Organisation

Husets Teater

Artikler
teaterkritik
2. februar 2023

Asta August er frygtindgydende som dødsbesat Elektra

Hævnens nødvendighed dunker i Asta Augusts voldsomme puls over for Lotte Andersens forfærdede skikkelse i opgøret mellem datter og mor i ’Elektra’ på Husets Teater
Asta August er en dødsbesat Elektra i forestilligen af samme navn på Husets Teater.
Anmeldelse
26. september 2022

Kongemordets uundgåelighed fascinerer i stærke og blodige Shakespeareforestillinger

Det er kongekronen, der myrder og voldtager i Tue Bierings fem timer lange, stærke Shakespeare-blodsudgydelse på Odense Teater. Og det er begæret efter kongekronen, der gør Hamlets mor til offer i en interessant ’Gertrud svarer igen’ på Husets Teater
Det er kongekronen, der myrder og voldtager i Tue Bierings fem timer lange, stærke Shakespeare-blodsudgydelse på Odense Teater. Og det er begæret efter kongekronen, der gør Hamlets mor til offer i en interessant ’Gertrud svarer igen’ på Husets Teater
Interview
20. september 2022

For Jens Albinus er der kulde, mørke og menneskelighed i ’Jeppe på Bjerget’

For skuespiller, forfatter og tidligere teaterleder Jens Albinus er Holbergs måske mest elskede stykke, ’Jeppe på Bjerget’, et studie i sammensathed
For skuespiller, forfatter og tidligere teaterleder Jens Albinus er Holbergs måske mest elskede stykke, ’Jeppe på Bjerget’, et studie i sammensathed
Anmeldelse
20. september 2022

Når tørken knitrer og bliver til flammer i teatret

Ilden blusser skæbnesvangert i Svalegangens præcise teaterfortolkning af ’Den Store Brand’, der handler om menneskeskæbner i to små byer på hver side af en bæk, der vokser til en rivende flod. Og om en solsort, der dratter død ned fra himlen
Ildskæret er hæsligt smukt i klimaforestillingen ’Den store brand’ på Svalegangen.

 
Anmeldelse
9. maj 2022

Er man et offer, hvis man melder sig til at blive spist? – og andre spørgsmål fra aktuelle teaterforestillinger

Lysterne udleves i teatret. Der er dog mere komik end liderlighed i teaterfortolkningen af ’O’s historie’ på Husets Teater. Til gengæld er ’Kannibalen’ på Skuespilhuset en overrumplende historie om ømhed
’Kannibalen’ er baseret på den sande historie om tyskerne Armin Meiwes og Bernd-Jürgen Brandes, der spilles af henholdsvis Patrick Baurichter (tv.) og Morten Burian (th.).
Anmeldelse
22. februar 2022

Ekstremskuespilleren Marina Bouras har en udstråling som et genfærd i ’Fædra’

På Husets Teater fortolker Marina Bouras rollen som Fædra med lysende dødsdrift. Men der, hvor hendes øjne burde stråle, er der kun to sorte sprækker
Marina Bouras skubber sig frem med sin dødsdrift som ’Fædra’ på Husets Teater, mens hendes sorte øjne stirrer tåreløse ind i hendes forbudte begær, der ikke vil slukkes
Interview
4. december 2020

To nye teaterchefer drømmer om at gøre teatret til et tempel for fremtidens mennesker

Liv Helm og Sargun Oshana tilhører en generation af yngre teaterchefer, der hellere vil skabe arbejdsfællesskaber med plads til at gøre og sige noget uventet end stå stejlt på deres egne kompromisløse ideer. Information har talt med dem om, hvad der skal ske, når de om lidt overtager ansvaret for hver sit københavnske teater
Liv Helm og Sargun Oshana vil som ledere af henholdsvis Husets Teater og Teater Grob gerne gøre op med den tradition, der er etableret her på Hofteatret (der i dag huser Teatermuseet), hvor teatret var underholdning for kongen. De ønsker at teatret skal have samme væsentlighed som i lande, der har oplevet revulotioner.
Kommentar
31. august 2020

Stor kunst vil gå tabt, hvis man skærer i støtten til Husets Teater og Sort/Hvid

Sort/Hvid og Husets Teater skaber på næsten mirakuløs vis stykker af høj kunstnerisk kvalitet ud af meget få midler. Det ville være et tab for dansk teater både nu og i fremtiden, hvis Københavns Kommune skærer i støtten til dem, skriver 15 teaterforskere i fælles opråb til Kultur- og Fritidsudvalget
’Sort/Hvid og Husets Teater har de seneste år markeret sig som kunstneriske fyrtårne i det danske kulturlandskab. Som teatre, der på hver deres måde formår at kombinere brændende aktuelle problemstillinger’, skriver 14 teaterforskere i dette debatindlæg. Billedet er fra Sort/Hvids nye forestilling, ’En fortælling om blindhed’, der er produceret i samarbejde med og lige nu spiller på Aarhus Teater.
Anmeldelse
20. september 2019

