Organisation

Glyptoteket

I 2001 skubbede litteraturfestivalen In the Making dansk lyrik ind i et nyt årtusind

Ekkoerne fra festivalen In the Making kunne mærkes overraskende steder i dansk lyrik i mange år efter, den fandt sted. Dette er anden del af Informations litteraturhistorie i det 21. århundrede. Året er 2001

Pierre Bonnard skaber et kærlighedens rum med farverne i sine malerier

Man får lyst til at røre ved og at slikke på Pierre Bonnards farver, mærke dem helt tæt på, smage dem, fortære dem. Bonnards malerier appellerer til de nære sanser, gør én sulten, som stod man i isboden

Den nye ’Gilgamesh’ rummer alt det, en klassiker skal rumme

Sophus Helle og Morten Søndergaard må siges at være lykkedes med deres nyoversættelse af verdenslitteraturens første egentlige værk. Helteeposset om Gilgamesh føles på én gang gammelt og helt nyt, på samme tid velkendt og fremmed, samt såvel letlæst som besynderligt kantet og knortet

Glyptotekets bronzemanderøve og SMK’s silikonesexdukker minder om, at kampen om kroppen langtfra er slut

Vores anmelder havde forventet en samtidskritik af vores nypuritanisme og narcissistiske behov for ’perfekte poseringer’ på Glyptotekets nye udstilling. I stedet mødte hun 1900-tallets marmorkroppe en til en. Men både den og Sidsel Meineche Hansens værker på SMK om en ny posthuman sexindustri vidner fra hvert sit sted om, at særligt den kvindelige krop stadig er en kampzone

Odilon Redon skildrer livet i halvskyggernes dunkle rige

Glyptoteket har lavet en overvældende og æstetisk gribende introduktion til den franske maler Odilon Redon, som med sine egensindige billeder skabte et besynderligt og dragende oeuvre

Rodet drama om Rodin

Der er mest liv i leret i Jacques Doillons passionspostulerende drama, ’Rodin’, lavet i anledning af hundredåret for den franske billedhuggers død

Man Ray og talgåderne

Den amerikanske dadaist og surrealist Man Ray er aktuel på Glyptoteket, der med afsæt i hans serie ’Shakespearean Equations’ har lavet en spændende udstilling om forbindelsen mellem videnskab og kunst

Helvede findes, og kaos er en selvfølge

To store danske museer viser forskellige stadier af en malerisk livsrejse i proces og situation

Glyptotekets dæmon er død

Robert Hecht, den forførende og flamboyante kunsthandler, der forsynede Glyptoteket og en række af verdens øvrige rige museer med stjålne italienske arkæologiskatte, er død. Hans retssag har igangsat en lavine af tilbageleveringer af kulturelt hæler-gods fra museerne til Italien; dog ikke fra Glyptoteket

På rejse i sindets kamre med overtøj på

Bent Sørensens musik blev ført helt til himmels søndag eftermiddag i Glyptotekets Festsal

Sider

Mest læste

  1. Sophus Helle og Morten Søndergaard må siges at være lykkedes med deres nyoversættelse af verdenslitteraturens første egentlige værk. Helteeposset om Gilgamesh føles på én gang gammelt og helt nyt, på samme tid velkendt og fremmed, samt såvel letlæst som besynderligt kantet og knortet
  2. Kai Nielsens skulptur i Ny Carlsberg Glyptotek formulerer selve livets skabelse og skaber en helt særlig og fortryllende ro midt i byens stormliv
  3. Ekkoerne fra festivalen In the Making kunne mærkes overraskende steder i dansk lyrik i mange år efter, den fandt sted. Dette er anden del af Informations litteraturhistorie i det 21. århundrede. Året er 2001
  4. Hvad er mest forbudt at vise: strittende patter eller strittende pikke? Det sidste, så absolut
  5. Man får lyst til at røre ved og at slikke på Pierre Bonnards farver, mærke dem helt tæt på, smage dem, fortære dem. Bonnards malerier appellerer til de nære sanser, gør én sulten, som stod man i isboden
  6. For mere end 25 år siden blev homoseksualitet slettet fra listen over psykiske lidelser - men transseksualitet står der stadig
  7. To store danske museer viser forskellige stadier af en malerisk livsrejse i proces og situation
  8. Vores anmelder havde forventet en samtidskritik af vores nypuritanisme og narcissistiske behov for ’perfekte poseringer’ på Glyptotekets nye udstilling. I stedet mødte hun 1900-tallets marmorkroppe en til en. Men både den og Sidsel Meineche Hansens værker på SMK om en ny posthuman sexindustri vidner fra hvert sit sted om, at særligt den kvindelige krop stadig er en kampzone