Hvad skal der til for at ændre øjets præferencer? Er det nok med en debat om den ulighed, der stadig hersker mellem kønnene på kunstscenen? Eller er kønskvoter svaret?
Den israelske kunstner Roee Rosen skaber spiddende samfundssatire via pseudonym. Det giver ham frihed til at være lige så gakket, absurd og politisk kritisk som Monty Python
Når Information kritiserer Ai Weiwei for at tjene penge på flygtninge, får man lyst til at vende det absurde argument mod dem selv. Den samfundskritiske presse tjener vel penge på lidelser, på samme måde som den samfundskritiske kunst gør, skriver direktør for Kunsthal Charlottenborg i dette debatindlæg
At bruge modstanderens egne metoder er selvfølgelig smart, men i dette tilfælde vidner det også om, hvor dygtig en manipulator Ai Weiwei er: En oplagt chance for mere medieeksponering skal tages
Volkswagens reklame, der viser mit installationskunstværk med flygtninges redningsveste, er symptomatisk for, hvordan de store virksomheder sætter profit over mennesker, skriver den kinesiske kunstner Ai Weiwei i dette debatindlæg
Onsdag troppede kunstneren Ai Weiwei op i retten i Glostrup, fordi han har lagt sag an mod den danske importør af Volkswagen for at have brugt et af hans værker i en reklame. Den endelige afgørelse falder om otte uger
Kunstnerne render ikke efter internationale moder eller tendenser, men stikker i alle mulige personlige retninger på årets Afgang. Det kunstneriske eksperiment dyrkes og trives. Det er befriende
Lige nu er det ikke mest interessant, hvordan virtual reality ændrer verden, men hvordan den kan ændre dokumentarfilmverdenen. Og er det dét, man vil se, så skal man tage på dokumentarfilmfestivalen CPH:DOX. I år viser festivalen hele 12 værker i deres VR:CINEMA på Kunsthal Charlottenborg. Det er dér, der vil blive rykket allerheftigst ved dokumentarfilmens rammer
Informations videnskabsjournalist er gået i selvordineret kulturterapi for at se, om det kan gøre hende til et mere harmonisk menneske. Første uge ender hun med at se den samme udstilling to gange i eufori over en kunstnerisk aha-oplevelse. Men må også erkende, at kunst er bedst, når fokus ikke er på effekterne af den
Den glimrende lille tænksomme udstilling ’Bubble Metropolis’ viser os havet som både fysisk rislen og kapitalistisk abstraktion – fra en undersøisk civilisation af ufødte slavebabyers efterkommere til et fragtskib sejlende på et barns broderede tis
Hvad skal der til for at ændre øjets præferencer? Er det nok med en debat om den ulighed, der stadig hersker mellem kønnene på kunstscenen? Eller er kønskvoter svaret?
Ord som respekt og hensyn har principielt ikke noget at gøre i kunsten, mener kurator på Kunsthal Charlottenborg Henriette Bretton-Meyer. Men de har noget at gøre i verden, og derfor er debatten om kunstens politiske korrekthed ’kompliceret’, mener hun
Informations videnskabsjournalist er gået i selvordineret kulturterapi for at se, om det kan gøre hende til et mere harmonisk menneske. Første uge ender hun med at se den samme udstilling to gange i eufori over en kunstnerisk aha-oplevelse. Men må også erkende, at kunst er bedst, når fokus ikke er på effekterne af den
Kulturpersonligheder kan betage både sig selv og bestyrelser i en sådan grad, at den kritiske ledelse går fløjten, og i en tid, hvor kulturministeriet prædiker New Public Management og taler et sprog som kulturfolket slet ikke forstår, så ligger skandalen konstant og lurer
Onsdag troppede kunstneren Ai Weiwei op i retten i Glostrup, fordi han har lagt sag an mod den danske importør af Volkswagen for at have brugt et af hans værker i en reklame. Den endelige afgørelse falder om otte uger
For sjette gang på otte år får Kunsthal Charlottenborg ny direktør. Kunstnere kalder både stedet ’vildt smukt’ og ’forbandet’, men spørgsmålet er, om problemet er Charlottenborgs, eller om tiden er løbet fra konceptet om kunsthaller. Vi tegner et portræt
Lige nu er det ikke mest interessant, hvordan virtual reality ændrer verden, men hvordan den kan ændre dokumentarfilmverdenen. Og er det dét, man vil se, så skal man tage på dokumentarfilmfestivalen CPH:DOX. I år viser festivalen hele 12 værker i deres VR:CINEMA på Kunsthal Charlottenborg. Det er dér, der vil blive rykket allerheftigst ved dokumentarfilmens rammer
Febrilske og fabelagtige. Depressive og desperate. Carl Fredrik Hills vanvittige tegninger, som nu kan opleves på Kunsthal Charlottenborg, fremstår som dugfriske revolutioner af tegningens mulighedsrum