan faktisk synge.
Anmeldelse
2. marts 2022

Valadons solidaritet med de henslængte kvinder skildret i fin udstilling på Glyptoteket

Glyptotekets udstilling viser, hvordan Suzanne Valadon bevægede sig fra model til maler og fra arbejderklasse til middelklasse i et farverigt liv, som indprentede sig i hendes billeder
’Nøgenfigur på en rød sofa’, 1920. Olie på lærred. Association des Amis du Petit Palais, Genéve.
Anmeldelse
14. oktober 2021

Som barn formede hun krager af kærnet smør. Nu stråler Anne Marie Carl-Nielsens dyrefigurer på Glyptoteket

De samlede værker af en af danmarkshistoriens største billedhuggere vises for første gang siden 1946 i et mesterværk af en udstilling på Glyptoteket. Anne Marie Carl-Nielsens krogede hestenakker og søde kalve strutter af livsvilje
De samlede værker af en af danmarkshistoriens største billedhuggere vises for første gang siden 1946 i et mesterværk af en udstilling på Glyptoteket. Anne Marie Carl-Nielsens krogede hestenakker og søde kalve strutter af livsvilje
Anmeldelse
25. august 2021

Kedsommelig ruinsex og græsk digter bliver aferotiseret i en lang klagesang af en operaperformance

Når den græske digter Sapfo mindes, hvordan hendes elskede smurte sig ind i velduftende olier og lod sig tilfredsstille på et blødt leje, eller når hendes fragmenterede tekster samles i ny poetisk dryppende poesi, så er det forførende og stimulerende, men når et performanceteam slikker på blomster og kravler gryntende og stønnende rundt på marmorgulvet i Glyptotekets festsal, så er det desværre bare patetisk
Sanselighed, ærlighed, skønhed og sårbarhed drukner i teater, performance, alvor, klichéer, postulater og vulgaritet i ’Dryppende stof’.
Anmeldelse
22. juni 2021

Kenyanske Armitages dialog med Glyptotekets samling er måske søgt, men også dybt stimulerende

Michael Armitage gør os allesammen til analfabeter i sin dybt stimulerende udstilling på Glyptoteket. En lidt eksalteret kakofoni, der efterlader en tvivl om, om der er én særlig intention med den
Armitages enorme malerier er spækkede med intense og dirrende motiver og symbolik. De er udstillet sammen med diverse genstande og malerier fra Glyptotekets samling, så der opstår en sand tungetale mellem de mange væsensforskellige værker.
Anmeldelse
12. juni 2021

Alle bør danse omkring den grimsøde ægyptiske dæmongud Bes på Glyptoteket

Det føles befriende efter måneders nedlukning og savn at se så mange repræsentationer af uhæmmet livsglæde og liderlighed som i Glyptotekets særudstilling om dæmonguden Bes. Og så er den børnevenlig
Bes, som kan opleves på Glyptoteket, var en venlig grimrian, som både gav beskyttelse i hverdagen og var et billede på nydelsen af fest, musik og sex.
Anmeldelse
11. juni 2021

Selvfølgelig er det ikke bare døde sten. Rodins marmorkroppe lever – lige nu

Nyoversat bog af Rainer Maria Rilke om skulptøren Auguste Rodin taler lige ind i tiden. Ved gensyn ligner to af modernismens største skikkelser både arbejderkunstnere og de mest nyforelskede romantikere. Det er stor kunst, der kan rumme det hele
Nyoversat bog af Rainer Maria Rilke om skulptøren Auguste Rodin taler lige ind i tiden. Ved gensyn ligner to af modernismens største skikkelser både arbejderkunstnere og de mest nyforelskede romantikere. Det er stor kunst, der kan rumme det hele
Anmeldelse
3. juni 2021

Intet på CPH Stage slår Kirsten Dehlholms dødsrige i ’Amduat. En iltmaskine’

Teaterfestivalen CPH Stage 2021 byder på dans i græs og opera i sand. Men den største oplevelse har været Hotel Pro Formas og Kirsten Dehlholms dødsforestilling ’Amduat. En iltmaskine’
’Amduat. En iltmaskine’ sætter publikum direkte ind i egypternes dødeverden hos Hotel Pro Forma.
Interview
14. maj 2021

Følsom historieskildring eller identitetspolitisk storangreb: SMK har sat gang i en debat om kuratering

Statens Museum for Kunsts store forårssatsning ’Kirchner og Nolde til diskussion’ har delt anmelderstanden i to. De kuratoriske valg er blevet kaldt både »følsomme« og »komplekse«, mens andre ser dem som led i et »identitetspolitisk storangreb«. Information har været på besøg i udstillingen med kuratorerne
Udstillingen på Statens Museum for kunst har til formål at vise, hvordan Kirchner og Noldes værker var indlejret i den koloniale tankegang, skriver museet. Her ses ’Mutter und knabe’ (1914) af Emil Nolde (th.) og ’Siddende kvinde med træskluptur’ (1912) (tv.).

Sider