Organisation

Kunsthal Charlottenborg

Kulturhistoriens vurderingskriterier præger os stadig. Derfor ja tak til kønskvoter

Hvad skal der til for at ændre øjets præferencer? Er det nok med en debat om den ulighed, der stadig hersker mellem kønnene på kunstscenen? Eller er kønskvoter svaret?

Roee Rosen lader Putin penetrere af et strygejern pr. stedfortræder

Den israelske kunstner Roee Rosen skaber spiddende samfundssatire via pseudonym. Det giver ham frihed til at være lige så gakket, absurd og politisk kritisk som Monty Python

Kunsteren Ai Weiwei ’udnytter’ flygtninge lige så lidt, som Information selv gør

Når Information kritiserer Ai Weiwei for at tjene penge på flygtninge, får man lyst til at vende det absurde argument mod dem selv. Den samfundskritiske presse tjener vel penge på lidelser, på samme måde som den samfundskritiske kunst gør, skriver direktør for Kunsthal Charlottenborg i dette debatindlæg

Hvem er den dygtigste manipulator: Volkswagen eller Ai Weiwei?

At bruge modstanderens egne metoder er selvfølgelig smart, men i dette tilfælde vidner det også om, hvor dygtig en manipulator Ai Weiwei er: En oplagt chance for mere medieeksponering skal tages

Ai Weiwei: Min kunst skal ikke misbruges af storkapitalister

Volkswagens reklame, der viser mit installationskunstværk med flygtninges redningsveste, er symptomatisk for, hvordan de store virksomheder sætter profit over mennesker, skriver den kinesiske kunstner Ai Weiwei i dette debatindlæg

Ai Weiwei om Volkswagens brug af hans værk: »Det svækker troværdigheden af det, jeg laver«

Onsdag troppede kunstneren Ai Weiwei op i retten i Glostrup, fordi han har lagt sag an mod den danske importør af Volkswagen for at have brugt et af hans værker i en reklame. Den endelige afgørelse falder om otte uger

Årets afgangskunstnere fra Akademiet giver befriende nok pokker i internationale tendenser og moder 

Kunstnerne render ikke efter internationale moder eller tendenser, men stikker i alle mulige personlige retninger på årets Afgang. Det kunstneriske eksperiment dyrkes og trives. Det er befriende

Jeg fatter ikke, hvorfor folk ikke er mere oppe at køre over den virkelighedsfølelse, som VR-teknologien kan udstyre nærmest hvad som helst med

Lige nu er det ikke mest interessant, hvordan virtual reality ændrer verden, men hvordan den kan ændre dokumentarfilmverdenen. Og er det dét, man vil se, så skal man tage på dokumentarfilmfestivalen CPH:DOX. I år viser festivalen hele 12 værker i deres VR:CINEMA på Kunsthal Charlottenborg. Det er dér, der vil blive rykket allerheftigst ved dokumentarfilmens rammer

Pludselig forstår jeg, hvorfor pulveriseret elektronik i et syltetøjsglas er god kunst

Informations videnskabsjournalist er gået i selvordineret kulturterapi for at se, om det kan gøre hende til et mere harmonisk menneske. Første uge ender hun med at se den samme udstilling to gange i eufori over en kunstnerisk aha-oplevelse. Men må også erkende, at kunst er bedst, når fokus ikke er på effekterne af den

Opmærksom, drømmende og længselsfuld kunstudstilling om kapitalismens havbårne processer 

Den glimrende lille tænksomme udstilling ’Bubble Metropolis’ viser os havet som både fysisk rislen og kapitalistisk abstraktion – fra en undersøisk civilisation af ufødte slavebabyers efterkommere til et fragtskib sejlende på et barns broderede tis

Sider

Mest læste

  1. Hvad skal der til for at ændre øjets præferencer? Er det nok med en debat om den ulighed, der stadig hersker mellem kønnene på kunstscenen? Eller er kønskvoter svaret?
  2. Ord som respekt og hensyn har principielt ikke noget at gøre i kunsten, mener kurator på Kunsthal Charlottenborg Henriette Bretton-Meyer. Men de har noget at gøre i verden, og derfor er debatten om kunstens politiske korrekthed ’kompliceret’, mener hun
  3. Informations videnskabsjournalist er gået i selvordineret kulturterapi for at se, om det kan gøre hende til et mere harmonisk menneske. Første uge ender hun med at se den samme udstilling to gange i eufori over en kunstnerisk aha-oplevelse. Men må også erkende, at kunst er bedst, når fokus ikke er på effekterne af den
  4. Kulturpersonligheder kan betage både sig selv og bestyrelser i en sådan grad, at den kritiske ledelse går fløjten, og i en tid, hvor kulturministeriet prædiker New Public Management og taler et sprog som kulturfolket slet ikke forstår, så ligger skandalen konstant og lurer
  5. Onsdag troppede kunstneren Ai Weiwei op i retten i Glostrup, fordi han har lagt sag an mod den danske importør af Volkswagen for at have brugt et af hans værker i en reklame. Den endelige afgørelse falder om otte uger
  6. For sjette gang på otte år får Kunsthal Charlottenborg ny direktør. Kunstnere kalder både stedet ’vildt smukt’ og ’forbandet’, men spørgsmålet er, om problemet er Charlottenborgs, eller om tiden er løbet fra konceptet om kunsthaller. Vi tegner et portræt
  7. Lige nu er det ikke mest interessant, hvordan virtual reality ændrer verden, men hvordan den kan ændre dokumentarfilmverdenen. Og er det dét, man vil se, så skal man tage på dokumentarfilmfestivalen CPH:DOX. I år viser festivalen hele 12 værker i deres VR:CINEMA på Kunsthal Charlottenborg. Det er dér, der vil blive rykket allerheftigst ved dokumentarfilmens rammer
  8. Febrilske og fabelagtige. Depressive og desperate. Carl Fredrik Hills vanvittige tegninger, som nu kan opleves på Kunsthal Charlottenborg, fremstår som dugfriske revolutioner af tegningens mulighedsrum