Organisation

Husets Teater

Anmeldelse
9. maj 2022

Er man et offer, hvis man melder sig til at blive spist? – og andre spørgsmål fra aktuelle teaterforestillinger

Lysterne udleves i teatret. Der er dog mere komik end liderlighed i teaterfortolkningen af ’O’s historie’ på Husets Teater. Til gengæld er ’Kannibalen’ på Skuespilhuset en overrumplende historie om ømhed
’Kannibalen’ er baseret på den sande historie om tyskerne Armin Meiwes og Bernd-Jürgen Brandes, der spilles af henholdsvis Patrick Baurichter (tv.) og Morten Burian (th.).
Anmeldelse
22. februar 2022

Ekstremskuespilleren Marina Bouras har en udstråling som et genfærd i ’Fædra’

På Husets Teater fortolker Marina Bouras rollen som Fædra med lysende dødsdrift. Men der, hvor hendes øjne burde stråle, er der kun to sorte sprækker
Marina Bouras skubber sig frem med sin dødsdrift som ’Fædra’ på Husets Teater, mens hendes sorte øjne stirrer tåreløse ind i hendes forbudte begær, der ikke vil slukkes
Interview
4. december 2020

To nye teaterchefer drømmer om at gøre teatret til et tempel for fremtidens mennesker

Liv Helm og Sargun Oshana tilhører en generation af yngre teaterchefer, der hellere vil skabe arbejdsfællesskaber med plads til at gøre og sige noget uventet end stå stejlt på deres egne kompromisløse ideer. Information har talt med dem om, hvad der skal ske, når de om lidt overtager ansvaret for hver sit københavnske teater
Liv Helm og Sargun Oshana vil som ledere af henholdsvis Husets Teater og Teater Grob gerne gøre op med den tradition, der er etableret her på Hofteatret (der i dag huser Teatermuseet), hvor teatret var underholdning for kongen. De ønsker at teatret skal have samme væsentlighed som i lande, der har oplevet revulotioner.
Kommentar
31. august 2020

Stor kunst vil gå tabt, hvis man skærer i støtten til Husets Teater og Sort/Hvid

Sort/Hvid og Husets Teater skaber på næsten mirakuløs vis stykker af høj kunstnerisk kvalitet ud af meget få midler. Det ville være et tab for dansk teater både nu og i fremtiden, hvis Københavns Kommune skærer i støtten til dem, skriver 15 teaterforskere i fælles opråb til Kultur- og Fritidsudvalget
’Sort/Hvid og Husets Teater har de seneste år markeret sig som kunstneriske fyrtårne i det danske kulturlandskab. Som teatre, der på hver deres måde formår at kombinere brændende aktuelle problemstillinger’, skriver 14 teaterforskere i dette debatindlæg. Billedet er fra Sort/Hvids nye forestilling, ’En fortælling om blindhed’, der er produceret i samarbejde med og lige nu spiller på Aarhus Teater.
Anmeldelse
20. september 2019

Ydmygelsen som smykke og våben

Chris Kraus’ nyfeministiske klassiker ’I Love Dick’ findes nu i en udmærket teaterversion på Husets Teater. Men forestillingen lider af farveløshed og musicalsyge
Der er lidt for meget gråvejr over Husets Teaters version af ’I Love Dick’, mener Informations anmelder.
Anmeldelse
24. maj 2019

Usman i forestillingen ’Find Vahid’ har hørt, at man kan søge asyl i Grønland, så det gør han. Som den første

Nogle lande er mere attraktive at søge asyl i end andre. Men måske kan det betale sig at søge asyl dér, hvor ingen andre gør? Sådan tænkte en georgisk mand for tre-fire år siden og kastede sig uvidende ud i et stykke absurd teater af kafkaske dimensioner. Husets Teater og Kristian Husted fortæller fint den tankevækkende historie
’Vahid’ er Kristian Husteds iranske og fiktive identitet, og det er ærgerligt, at forestillingen har fået den titel. For stykket handler egentlig om den georgiske flygtning Usman. 
Anmeldelse
9. oktober 2018

Tammi Øst som Shakespeares klamme krøblingekonge er perfekt, diskret Trump-kritik

Det er subtilt samtidskritisk, når Jens Albinus fritskraber Shakespeares store magtspilsdrama om superskurken Richard III på sin lille scene på Husets Teater. Tammi Øst er magtmennesket med det hele i munden og fuld af tragisk tiltrækningskraft
I Tammy Østs skikkelse er Shakespeares selverklærede superskurk Richard III motiveret af lige dele megalomani og mindreværd.
Interview
29. maj 2018

Instruktør før afgangsforestilling: »Vi har gjort alting samtidigt«

I disse dage tager teaterinstruktøren Amanda Linnea Ginman afgang fra Teaterhögskolan Malmö med den dystopiske sci-fi-forestilling 'Er tågen her også i morgen'. Hun fortæller her om sin kreative slutspurt i sidste del af serien 'De næsten færdige'
Amanda Linnea Ginmans afgangsforestilling handler om en allerede igangværende økologisk katastrofe, der ikke bare truer specifikke dyrearter, men også skellet mellem arterne, som vi kender dem.
Anmeldelse
28. februar 2018

