Organisation

HEART

Artikler
Interview
30. juli 2019

»Man er som kunstner enormt afhængig af, at nogen tilsmiler en med begejstring og økonomiske midler«

Både kunstnere og institutioner kan mærke, at de private fondes støtte til kulturen stiger, siger de. Og de siger, at det i udgangspunktet er godt, for rigtig megen kunst ville ikke eksistere uden fondene. Men hvad betyder fondenes magt for kunsten og projekterne? Vi har talt med et forlag, en kulturfestival, to kunstmuseer og en billedhugger om udviklingen
Både kunstnere og institutioner kan mærke, at de private fondes støtte til kulturen stiger, siger de. Og de siger, at det i udgangspunktet er godt, for rigtig megen kunst ville ikke eksistere uden fondene. Men hvad betyder fondenes magt for kunsten og projekterne? Vi har talt med et forlag, en kulturfestival, to kunstmuseer og en billedhugger om udviklingen
Anmeldelse
14. marts 2011

Selvopfyldende maleri

Nadja Plesners 'Darfurnica' placerer sig allernederst i en bølge af dårlig-samvittigheds-kunst. Det er dårligt som kunst og ender kun på Heart i Herning fordi taskefirmaet Louis Vuitton har lagt sag an mod kunstneren
'Darfurnica'.
Anmeldelse
28. januar 2011

Mæcenens hævn

Ydmygende erhvervssatire, skjulte ambitioner og superkunst i denne noget aparte biennale
Ydmygende erhvervssatire, skjulte ambitioner og  superkunst i denne noget aparte biennale
Nyhed
30. september 2010

Læger uden Grænser kræver deres neutralitet tilbage

Politikerne blander den militære indsats sammen med den humanitære, og det går ud over organisa-tioners muligheder for at hjælpe civile i krigszoner. Det siger Læger uden Grænser, som nu lancerer stor kampagne, hvor de kræver deres neutralitet tilbage
Anmeldelse
29. april 2010

Når et land står i vejen

Indblik, udblik, madkasseblik og billigt blik i en udstilling, hvor medlidenhed og god kunst ikke går i spænd
Indblik, udblik, madkasseblik og billigt blik i en udstilling, hvor medlidenhed og god kunst ikke går i spænd
Baggrund
15. marts 2010

Var Preussens Lady Di virkelig Mrs. Perfect?

Det genforenede Tyskland åbner dørene til den preussiske drømmedronning Luises gemakker, historie og langstrakte og blakkede eftermæle. Information har set nøje på de udstillede genstande, der skal hjælpe genopbygningen af en national myte
Det genforenede Tyskland åbner dørene til den preussiske drømmedronning Luises gemakker, historie og langstrakte og blakkede eftermæle. Information har set nøje på de udstillede genstande, der skal hjælpe genopbygningen af en national myte
Anmeldelse
2. januar 2010

Elementære fortællinger

Janus Kounellis, der udstiller på HEART i Herning, er bedst, når han overlader indholdet til beskueren og selv blot stiller tingene frem
Kounellis er solidt forankret i en konkret, social og politisk virkelighed.
Anmeldelse
14. november 2009

En vaklende faksimile

Steffen Brandt har på sin debut som solist gendigtet og fortolket 18 Bob Dylan-sange. Resultatet står ikke mål med ambitionerne, men er dog mere spiseligt end Dylans egen juleplade
Baggrund
7. september 2009

Kunstnerlort og kulturmonument

Det nye kunstmuseum HEART i Herning, som indvies i dag, er i realiteten et arkitektonisk mindesmærke over de begivenheder på stedet, som omkring 1960 var medvirkende til oprettelsen af Kulturministeriet og den stadig diskuterede Statens Kunstfond
Det nye kunstmuseum HEART i Herning, som indvies i dag, er i realiteten et arkitektonisk mindesmærke over de begivenheder på stedet, som omkring 1960 var medvirkende til oprettelsen af Kulturministeriet og den stadig diskuterede Statens Kunstfond
Nyhed
31. juli 2009

Et mesterværks fødselskvaler

Rigtige lig som rekvisitter, en tyfon, hjerteanfald, vilde drukorgier, kokain, Marlon Brandos kæmpevom, nervesammenbrud og selvmordsplaner - for 30 år siden fik 'Dommedag nu' premiere, men filmens tilblivelse var mere end problematisk
Forfængelig. Marlon Brando under optagelser til 'Apocalypse Now', der blev optaget i den filipinske jungle, hvor den overvægtige Brando insisterede på at være iført sort tøj og blive filmet i skygge for at skjule sine mange kilo.

Sider

  • Anmeldelse
    14. marts 2011

    Selvopfyldende maleri

    Nadja Plesners 'Darfurnica' placerer sig allernederst i en bølge af dårlig-samvittigheds-kunst. Det er dårligt som kunst og ender kun på Heart i Herning fordi taskefirmaet Louis Vuitton har lagt sag an mod kunstneren
    'Darfurnica'.
  • Baggrund
    19. juni 2009

    Magtens top 100 i dansk kunst

    Olafur Eliasson er den mest magtfulde person i dansk kunst. Læs om ham og de 99 øvrige magtfulde i billedkunstens elite
  • 10. februar 1999

    Filmbyen Berlin

    For 49. gang åbner festivalen i Berlin - de næste ti dage vil i omegnen af 5.000 journalister og filmkøbmænd opholde sig i biografernes mørke FESTIVAL I aften åbner filmfestivalen i Berlin og det sker for formentlig sidste gang i Zoo Palast i det gamle Vestberlins centrum ved Gedächtniskirsche...
  • Baggrund
    7. september 2009

    Kunstnerlort og kulturmonument

    Det nye kunstmuseum HEART i Herning, som indvies i dag, er i realiteten et arkitektonisk mindesmærke over de begivenheder på stedet, som omkring 1960 var medvirkende til oprettelsen af Kulturministeriet og den stadig diskuterede Statens Kunstfond
    Det nye kunstmuseum HEART i Herning, som indvies i dag, er i realiteten et arkitektonisk mindesmærke over de begivenheder på stedet, som omkring 1960 var medvirkende til oprettelsen af Kulturministeriet og den stadig diskuterede Statens Kunstfond
  • Interview
    30. juli 2019

    »Man er som kunstner enormt afhængig af, at nogen tilsmiler en med begejstring og økonomiske midler«

    Både kunstnere og institutioner kan mærke, at de private fondes støtte til kulturen stiger, siger de. Og de siger, at det i udgangspunktet er godt, for rigtig megen kunst ville ikke eksistere uden fondene. Men hvad betyder fondenes magt for kunsten og projekterne? Vi har talt med et forlag, en kulturfestival, to kunstmuseer og en billedhugger om udviklingen
    Både kunstnere og institutioner kan mærke, at de private fondes støtte til kulturen stiger, siger de. Og de siger, at det i udgangspunktet er godt, for rigtig megen kunst ville ikke eksistere uden fondene. Men hvad betyder fondenes magt for kunsten og projekterne? Vi har talt med et forlag, en kulturfestival, to kunstmuseer og en billedhugger om udviklingen