Organisation

By & Havn

Nyhed
7. august 2009

Mere metro nu - men hvem betaler milliardregningen

På regning: Økonomien i metroprojekterne er som optimistiske joller i elementers rasen. Hidtil er det med broerne gået godt at indkapsle de store investeringer i selskaber og lade brugerne betale de store milliardlån på sigt
Nyhed
1. august 2009

Lars Barfod skal forklare milliardgæld

Flere forligspartier kræver klare svar fra trafikminister Lars Barfod (K) på, hvordan han vil rette op på den sønderskudte økonomi hos By & Havn, der skal afvikle gæld fra Metrobyggeriet. Flere statslige penge nævnes som en mulighed
Nedturen på ejendomsmarkedet har slået bunden ud af  prognoserne hos selskabet By&Havn, der skal afvikle gæld fra metrobyggeriet på 13,4 mia. kr. Nu kræver flere partier svar fra Lars Barfod.
Baggrund
31. juli 2009

Københavns gældstyngede selskab ramt af momsregler

Den tidligere overborgmester Jens Kramer Mikkelsen er til hyppige møder med fokus på den store milliardgæld, som især københavnerne hæfter for, og som han står i spidsen for, skriver transportministeren i et nyt svar til Folketinget
Nyhed
30. juli 2009

Københavnere kommer til at skylde 20 mia. kroner

Da transportministeren for et par år siden afviklede det stærkt forgældede Ørestadsselskab, blev den tocifrede milliardgæld parkeret i et andet offentligt selskab, By&Havn
Den administrerende direktør for By&Havn, Jens Kramer Mikkelsen, i Nordhavnen, hvor der skal gøres klar til grundsalg, så der er penge til at investere  i opførelsen af 6.000 nye parkeringspladser i Ørestaden. En aktindsigt viser, at gælden i By&Havn i de kommende år vil vokse til 20 milliarder kroner.
  • Kronik
    15. juni 2021

    Vi kan ikke stoppe byggeriet på Lynetteholmen, men vi kan stadig redde Københavns byudvikling

    Selv om byggeriet på Lynetteholmen er vedtaget af Folketinget, har vi stadig magten til at kræve mere plads til natur og almindelige mennesker på den nye ø – og hvis vi ikke råber op, kan det få store konsekvenser for hele byens udvikling, skriver kandidat til borgerrepræsentationen for De Radikale Emil Sloth Andersen i dette debatindlæg
    På Papirøen i Københavns Inderhavn bliver der blandt andet opført almene boliger, ungdomsboliger og et bofællesskab. Det forventes at stå færdigt i starten af 2024.
  • Kommunalvalg
    11. november 2021

    By & Havn er kommet i centrum for alle valgkampens mest betændte konflikter

    For mange dyre boliger, byggeri på Amager Fælled og anlægget af Lynetteholm. Det offentligt ejede selskab By & Havn er under hård beskydning i valgkampen. Enhedslisten vil have et opgør med selskabet, mens Socialdemokratiet kalder det »en socialistisk model«
    For mange dyre boliger, byggeri på Amager Fælled og anlægget af Lynetteholm. Det offentligt ejede selskab By & Havn er under hård beskydning i valgkampen. Enhedslisten vil have et opgør med selskabet, mens Socialdemokratiet kalder det »en socialistisk model«
  • Kronik
    10. september 2021

    København har penge til både at sikre natur og boliger. I stedet spekulerer vi i aktier

    De færreste er klar over det, men Københavns Kommune er storspekulant i aktier med en likviditet på 17 milliarder kroner. Det er helt skørt med alle de udfordringer, vi har. Pengene skal i stedet ud og arbejde for bedre natur og billigere boliger, skriver kandidat til borgerrepræsentationen i København for Radikale Venstre Emil Sloth Andersen i denne kronik
    Der bør blive bygget mange flere boligere i København. Men ikke de dyre, som i Nordhavn (billedet), hvor en ét-værelseslejlighed kostede tre millioner kroner i 2017, da priserne var mere ’rimelige’, skriver dagens kronikør.
  • Kommentar
    28. oktober 2021

    Her er tre ideer til, hvordan vi kan forbedre det københavnske lejeboligmarked

    Lejeboliger skal skabe et bundniveau af tryghed på det københavnske boligmarked. Derfor må vi ændre på forældede regler, bygge på de tomme grunde og gøre op med By & Havn-modellen, skriver kandidat til kommunalvalget Emil Sloth Andersen (R) i dette debatindlæg
    Der er for meget fokus på Amager Fælled og Lynetteholmen, når der er store grunde i blandt andet Kløverkvarteret og på Refshaleøen, hvor vi kan udvide boligmassen allerede nu, skriver kandidat til kommunalvalget Emil Sloth Andersen (R). Her er det BIG’s studieboliger ved Refshaleøen skabt af gamle containere.
  • Kommentar
    24. juni 2021

    Beskrivelsen af By & Havn som en rå profitmager er helt ude i hampen

    Emil Sloth Andersen fra De Radikale beskylder By & Havn for at være præget af skamløs høj gæld, rå profitjagt og ligegyldighed over for miljøstandarder i byggeprojekter. Det er dog langt fra sandheden, og der er brug for et oplyst grundlag i debatten, skriver administrerende direktør i By & Havn, Anne Skovbro, i dette debatindlæg
    Jeg håber, at Emil Sloth Andersen vil søge information hos By & Havn, inden han drager i valgkamp med forkerte fakta, skriver By & Havns direktør, Anne Skovbro.
  • Kronik
    25. november 2021

    Det var venstrefløjen, der reddede København – ikke Socialdemokratiet

    Jens Kramers metro og Ørestad har ikke reddet København. Det har vores rød-grønne bevægelse. For det er på grund af os, at der kom lys og luft i brokvartererne, og at København er en cykelby, skriver tidligere borgmester Per Bregengaard (Ø) i dette indlæg
    Cyklen er i dag byens vigtigste transportmiddel. Det var de rød-grønne de første til at se – og der blev gjort tykt nar af dem, skriver Per Bregengaard.
  • Kommunalvalg
    11. november 2021

    By & Havn: Vi vil øge fokus på social bæredygtighed i byggeriet

    Det offentligt ejede selskab By & Havn vil forsøge at få flere billige boliger ind i fremtidige projekter. Det skal ske ved at låse priserne fast i salgsprocesserne og lade udviklerne konkurrere på kriterier om social bæredygtighed
    Det offentligt ejede selskab By & Havn vil forsøge at få flere billige boliger ind i fremtidige projekter. Det skal ske ved at låse priserne fast i salgsprocesserne og lade udviklerne konkurrere på kriterier om social bæredygtighed