Organisation

Kaleidoskop

Lillebitte, men med bid

Kønne Jannie Faurschou er ikke bange for at spille den fæle. Heldigvis

Får Det Kongelige Teater nogensinde nok?

Millionerne vælter ind til Det Kongelige Teater. Og nu vil nationalscenen have flere penge. Men nok er nok, lyder det fra flere sider

'Teatret bliver nødt til at diskutere tidsånden'

'At spille en klassiker, bare fordi den er en god tekst, giver ikke mening for mig,' erklærer en af de mest vidtspændende danske teaterinstruktør Christoffer Berdal, der vil have teatret ud af elfenbenstårnet

Realityteater med drømmeskred

Dansk scenekunst i 00'erne ville allerhelst være realistisk teater. Også selv om performanceteatret og dukketeatret sammen med dansen og teaterkoncerten tilbød raffinerede stiliseringer. Teatret drømte om drømmen ...

Københavns Teater er ensidig alsidighed

Københavns Teater burde nedlægges, for hvis man fra deres side ønsker at bidrage til et alsidigt teaterlandskab - og ikke mindst nyskabelse inden for teatret - er det nødvendigt, at der også findes eksperimenterende nicheforestillinger. Og det leverer Københavns Teater ikke

Fire gange anarkistteater med kys

Det politiske teater blusser heftigt. Afghanistan-ærlighed? Afrika-ansvar? Østblok-hykleri? Bøssehad? Novemberteatret byder på brændende forestillinger

Mandeforfrysninger

Steen Stig Lommer er forrygende som spejl for vores ligegyldighed og hævn... For aldrig har denne skuespiller været mere skræmmende end i 'Under is' på Café Teatret. Han er den globale version af Robert Reinholds helt lokale værtshusgæst i 'Rekonvalescensen' på Bådteatret

Ved afgrunden er der ikke mere at sige

Du straks skal gå i Husets Teater og se Dejan Dukovskis 'Uterus'. Så vil du opleve et vidunderligt billede af den menings-løshed, du måske selv ser i spejlet hver eneste dag

En opvask er en opvask

Og et smadret ægteskab er et smadret ægteskab. Sådan er det. Overraskelsen er måden, hvorpå Grob-skuespillerne kan spejle vores allesammens selvbedrag helt ud i mindste detalje, åndedræt for åndedræt

Martin Tulinius: Jeg skal være hjertet i den kunstneriske vision

De kunstneriske mål skal udstikkes af ledelsen, mener Martin Tulinius, der er ny teaterchef på Teater Republique. Hans mål er at gøre op med dansk teaters 'fastfrossede metodik' og dermed udvikle teatret som kunstart gennem dynamik og fordybelse

Sider

Mest læste

  1. Pelle Koppel fra det århusianskeTeater Spørgsmålstegnet har et absurd venteværelse med sig til København Byens lys Fire unge i et venteværelse. Frøken Grøn, den blå Adolf, den røde Adolf, og så hr...
  2. Nicole Kidman går igen på Kaleidoskop. Og MammutTeatret slår fra sig med æg og rå latter i den begavede 'Dogville'-teatralisering 'Grace Was Here'
  3. MOR: Jeg er glad for, at jeg er bøsse. Er du X-generationen i dag? FAR: Nej, i dag er jeg mere cyber-økolog. MOR: Det er synd for de fattige. Jeg tænker på dem mindst en time i døgnet...
  4. UDSTILlING *Drachmann og Koester 'Holger Drachmann på Bornholm og Skagen' hedder en udstilling, der for første gang siden 1908 viser maleren Drachmann i fuld figur. Han malede hele sit liv ved siden af at digte...
  5. Den omdiskuterede kunstner Marco Evaristti er til husmoderjazz fra 30'erne og meditation i Bangkok
  6. Den nye teatersæson lader det traditionelle teaterpublikum i stikken til fordel for frække eksperimenter på den nye Camp X-scene og glitrende kommercielle musicals som 'Chicago'. Tre teaterkritikere diskuterer for og i mod flere eksperimenter i teaterlivet
  7. Janus Bakrawi, der står på scenen i PIS, en forestilling om mænd på Kaleidoskop K2 fra i aften, er træt af at han og hans datter bliver kaldt for indvandrere
  8. Litten Hansen klarede ikke sin replik som engel til Camp X's krybbespil. Krybben er for lille til Jesus X - og hærskaren fra kommunen og Københavns Teater har stadig ikke kunnet lokke Scenekunstudvalget og Kulturministeren med ud i den samme egn