Organisation

Koncerthuset

Anmeldelse
15. juni 2021

Gustav Mahler og Wiener Filharmonikerne lyder som den perfekte kombination. Det er de ikke

Gustav Mahlers symfonier behøver naturligvis skønhed, men de rummer også det grænsesøgende, trivielle og vulgære. Disse sider af den mindre gode smag kom for sjældent frem under wienernes gæstespil i Koncerthuset med dirigenten Daniel Harding
»Orkestret er på sæt og vis ikke blevet globaliseret. Især på blæserfronten er den teknologiske instrumentudvikling i det 20. århundrede helt bevidst gået dem forbi,« skriver Valdemar Lønsted. Wienerne ville selv sige, at deres klang er blødere og mere overtonerig end de moderne, mere kraftfulde og brillante instrumenters.
Anmeldelse
8. juni 2021

Hun viste, hvor god hun er, da hun modtog Léonie Sonnings Musikpris

Koreaneren Unsuk Chin er en kosmopolitisk komponist, hendes musik spilles i alverdens koncertsale, og den er ofte umiddelbart tilgængelig med sine stærke lysvirkninger og mangfoldige farver. Det blev illustreret i fuldt mål ved priskoncerten i Koncerthuset
Unsuk Chin modtog Sonnings Musikpris 2021.
Anmeldelse
5. maj 2021

Dirigenten Nicholas Collon viste sit sande potentiale i Brittens mesterlige serenade

Med Jean Sibelius’ syvende symfoni og Kong Christian-suite vækkede torsdagskoncerten nogle vigtige nordiske bånd, som for længst er gået i dvale. Men aftenens blivende oplevelse var Benjamin Brittens ’Serenade’ for tenor, horn og strygere. Sangene om død og klage ramte måske særligt dybt i tiden, vi lige nu gennemlever
Dirigenten Nicholas Collon viste sit sande potentiale ved torsdagskoncerten i Koncerthuset den 29. April.
Anmeldelse
17. marts 2021

Præcisionskrævende Mozart var svær for et genforenet DR Symfoniorkester i velspundet program

Efter mere end tre måneders nedlukning vendte DR SymfoniOrkestret og chefdirigent Fabio Luisi tilbage på scenen, i første omgang kun til glæde for radiolytterne. Torsdagskoncerten bød blandt andet på sjældent spillet musik af Richard Strauss, og den skilte sig ud som aftenens fængslende indslag
Efter tre måneders coronanedlukning var chefdirigent Fabio Luisi og DR SymfoniOrkestret torsdag tilbage i Koncerthuset – dog uden publikum.
Anmeldelse
7. oktober 2020

Alondra de la Parra fik taget til at løfte sig, da hun fremførte sit hjemlands musik

Torsdagskoncerten i Koncerthuset sluttede med et mexicansk slagtøjsorgie under den kvindelige dirigent Alondra de la Parra. Det var i hendes hjemlands musik, taget løftede sig, mens dele af det øvrige program godt kunne have behøvet det samme boost
Alondra de la Parra var en suveræn iscenesætter uden at ’sætte sig’ på orkestret, for hun inviterede til en kollektiv performance, og det gav Torsdagskoncerten i Koncerthuset en helt forrygende afslutning. Billedet er fra en tidligere koncert i Zürich.
Anmeldelse
7. september 2020

Der gik en ild gennem Fabio Luisi, da DR åbnede koncertsæsonen med Mahlers dommedagsvision

DR SymfoniOrkestret og DR Koncertkoret viste høj klasse under chefdirigent Fabio Luisi i Mahlers anden symfoni med tilnavnet ’Opstandelsen’. COVID-19-restriktionerne implicerede nogle forandringer, der fik en overraskende betydning for opførelsen
Fabio Luisi, DR SymfoniOrkestrets chefdirigent, ledte opførelsen med et eminent overblik og en kolossal glød.
Essay
15. oktober 2019

Lisa Gerrard har opfundet sit eget sprog at synge på

Den australske sanger og komponist Lisa Gerrard nedbryder afstande med sin forunderlige stemme. Hun blander middelaldermusik, europæisk og australsk folklore og har skrevet filmmusik til ’Gladiator’. Informations musikredaktør tegner et portræt af en ekstraordinær musiker i anledning af hendes koncert med The Mystery of the Bulgarian Voices på fredag
Den australske sanger, musiker og komponist Lisa Gerrard har lavet soundtracks til film som Gladiator, ’Black Hawk Down’ og tv-serien ’Miami Vice’. På fredag giver hun koncert med The Mystery of the Bulgarian Voices i DR Koncerthuset.
Anmeldelse
4. marts 2019

