Organisation

Instagram

Hvorfor dog tage en uddannelse, når verdens yngste milliardær, Kylie Jenner, ikke har en?

Da jeg var ung, tog man en uddannelse for at undgå at blive fattig. Og de rige var belæste mennesker med lange uddannelser. Nu er de superrige internetnørder og realitystjerner, mens lange uddannelser, slid og fordybelse er outdatede dyder, skriver sceneinstruktør Katrine Wiedemann i dette debatindlæg

Instagrampoesi er »en æstetisk revolution i kunstnerisk tankegang«

Hjemmesiden digte.dk var Danmarks første litterære, sociale medie og foreviget i Informations samtidslitteraturhistorie for 2009. Ti år efter sidens nedlukning støtter og promoverer unge digtere nu i stedet sig selv og hinanden på sociale medier som Facebook og Instagram

’Fat Front’ er en film til alle dem, der endnu ikke har opdaget, at deres krop ikke er forkert

Den nye dokumentarfilm ’Fat Front’ følger fire unge skandinaviske kropsaktivister, der ved at dele billeder af deres kroppe på de sociale medier insisterer på ikke at frasige sig livet – bare fordi de nu engang er tykke. Information har mødt de to instruktører Louise Detlefsen og Louise Unmack Kjeldsen

Så har vi balladen: Nelly Sachs-prisen tilbagetrukket

Efter at juryen bag Nelly Sachs-prisen opdagede at Kamila Shamsie gennem en årrække har støttet BDS-bevægelsen, som er en palæstinensisk bevægelse, der arbejder for en boykot af Israel, blev prisen trukket tilbage. Dette har fået over 250 forfattere til at indrykke et åbent brev i London Review of Books, hvor de retter skarp kritik mod beslutningen

Influencere møder modstand og mistillid fra følgere: »Det er jo bare et trick«

Hundredtusindvis af unge danskere følger populære youtubere og instagrammere, som lever af at reklamere for produkter på de sociale medier. Influencere kalder man dem, og branchen har været i konstant vækst i årevis. Men nu begynder mange af dem at opleve mistillid fra deres følgere. ’Jeg stoler ikke på hende,’ siger Meliha fra Frydenhøjskolen i Hvidovre om influenceren Fie Laursen
Idédebat

Kan Facebook og de andre techgiganter splittes op?

Techgiganternes massive markedsdominans har fået ødelæggende økonomiske, offentlige og politiske effekter. Spørgsmålet er, om antimonopollovgivning er den rette kur mod tidens digitale dårligdomme

Dansk samtidskunsts dulle realiserer en gammel feministisk våd drøm

Kunstneren Maja Malou Lyse udfordrer og forarger både Instagram og de ældre feminister ved at bruge sin egen krop som materiale på sin egen måde – og med dybe rødder i kunsthistorien

Det interessante ved Taylor Swift er, at hun ikke er interessant

Megapopstjernen Taylor Swift er ualmindeligt almindelig. Men hun er også ualmindeligt ferm til at dramatisere sit liv og komme i karambolage med andre. Og så er hun den kvindelige kunstner, der har tjent allermest det seneste år. Vi tegner et portræt i anledning af hendes nye album, ’Lover’, der på udgivelsesdagen allerede har uhørt gode salgstal

Jeg har aldrig ejet en smartphone, for den stjæler nærvær

Folk taber underkæben, når de ser min gamle Nokia. Men når man ikke har en smartphone, bliver man tvunget til at slippe adgangen til konstant afledning og være til stede med alt det, der er. Den ’spildtid’ er værdifuld, skriver Katja Bitsch i dette debatindlæg

Da Fie Laursens selvmordsbrev både blev det børn og ministre talte om

Ugens store historie handler om bloggeren Fie Laursen, som lagde et selvmordsbrev op på sin instagramprofil, hvor godt 335.000 børn og unge følger med. Vi genfortæller historien, som startede med en ulykkelig ung kvindes afskedsbrev til verden, men som udviklede sig til en debat om sociale mediers ansvar. Sagen illustrerer, hvordan de sociale medier og traditionelle medier stadig lever i to forskellige verdener

Sider

Mest læste

  1. Da jeg var ung, tog man en uddannelse for at undgå at blive fattig. Og de rige var belæste mennesker med lange uddannelser. Nu er de superrige internetnørder og realitystjerner, mens lange uddannelser, slid og fordybelse er outdatede dyder, skriver sceneinstruktør Katrine Wiedemann i dette debatindlæg
  2. Som psykolog møder jeg konstant unge, som er styret ind i kvartvejskriser på tærsklen til voksenlivet. De glemmer, at livet ofte er tungt og gråt, og at de pæne billeder på Instagram kun er en brøkdel af sandheden
  3. Kunstneren Maja Malou Lyse udfordrer og forarger både Instagram og de ældre feminister ved at bruge sin egen krop som materiale på sin egen måde – og med dybe rødder i kunsthistorien
  4. Instagram gjorde det rigtige ved ikke at fjerne blogger Fie Laursens selvmordsbrev. For godt nok smitter selvmord, men selvmord gør også det modsatte – og det er hverken nye eller gamle mediers ansvar at skærme unge mennesker fra at vide, at andre unge mennesker har det dårligt. Til gengæld trænger de presseetiske regler til en opdatering, skriver Rasmus Elmelund i denne kommentar
  5. Danskerne er blevet ’spornoseksuelle’ – blandingen af sporty og porno er det ny ideal for menneskekroppen, som konstant affotograferes og udleveres på de sociale medier. Men vores kropsfiksering gør os ulykkelige og skaber et giftigt politisk klima, hvor vi ser ned på de svage, de grimme og de dovne, der ikke lever op til samfundets krav om perfektion
  6. Hundredtusindvis af unge danskere følger populære youtubere og instagrammere, som lever af at reklamere for produkter på de sociale medier. Influencere kalder man dem, og branchen har været i konstant vækst i årevis. Men nu begynder mange af dem at opleve mistillid fra deres følgere. ’Jeg stoler ikke på hende,’ siger Meliha fra Frydenhøjskolen i Hvidovre om influenceren Fie Laursen
  7. Den nye dokumentarfilm ’Fat Front’ følger fire unge skandinaviske kropsaktivister, der ved at dele billeder af deres kroppe på de sociale medier insisterer på ikke at frasige sig livet – bare fordi de nu engang er tykke. Information har mødt de to instruktører Louise Detlefsen og Louise Unmack Kjeldsen
  8. Ugens store historie handler om bloggeren Fie Laursen, som lagde et selvmordsbrev op på sin instagramprofil, hvor godt 335.000 børn og unge følger med. Vi genfortæller historien, som startede med en ulykkelig ung kvindes afskedsbrev til verden, men som udviklede sig til en debat om sociale mediers ansvar. Sagen illustrerer, hvordan de sociale medier og traditionelle medier stadig lever i to forskellige verdener