Organisation

Kunsthal Charlottenborg

Anmeldelse
4. oktober 2022

To film af den kinesiske kunststjerne Cao Fei viser bagsiden af Kinas globale økonomi

Lagerhalsromancen ’Asia One’ fabulerer lækkert over sjælløst arbejde i den automatiserede industri, mens dokumentaren ’11/11’ kommer mere påtrængende tæt på arbejdsvilkårene i samtidens Kina
I ’Asia One’ arbejder to fremmedgjorte mennesker, Adam og Eva, side om side med en Star Wars-agtig robot med venlig udstråling.
Anmeldelse
17. juni 2022

Jeannette Ehlers’ rå og sorgfulde kunst fortæller os om kolonitidens hjemsøgelser dengang og nu

På Kunsthal Charlottenborg arbejder den dansk-caribiske kunstner Jeannette Ehlers i sin nye soloudstilling med oversete fortællinger fra den sorte diaspora. Helingen findes – hvis vi kan holde til, at den også rummer et mørke
Soloudstillingen ’Archives in the Tongue: A Litany of Freedoms’ viser Jeannette Ehlers’ utrolig brede repertoire. Den samler stilsikkert tråde fra hele hendes oeuvre og synes overbevisende kurateret i sin markante enkelhed.
Anmeldelse
23. april 2022

Kunstakademiets afgangselever laver – stik imod fordommene – både klassisk og ret vidunderlig kunst

Det er ikke kunstens fremtid, man skal frygte for på årets afgangsudstilling på Charlottenborg. 25 nyudklækkede kunstnere går kritisk til historien og drømmer om kosmisk sammenhæng – og maner alle fordomme om, at de kun lærer fransk teori, til jorden
Gurli-Marie Lindum. ’Jeg drømmer at jeg er vågen og er i tvivl om at jeg drømmer at jeg er vågen og er i tvivl’. Afgang 2022, Kunsthal Charlottenborg.
Anmeldelse
8. april 2022

Blandet landhandel kritiserer kolonialismen, men vil helst selv buldre og brage

På Charlottenborgs nye udstilling med kunst, der handler om oprindelige folks levevilkår i en stadig kolonialiseret verden, er der nok at diskutere. Men kuratorerne bag vil vist helst have ordet selv
Charlottenborg har åbnet dørene for en gruppeudstilling med samtidskunst skabt af personer fra oprindelige og marginaliserede folkefærd fra den nordlige halvkugle. Det er endt som lidt af en rodebutik.
Leder
10. marts 2022

En russisk kunstner skal ikke boykottes blot på grund af sit pas

Boykot af kultursamarbejde med det officielle Rusland og behovet for – netop under en krig – at lytte til russiske stemmer både kan og skal gå hånd i hånd
Selvfølgelig giver det mening at afvise besøg af den Den Russiske Nationalballet – her i en opførelse af ’Svanesøen’ fra 2017. Men det er et fejlskud af afvise enhver kunstner, der har russisk pas.
Folk
7. marts 2022

Charlottenborg har fjernet et systemkritisk russisk værk fra Forårsudstillingen

Velkommen til FOLK, Informations daglige sladderspalte, hvor ingen er for høj, og ingen er lav nok til at flyve under radaren
Charlottenborg Fonden skriver på Facebook, at udelukkelsen af en russisk systemkritisk kunstner skal ses »i tråd med vestens systemkritik af staten Rusland«.
Anmeldelse
21. december 2021

Vent, hov, hvad er det? Falske insekter og kvindevoldsdigte forstyrrer det travle juleblik

Som et mirakel under kulturnedlukningen har nogle af kunstverdenens største internationale navne lavet vidunderlig kunst, der skulle være til at finde i det offentlige rum over hele landet. Information er taget på juleodyssé efter værkerne
Som et mirakel under kulturnedlukningen har nogle af kunstverdenens største internationale navne lavet vidunderlig kunst, der skulle være til at finde i det offentlige rum over hele landet. Information er taget på juleodyssé efter værkerne
Anmeldelse
6. november 2021

Mohamed Bourouissas afvæbnende billeder af unge utilpassede gør blikket mindre rent

Udstillingen er på en måde helt enkel og klar i mælet med hvide vægge og få værker, men dens symbolik er stærk, og ja, uafrystelig
Bourouissas fotografier har nok en dokumentarisk stil af gadens liv, men de er alle mere eller mindre koreograferede. Som det billede af en figur med skeletudklædning a la halloweenkostume, der står midt i en ring af ild.
Anmeldelse
19. oktober 2021

Kyllingeben og knapper i svælget skal vise, hvordan vi er forbundet til verden omkring os

Videnskab og kunst vises side om side på ny museal udstilling ’Verden er i dig’ på Kunsthal Charlottenborg, der favner alt fra tidens påvirkning af vores krop til lorts påvirkning af vores sind. Det føles lidt som at gå i teatret, og kunsten får kun en birolle
Baum and Leahy, Cometabolise: A Holobiont Dinner, 2021. ’Verden er i dig’ på Kunsthal Charlottenborg vil gerne gøre op med den gamle forståelse og vise os, hvor fundamentalt vi hænger sammen med resten af verden – fra usynlige bakterier til kosmiske kræfter.
Stambord
9. oktober 2021

