Organisation

Københavns Teater

Klip, farve og brutalfeminismen

Dramatikeren Astrid Saalbach fik afslag fra to teatre og skrev en roman hvor hun beskyldte mandlige teaterdirektører for inkompetence. Nu spiller det stormombruste stykket ’Frisørerne’ på Får 302. En munter charmekomedie om kvinder, der vækker til latter, indtil teksten desværre syrer ud i et feministisk mareridt

Slagsmålet om den åbne scene fortsætter

Københavns Teaters bestyrelse vil ikke anbefale en beliggenhed til en åben teaterscene. Dermed er det nu op til politikerne at vælge et sted, og den ophedede debat kommer sandsynligvis til at trække i langdrag

Politikere redder Republique

København skal have en åben scene, men den kommer ikke til at opstå på bekostning af det internationale samtidsteater Republique. Det slog kulturminister Uffe Elbæk fast sent torsdag

Dansk teater slås om placering af åben scene

Teaterscenen Republique skal omdannes til en åben scene. Det foreslår Københavns Teater, som kan undgå at svinge sparekniven over sine øvrige teatre, hvis forslaget bliver en realitet. Men nedlægningen af den eksperimenterende scene er et tab for teaterlivet, lyder kritikken

Hekseteater

Teateraftalen skulle åbenbart nås inden sankthansbålet. Det skulle den sådan set også sidste år og forrige år. Der har bare været uhyggeligt meget <i>Hexerie eller blind allarm</i>, som Holberg kunne have kaldt det. Men nu har kulturminister Per Stig Møller altså pludselig fået skabt enighed omkring sig, så et egentligt lovforslag kan præsenteres til oktober

Skuffende aftale om teaterstøtte

Paraplyorganisationen Københavns Teater får navneforandring for 5. gang, men videreføres på trods af rapport. Lappeløsninger, mener professor

Duellen: Vi er ikke ansvarlige for Det Ny Teater

Organisationen Københavns Teater har ikke nogen direkte tilknytning til Det Ny Teater og har derfor heller ikke noget ansvar for driften af teatret, mener bestyrelsesformand for Københavns Teater, Jan Maagaard. Ifølge ham har alle parter vidst, at den nuværende støttemodel var midlertidig

Duellen: Københavns Teater har også et ansvar

Det er blot en undskyldning, når organisationen Københavns Teater siger, at de kun vil støtte egne teatre. For det er slet ikke givet på forhånd, hvilke teatre der skal være omfattet, siger direktør på Det Ny Teater, Niels-Bo Valbro

Dramaet om teaterrabatten

Hvis teaterne skal ud af deres krise, kræver det nye fleksible rabat-ordninger, som giver frihed til at sammesætte et personligt teater-program med alt fra det højkulturelle til det folkelige

Det trofaste publikum svigter københavnske teatre

På blot et år har fem af hovedstadens større teatre tilsammen oplevet et fald på 30 procent i billetsalget. Men det vækker ikke bekymring hos teatrene, der blot ser tallet som udtryk for ændringer i købsvaner. Eksperter bakker op om vurderingen

Sider

Mest læste

  1. Kaspar Rostrups fortolkning på Gladsaxe Ny Teater er mærkeligt kærlighedsløs. Men takket være en overrumplende Ofelia og en bevægende Polonius bliver denne 'Hamlet' interessant
  2. Teaterchef Jon Stephensen er blevet instruktør i sit eget drama, hvor han har indrømmet en klar fejl. Men han har mistet grebet om handlingen, og en højdramatisk fyringssag er endt i spørgsmålet om, hvem der egentlig bestemte, hvor musicalen 'Elsk mig i nat' skulle foregå
  3. Det ses overalt i Europa, siger Nikolai Cederholm, som i sin tid skabte Dr. Dante, men forleden kom i mindretal i Københavns Teater, da der blev ansat nye direktører. Han tog sit gode tøj og gik
  4. Direktør for CopyDan og tidligere skuespilschef på Det Kongelige Teater, Litten Hansen, er bekymret for bredden i dansk kulturliv. Dette årtusinds kulturpolitik har været præget af centralisering og fokus på eliten
  5. Dramatikeren Astrid Saalbach fik afslag fra to teatre og skrev en roman hvor hun beskyldte mandlige teaterdirektører for inkompetence. Nu spiller det stormombruste stykket ’Frisørerne’ på Får 302. En munter charmekomedie om kvinder, der vækker til latter, indtil teksten desværre syrer ud i et feministisk mareridt