Organisation

Københavns Metro

Nyhed
1. april 2020

APRILSNAR: Klimaforandringer rammer Københavns metro: Skal stabiliseres på grund af vandskader efter vinterregn

Vinterens ekstreme nedbørsmængder har udløst risiko for omfattende jordskred under Københavns Metro, der bliver midlertidigt lukket ned for at blive stabiliseret, så den i fremtiden kan undgå sammenstyrtninger ved Marmorkirken og Kongens Nytorv
Københavns Metro bliver midlertidigt lukket, grundet vinterens ekstreme nedbørsmængder.
Feature

Fra swingerklub til Kvickly: Fotos fra et lukket coronaland

Se billeder fra begge sider af Storebælt af et land i coronakarantæne
Se billeder fra begge sider af Storebælt af et land i coronakarantæne
Leder
28. september 2019

Hurra for den nye metro

Det har ikke været en nem fødsel. Men nu er den nye metro her endelig, borgerne får deres by tilbage i en bedre version, og alle forsinkelserne og skandalerne er glemt for en stund
Søndag åbner Cityringen i København
Kommentar
29. august 2019

Uretfærdigt at lade lejere betale for metroen

Den københavnske metro er et alment samfundsgode, derfor burde lejere i By & Havns ejendomme ikke skulle medfinansiere projektet gennem kunstigt høje huslejer, skriver Niels Brønholt i dette debatindlæg.
»Vi skal afstå fra at sælge ud af vore infrastrukturværdier. Vi får nemlig ikke noget forærende derved – ud over at betalingsbyrden kan belaste de forkerte,« skriver forhenværende højskoleforstander Niels Brønholt om metrobyggeriet i København. 
Anmeldelse
5. marts 2016

En mands lort er en anden mands kunst

Vi skal leve med Byens Hegn, der omgiver metrobyggepladserne, flere år endnu. Mere og bedre kunst må være et minimumkrav for borgerne
Vi skal leve med Byens Hegn, der omgiver metrobyggepladserne, flere år endnu. Mere og bedre kunst må være et minimumkrav for borgerne
Leder
21. februar 2014

Metro-panik

Det er meget uheldigt, hvis Cityringen forsinkes og fordyres. Men ansvaret påhviler det selskab og de myndigheder, der ikke har udvist rettidig omhu i forhold til miljølovgivningens krav
Kommentar
20. juni 2013

Fire forfærdelige år med metrobyggeri

Borgerrepræsentationen har givet Metroselskabet, som hidtil nærmest systematisk har overtrådt støjgrænserne, ret til at støjforurene 24 timer i døgnet i fire år. Hvor er hensynet til os naboer, som umuligt kan leve med larmen fra en byggeplads døgnet rundt?
Klumme
29. januar 2013

Rulletrappe

Glidende trapper, opgange og mylder
Kronik
11. januar 2013

Cityringen bør være motor for byudvikling

Den nye metro fører til den største forandring af hovedstaden i 200 år – vi ved det bare ikke endnu. Derfor er det allerede nu relevant at se på, hvordan vi kan udvikle byen i de områder, hvor metroen udbygges, Cityringen kan fungere som startskud til en gentænkning af, hvilket København vi ønsker
I de stationsnære områder er der plads til renovering og erstatning efter nedrivning. Plads til at man kan forøge højden af eksisterende bygninger og plads til, at man kan skabe større variation i bybilledet.
Nyhed
13. januar 2012

Rapport: Moderne sporvogne er billigere og mere effektive end metro

Når betalingsringen kommer, vil der være brug for billig og effektiv kollektiv transport, og her er moderne sporvogne det bedste alternativ, mener en gruppe københavnske lokaludvalgsmedlemmer, der advarer om, at kommunen er i gang med at låse sig fast på en dyr og mindre effektiv udvidelse af metrosystemet

Sider