Organisation

Grønnegårds Teatret

Anmeldelse
8. juli 2021

’Jean de France’ på Grønnegårds Teatret er bragende morsom og folkelig

Holbergs komedie ’Jean de France’ stortrives hos Grønnegårds Teatret i København. Med blæret begynderfransk, klistret melodigrandprix-sang og nervøs gnaven i et franskbrød
Holbergs komedie ’Jean de France’ stortrives hos Grønnegårds Teatret i København. Med blæret begynderfransk, klistret melodigrandprix-sang og nervøs gnaven i et franskbrød
Anmeldelse
9. juli 2019

Traditionelt regnbueknald

Det er sikker underholdning og et værk valgt til tiden, når Grønnegårds Teatret i år påkalder Shakespeares komedie ’Helligtrekongersaften’, der trods sine 400 år på bagen besidder en overraskende modernitet med sin frisættelse af både køn og kærlighed. Alligevel savner man nytænkning i instruktionen
Det er sikker underholdning og et værk valgt til tiden, når Grønnegårds Teatret i år påkalder Shakespeares komedie ’Helligtrekongersaften’, der trods sine 400 år på bagen besidder en overraskende modernitet med sin frisættelse af både køn og kærlighed. Alligevel savner man nytænkning i instruktionen
Anmeldelse
3. juli 2018

’Misantropen’ på Grønnegårds Teatret er sand, følsom tragikomedie

Se en forelsket tåbe gå planken ud, se Nicolas Bro og Sonja Richter skinne i årets sommerforestilling på Grønnegårds Teatrets traditionsrige udendørsscene. Madeleine Røn Juuls rørende enkle ’Misantropen’ er komedie af høj karat med herligt overdrevent kostumerede og fagtende kroppe og svinere indpakket i rimede aleksandrinervers
Den overskønne unge enke Célimène bliver spillet med overskønne smilehuller af Sonja Richter. Som en sand selskabsløvinde, der legesygt brillerer i bagtalelse og letsindet flirt med hobefulde af bejlere, vækker hun Alcestes tilsyneladende moralske forargelse.
Anmeldelse
11. august 2017

Holberg i sol og retrokomik

’Don Ranudo’ på Grønnegårds Teatret er en komisk lækkerbisken med Henrik Koefoed og Lone Hertz som uimodståelige fattigfine adelsfolk. Men opsætningen kan ikke skjule, at Holbergs plot er tyndt
Lone Hertz’ fattigfine Donna Olympia tør ikke vende ryggen til Tina Gylling Mortensens entreprenante Isabella i den muntre Holberg-forestilling på Grønnegårdsteatret. Det gør Henrik Koefoeds stivskæggede Don Ranudo klogt nok heller ikke. Foto: Bjarne Stæhr
30. december 2016

Da teatret ringede på døren

Teateråret 2016 bød på stærke teaterforestillinger over hele landet om vores kejtede forhold til flygtningestrømmen og virkeligheden. Og vores danskerangst for at åbne døren
Uduelige redningsveste blev til dansekostumer i Christian Lollikes afgørende flygtningeteaterforestilling Living Dead på Aarhus Teater og hos Teater Sort/Hvid i Pakhus 11. Her stegte tre dukkemaskerede danskere sild i køkkenet, mens de talte om flygtninge. Men de turde ikke svare dørtelefonen.
Anmeldelse
2. juli 2016

Jeppe fanget i moderne magtspil

Olaf Johannessens ’Jeppe på Bjerget’ har kun sine to ulydige ben at stole på i Thomas Bendixens kyniske fortolkning af den ensomme dranker i Holbergs komedie
Den underkuede Jeppe sparker tilbage et kort øjeblik, da Olaf Johannessens døddrukne Jeppe i baronens seng forsøger at hævne sig på Steen Stig Lommers løgnagtige hersker i Grønnegårdsteatrets Jeppe på Bjerget.
Anmeldelse
25. juli 2015

Uforudsigelig kvindehader

Lars Mikkelsens stærke Strindberg er en overraskende rolig mand i Thomas Bendixens ujævne iscenesættelse af ’Tribadernes Nat’ på Grønnegårdsteatret
Anmeldelse
4. juli 2015

