Om en uge udløber fristen for offentlig høring om miljøvurdering af lovforslag om ’udvikling’ af Københavns Lufthavn. Planen skal facilitere trafikvækst til mindst 40 millioner flyrejsende om året. Grønne organisationer og naboer protesterer
SAS’ storhedstid er forbi, og flyselskabet er udfordret af høj gæld og alt for høje omkostninger. Selskabets knudepunkt i København er ifølge eksperter primært kritisk infrastruktur for Københavns erhvervsliv, og det kan være en fordel for SAS at blive sat fri fra de statslige ejere, lyder det. Men spørgsmålet er, hvem der så overtager selskabet
Højrefløjen elsker den personlige frihed, bare ikke når lønmodtagerne bruger den til at nedlægge arbejdet. Men netop friheden til at tilbageholde arbejdskraft er lønmodtagerens vigtigste modspil til arbejdsgivernes magt i en kapitalistisk økonomi, skriver Enhedslistens Pelle Dragsted i dette debatindlæg
Regeringens nye udspil om Grønne Byer giver Københavns Lufthavn (CPH) mulighed for at udvikle en bæredygtig og mindre støjende lufthavn. Derfor er det ikke i modstrid med klima- og sundhedspolitikken at udvide lufthavnen, skriver CR-chef for Samfundsansvar og chef for Sustainability Services Marie-Louise Hansen og Inger Seeberg i dette debatindlæg.
Det er stik imod en ansvarlig klima- og sundhedspolitik, at regeringen nu planlægger at udvide Københavns Lufthavn. En lufthavn, der allerede er mere omfattende end tilsvarende lufthavne i vores nabolande. Det skriver fem borgere på Amager i dette debatindlæg
Før politikerne tillader udvidelsen af Københavns Lufthavn, bør de tænke på konsekvenserne for de lokale på Amager. 13 medarbejdere i lufthavnen har fået kræft anerkendt som arbejdsskade, og flyenes skadelige partikler stopper ikke ved lufthavnens hegn, skriver medlemmer af borgergruppen CPH uden udvidelse
Det lyder som noget af en selvmodsigelse, at Københavns Lufthavn gerne vil være mere bæredygtig og af den grund udvider lufthavnen. Flyvning er og bliver den mest skadelige transportform, og derfor bør udvidelsen af lufthavnen stoppes, skriver medlemmer af foreningen Bevar Jordforbindelsen i dette debatindlæg
Københavns Lufthavn har ambitioner om at blive emissionsfri i 2030. Derfor er det et vigtigt led i omstillingen, at vi udvider Københavns Lufthavn for at få plads til de moderne, mere klimavenlige fly, skriver Kathrine Bruun Alexandrowiz i dette debatindlæg
De seneste 30 år har skiftende regeringer solgt en lang række offentlige selskaber til private aktører. Det har begrænset den demokratiske kontrol og statens indflydelse på centrale områder, mener professor
De seneste 30 år har skiftende regeringer solgt en lang række offentlige selskaber til private aktører. Det har begrænset den demokratiske kontrol og statens indflydelse på centrale områder, mener professor
Om en uge udløber fristen for offentlig høring om miljøvurdering af lovforslag om ’udvikling’ af Københavns Lufthavn. Planen skal facilitere trafikvækst til mindst 40 millioner flyrejsende om året. Grønne organisationer og naboer protesterer
SAS’ storhedstid er forbi, og flyselskabet er udfordret af høj gæld og alt for høje omkostninger. Selskabets knudepunkt i København er ifølge eksperter primært kritisk infrastruktur for Københavns erhvervsliv, og det kan være en fordel for SAS at blive sat fri fra de statslige ejere, lyder det. Men spørgsmålet er, hvem der så overtager selskabet
Det er stik imod en ansvarlig klima- og sundhedspolitik, at regeringen nu planlægger at udvide Københavns Lufthavn. En lufthavn, der allerede er mere omfattende end tilsvarende lufthavne i vores nabolande. Det skriver fem borgere på Amager i dette debatindlæg