Organisation

Klimarådet

Radikal Ungdom: Radikale Venstre bør bryde forholdet til Socialdemokratiet

Vi i Radikal Ungdom må gå til bekendelse. Vi er blevet snydt af vores eget håb om, at en socialdemokratisk regering ville være lyttende, inddragende og ordentlig. I stedet har den vist sig at være det modsatte. Derfor bør vi bryde med Socialdemokratiet, skriver landsformand for Radikal Ungdom, Jacob Robsøe, i dette debatindlæg

Eksperter: Misvisende at kalde transportplan ’klimaneutral’

Regeringen kalder sin nye infrastrukturplan klimaneutral, men ifølge eksperter giver det åbenlyst ikke mening. De kritiserer blandt andet, at CO2-udslippet fra selve anlægsfasen ikke er medregnet i opgørelsen. Transportministeren afviser kritikken

Infrastrukturaftalen til 161 milliarder giver masser af motorveje, men ikke meget klima

Alle Folketingets partier er med i infrastrukturaftalen, som blev præsenteret mandag. Enhedslisten, SF og Alternativet sidder dog over på enkelte dele af aftalen, mens eksperter er kritiske over for aftalens klimaregnskab og efterlyser flere oplysninger om CO2-udledningen

De grønne partier ligner en parodi på venstrefløjens fraktioner i 70’erne

I 70’erne undergravede venstrefløjen sig selv ved at splitte sig op i et hav af fraktioner, der kunne bekrige hinanden, og som alle var under spærregrænsen. Nu ser vi samme tendens med det ene grønne fraktionsparti efter det andet. Der er brug for samling i klimakampen, skriver grøn vælger Jens Frydendal i dette debatindlæg

Socialdemokratiet er i tvivl om klimaborgertingets fremtid og anbefalinger

Både regeringspartiet og Venstre svarer ’ved ikke’ til en række af de anbefalinger, klimaborgertinget afleverede for en måned siden. Informations rundspørge til partierne om 21 udvalgte forslag viser kun flertal for ganske få af dem. Klimasociolog advarer mod konsekvenserne af ikke at følge borgernes anbefalinger

»Useriøst og helt sort«: Skarp kritik af regeringens måde at opgøre ’grønne’ bilers CO2-udslip

Regeringen bruger misvisende tal til at opgøre CO2-udledningen fra pluginhybridbiler, vurderer eksperter på baggrund af nyt ministersvar. Udslippet er reelt markant højere end antaget, lyder det. Politikere vil have en ny officiel opgørelse og frygter, at pengene til klimaomstilling bruges forkert

Med pyrolyse og biokul vil landbruget klare den halve klimaudfordring. Men hvad er det?

Ved den såkaldte pyrolyseproces, kendt fra blandt andet fremstilling af trækul, kan halvdelen af landbrugets udledninger af drivhusgasser neutraliseres, mener Landbrug & Fødevarer. Også i regeringens udspil til klimaaftale er pyrolyse det vigtigste tiltag. Er det klogt at satse så stærkt på en teknologi under udvikling, spørger nogle

Klimarådets formand om 2025-delmålet: »Den største barriere er i virkeligheden nøl«

Endelig fik regeringen lavet den aftale om et delmål for reduktion af drivhusgasser i 2025, klimaloven har forpligtet den til. Det blev støttepartierne SF, De Radikale og Enhedslisten, der fik deres vilje og en aftale om at reducere udledningerne med 50-54 procent – som anbefalet af Klimarådet

Det ligner et opgør med hockeystaven: Den nye aftale om klimamål for 2025 er en grøn sejr

Den nye aftale om reduktionsmål for 2025, som regeringen fredag lavede et smalt forlig med sine støttepartier om, er et skridt fremad: Den forpligter os til at reducere mere nu og udskyde mindre til senere

Med sit nye landbrugsudspil viser regeringen, hvem der i virkeligheden er Georg Gearløs

Regeringen vil ikke indføre en CO2-afgift i landbruget. Det er for Georg Gearløs-agtigt, mener klimaminister Dan Jørgensen. Til gengæld vil regeringen gerne sætte sin lid til, at fremtidige teknologier kan rede klimaet. Hvem er så egentlig Georg Gearløs?

Sider

Mest læste

  1. Klimaminister Dan Jørgensen ønsker at begrænse afbrændingen af træpiller og -flis i varmesektoren. Han afviser ikke, at afgifter kan være en vej at gå. Positive toner, siger Klimarådet og Greenpeace
  2. Pluginhybridbiler forurener lige så meget som fossilbiler, vurderer Klimarådet. Alligevel vil Venstre, De Konservative og De Radikale fortsætte afgiftsfradraget til pluginhybrider. SF og Enhedslisten støtter ikke op, ligesom eksperter mener, afgiftsfradraget bør afskaffes
  3. Regeringen kalder sin nye infrastrukturplan klimaneutral, men ifølge eksperter giver det åbenlyst ikke mening. De kritiserer blandt andet, at CO2-udslippet fra selve anlægsfasen ikke er medregnet i opgørelsen. Transportministeren afviser kritikken
  4. Selv om danskerne i højere grad end tidligere har fået øjnene op for klimavenlig mad, spiser vi stadig meget store mængder kød. Det er ikke nok med kostråd og vejledning. Der er brug for politiske tiltag for at skabe den nødvendige udvikling, skriver Morten Wendler Jørgensen, Mikael Bellers Madsen og Clara Berg-Jensen i denne kronik
  5. Regeringen bruger misvisende tal til at opgøre CO2-udledningen fra pluginhybridbiler, vurderer eksperter på baggrund af nyt ministersvar. Udslippet er reelt markant højere end antaget, lyder det. Politikere vil have en ny officiel opgørelse og frygter, at pengene til klimaomstilling bruges forkert
  6. Finansministeriet ser bort fra Danmarks klimalov i analyser ved at regne med 39 procent reduktion i 2030 og ikke lovens 70 procent. Dermed får ministeriet grøn omstilling til at se unødigt dyr ud, hvilket i værste fald kan spænde ben for klimatiltag, vurderer førende økonomer. Et demokratisk problem, mener støttepartier, der nu vil have finansministeren i samråd
  7. Regeringen vil ikke indføre en CO2-afgift i landbruget. Det er for Georg Gearløs-agtigt, mener klimaminister Dan Jørgensen. Til gengæld vil regeringen gerne sætte sin lid til, at fremtidige teknologier kan rede klimaet. Hvem er så egentlig Georg Gearløs?
  8. Regeringen vil efterleve Danmarks klimamål med en såkaldt hockeystav. Den vil udskyde handling i årevis for så kort før 2030 at sætte turbo på omstillingen. Det vil skade klimaet, økonomien og omstillingens troværdighed, mener Klimarådets formand og en tidligere overvismand