Organisation

KODA

Joy Mogensens lovforslag er højst en parentes i kampen mod techgiganterne

Man fristes til at kalde kulturminister Joy Mogensens lovforslag om at tvinge Facebook og Google til at betale for rettigheder til det indhold fra danske nyhedsmedier, de lægger online, for en fis i en hornlygte, skriver Lasse Jensen i denne leder

16-årig rapper på vej til gennembrud: »Vi rapper om gaden. Det, vi ser. Det, vi hører. Det, vi gør«

Han er kun 16 år, men har en pladekontrakt med Universal og sin tredje single ude denne uge. Rapperen Alex Bajrami kalder sig ’8Trappy’, kommer fra Holmbladsgade på Amager og er del af en ny bølge af unge fra udsatte boligområder, der sætter ord på ghettolivet på en ny og hårdtslående måde

Krisen har ramt musikerne hårdt. Vi har mødt tre, som er begyndt at sælge deres instrumenter for at klare sig

Spillestederne er lukket ned, og koncerterne aflyst, og nogle musikere er begyndt at sælge ud af deres instrumenter for at klare sig gennem den økonomiske krise. Vi har talt med tre af dem

Google kan sagtens beskytte ophavsretten – men kun når det er belejligt for dem selv

Det må være muligt for Google, hvis forretningsmodel bygger på systematisk overvågning af sine brugere, at fjerne film, der krænker ophavsretten – og når Google ikke gør det, må EU tvinge selskabet og demonstrere, hvordan man tager ophavsret meget alvorligt i virkeligheden

Google har fortjent al den modstand, som Koda og indholdsleverandører kan mønstre

Selv om Koda under forhandlingerne om en ny aftale med YouTubes ejer Google lige nu står alene med sin stædighed, bør Google ikke slippe afsted med at normalisere en forretningsmodel, som er så dybt uretfærdig, at et nederlag er at foretrække frem for bare at føje mastodonten

Lyt til kvinderne

Det er et velkomment benspænd, at spillestedet Forbrændingen i Albertslund har besluttet kun at sætte kvinder på programplakaten i 2019. Ikke fordi det er en ønskværdig permanenttilstand, men fordi det kan skabe bevidsthed om den øredøvende kønsskævridning i dansk rytmisk musik

Musikken spiller, hvis vi streamer den

Folk gider ikke længere købe musikken permanent, i stedet abonnerer de på den fra uendelige, virtuelle biblioteker. Tendensen har skabt noget så sjældent som fremgang på det nordiske musikmarked – uden at dræbe hverken cd’en som medie eller pladeforretningen som koncept

Velkommen til Uffe Elbæk

Ophavsretten er med til at sikre, at ikke kun mainstreammusik, men også musik skabt og produceret i mindre og alternative miljøer, har en chance

KODA kritiseres for at begrænse musikblog

KODA kræver betaling for blog distribution af musik, selv om bloggen har fået tilladelse af de enkelte bands til at gøre musikken tilgængelig. Nu kritiseres KODA for at hæmme sine medlemmers udfoldelse, og organisationen har indkaldt til dialogmøde

Gennembrud giver nyt håb for musiksalg

Efter års tovtrækkeri med KODA kommer Spotify nu til Danmark. Det markerer for alvor nye tider for musikbranchen i Danmark, der i mellemtiden er blevet overhalet indenom, når det kommer til digitalt musiksalg. Og det kan ses på bundlinjen

Sider

Mest læste

  1. Man fristes til at kalde kulturminister Joy Mogensens lovforslag om at tvinge Facebook og Google til at betale for rettigheder til det indhold fra danske nyhedsmedier, de lægger online, for en fis i en hornlygte, skriver Lasse Jensen i denne leder
  2. Han er kun 16 år, men har en pladekontrakt med Universal og sin tredje single ude denne uge. Rapperen Alex Bajrami kalder sig ’8Trappy’, kommer fra Holmbladsgade på Amager og er del af en ny bølge af unge fra udsatte boligområder, der sætter ord på ghettolivet på en ny og hårdtslående måde
  3. Mona Larsen holdt snigpremiere på ny cd og afslørede, at hun stadig vil udfordres
  4. Spillestederne er lukket ned, og koncerterne aflyst, og nogle musikere er begyndt at sælge ud af deres instrumenter for at klare sig gennem den økonomiske krise. Vi har talt med tre af dem
  5. Selv om Koda under forhandlingerne om en ny aftale med YouTubes ejer Google lige nu står alene med sin stædighed, bør Google ikke slippe afsted med at normalisere en forretningsmodel, som er så dybt uretfærdig, at et nederlag er at foretrække frem for bare at føje mastodonten
  6. De seneste måneder er der fra de multinationale pladeselskabers interesseorganisation, IFPI, i medierne blevet iværksat et massivt angreb på kunstnerne og KODA. De kaldes bl.a. 'grådige' og angribes for at ville 'stoppe udviklingen af salg af musik på nettet'
  7. Det må være muligt for Google, hvis forretningsmodel bygger på systematisk overvågning af sine brugere, at fjerne film, der krænker ophavsretten – og når Google ikke gør det, må EU tvinge selskabet og demonstrere, hvordan man tager ophavsret meget alvorligt i virkeligheden
  8. Folk gider ikke længere købe musikken permanent, i stedet abonnerer de på den fra uendelige, virtuelle biblioteker. Tendensen har skabt noget så sjældent som fremgang på det nordiske musikmarked – uden at dræbe hverken cd’en som medie eller pladeforretningen som koncept