Kønsforvirring og krigstraumer

Nikoline Werdelin er tilbage med en historisk tragi-komedie inspireret af virkelige hændelser i 1700-tallets Køben-havn og særligt pga. gode replikker og blændende skue- spil forenes vedkom-mende alvor flot med plat underholdning
Anmeldelse
2. juli 2014

De kønsforvirrede koner fra Bredgade

Grønnegårdsteatret leger med køn og queer i sommerens Shakespeare-komedie, ’De lystige koner i Windsor’. Men når selv machospilleren Troels Lyby virker kønsløs på scenen, så er der noget galt
Troels Lyby bliver hældt ned i vasketøjskurven som Falstaff af Steen Stig Lommer og Morten Hauch-Fausbøll med røde skumboldbryster i ’De lystige koner i Windsor’.  Men ellers er der ikke så meget at grine af i Grønnegårdsteatret i år.
Anmeldelse
1. juli 2013

Hanrejens håbløse kærlighedskamp

’Fruentimmerskolen’ på Grønnegårdsteatret er fornøjelig klassisk Moliére med forvekslingskomik, aleksandrinervers og stærke skuespilpræstationer

Sider

  • Anmeldelse
    8. juli 2021

    ’Jean de France’ på Grønnegårds Teatret er bragende morsom og folkelig

    Holbergs komedie ’Jean de France’ stortrives hos Grønnegårds Teatret i København. Med blæret begynderfransk, klistret melodigrandprix-sang og nervøs gnaven i et franskbrød
    Holbergs komedie ’Jean de France’ stortrives hos Grønnegårds Teatret i København. Med blæret begynderfransk, klistret melodigrandprix-sang og nervøs gnaven i et franskbrød
  • Anmeldelse
    2. juli 2016

    Jeppe fanget i moderne magtspil

    Olaf Johannessens ’Jeppe på Bjerget’ har kun sine to ulydige ben at stole på i Thomas Bendixens kyniske fortolkning af den ensomme dranker i Holbergs komedie
    Den underkuede Jeppe sparker tilbage et kort øjeblik, da Olaf Johannessens døddrukne Jeppe i baronens seng forsøger at hævne sig på Steen Stig Lommers løgnagtige hersker i Grønnegårdsteatrets Jeppe på Bjerget.
  • Anmeldelse
    19. juli 2011

    Med strømme af ord, men helt uden hor

    La Bête er lutter rimet ambition: fantastisk Mikkelsen på fejlmission
    Troels Lyby fik Lars Mikkelsen hen over knæet i Grønnegårdsteatret. Men det burde have været newyorker-dramatikeren, der havde fået strygl, for plottet i La Bête er kedeligt og selvhøjtideligt. Og det hjælper ikke, at det er på vers.
  • 2. juli 2008

    Når vagthunden er tæppetisser

    Det kan knibe med farligheden hos Holberg. Men tag ikke fejl af Helle Dolleris' kandestøberkone. Hun sætter tænderne i dig, hvis hendes hund ikke gider
    Helle Dolleris- hunhund snerrer veloplagt, når hun kommer helt tæt på Troels Lybys kandestøber. Ellers kan det være det samme. Og det kan man jo godt forstå.
  • Anmeldelse
    21. juli 2009

    Dån over Don Mikkelsen

    Og mærk pulsen dunke i Grønnegårdsteatrets magnetiserende opsætning af Eric-Emmanuel Schmitts 'Libertineren'
    Jovist, Lars Mikkelsen kommer ned at ligge uden en trevl på kroppen. Men verbalt er han højt oppe at flyve i Grønnegårds Teatrets superelegante forestilling om begær og moral.
  • Anmeldelse
    11. august 2017

    Holberg i sol og retrokomik

    ’Don Ranudo’ på Grønnegårds Teatret er en komisk lækkerbisken med Henrik Koefoed og Lone Hertz som uimodståelige fattigfine adelsfolk. Men opsætningen kan ikke skjule, at Holbergs plot er tyndt
    Lone Hertz’ fattigfine Donna Olympia tør ikke vende ryggen til Tina Gylling Mortensens entreprenante Isabella i den muntre Holberg-forestilling på Grønnegårdsteatret. Det gør Henrik Koefoeds stivskæggede Don Ranudo klogt nok heller ikke. Foto: Bjarne Stæhr