Organisation

Kunsthallen Nikolaj

Anmeldelse
24. marts 2015

Fotografier mellem fortid og nutid

’Der er mere sandhed i løgnen end i dokumentaren,’ siger den canadiske kunstner Stan Douglas, der udstiller minutiøst iscenesatte fotografier i Nikolaj Kunsthal
Stan Douglas: ’Abbott & Cordova, 7. august 1971 (2008).
Baggrund
6. januar 2015

Maskiner med en plan

Robotter er ikke kun baseret på teknologiske muligheder, men også på et arsenal af fantasier og forestillinger. De fortjener både at blive udforsket og udfordret
Institut for Kunst og Kulturvidenskab på Københavns Universitet lagde hus til workshoppen om robotteknologi. Deltagerne var bl.a. designere, kunsthistorikere, litterater og kunstnere.
Anmeldelse
30. august 2013

Crazy shit

Ballen kan skildre det freaky som ingen anden, men selv er han helt normal
Anmeldelse
22. marts 2013

YouTube i 3D

Fluxus engang – kikset i dag
Eric Andersen: 9 Minds.
Anmeldelse
22. marts 2013

Kierkegaard fanget mellem etik og æstetik

Kunst er pr. definition overfladisk. Det er Kierkegaard ikke. Og det er svært at få de to til at mødes, uden at begge parter taber på det
Tal R på ’Enten - Eller’ i Kunsthallen Nikolaj
Anmeldelse
11. januar 2013

Sex, racisme og religion

Den retrospektive udstilling af sydafrikanske Tracey Roses video- og fotoværker er en cocktail med et vidunderligt højt energiniveau
Den retrospektive udstilling af sydafrikanske Tracey Roses video- og fotoværker er en cocktail med et vidunderligt højt energiniveau
Anmeldelse
9. november 2012

Gud er tilbage i kirken

Eva Kochs værk gør os ydmyge og underlegne i mødet med noget, der er voldsommere og mere magtfuldt, end vi kan fatte. Men alligevel virker det frisættende
Årets kunstværk, kalder Michael Jeppesen dette værk af Eva Koch. Vandfaldet i kirkerummet minder beskueren om kræfter så store, at de kan smadre et menneske.
Anmeldelse
7. september 2012

Ikke alt er fælles i skabet

Det der fællesskab er en sjov størrelse, hvilket både kan ses og opleves i gode og mindre gode værker samt i et, der er helt fantastisk, i Nikolaj Kunsthal som led i Copenhagen Art Festival
Kryds fingre for en snarlig opførelse af Superflex’ ’Operaen’.
Anmeldelse
16. marts 2012

300 greb på én udstilling

Bare fordi man slår to pinde mod hinanden behøver der ikke komme ild. I tilfældet Aksel Sandemoses liv og Mie Olises fars båd slår det ikke engang gnister
Mie Olise: ’Den Tavse Station’.
Anmeldelse
17. februar 2012

Fjernsyn for dig

Det største hit på årets videokunstfestival i Kunsthallen Nikolaj er ikke Lilibeth Cuenca Rasmussens fremragende kuratering af fire film eller Alicja Kwades film med flyvende sten. Det er derimod tre skærme bagerst i lokalet, hvor alle filmene er til rådighed. Flere hundrede kunstfilm, som man selv kan sidde og bladre og ikke mindst spole i
Det største hit på årets videokunstfestival i Kunsthallen Nikolaj er ikke Lilibeth Cuenca Rasmussens fremragende kuratering af fire film eller Alicja Kwades film med flyvende sten. Det er derimod tre skærme bagerst i lokalet, hvor alle filmene er til rådighed. Flere hundrede kunstfilm, som man selv kan sidde og bladre og ikke mindst spole i

Sider

  • 12. november 2007

    Kunst uden for kategori

    Kunst kan ikke altid sættes på mål eller vejes. Kategori G dækker over den kunst, som sjældent omfavnes af kunstmarkedet, men dyrkes som aldrig før.
    Et af de kategori G-projekter, som udlånes af Kunstbiblioteket, er Parfymes fest-kage - en virkelig spiselig kage - med tilhørende musik og servering.
  • Baggrund
    19. november 2007

    Videokunst og vovemod i Vejle

    Vejle er blevet hjemsted for Danmarks første biennale for videokunst og digital kultur. Hermed forenes lokale interesser med høje kunstfaglige ambitioner. Første udgave af Machine-RAUM præsenterede kunst, kunstnere og kunstformidling i internationalt format
    Vejle er blevet hjemsted for Danmarks første biennale for videokunst og digital kultur. Hermed forenes lokale interesser med høje kunstfaglige ambitioner. Første udgave af Machine-RAUM præsenterede kunst, kunstnere og kunstformidling i internationalt format