Ydmygelsen som smykke og våben

Chris Kraus’ nyfeministiske klassiker ’I Love Dick’ findes nu i en udmærket teaterversion på Husets Teater. Men forestillingen lider af farveløshed og musicalsyge
Der er lidt for meget gråvejr over Husets Teaters version af ’I Love Dick’, mener Informations anmelder.
Anmeldelse
24. maj 2019

Usman i forestillingen ’Find Vahid’ har hørt, at man kan søge asyl i Grønland, så det gør han. Som den første

Nogle lande er mere attraktive at søge asyl i end andre. Men måske kan det betale sig at søge asyl dér, hvor ingen andre gør? Sådan tænkte en georgisk mand for tre-fire år siden og kastede sig uvidende ud i et stykke absurd teater af kafkaske dimensioner. Husets Teater og Kristian Husted fortæller fint den tankevækkende historie
’Vahid’ er Kristian Husteds iranske og fiktive identitet, og det er ærgerligt, at forestillingen har fået den titel. For stykket handler egentlig om den georgiske flygtning Usman. 

Sider

  • teaterkritik
    2. februar 2023

    Asta August er frygtindgydende som dødsbesat Elektra

    Hævnens nødvendighed dunker i Asta Augusts voldsomme puls over for Lotte Andersens forfærdede skikkelse i opgøret mellem datter og mor i ’Elektra’ på Husets Teater
    Asta August er en dødsbesat Elektra i forestilligen af samme navn på Husets Teater.
  • 13. maj 2008

    Ud med teaterturisme - ind med lokalteater

    Et teater skal byde på mere end en håndfuld forestillinger. Det mener skuespilleren, instruktøren og produceren Mads Wille, Han er den ene af to nye teaterledere på Husets Teater i Kødbyen i København, som ønsker at lave et teaterhus, der tager udgangspunkt i sin lokalitet
    Vi vil lave et teater, som bruger bygningen og udnytter sin placering. Her skal være liv også efter forestillingen er slut, siger Mads Wille, der sammen med Simon Boberg, overtager ledelsen af Husets Teater på Halmtorvet i København
  • Baggrund
    22. december 2017

    Klassikerne var det mest radikale og det mest aktuelle i 2017

    I 2017 vendte teatret blikket væk fra flygtningestrømmens ukendte ansigter og over mod os selv og vores danske selvtilfredshed – og vores vægring mod at få forstyrret vores verden. Men økonomisk set mangler scenekunsten en kulturminister, der oprigtigt vil beskytte teatret
    Andreas Jebros iltre og visionære Erasmus Montanus ankom til denne papverden af mistroiskhed og stagnation i Christian Lollikes geniale Holberg-fortolkning på Aarhus Teater.
  • Interview
    4. december 2020

    To nye teaterchefer drømmer om at gøre teatret til et tempel for fremtidens mennesker

    Liv Helm og Sargun Oshana tilhører en generation af yngre teaterchefer, der hellere vil skabe arbejdsfællesskaber med plads til at gøre og sige noget uventet end stå stejlt på deres egne kompromisløse ideer. Information har talt med dem om, hvad der skal ske, når de om lidt overtager ansvaret for hver sit københavnske teater
    Liv Helm og Sargun Oshana vil som ledere af henholdsvis Husets Teater og Teater Grob gerne gøre op med den tradition, der er etableret her på Hofteatret (der i dag huser Teatermuseet), hvor teatret var underholdning for kongen. De ønsker at teatret skal have samme væsentlighed som i lande, der har oplevet revulotioner.
  • Interview
    13. marts 2008

    'Jeg har hele tiden gjort, hvad der passer mig'

    Nå-generationen må tage sig sammen og stoppe klynkeriet over 68'ernes magt, siger vinderen af årets Nordisk Råds Litteraturpris, Naja Marie Aidt
  • 14. januar 1998

    Her hjælper ingen kære mor

    Astrid Saalbachs 'Aske til aske - støv til støv' på Husets Teater er så fremragende, at det næsten ikke er til at holde ud TEATER Det er lumsk, Astrid Saalbachs nye stykke. Det begynder så morsomt og kitchet, at man intetanende bare føler sig vidunderligt godt underholdt...
  • 22. januar 1998

    GUIDE

    UDSTILlING *Francis Bacon. Udstillingen rummer en række hovedværker fra 50'erne og frem til kunstnerens død i 1992. Louisiana, Humlebæk. Dgl. 10-17, on. 10-22, t. 26. apr. Åbner i morgen *Grønningen åbner på lørdag 13-18 med gæsterne Jiri Georg Dokoupil og den græ-ske installationskunstner Yannis Kounellis...
  • 28. november 1997

    Rigor mortis i Rådhusstræde

    HUSET lukker til jul for igen at opstå i løbet af foråret. Kritikere dømmer det tidligere kulturcentrum som færdigt, mens optimister venter på nyt blod fra de unge STATUS Det legendariske kulturcenter Huset i Rådhusstræde lukker ned til jul...