Organisation

Kaleidoskop

Lillebitte, men med bid

Kønne Jannie Faurschou er ikke bange for at spille den fæle. Heldigvis

Får Det Kongelige Teater nogensinde nok?

Millionerne vælter ind til Det Kongelige Teater. Og nu vil nationalscenen have flere penge. Men nok er nok, lyder det fra flere sider

'Teatret bliver nødt til at diskutere tidsånden'

'At spille en klassiker, bare fordi den er en god tekst, giver ikke mening for mig,' erklærer en af de mest vidtspændende danske teaterinstruktør Christoffer Berdal, der vil have teatret ud af elfenbenstårnet

Realityteater med drømmeskred

Dansk scenekunst i 00'erne ville allerhelst være realistisk teater. Også selv om performanceteatret og dukketeatret sammen med dansen og teaterkoncerten tilbød raffinerede stiliseringer. Teatret drømte om drømmen ...

Københavns Teater er ensidig alsidighed

Københavns Teater burde nedlægges, for hvis man fra deres side ønsker at bidrage til et alsidigt teaterlandskab - og ikke mindst nyskabelse inden for teatret - er det nødvendigt, at der også findes eksperimenterende nicheforestillinger. Og det leverer Københavns Teater ikke

Fire gange anarkistteater med kys

Det politiske teater blusser heftigt. Afghanistan-ærlighed? Afrika-ansvar? Østblok-hykleri? Bøssehad? Novemberteatret byder på brændende forestillinger

Mandeforfrysninger

Steen Stig Lommer er forrygende som spejl for vores ligegyldighed og hævn... For aldrig har denne skuespiller været mere skræmmende end i 'Under is' på Café Teatret. Han er den globale version af Robert Reinholds helt lokale værtshusgæst i 'Rekonvalescensen' på Bådteatret

Ved afgrunden er der ikke mere at sige

Du straks skal gå i Husets Teater og se Dejan Dukovskis 'Uterus'. Så vil du opleve et vidunderligt billede af den menings-løshed, du måske selv ser i spejlet hver eneste dag

En opvask er en opvask

Og et smadret ægteskab er et smadret ægteskab. Sådan er det. Overraskelsen er måden, hvorpå Grob-skuespillerne kan spejle vores allesammens selvbedrag helt ud i mindste detalje, åndedræt for åndedræt

Martin Tulinius: Jeg skal være hjertet i den kunstneriske vision

De kunstneriske mål skal udstikkes af ledelsen, mener Martin Tulinius, der er ny teaterchef på Teater Republique. Hans mål er at gøre op med dansk teaters 'fastfrossede metodik' og dermed udvikle teatret som kunstart gennem dynamik og fordybelse

Sider

Mest læste

  1. Per Scheel-Krüger har instrueret 'Evil Living'- en tragikomisk ordløs kærlighedshistorie - på Kaleidoskop
  2. Dansk scenekunst i 00'erne ville allerhelst være realistisk teater. Også selv om performanceteatret og dukketeatret sammen med dansen og teaterkoncerten tilbød raffinerede stiliseringer. Teatret drømte om drømmen ...
  3. Den nye teatersæson lader det traditionelle teaterpublikum i stikken til fordel for frække eksperimenter på den nye Camp X-scene og glitrende kommercielle musicals som 'Chicago'. Tre teaterkritikere diskuterer for og i mod flere eksperimenter i teaterlivet
  4. 1997 blev teateråret, hvor den rodløse, unge mand i 30'rne gik igen. Men også året, hvor en lillebitte forestilling overhalede alle de etablerede teatre indenom TEATER '97 Teateråret, der gik, blev temmelig gak-gak, i hvert fald hvis man skal tro Mammutteatrets julesatire Halen, der logrede med hunden, der netop har indstillet jubelen i Kanonhallen...
  5. Kontrolsyge hos politikere og embedsmænd truer teatrets frie åndedræt og udvikling, mener kritikere Utilfredsheden For 31 år siden skrev skuespilleren Bertel Torne, at teatret blev drevet ud fra forretningsmæssige hensyn i stedet for kulturpolitiske...
  6. MOR: Jeg er glad for, at jeg er bøsse. Er du X-generationen i dag? FAR: Nej, i dag er jeg mere cyber-økolog. MOR: Det er synd for de fattige. Jeg tænker på dem mindst en time i døgnet...
  7. Kønsvorterne på Kaleidoskop forbliver et pikant postulat TEATER "I en blanding af bidende satire og knusende alvor går vi ind bag facaden på nogen du kender, i et selvudleverende øjebliksbillede af en 30-årig storbyungdom, der har svært ved at blive voksen...
  8. UDSTILLINGER *Bente Christensen-Ernst 'Alt kød er som græs'. Kunstneren portrætterer mennesker i en stil, der på én gang er pop og surrealisme. Det er kendte mennesker som Henrik Nordbrandt, Ove Sprogø, Finn Nørbygaard, der sidder model for hende...