Organisation

Københavns Metro

Hurra for den nye metro

Det har ikke været en nem fødsel. Men nu er den nye metro her endelig, borgerne får deres by tilbage i en bedre version, og alle forsinkelserne og skandalerne er glemt for en stund

Uretfærdigt at lade lejere betale for metroen

Den københavnske metro er et alment samfundsgode, derfor burde lejere i By & Havns ejendomme ikke skulle medfinansiere projektet gennem kunstigt høje huslejer, skriver Niels Brønholt i dette debatindlæg.

En mands lort er en anden mands kunst

Vi skal leve med Byens Hegn, der omgiver metrobyggepladserne, flere år endnu. Mere og bedre kunst må være et minimumkrav for borgerne

Metro-panik

Det er meget uheldigt, hvis Cityringen forsinkes og fordyres. Men ansvaret påhviler det selskab og de myndigheder, der ikke har udvist rettidig omhu i forhold til miljølovgivningens krav

Fire forfærdelige år med metrobyggeri

Borgerrepræsentationen har givet Metroselskabet, som hidtil nærmest systematisk har overtrådt støjgrænserne, ret til at støjforurene 24 timer i døgnet i fire år. Hvor er hensynet til os naboer, som umuligt kan leve med larmen fra en byggeplads døgnet rundt?

Rulletrappe

Glidende trapper, opgange og mylder

Cityringen bør være motor for byudvikling

Den nye metro fører til den største forandring af hovedstaden i 200 år – vi ved det bare ikke endnu. Derfor er det allerede nu relevant at se på, hvordan vi kan udvikle byen i de områder, hvor metroen udbygges, Cityringen kan fungere som startskud til en gentænkning af, hvilket København vi ønsker

Rapport: Moderne sporvogne er billigere og mere effektive end metro

Når betalingsringen kommer, vil der være brug for billig og effektiv kollektiv transport, og her er moderne sporvogne det bedste alternativ, mener en gruppe københavnske lokaludvalgsmedlemmer, der advarer om, at kommunen er i gang med at låse sig fast på en dyr og mindre effektiv udvidelse af metrosystemet

Speciale: Femernbroen vil sprænge budgettet

Der er overhængende fare for, at Femern Bælt-projektets økonomi vil løbe løbsk, konkluderer nyt speciale. Man har ikke lært af erfaringerne fra broerne over Storebælt og Øresund - og man benytter bevidst ikke den seneste forskning inden for risikovurdering

Uventet regning til København på over 800 millioner

For to år siden kunne en metroregning i Københavns Kommunes kasse på en lille milliard leve sit eget liv, lovede kommunens topledelse. Nu er der slået fuld kraft bak. Der er tidligere tegnet et skønmaleri, siger en ekspert i finansiering

Sider

Mest læste

  1. Det har ikke været en nem fødsel. Men nu er den nye metro her endelig, borgerne får deres by tilbage i en bedre version, og alle forsinkelserne og skandalerne er glemt for en stund
  2. Den københavnske metro er et alment samfundsgode, derfor burde lejere i By & Havns ejendomme ikke skulle medfinansiere projektet gennem kunstigt høje huslejer, skriver Niels Brønholt i dette debatindlæg.
  3. Borgerrepræsentationen har givet Metroselskabet, som hidtil nærmest systematisk har overtrådt støjgrænserne, ret til at støjforurene 24 timer i døgnet i fire år. Hvor er hensynet til os naboer, som umuligt kan leve med larmen fra en byggeplads døgnet rundt?