’Revolt. She Said. Revolt Again’ er befriende besværlig britisk dramatik, der opfordrer til oprør

Den unge britiske dramatiker Alice Birchs vidt omtalte og roste gennembrudsstykke ’Revolt. She Said. Revolt Again’ kan – og bør – nu ses på dansk i Husets Teaters skarpe rytmiske og skulpturelle opsætning
Revolt. She Said. Revolt Again på Husets Teater er en mulighed for at se ny og befriende besværlig, kompromis-, men ikke nuanceløs udenlandsk dramatik, som man ikke må misse.
Anmeldelse
26. januar 2018

Misundelse er en fælles ting

Det er publikum selv, der med en snild og på en gang sadistisk og pædagogisk konsekvens bliver sat i scene i instruktøren Tue Bierings fortolkning af dødssynden misundelse som personlig og ikke spor apolitisk drivkraft
’Har du nogensinde været misundelig på nogen, der spillede i et band?’ lyder et af de spørgsmål, publikum bliver bedt om at besvare i Tue Bierings ny-rundkredspædagogiske teatereksperiment om dødssynden misundelse. Men er det overhovedet nogen løsning at bekende denne såkaldt grimme følelse?

Sider

  • Anmeldelse
    9. maj 2022

    Er man et offer, hvis man melder sig til at blive spist? – og andre spørgsmål fra aktuelle teaterforestillinger

    Lysterne udleves i teatret. Der er dog mere komik end liderlighed i teaterfortolkningen af ’O’s historie’ på Husets Teater. Til gengæld er ’Kannibalen’ på Skuespilhuset en overrumplende historie om ømhed
    ’Kannibalen’ er baseret på den sande historie om tyskerne Armin Meiwes og Bernd-Jürgen Brandes, der spilles af henholdsvis Patrick Baurichter (tv.) og Morten Burian (th.).
  • Interview
    29. maj 2018

    Instruktør før afgangsforestilling: »Vi har gjort alting samtidigt«

    I disse dage tager teaterinstruktøren Amanda Linnea Ginman afgang fra Teaterhögskolan Malmö med den dystopiske sci-fi-forestilling 'Er tågen her også i morgen'. Hun fortæller her om sin kreative slutspurt i sidste del af serien 'De næsten færdige'
    Amanda Linnea Ginmans afgangsforestilling handler om en allerede igangværende økologisk katastrofe, der ikke bare truer specifikke dyrearter, men også skellet mellem arterne, som vi kender dem.
  • Anmeldelse
    24. maj 2019

    Usman i forestillingen ’Find Vahid’ har hørt, at man kan søge asyl i Grønland, så det gør han. Som den første

    Nogle lande er mere attraktive at søge asyl i end andre. Men måske kan det betale sig at søge asyl dér, hvor ingen andre gør? Sådan tænkte en georgisk mand for tre-fire år siden og kastede sig uvidende ud i et stykke absurd teater af kafkaske dimensioner. Husets Teater og Kristian Husted fortæller fint den tankevækkende historie
    ’Vahid’ er Kristian Husteds iranske og fiktive identitet, og det er ærgerligt, at forestillingen har fået den titel. For stykket handler egentlig om den georgiske flygtning Usman. 
  • Anmeldelse
    19. april 2010

    Klodsmajor eller modig helt

    Husets Teaters forestilling 'Sandsynligvis', handler om Frank Grevil, analytikeren i Forvarets Efterretningstjeneste, som lækkede hemmelige dokumenter og såede tvivl om beslutningsgrundlaget for vores deltagelse i Irak-krigen. Grevil endte i fængsel. Stykket er om manden, der blev en besværlig klods om benet for den danske regering
    Frank Grevil lækkede i 2004 en række hemmelige papirer fra Forsvarets Efterretningstjeneste.
  • Baggrund
    22. december 2017

    Klassikerne var det mest radikale og det mest aktuelle i 2017

    I 2017 vendte teatret blikket væk fra flygtningestrømmens ukendte ansigter og over mod os selv og vores danske selvtilfredshed – og vores vægring mod at få forstyrret vores verden. Men økonomisk set mangler scenekunsten en kulturminister, der oprigtigt vil beskytte teatret
    Andreas Jebros iltre og visionære Erasmus Montanus ankom til denne papverden af mistroiskhed og stagnation i Christian Lollikes geniale Holberg-fortolkning på Aarhus Teater.
  • Interview
    13. marts 2008

    'Jeg har hele tiden gjort, hvad der passer mig'

    Nå-generationen må tage sig sammen og stoppe klynkeriet over 68'ernes magt, siger vinderen af årets Nordisk Råds Litteraturpris, Naja Marie Aidt
  • Note
    1. maj 1997

    TEATER

    *På herrens mark Civilisationens bagside og menneskehedens forråelse spøger langs de sønderbombede jernbanespor i Steve Tesichs borgerkrigsdrama - et stykke, hvis roller er bedre end dets historie...
  • 14. januar 1998

    Her hjælper ingen kære mor

    Astrid Saalbachs 'Aske til aske - støv til støv' på Husets Teater er så fremragende, at det næsten ikke er til at holde ud TEATER Det er lumsk, Astrid Saalbachs nye stykke. Det begynder så morsomt og kitchet, at man intetanende bare føler sig vidunderligt godt underholdt...