Organisation

Gutkind

Feature
12. november 2021

Den store papirkrise kan få betydning for den fysiske bogs fremtid

De fleste fra bog- og papirbranchen, der har penge og forstand, indkøber lige nu store mængder papir, så de ikke står med skægget i postkassen, når den litterære sensation opstår. Der er nemlig papirkrise, men ifølge en forfatter, der selv er ramt, kan den måske også få os til at stoppe op og tænke lidt over klodens ressourcer
De fleste fra bog- og papirbranchen, der har penge og forstand, indkøber lige nu store mængder papir, så de ikke står med skægget i postkassen, når den litterære sensation opstår. Der er nemlig papirkrise, men ifølge en forfatter, der selv er ramt, kan den måske også få os til at stoppe op og tænke lidt over klodens ressourcer
Anmeldelse
4. juni 2021

Læs Gutkinds første børnebog med dit trylleblik, så sker der noget nyt

Gutkinds første børnelitterære udgivelse Ane Bjørns ’Trylleblik’ behøver ikke alle sine ord, illustrationerne fortæller på poetisk vis historien
Gutkinds første børnelitterære udgivelse Ane Bjørns ’Trylleblik’ behøver ikke alle sine ord, illustrationerne fortæller på poetisk vis historien
Essay
2. januar 2021

Jeg læste Kristina Stoltz’ roman ’Paradis først’ i ét hug og følte en mærkelig uro i kroppen

Det rystende er ikke den romantiske kærligheds affortryllelse og forlis, det ligger ligesom i kortene. Det er derimod volden i romanen, volden i symbiose med racismen, skriver Kirsten Thorup i sin læsning af hendes bud på den bedste 2020-bog, Kristina Stoltz’ roman ’Paradis først’
Det rystende er ikke den romantiske kærligheds affortryllelse og forlis, det ligger ligesom i kortene. Det er derimod volden i romanen, volden i symbiose med racismen, skriver Kirsten Thorup i sin læsning af hendes bud på den bedste 2020-bog, Kristina Stoltz’ roman ’Paradis først’
Anmeldelse
21. august 2020

Ridserne i lakken ser virkelig pæne ud i Caroline Albertine Minors nye roman. Måske lidt for pæne

Efter den succesfulde novellesamling »Velsignelser« fra 2017 er Caroline Albertine Minor tilbage med en roman, der brillerer i omsorg for sine karakterer. Men ’Hummerens skjold’ er også lidt for ubesværet hyggelig læsning
Minor er en af de fremmeste stilister her til lands. Hun har et greb om prosaen, der udmærker sig ved en dyb omsorg for dem, hun beskriver. Men omsorgsfuldheden ender med at spænde ben for sig selv.
Anmeldelse
29. maj 2020

Tine Høeg tager ungdommens legende undersøgelser af meningen med livet helt alvorligt

Sprog er sjovt hos Tine Høeg – med et mørke bagved. Hendes anden roman ’Tour de chambre’ har poesi i sig, fordi den lader ordene stå næsten nøgne. Det er på én gang sårbart og stærkt. Ligesom den ungdom, det handler om
Sprog er sjovt hos Tine Høeg – med et mørke bagved. Hendes anden roman ’Tour de chambre’ har poesi i sig, fordi den lader ordene stå næsten nøgne. Det er på én gang sårbart og stærkt. Ligesom den ungdom, det handler om
Anmeldelse
22. maj 2020

Matias Faldbakkens ’Vi er fem’ rammer den litterære tidsånd på kornet

Den norske forfatter Matias Faldbakkens nye roman handler om en moderne familie, om hår og om levende ler. Som læser er man fuldstændig grebet fra de første sætninger
Jeg ved ikke helt, om jeg bedre kan lide Vi er fem, når jeg læser den som symbolsk fortælling. Måske er det bedste ved romanen, at den fungerer på begge niveauer samtidig, at den mulige symbolik ikke gør den langsomme opfindsomhed mindre morsom og uhyggelig, skriver anmelder Tue Andersen Nexø.
Interview
15. maj 2020

Stine Pilgaard: Min redaktør er ligesom en litterær ægtefælle

Stine Pilgaard modtager De Gyldne Laurbær for sin roman ’Meter i Sekundet’. Vi fulgte forfatteren i de sidste fem måneder, hvor den roman, som har været fire år undervejs, endelig blev gjort færdig. Læs eller genlæs historien om romanens tilblivelse her
Stine Pilgaard modtager De Gyldne Laurbær for sin roman ’Meter i Sekundet’. Vi fulgte forfatteren i de sidste fem måneder, hvor den roman, som har været fire år undervejs, endelig blev gjort færdig. Læs eller genlæs historien om romanens tilblivelse her
Interview
7. februar 2020

Ny forlagsdirektør: »Gutkind skal også være her om 100 år. Det lyder måske højtravende, men det er ambitionen«

Det er opbrudstider i forlagsbranchen, hvor nye digitale medier og gamle kapitalstærke aktører er i fuld gang med at ommøblere landskabet. Ud af asken på det hedengangne Rosinante er senest sprunget et nyt skønlitterært forlag: Gutkind. Forlagets direktør Jacob Søndergaard er opsat på at bevise, at han kan føre et mellemstort kvalitetsforlag til succes
»Jeg kommer ikke fra noget højborgerligt eller højintellektuelt miljø, men fra et jævnt oplyst lærerhjem, og den position antager jeg vel også i det danske forlagslandskab. Jeg er ingen åndsfyrste, men jeg er et almindeligt belæst og interesseret menneske, som forsøger at være en god samfundsborger – også i kraft af mit arbejde, for jeg mener, at det job, jeg har påtaget mig, kommer med et ansvar, og det ansvar løfter jeg med nogle højskoleidealer i bagagen, selv om jeg aldrig selv har gået på højskole. Jeg er drevet af et folkeoplysningsprojekt og en forestilling om, at litteraturen og det levende ord, den kulturelle samtale, skal findes i befolkningen,« siger Jacob Søndergaard.