Organisation

Grizzly Bear

Anmeldelse
18. august 2017

Det er sin sag at sætte musik til følelsen af, at verden er fucked

Musikken kan afspejle og behandle nogle af de sider af tilværelsen, som kan være svære at begribe med begreber. Grizzly Bear og Nine Inch Nails forholder sig til en verden, der smuldrer. Waxahatchee til en kærlighed, der går i forrådnelse
Katie Crutchfield, der laver musik under navnet Waxahatchee, trækker på en musikalsk æstetik, der sender tankerne tilbage til tv-serien ’Buffy – Vampyrernes Skræk’.
Anmeldelse
26. september 2012

Befærdet vej ind i rockens korpus

Med Grizzly Bears nye album har de kunstnerisk vigtigste bands fra Brooklyns storhedstid alle givet lyd fra sig i år – og Grizzly Bears markerer sig som de mest poppede. Mens David Byrne og St. Vincent er stukket til New Jersey for at spænde ben
Grizzly Bears har valgt en mindre porøs og mere befærdet vej ind i rockens korpus på deres fjerde album ’Shields’.
Anmeldelse
16. februar 2010

Hvorhen nu, mærkelige Amerika?

To udspil fra den amerikanske alternative sfære peger i hver deres retning. Ned i tempo og narkotisk sirup af erindring. Og ud i rådvild udmarvning af freak folkens fædrene jord
Anmeldelse
15. februar 2010

Et skridt tættere på folkemusikken

Beck, The Flaming Lips, Grizzly Bear og almindeligt dødelige har gjort coverversionen til en ny folkemusikalsk bevægelse på strejftog gennem sociale netværk og videoportaler
The Flaming Lips er et af de store bands, der har kastet sig over coverversioner; i december udgav de en fortolkning af Pink Floyds 'The Dark Side of The Moon'. Engang var det kun store kunstneres privilegium at udbrede coverversioner, men i dag er der også frit spil for amatører på Youtube.
28. december 2009

Årtiets plader

i følge Klaus Lynggaard og Ralf Christensen i inderlig samklang, dyb uenighed og alfabetisk orden
Baggrund
28. december 2009

Opsætsighedens årti

Godt hjulpet på vej af faldne skyskrabere og en ny inderlighed blev albummet genopfundet som meningsskaber og sammenhængende kunstnerisk udtryk i det snart svundne årti
Britiske Radiohead dannede skole med deres søgende, elektronisk inspirerede rock.
Interview
1. december 2009

'At miste kontrollen er en del af den kreative proces'

Grizzly Bears forsanger, Ed Droste, forudså, at bandets album ville blive lækket på nettet. Det ærgrer ham, at det var i en dårlig version, men ikke at det blev lækket
'Vi arbejder på en meget impulsiv måde, så når vi skriver vores musik, er det meget lidt reflekteret,' siger Ed Droste.
Anmeldelse
27. november 2009

De lukkede øjnes sakramente

Amerikanske Grizzly Bear fik menigheden til at falde i svime med en koncert, der har indskrevet sig i indierockens neonbibel
Grizzly Bear kan være en sankrosan oplevelse - på godt og ondt. Men altovervejende godt - også i Store Vega tirsdag.
10. november 2009

Sælelskere, egnshistorikere og strambukse

Inden for indie er det blevet okay at protestere mod sældrab. Twitter og Facebook har udvisket skellet mellem offentlig og privat person, og det gør det naturligt for musikere at melde klart ud og være til stede som hele, helst inderlige mennesker. Hvilket selvfølgelig også kan betyde, at de udstiller deres rungende ligegyldighed
Baggrund
28. september 2009

Pladeselskab royalt rejsende i innovation

Midt i en tid fuld af raves og hedonisme opstod Sheffield-pladeselskabet Warp. Udgivelser fra Aphex Twin og Autechre stod som et lytteorienteret modtræk og som en insisteren på lytningen som central i den elektroniske musikoplevelse. Nu fylder Warp 20 år - og har på forunderlig vis formået at reagere på en ny tids udfordringer.
Midt i en tid fuld af raves og hedonisme opstod Sheffield-pladeselskabet Warp. Udgivelser fra Aphex Twin og Autechre stod som et lytteorienteret modtræk og som en insisteren på lytningen som central i den elektroniske musikoplevelse. Nu fylder Warp 20 år - og har på forunderlig vis formået at reagere på en ny tids udfordringer.

Sider

  • Anmeldelse
    16. februar 2010

    Hvorhen nu, mærkelige Amerika?

    To udspil fra den amerikanske alternative sfære peger i hver deres retning. Ned i tempo og narkotisk sirup af erindring. Og ud i rådvild udmarvning af freak folkens fædrene jord