Finske Susanna Mälkki var et pragtfuldt skue i Bartóks klassiker

Der var to slags koncerter på programmet i Koncerthuset. En koncert med Bartóks klassiker og en baviankoncert for fagot. Den første blev en flatterende demonstration af DR SymfoniOrkestrets kompetencer, anført af en af tidens mest bemærkelsesværdige kvindelige dirigenter, og den anden foregik som en performance i en urskov
Med den bemærkelsesværdige Susanna Mälkkis visit i Koncerthuset i sidste uge oplevede man, hvor upåfaldende en kvindelig orkesterleder kan skabe store resultater med venlig autoritet, suveræn slagteknik og nå ja, en generals overblik.
Anmeldelse
20. november 2018

Concertgebouw Orkestret excellerede i den senromantiske Strauss

Det berømte hollandske orkester står uden chefdirigent efter en #MeToo-anklage i sommer. Det har medført en jagt på kvalificerede erstatninger til sæsonens koncerter og turneer. I København var det en herhjemme ukendt russisk-finsk dirigent, som gjorde det udmærket, men det store sus indfandt sig først til sidst i koncerten
Anmeldelse
16. oktober 2018

Lise Davidsen triumferede med Strauss’ svanesang

Den norske sopran vendte torsdag tilbage til Koncerthuset, denne gang i Richard Strauss’ sidste orkestersange. Det er svært at få øje på, hvem af tidens divaer der kan gøre det lige så uforglemmeligt

Sider

  • Anmeldelse
    9. januar 2012

    Mahlers begyndelse på et nyt liv

    Årets første torsdags-koncert i DR’s Koncerthus satte en høj standard for 2012. Michael Schønwandt og Radiosymfonikerne gav en dybt bevægende opførelse af Gustav Mahlers 9. symfoni
  • 19. januar 2009

    Koncertsal med akustisk overskud

    DR SymfoniOrkestret, DR's kor og en række verdenssolister lod ved lørdagens gallakoncert publikum opleve det store Studie 1's ufattelige akustiske potentiale. Intensitet, præcision og en fantastisk klanglig brillans gennemsyrede aftenens musikalske præstationer
    Koncerthusets Studie 1 er den største af husets fire sale - her under fredagens prøver. Lørdag aften fyldtes salen af 1.800 gæster, og aftenen var én lang performance af virtuose numre, serveret overskudsagtigt af internationale stjernesolister.
  • Anmeldelse
    7. september 2020

    Der gik en ild gennem Fabio Luisi, da DR åbnede koncertsæsonen med Mahlers dommedagsvision

    DR SymfoniOrkestret og DR Koncertkoret viste høj klasse under chefdirigent Fabio Luisi i Mahlers anden symfoni med tilnavnet ’Opstandelsen’. COVID-19-restriktionerne implicerede nogle forandringer, der fik en overraskende betydning for opførelsen
    Fabio Luisi, DR SymfoniOrkestrets chefdirigent, ledte opførelsen med et eminent overblik og en kolossal glød.
  • 27. februar 2010

    Det blæser af klanglig skønhed

    Klaversolisten og koret stjal billedet på blæsernes aften
  • Anmeldelse
    18. november 2016

    Når verdensånden kommer forbi

    Der var ånd på menuen Mortens aften, da András Schiff gæstede DR Koncerthuset som både solist og dirigent
  • Baggrund
    26. juli 2010

    Ny musik på gammel kakao

    Elbphilharmonien i Hamborg kan blive alt det, som Operaen og DR Koncerthuset ikke er blevet. Hvis der altså kan skaffes penge nok
    Hamborgs nye vartegn, oven på et gamle kakaolager af mursten, har allerede holdt rejsegilde med adskillige af de unikke vinduesglas monteret. Byen mangler penge til at bygge Elbphilharmonien færdigt, men spørgsmålet er, om byen har råd til at lade være.
  • Anmeldelse
    31. januar 2009

    Opstandelsen i Ørestaden

    Den første torsdagskoncert i DR's nye roste koncertsal stod ikke mål med forventningerne
    Når Mahler tynder ud i sin symfoni, blev man klar over, at Nouvels koncertsal er et uhyre vanskeligt instrument at spille på. Den udstiller nådesløst -hin enkelte musiker-.
  • Anmeldelse
    8. februar 2010

    Det søde stads

    Julian Rachlin er ikke rigtig bratchist, og Bartok skrev ikke rigtig en bratchkoncert. Alligevel var Bela Bartóks ufuldendte bratschkoncert torsdagskoncertens hovedprogrampunkt