Organisation

Husets Teater

Ydmygelsen som smykke og våben

Chris Kraus’ nyfeministiske klassiker ’I Love Dick’ findes nu i en udmærket teaterversion på Husets Teater. Men forestillingen lider af farveløshed og musicalsyge

Usman i forestillingen ’Find Vahid’ har hørt, at man kan søge asyl i Grønland, så det gør han. Som den første

Nogle lande er mere attraktive at søge asyl i end andre. Men måske kan det betale sig at søge asyl dér, hvor ingen andre gør? Sådan tænkte en georgisk mand for tre-fire år siden og kastede sig uvidende ud i et stykke absurd teater af kafkaske dimensioner. Husets Teater og Kristian Husted fortæller fint den tankevækkende historie

Tammi Øst som Shakespeares klamme krøblingekonge er perfekt, diskret Trump-kritik

Det er subtilt samtidskritisk, når Jens Albinus fritskraber Shakespeares store magtspilsdrama om superskurken Richard III på sin lille scene på Husets Teater. Tammi Øst er magtmennesket med det hele i munden og fuld af tragisk tiltrækningskraft
De næsten færdige

Instruktør før afgangsforestilling: »Vi har gjort alting samtidigt«

I disse dage tager teaterinstruktøren Amanda Linnea Ginman afgang fra Teaterhögskolan Malmö med den dystopiske sci-fi-forestilling 'Er tågen her også i morgen'. Hun fortæller her om sin kreative slutspurt i sidste del af serien 'De næsten færdige'

’Revolt. She Said. Revolt Again’ er befriende besværlig britisk dramatik, der opfordrer til oprør

Den unge britiske dramatiker Alice Birchs vidt omtalte og roste gennembrudsstykke ’Revolt. She Said. Revolt Again’ kan – og bør – nu ses på dansk i Husets Teaters skarpe rytmiske og skulpturelle opsætning
Anmeldelse

Misundelse er en fælles ting

Det er publikum selv, der med en snild og på en gang sadistisk og pædagogisk konsekvens bliver sat i scene i instruktøren Tue Bierings fortolkning af dødssynden misundelse som personlig og ikke spor apolitisk drivkraft
Årets teater

Klassikerne var det mest radikale og det mest aktuelle i 2017

I 2017 vendte teatret blikket væk fra flygtningestrømmens ukendte ansigter og over mod os selv og vores danske selvtilfredshed – og vores vægring mod at få forstyrret vores verden. Men økonomisk set mangler scenekunsten en kulturminister, der oprigtigt vil beskytte teatret

Hverdagsbrun indpakning med uventede strejf af guld

Familien bliver vendt på vrangen i ’Ankomst. Afsked’ på Husets Teater. Men skuespillerne er bedre end teksten

Den, som blinker i teatret, går glip af noget

Teaterfestivalen Cph Stage byder på alt fra druknede flygtninge til desperationsshow og kærlighedsteater. Åh, hvem der kunne se to forestillinger på én gang!
Anmeldelse

Angsten for anmelderen

’Status’ er blevet en blændende afdækning af kunstnerens følsomhed – og anmelderens utilregnelighed – i Husets Teaters modige dramatisering af Erlend Loes roman

Sider

Mest læste

  1. I disse dage tager teaterinstruktøren Amanda Linnea Ginman afgang fra Teaterhögskolan Malmö med den dystopiske sci-fi-forestilling 'Er tågen her også i morgen'. Hun fortæller her om sin kreative slutspurt i sidste del af serien 'De næsten færdige'
  2. I 'Biroller' skildres en ung kvindes liv som en blanding af totalteater og et hundecirkus. Det er svært at tage alvorligt, og det skal man heller ikke, men hvis det bare er en spøg, er den i hvert fald dårlig
  3. HUSET lukker til jul for igen at opstå i løbet af foråret. Kritikere dømmer det tidligere kulturcentrum som færdigt, mens optimister venter på nyt blod fra de unge STATUS Det legendariske kulturcenter Huset i Rådhusstræde lukker ned til jul...
  4. Chris Kraus’ nyfeministiske klassiker ’I Love Dick’ findes nu i en udmærket teaterversion på Husets Teater. Men forestillingen lider af farveløshed og musicalsyge
  5. Kun en meget begrænset del af de udenlandske værker, der opføres i Danmark, er ny dramatik. Det vil Husets Teater forsøge at ændre på, når det i morgen åbner op for en fire dage lang festival med etablerede dramatikere fra otte europæiske lande
  6. Astrid Saalbachs 'Aske til aske - støv til støv' på Husets Teater er så fremragende, at det næsten ikke er til at holde ud TEATER Det er lumsk, Astrid Saalbachs nye stykke. Det begynder så morsomt og kitchet, at man intetanende bare føler sig vidunderligt godt underholdt...
  7. Eller kender du bedre den om Østerbro-manden og thaipigen? Pointen er den samme: Den rige udnytter den, der ingen mad har. Velkommen til overleververdenen i Jacob F. Schokkings følehornspræcise 'Den Gyldne Drage'
  8. *Folkemord Farverigt og grufuldt opgør med alle gode og sunde katolske værdier, herunder den småborgerlige familie. En sådan forestilling står og falder med rytme og homogenitet i spillet og afviklingen og med en hæmningsløs råhed i forhold til publikum...