Organisation

Københavns Lufthavne

Artikler
omstilling
15. marts 2023

Midt i klimakrisen skal Kastrup udbygges for at understøtte flytrafikkens vækst

Om en uge udløber fristen for offentlig høring om miljøvurdering af lovforslag om ’udvikling’ af Københavns Lufthavn. Planen skal facilitere trafikvækst til mindst 40 millioner flyrejsende om året. Grønne organisationer og naboer protesterer
Om en uge udløber fristen for offentlig høring om miljøvurdering af lovforslag om ’udvikling’ af Københavns Lufthavn. Planen skal facilitere trafikvækst til mindst 40 millioner flyrejsende om året. Grønne organisationer og naboer protesterer
Infrastruktur
13. juli 2022

SAS står i sit livs værste krise – men bør den danske stat fortsætte støtten?

SAS’ storhedstid er forbi, og flyselskabet er udfordret af høj gæld og alt for høje omkostninger. Selskabets knudepunkt i København er ifølge eksperter primært kritisk infrastruktur for Københavns erhvervsliv, og det kan være en fordel for SAS at blive sat fri fra de statslige ejere, lyder det. Men spørgsmålet er, hvem der så overtager selskabet
SAS’ storhedstid er forbi, og flyselskabet er udfordret af høj gæld og alt for høje omkostninger. Selskabets knudepunkt i København er ifølge eksperter primært kritisk infrastruktur for Københavns erhvervsliv, og det kan være en fordel for SAS at blive sat fri fra de statslige ejere, lyder det. Men spørgsmålet er, hvem der så overtager selskabet
Kommentar
24. februar 2022

Lønmodtagerne har heldigvis friheden til at stoppe arbejdet i protest – selv i vinterferien

Højrefløjen elsker den personlige frihed, bare ikke når lønmodtagerne bruger den til at nedlægge arbejdet. Men netop friheden til at tilbageholde arbejdskraft er lønmodtagerens vigtigste modspil til arbejdsgivernes magt i en kapitalistisk økonomi, skriver Enhedslistens Pelle Dragsted i dette debatindlæg
Lønmodtagernes frihed til at vælge kollektivt at stoppe med at arbejde er stadig den dag i dag det eneste, der kan balancere kapitalejernes totale dominans, skriver tidligere folketingsmedlem for Enhedslisten Pelle Dragsted i denne kommentar. 
Folk
15. februar 2022

Pilou går til kamp for at få kufferterne med på ferien

Velkommen til FOLK, Informations daglige sladderspalte, hvor ingen er for høj, og ingen er lav nok til at flyve under radaren
Pilou Asbæk – skuespiller og trojansk hest.
Læserbrev
21. juni 2021

Udvidelsen af Københavns Lufthavn betyder bedre luftkvalitet og reducering af CO2

Regeringens nye udspil om Grønne Byer giver Københavns Lufthavn (CPH) mulighed for at udvikle en bæredygtig og mindre støjende lufthavn. Derfor er det ikke i modstrid med klima- og sundhedspolitikken at udvide lufthavnen, skriver CR-chef for Samfundsansvar og chef for Sustainability Services Marie-Louise Hansen og Inger Seeberg i dette debatindlæg.
Regeringens nye udspil om Grønne Byer giver Københavns Lufthavn (CPH) mulighed for at udvikle en bæredygtig og mindre støjende lufthavn. Derfor er det ikke i modstrid med klima- og sundhedspolitikken at udvide lufthavnen, skriver CR-chef for Samfundsansvar og chef for Sustainability Services Marie-Louise Hansen og Inger Seeberg i dette debatindlæg.
Læserbrev
17. juni 2021

Udvidelsen af Københavns Lufthavn skal stoppes. Den er skadelig for både miljø og sundhed

Det er stik imod en ansvarlig klima- og sundhedspolitik, at regeringen nu planlægger at udvide Københavns Lufthavn. En lufthavn, der allerede er mere omfattende end tilsvarende lufthavne i vores nabolande. Det skriver fem borgere på Amager i dette debatindlæg
Det er stik imod en ansvarlig klima- og sundhedspolitik, at regeringen nu planlægger at udvide Københavns Lufthavn. En lufthavn, der allerede er mere omfattende end tilsvarende lufthavne i vores nabolande. Det skriver fem borgere på Amager i dette debatindlæg
Læserbrev
22. januar 2020

Udvidelsen af Københavns Lufthavn er sundhedsskadelig for 200.000 amagerkanere

Før politikerne tillader udvidelsen af Københavns Lufthavn, bør de tænke på konsekvenserne for de lokale på Amager. 13 medarbejdere i lufthavnen har fået kræft anerkendt som arbejdsskade, og flyenes skadelige partikler stopper ikke ved lufthavnens hegn, skriver medlemmer af borgergruppen CPH uden udvidelse
Læserbrev
15. januar 2020

At udvide lufthavnen for at gøre den mere bæredygtig giver ikke mening

Det lyder som noget af en selvmodsigelse, at Københavns Lufthavn gerne vil være mere bæredygtig og af den grund udvider lufthavnen. Flyvning er og bliver den mest skadelige transportform, og derfor bør udvidelsen af lufthavnen stoppes, skriver medlemmer af foreningen Bevar Jordforbindelsen i dette debatindlæg
En udvidelse af Københavns Lufthavn vil derfor gøre det urealistisk at opfylde målet om at nedbringe CO2-udledningen med 70 procent i 2030. Fly forurener og støjer desuden uanset model og årgang, og lufthavnens naboer betaler en høj pris i form af gener og helbredsproblemer, skriver Johnny Frank Nielsen og Peter Alving.
Læserbrev
8. januar 2020

Udvidelsen af Københavns Lufthavn er en del af vores bæredygtige omstilling

Københavns Lufthavn har ambitioner om at blive emissionsfri i 2030. Derfor er det et vigtigt led i omstillingen, at vi udvider Københavns Lufthavn for at få plads til de moderne, mere klimavenlige fly, skriver Kathrine Bruun Alexandrowiz i dette debatindlæg
Baggrund
21. februar 2017

Lykketoft: Vi gik måske for langt med privatiseringerne

De seneste 30 år har skiftende regeringer solgt en lang række offentlige selskaber til private aktører. Det har begrænset den demokratiske kontrol og statens indflydelse på centrale områder, mener professor

Sider