Organisation

Kunsthal Charlottenborg

Udstillingen ’Heksejagt’ på Charlottenborg passer næsten for godt til tiden

Heksen som forkætret outsider, som offer, som shamanistisk bindeled til naturen eller som udøver af rituel magi? Charlottenborgs udstilling ’Heksejagt’ fremstiller heksen som alt muligt, og det efterlader vores udsendte forfatter Harald Voetmann forbeholden trods ellers spændende værker

Nådesløse selvportrætter vælter ud over billedfladen i to aktuelle udstillinger

To aktuelle udstillinger viser, hvorfor selvportrættet er så vildt og fascinerende. Fra røde kinder og frisk ungdom til hængebryster og dødsmærket ansigt

Efter tre ture til samme udstilling er det ikke fordybelsen, men den godartede forvirring, jeg nyder

Som led i kulturredaktionens kunstoplevelsesstafet blev Lone Nikolajsen sendt på samme udstilling tre dage i træk for at fordybe sig. Men israelske Roee Rosens samtidskunst appellerede meget mere til trangen til fnis og forvirring end til at få større fordybelsesevne

Kulturhistoriens vurderingskriterier præger os stadig. Derfor ja tak til kønskvoter

Hvad skal der til for at ændre øjets præferencer? Er det nok med en debat om den ulighed, der stadig hersker mellem kønnene på kunstscenen? Eller er kønskvoter svaret?

Roee Rosen lader Putin penetrere af et strygejern pr. stedfortræder

Den israelske kunstner Roee Rosen skaber spiddende samfundssatire via pseudonym. Det giver ham frihed til at være lige så gakket, absurd og politisk kritisk som Monty Python

Kunsteren Ai Weiwei ’udnytter’ flygtninge lige så lidt, som Information selv gør

Når Information kritiserer Ai Weiwei for at tjene penge på flygtninge, får man lyst til at vende det absurde argument mod dem selv. Den samfundskritiske presse tjener vel penge på lidelser, på samme måde som den samfundskritiske kunst gør, skriver direktør for Kunsthal Charlottenborg i dette debatindlæg

Hvem er den dygtigste manipulator: Volkswagen eller Ai Weiwei?

At bruge modstanderens egne metoder er selvfølgelig smart, men i dette tilfælde vidner det også om, hvor dygtig en manipulator Ai Weiwei er: En oplagt chance for mere medieeksponering skal tages

Ai Weiwei: Min kunst skal ikke misbruges af storkapitalister

Volkswagens reklame, der viser mit installationskunstværk med flygtninges redningsveste, er symptomatisk for, hvordan de store virksomheder sætter profit over mennesker, skriver den kinesiske kunstner Ai Weiwei i dette debatindlæg

Ai Weiwei om Volkswagens brug af hans værk: »Det svækker troværdigheden af det, jeg laver«

Onsdag troppede kunstneren Ai Weiwei op i retten i Glostrup, fordi han har lagt sag an mod den danske importør af Volkswagen for at have brugt et af hans værker i en reklame. Den endelige afgørelse falder om otte uger

Årets afgangskunstnere fra Akademiet giver befriende nok pokker i internationale tendenser og moder 

Kunstnerne render ikke efter internationale moder eller tendenser, men stikker i alle mulige personlige retninger på årets Afgang. Det kunstneriske eksperiment dyrkes og trives. Det er befriende

Sider

Mest læste

  1. Heksen som forkætret outsider, som offer, som shamanistisk bindeled til naturen eller som udøver af rituel magi? Charlottenborgs udstilling ’Heksejagt’ fremstiller heksen som alt muligt, og det efterlader vores udsendte forfatter Harald Voetmann forbeholden trods ellers spændende værker
  2. To aktuelle udstillinger viser, hvorfor selvportrættet er så vildt og fascinerende. Fra røde kinder og frisk ungdom til hængebryster og dødsmærket ansigt
  3. Ord som respekt og hensyn har principielt ikke noget at gøre i kunsten, mener kurator på Kunsthal Charlottenborg Henriette Bretton-Meyer. Men de har noget at gøre i verden, og derfor er debatten om kunstens politiske korrekthed ’kompliceret’, mener hun
  4. Kunstneren Kenneth A. Balfelt bruger sin kunst direkte i virkeligheden ved at konstruere rum, som socialt udsatte kan føle sig hjemme i. Når nu det offentlige ikke gør det
  5. Kulturministeriet fyrer Bo Nilsson fra stillingen som direktør for Kunsthal Charlottenborg. Grunden er bestyrelsens mistillidserklæring og et stort underskud på over 3,2 millioner kr.
  6. For sjette gang på otte år får Kunsthal Charlottenborg ny direktør. Kunstnere kalder både stedet ’vildt smukt’ og ’forbandet’, men spørgsmålet er, om problemet er Charlottenborgs, eller om tiden er løbet fra konceptet om kunsthaller. Vi tegner et portræt
  7. Arkitekterne Sine Lindholm og Mads-Ulrik Husum har tegnet pavillonen Growing Sphere, som var udstillet i forbindelse med dette års Chart Art Fair på Charlottenborg, i samarbejde med Space10
  8. Febrilske og fabelagtige. Depressive og desperate. Carl Fredrik Hills vanvittige tegninger, som nu kan opleves på Kunsthal Charlottenborg, fremstår som dugfriske revolutioner af tegningens mulighedsrum