Organisation

Kaospiloterne

Et liv er forbi

Formelt stod der sekretær på hendes CV – men hun beskrev sig selv som både oberst, dronning og rengøringskone

I 20 år formede Karin Barreth Hersom uddannelsen KaosPiloterne, hvor hun aldrig underviste, men alligevel beskrives som en af skolens bedste lærere

Her kan du ikke spille skuespil

Til Kaospiloternes optagelsesprøve betyder karakterer ingenting, og den mindst forberedte ansøger er i virkeligheden den bedst forberedte

Mangler mod

Den gratis adgang til Statens Museum for Kunst, som var forgænger Brian Mikkelsens progressive fortjeneste, skal væk

Den kreative klasse rykker ind i Kulturministeriet

Efter 10 år med skiftende konservative ministre, overtages Kulturministeriet af en storbyradikal, homoseksuel kosmo-polit med en fortid som kaospilot. Valget af Uffe Elbæk varsler ifølge eksperter et opgør med nationalkonservativ kulturnostalgi. Men også en udbygning af ideen om kultur som oplevelsesøkonomi

Systemkrise, iværksætterkultur og den 4. sektor

En stærkere iværksætterkultur får vi først og fremmest ved at få iværksætteri sat på skoleskemaet i både grundskolen, ungdomsuddannelserne og de videregående uddannelser

'Jeg ville ønske, at World Outgames ikke var nødvendig'

I morgen hejser København det regnbuefarvede flag og fejrer frisind, tolerance og plads til forskellighed, når World Outgames går i gang. Der er lige så mange grunde til at fejre homo-, bi- og transseksuelle, som der er grunde til mere debat og handling på området, mener Uffe Elbæk, der er direktør for World Outgames

Løgnen er karrierens doping

Løgneren. Der lyves hurtigere, end hestene render. I skolen, på arbejdspladsen, til selskabet og i karrieren. Konstant bliver løgnen brugt som doping til komme op i hverdagens hierarkier

Kaospiloter i frit fald

DET VAR en værre jubilæumsgave. For 10 år siden blev institutionen med det usædvanlige navn Kaospiloterne, oprettet som en egentlig uddannelse med hjemsted i Århus efter i et par år at have fristet en tilværelse som beskæftigelsesprojekt...

Den virkelige kamp

Det er blevet sagt, at der ikke er nogen kulturkamp. Eller at der var en kort udveksling af tåbeligheder blandt borgerlige kommentatorer og politikere. Og de endte alle som tabere...

Kreativ afvikling

De seneste måneder er det gentaget talrige gange: Fremtiden tilhører den kreative klasse. Nu er også borgerlige politikere sprunget på denne vogn. Men ser man i bakspejlet, vil man opdage, at kreative fag og uddannelser har været udsat for voldsomme besparelser under den borgerlige regering...

Sider

Mest læste

  1. Til Kaospiloternes optagelsesprøve betyder karakterer ingenting, og den mindst forberedte ansøger er i virkeligheden den bedst forberedte
  2. Løgneren. Der lyves hurtigere, end hestene render. I skolen, på arbejdspladsen, til selskabet og i karrieren. Konstant bliver løgnen brugt som doping til komme op i hverdagens hierarkier
  3. Mens 90’ernes kulturevents eksploderede, satte Gilles Deleuze eventbegrebet på dagsordenen i en helt anden lejr: filosofien
  4. I 20 år formede Karin Barreth Hersom uddannelsen KaosPiloterne, hvor hun aldrig underviste, men alligevel beskrives som en af skolens bedste lærere
  5. Kaospiloter på retur *Den meget omtalte århusianske Kaospilot-uddannelse blev mandag udelukket fra den nye finanslov efter krav fra Dansk Folkeparti. Den overraskende melding kommer netop, som uddannelsen i samarbejde med Undervisningsministeriet var i færd med at blive gjort permanent...
  6. Det ser ud til at kaospiloterne forbliver luftbårne, når bestyrelsen mødes i weekenden
  7. Linn Bay har forladt Oslo og dens hovedstadmiljø for at tilbringe de næste tre år i Århus. Hun har fundet et godt sted at bo, så indtil videre er hun rigtig glad. For sin uddannelse, byens kulturliv og stemningen i latinerkvarteret
  8. Efter 10 år med skiftende konservative ministre, overtages Kulturministeriet af en storbyradikal, homoseksuel kosmo-polit med en fortid som kaospilot. Valget af Uffe Elbæk varsler ifølge eksperter et opgør med nationalkonservativ kulturnostalgi. Men også en udbygning af ideen om kultur som oplevelsesøkonomi