Organisation

Koncerthuset

Artikler
Musikkritik
14. februar 2023

Det Svenske Kammerorkester på farten med den rastløse stjerneklarinettist og dirigent Martin Fröst

Det svenske gæstespil i Koncerthuset afprøvede noget nyt med et ommøbleret Mozart-program. Det Svenske Kammerorkesters chefdirigent, Martin Fröst, var ubetinget koncertens magnet. Men hans tolkning af Jupiter-symfonien faldt langt fra i vores anmelders smag
Den franske pianist Lucas Debargues entre var stiv og kejtet, men hans spil ville man gerne lytte til en hel aften.
Musikkritik
18. januar 2023

En syngende dirigent og en violinist på et højere kommunikationsniveau

Sidste uges torsdagskoncert var med rette et tilløbsstykke. Den unge norsk-svenske violinist Johan Dalene talte et abstrakt sprog, og dirigenten, russiske Stanislav Kotjanovskij, malede med sine hænder i opførelsen af klassikere fra Debussy, Sibelius og Stravinskij
Johan Dalene holder meningen med musikken i fast greb og fører tanken helt til ende, så hver eneste tone bliver præget af en usædvanlig bevidsthed.
Anmeldelse
5. april 2022

Bratscherne viste vejen i Blomstedts storslåede Bruckner-opførelse

Anton Bruckners fjerde symfoni gennemspiller en åndelig dramaturgi med tilløb, opstemninger, afbrydelser, nye ansatser og mægtige kraftbølger. Og med DR Symfoniorkestret under Herbert Blomstedts urokkelige tilstedeværelse og rolige armbevægelser blev man ført dybt ind i dette musikalske mysterium
Herbert Blomstedt styrede orkestret gennem førstesatsens tre kolossalt dynamiske faser med en kraft og en autoritet, som satte sig dybt. Ikke ved magt og styrke, men ved den spinkle, gamle mands ånd.
Anmeldelse
21. oktober 2021

’The Sparks Brothers’ fejrer bandet Sparks’ kulørte fantasi og billedskabende musik

Edgar Wrights dokumentarfilm ’The Sparks Brothers’ fortæller fængende om to særegne brødre, Ron og Russell Mael, og deres popband, Sparks, som gennem 50 år har insisteret på hele tiden at gå nye veje
I Edgar Wrights ’The Sparks Brothers’ er man i vidunderligt selskab med brødrene Ron og Russell Mael, der er henholdsvis 76 og 73 år gamle og fulde af energi og kreativitet.
Anmeldelse
15. juni 2021

Gustav Mahler og Wiener Filharmonikerne lyder som den perfekte kombination. Det er de ikke

Gustav Mahlers symfonier behøver naturligvis skønhed, men de rummer også det grænsesøgende, trivielle og vulgære. Disse sider af den mindre gode smag kom for sjældent frem under wienernes gæstespil i Koncerthuset med dirigenten Daniel Harding
»Orkestret er på sæt og vis ikke blevet globaliseret. Især på blæserfronten er den teknologiske instrumentudvikling i det 20. århundrede helt bevidst gået dem forbi,« skriver Valdemar Lønsted. Wienerne ville selv sige, at deres klang er blødere og mere overtonerig end de moderne, mere kraftfulde og brillante instrumenters.
Anmeldelse
8. juni 2021

Hun viste, hvor god hun er, da hun modtog Léonie Sonnings Musikpris

Koreaneren Unsuk Chin er en kosmopolitisk komponist, hendes musik spilles i alverdens koncertsale, og den er ofte umiddelbart tilgængelig med sine stærke lysvirkninger og mangfoldige farver. Det blev illustreret i fuldt mål ved priskoncerten i Koncerthuset
Unsuk Chin modtog Sonnings Musikpris 2021.
Anmeldelse
5. maj 2021

Dirigenten Nicholas Collon viste sit sande potentiale i Brittens mesterlige serenade

Med Jean Sibelius’ syvende symfoni og Kong Christian-suite vækkede torsdagskoncerten nogle vigtige nordiske bånd, som for længst er gået i dvale. Men aftenens blivende oplevelse var Benjamin Brittens ’Serenade’ for tenor, horn og strygere. Sangene om død og klage ramte måske særligt dybt i tiden, vi lige nu gennemlever
Dirigenten Nicholas Collon viste sit sande potentiale ved torsdagskoncerten i Koncerthuset den 29. April.
Anmeldelse
17. marts 2021

Præcisionskrævende Mozart var svær for et genforenet DR Symfoniorkester i velspundet program