Kartoflen er meget mere end den barndomsven, du ikke længere vil ses med

Den har været dømt ude et utal af gange, som grisefoder og som usund stivelse, men som det evige comeback kid forbliver kartoflen en af verdens mest dyrkede afgrøder – og en af de mest bæredygtige og klimavenlige
Den har været dømt ude et utal af gange, som grisefoder og som usund stivelse, men som det evige comeback kid forbliver kartoflen en af verdens mest dyrkede afgrøder – og en af de mest bæredygtige og klimavenlige

Sider

  • Anmeldelse
    4. oktober 2022

    To film af den kinesiske kunststjerne Cao Fei viser bagsiden af Kinas globale økonomi

    Lagerhalsromancen ’Asia One’ fabulerer lækkert over sjælløst arbejde i den automatiserede industri, mens dokumentaren ’11/11’ kommer mere påtrængende tæt på arbejdsvilkårene i samtidens Kina
    I ’Asia One’ arbejder to fremmedgjorte mennesker, Adam og Eva, side om side med en Star Wars-agtig robot med venlig udstråling.
  • Anmeldelse
    19. juni 2018

    ’Renaissance of the Night’ er et atmosfærisk, grandiøst mørkerefugium

    Kirstine Roepstorff repræsenterede Danmark på Venedig Biennalen sidste år. Nu går hendes taktile og smukke værker igen med intens tilstedeværelse i Kunsthal Charlottenborgs omfattende mørkeinstallation, der spørger til, hvordan vi i en overbelyst og skærmdrevet verden kan tildele mørket værdi – men som ikke undgår at føles lidt som en pædagogisk forlystelsespark
    Turen gennem de 11 rum er en variation over mørklægning, helt konkret fra tusmørke til skumring. Udstillingsteksten opfordrer til at tænke over mørkets potentiale.
  • Anmeldelse
    23. april 2022

    Kunstakademiets afgangselever laver – stik imod fordommene – både klassisk og ret vidunderlig kunst

    Det er ikke kunstens fremtid, man skal frygte for på årets afgangsudstilling på Charlottenborg. 25 nyudklækkede kunstnere går kritisk til historien og drømmer om kosmisk sammenhæng – og maner alle fordomme om, at de kun lærer fransk teori, til jorden
    Gurli-Marie Lindum. ’Jeg drømmer at jeg er vågen og er i tvivl om at jeg drømmer at jeg er vågen og er i tvivl’. Afgang 2022, Kunsthal Charlottenborg.
  • Interview
    9. september 2017

    ’Kunsten skal være fri. Men …’

    Ord som respekt og hensyn har principielt ikke noget at gøre i kunsten, mener kurator på Kunsthal Charlottenborg Henriette Bretton-Meyer. Men de har noget at gøre i verden, og derfor er debatten om kunstens politiske korrekthed ’kompliceret’, mener hun
    Ifølge Henriette Bretton-Meyer, der er kurator på Kunsthal Charlottenborg, trækker den tyske kunstkritiker Hanno Rauterberg linjerne lidt for hårdt op i sin kunstkritik
  • Anmeldelse
    16. juni 2017

    Ai Weiwei holder sit facadeværk af redningsveste op over for Nyhavns glansbillede

    Den kinesiske kunstner Ai Weiwei er aktuel med en monumental installation på Kunsthal Charlottenborgs facade, der lægger sig i forlængelse af kunstnerens seneste års fokus på Europas aktuelle flygtningekrise. Uanset emnet er det, som om Ai Weiwei kan få et storslået, Instagram-venligt samtidskunstværk ud af det
    De farverige redningsveste i skrigende orange, blå og rød danner en monumental og iøjnefaldende installation, der umiddelbart syner overvældende, skræmmende og foruroligende.
  • Anmeldelse
    4. maj 2015

    Skibet er ladet med ...

    På Kunsthal Charlottenborg skvulper FOS’ udstilling ’Koøje’ lige nu rundt som et skib ladet med fællesskab og fælles erindringer. Spørgsmålet er bare, hvad det er for et fællesskab, FOS egentlig taler til
    Et af rummene i udstillingen ’Koøje’ er en ståltunnel i stil med dem, de amerikanske ’preppere’ forestiller sig at skulle leve i efter verdens totale sammenbrud.
  • Anmeldelse
    19. januar 2021

    Din egen krop mellem historiens kroppe i en lille brevboks på Vesterbrogade

    Kunsthal Aarhus har åbnet en filial i København, udstillingsstedet BBC, der hver måned viser kunst i en brevboks på Vesterbro. Mira Winding kickstarter serien med en billedfortælling om tid, voyeurisme og klassisk skulptur, og det er pep for COVID-trætte hjerner
    Kunsthal Aarhus har åbnet en filial i København, udstillingsstedet BBC, der hver måned viser kunst i en brevboks på Vesterbro. Mira Winding kickstarter serien med en billedfortælling om tid, voyeurisme og klassisk skulptur, og det er pep for COVID-trætte hjerner
  • Nyhed
    23. maj 2019

    Ai Weiwei om Volkswagens brug af hans værk: »Det svækker troværdigheden af det, jeg laver«

    Onsdag troppede kunstneren Ai Weiwei op i retten i Glostrup, fordi han har lagt sag an mod den danske importør af Volkswagen for at have brugt et af hans værker i en reklame. Den endelige afgørelse falder om otte uger
    Skandinavisk Motor Co. A/S (SMC) fotograferede en ny orangefarvet Polo foran Ai Weiweis kunstinstallation ’Soleil Levant’ i indre København og brugte fotografiet – hvor kunstinstallationen fyldte en betragtelig del – som reklame for den nye bilmodel.