Organisation

Københavns Teater

Anmeldelse
25. oktober 2014

Klip, farve og brutalfeminismen

Dramatikeren Astrid Saalbach fik afslag fra to teatre og skrev en roman hvor hun beskyldte mandlige teaterdirektører for inkompetence. Nu spiller det stormombruste stykket ’Frisørerne’ på Får 302. En munter charmekomedie om kvinder, der vækker til latter, indtil teksten desværre syrer ud i et feministisk mareridt
Kvinderne tilbyder komplet hårwellness med feminismehumor og absurd sexfrigørelse i Astrid Saalbachs Frisørerne på Får 302. Her er det en brudebehandling, der udvikler sig temmelig konkret…
Nyhed
15. maj 2012

Slagsmålet om den åbne scene fortsætter

Københavns Teaters bestyrelse vil ikke anbefale en beliggenhed til en åben teaterscene. Dermed er det nu op til politikerne at vælge et sted, og den ophedede debat kommer sandsynligvis til at trække i langdrag
Nyhed
31. marts 2012

Politikere redder Republique

København skal have en åben scene, men den kommer ikke til at opstå på bekostning af det internationale samtidsteater Republique. Det slog kulturminister Uffe Elbæk fast sent torsdag
København skal have en åben scene, men den kommer ikke til at opstå på bekostning af det internationale samtidsteater Republique. Det slog kulturminister Uffe Elbæk fast sent torsdag
Nyhed
28. marts 2012

Dansk teater slås om placering af åben scene

Teaterscenen Republique skal omdannes til en åben scene. Det foreslår Københavns Teater, som kan undgå at svinge sparekniven over sine øvrige teatre, hvis forslaget bliver en realitet. Men nedlægningen af den eksperimenterende scene er et tab for teaterlivet, lyder kritikken
Leder
22. juni 2011

Hekseteater

Teateraftalen skulle åbenbart nås inden sankthansbålet. Det skulle den sådan set også sidste år og forrige år. Der har bare været uhyggeligt meget <i>Hexerie eller blind allarm</i>, som Holberg kunne have kaldt det. Men nu har kulturminister Per Stig Møller altså pludselig fået skabt enighed omkring sig, så et egentligt lovforslag kan præsenteres til oktober
Nyhed
22. juni 2011

Skuffende aftale om teaterstøtte

Paraplyorganisationen Københavns Teater får navneforandring for 5. gang, men videreføres på trods af rapport. Lappeløsninger, mener professor
Baggrund
2. februar 2011

Duellen: Vi er ikke ansvarlige for Det Ny Teater

Organisationen Københavns Teater har ikke nogen direkte tilknytning til Det Ny Teater og har derfor heller ikke noget ansvar for driften af teatret, mener bestyrelsesformand for Københavns Teater, Jan Maagaard. Ifølge ham har alle parter vidst, at den nuværende støttemodel var midlertidig
Organisationen Københavns Teater har ikke nogen direkte tilknytning til Det Ny Teater og har derfor heller ikke noget ansvar for driften af teatret, mener bestyrelsesformand for Københavns Teater, Jan Maagaard. Ifølge ham har alle parter vidst, at den nuværende støttemodel var midlertidig
Baggrund
2. februar 2011

Duellen: Københavns Teater har også et ansvar

Det er blot en undskyldning, når organisationen Københavns Teater siger, at de kun vil støtte egne teatre. For det er slet ikke givet på forhånd, hvilke teatre der skal være omfattet, siger direktør på Det Ny Teater, Niels-Bo Valbro
Det er blot en undskyldning, når organisationen Københavns Teater siger, at de kun vil støtte egne teatre. For det er slet ikke givet på forhånd, hvilke teatre der skal være omfattet, siger direktør på Det Ny Teater, Niels-Bo Valbro
Kommentar
13. oktober 2010

Dramaet om teaterrabatten

Hvis teaterne skal ud af deres krise, kræver det nye fleksible rabat-ordninger, som giver frihed til at sammesætte et personligt teater-program med alt fra det højkulturelle til det folkelige
14. september 2010

Det trofaste publikum svigter københavnske teatre

På blot et år har fem af hovedstadens større teatre tilsammen oplevet et fald på 30 procent i billetsalget. Men det vækker ikke bekymring hos teatrene, der blot ser tallet som udtryk for ændringer i købsvaner. Eksperter bakker op om vurderingen

Sider

  • Nyhed
    28. november 2009

    Historien om en kulturpings storhed og fald

    Teaterchef Jon Stephensen er blevet instruktør i sit eget drama, hvor han har indrømmet en klar fejl. Men han har mistet grebet om handlingen, og en højdramatisk fyringssag er endt i spørgsmålet om, hvem der egentlig bestemte, hvor musicalen 'Elsk mig i nat' skulle foregå
    Jon Stephensens fyring fra Gasv©°rket vakte mediestorm og protester fra kultur°©personligheder. Men sidenhen har det vist sig, at mange af protesterne var iscenesat af Stephensen selv, og at den forhenv©°rende teaterdirekt©™rs andel i den herreg?rds-scenografi, der endte med at udg©™re baggrunden for musicalen °ØElsk mig i nat°Ø, var temmelig minimal, selvom han modtog et honorar p? 170.000 kr. for det.
  • 9. januar 2007

    Hvem elsker egentlig hvem i Hamlet?

    Kaspar Rostrups fortolkning på Gladsaxe Ny Teater er mærkeligt kærlighedsløs. Men takket være en overrumplende Ofelia og en bevægende Polonius bliver denne 'Hamlet' interessant
  • 26. september 2006

    MIDDELBOES BEDSTE

    * Midt om natten Kim Larsens musik smyger sig ind i længslen som altid. Instruktøren Mikael Fock tilføjer billeder uden at mase sig på. Og Bjørn Fjæstad drejer Larsen-tonerne med bjørnetænder – og synger ’Om lidt er vi borte’, så rummet flænses af stilhed...
  • 31. oktober 2008

    Fusionsfrygt blandt Kaleidoskops ansatte

    På teatret Kaleidoskop undrer nogle af de ansatte sig over, at formanden for deres egen bestyrelse opfordrede teatrets kunstneriske leder til at søge en anden stilling. Og nu hvor Martin Tulinius har fået stillingen som leder af Camp X, gør bestyrelsen ikke det mest naturlige: Nemlig straks at slå stillingen som leder af Kaleidoskop op
    -Jeg har i 30 år arbejdet for, at en teaterdirektør ikke sidder mere end 10 år i den samme stilling. Det synes jeg er i hele teatermiljøets interesse-, siger Litten Hansen, bestyrelsesformand på Kaleidoskop.