Efter mere end tre måneders nedlukning vendte DR SymfoniOrkestret og chefdirigent Fabio Luisi tilbage på scenen, i første omgang kun til glæde for radiolytterne. Torsdagskoncerten bød blandt andet på sjældent spillet musik af Richard Strauss, og den skilte sig ud som aftenens fængslende indslag
Efter tre måneders coronanedlukning var chefdirigent Fabio Luisi og DR SymfoniOrkestret torsdag tilbage i Koncerthuset – dog uden publikum.
Anmeldelse
7. oktober 2020

Alondra de la Parra fik taget til at løfte sig, da hun fremførte sit hjemlands musik

Torsdagskoncerten i Koncerthuset sluttede med et mexicansk slagtøjsorgie under den kvindelige dirigent Alondra de la Parra. Det var i hendes hjemlands musik, taget løftede sig, mens dele af det øvrige program godt kunne have behøvet det samme boost
Alondra de la Parra var en suveræn iscenesætter uden at ’sætte sig’ på orkestret, for hun inviterede til en kollektiv performance, og det gav Torsdagskoncerten i Koncerthuset en helt forrygende afslutning. Billedet er fra en tidligere koncert i Zürich.
Anmeldelse
7. september 2020

Der gik en ild gennem Fabio Luisi, da DR åbnede koncertsæsonen med Mahlers dommedagsvision

DR SymfoniOrkestret og DR Koncertkoret viste høj klasse under chefdirigent Fabio Luisi i Mahlers anden symfoni med tilnavnet ’Opstandelsen’. COVID-19-restriktionerne implicerede nogle forandringer, der fik en overraskende betydning for opførelsen
Fabio Luisi, DR SymfoniOrkestrets chefdirigent, ledte opførelsen med et eminent overblik og en kolossal glød.

Sider

  • 19. januar 2009

    Koncertsal med akustisk overskud

    DR SymfoniOrkestret, DR's kor og en række verdenssolister lod ved lørdagens gallakoncert publikum opleve det store Studie 1's ufattelige akustiske potentiale. Intensitet, præcision og en fantastisk klanglig brillans gennemsyrede aftenens musikalske præstationer
    Koncerthusets Studie 1 er den største af husets fire sale - her under fredagens prøver. Lørdag aften fyldtes salen af 1.800 gæster, og aftenen var én lang performance af virtuose numre, serveret overskudsagtigt af internationale stjernesolister.
  • Anmeldelse
    21. oktober 2021

    ’The Sparks Brothers’ fejrer bandet Sparks’ kulørte fantasi og billedskabende musik

    Edgar Wrights dokumentarfilm ’The Sparks Brothers’ fortæller fængende om to særegne brødre, Ron og Russell Mael, og deres popband, Sparks, som gennem 50 år har insisteret på hele tiden at gå nye veje
    I Edgar Wrights ’The Sparks Brothers’ er man i vidunderligt selskab med brødrene Ron og Russell Mael, der er henholdsvis 76 og 73 år gamle og fulde af energi og kreativitet.
  • Anmeldelse
    15. juni 2010

    Snurre Snup for fuld musik

    Tegnefilm skal ikke ses på tv, men på stort lærred akkompagneret af DR's symfoniorkester
  • Anmeldelse
    13. juni 2012

    Det søgende og suverænt styrende lederskab

    Herbert Blomstedt stod endnu engang for et højdepunkt i Koncerthuset. Denne gang med en smuk og stærkt vedkommende opførelse af Brahms’ ’Ein deutsches Requiem’
  • Anmeldelse
    16. oktober 2012

    Symfonien om ængstelsens tidsalder

    Den estisk-amerikanske dirigent Kristjan Järvi gæstede Koncerthuset med en sjældent spillet symfoni af Leonard Bernstein
  • Anmeldelse
    7. maj 2013

    Et nationalkoryfæ gør status

    Troubadouren Povl Dissing er fyldt 75 og gør status med både en plade og turné baseret på sange fra årene 1966-1980. Begge dele fungerer forbilledligt, og søndagens show i Koncerthuset udløste fortjent stående klapsalver i læssevis
    Povl Dissing er med sine 75 år still going strong og gav i DR Koncerthuset en mindeværdig koncert over de seneste næsten 50 års karriere. Nu drager han på turné med et dygtigt orkester.
  • Note
    23. januar 2008

    Radiodirektør bliver musikchef

    DR's radiodirektør, Leif Lønsmann, skal være ny musikchef i DR
    DR's radiodirektør, Leif Lønsmann, skal være ny musikchef i DR
  • Anmeldelse
    6. februar 2012

    NHØP + OKH + DRBB = OK

    DR svigtede Ole Kock Hansen, men han svigtede ikke publikum ved festivalkoncert