Organisation

H&M

Kommentar
31. august 2021

Modeindustriens klimaansvar og dårlige samvittighed må ikke overlades til forbrugeren

Det er næppe en overraskelse for nogen, at modeindustrien er en kæmpe klimasynder. Men at de uddeler en ’sustainability award’ til et brand, der producerer i polyester, kom alligevel bag på mig, skriver journaliststuderende Simon Nørskov i dette debatindlæg
Modeindustrien og især ’fast fashion’ – altså tøjproduktion med fokus på hyppige nye designs og lave produktionsomkostninger – som H&M og Zara står for ti procent af verdens årlige CO2-udledning.
Læserbrev
5. februar 2020

Tykpositivist: Det lader til, at H&M gerne vil have vores penge, men ikke gider at se på os

At forvise H&M+-afdelingerne til internettet sender et signal til en hel befolkningsgruppe om, at vi ikke er ønskede i H&M’s butikker. Med mere og mere offentlig fokus på tykpositivisme må det næsten være en fejl, skriver Zille Gellert i dette debatindlæg
Hvorfor skal tykke folk købe deres tøj på nettet? Når H&M lukker deres plus-afdelinger, giver de en hel befolkningsgruppe indtryk af, at de ikke er velkomne. Og det er ikke en rar fornemmelse, skriver Zille Gellert i dette debatindlæg.
Interview
30. juli 2019

Mærsk udleder lige så meget CO2 som Danmark. Nyt brændstof skal gøre rederiet neutralt i 2050

Mærsk vil over de næste ti år udvikle CO2-neutrale skibe, der skal være med til at gøre virksomheden helt CO2-neutral i 2050. I juni søsatte rederiet de første skibstransporter, der delvist sejler på biofuel og dermed er mere klimavenlige. Det er en god begyndelse, men ikke den endelige løsning, siger Mærsks chef for flådeteknologi Ole Graa Jakobsen
Én af de typer biobrændstof Mærsk eksperimenterer med at omlægge deres skibe til at bruge.
Nyhed
30. juli 2019

Mærsk: Madolie som brændstof har gjort os grønnere. Men det er langtfra nok

Brugt madolie i skibstanken har reduceret det enorme CO2-udslip fra Mærsks containerskibe. Men biobrændsler kan ikke alene gøre rederiet CO2-neutral i 2050. Der er brug for vedvarende energiformer som sol og vind, lyder det fra Mærsk. Eksperter roser ambitionen
Da Mærsk i december erklærede, at selskabet vil reducere sine udledninger med 60 procent inden 2030 i forhold til 2008 og som det første rederi i verden forpligte sig på at blive CO2-neutral i 2050, vakte det opsigt. 98 procent af Mærsks samlede udledninger stammer fra containerskibe.
Folk
8. april 2019

FOLK

FOLK fra dagens avis
Læserbrev
28. marts 2019

H&M: Vi prøver ikke at snyde nogen ved at tage penge for poser

Ved at tage et par kroner for en pose minder vi forbrugeren om klimaet, mens overskuddet fra poserne doneres til WWF. Derfor gør H&M rent faktisk en forskel for klimaet, skriver Sustainability Manager i H&M i dette debatindlæg
Ved at tage et par kroner for en pose minder vi forbrugeren om klimaet, mens overskuddet fra poserne doneres til WWF. Derfor gør H&M rent faktisk en forskel for klimaet, skriver Sustainability Manager i H&M i dette debatindlæg
Læserbrev
25. marts 2019

H&M skal ikke tjene penge på klimakrisen

Vi skal ikke lade os snyde til at tro, at firmaer som H&M gør en forskel for klimaet, bare fordi de tager to kroner for en plastpose, skriver Anastasiya Bakhtiyari dette debatindlæg