Organisation

Kunsthallen Nikolaj

Fotografier mellem fortid og nutid

’Der er mere sandhed i løgnen end i dokumentaren,’ siger den canadiske kunstner Stan Douglas, der udstiller minutiøst iscenesatte fotografier i Nikolaj Kunsthal

Maskiner med en plan

Robotter er ikke kun baseret på teknologiske muligheder, men også på et arsenal af fantasier og forestillinger. De fortjener både at blive udforsket og udfordret

Crazy shit

Ballen kan skildre det freaky som ingen anden, men selv er han helt normal

YouTube i 3D

Fluxus engang – kikset i dag

Kierkegaard fanget mellem etik og æstetik

Kunst er pr. definition overfladisk. Det er Kierkegaard ikke. Og det er svært at få de to til at mødes, uden at begge parter taber på det

Sex, racisme og religion

Den retrospektive udstilling af sydafrikanske Tracey Roses video- og fotoværker er en cocktail med et vidunderligt højt energiniveau

Gud er tilbage i kirken

Eva Kochs værk gør os ydmyge og underlegne i mødet med noget, der er voldsommere og mere magtfuldt, end vi kan fatte. Men alligevel virker det frisættende

Ikke alt er fælles i skabet

Det der fællesskab er en sjov størrelse, hvilket både kan ses og opleves i gode og mindre gode værker samt i et, der er helt fantastisk, i Nikolaj Kunsthal som led i Copenhagen Art Festival

300 greb på én udstilling

Bare fordi man slår to pinde mod hinanden behøver der ikke komme ild. I tilfældet Aksel Sandemoses liv og Mie Olises fars båd slår det ikke engang gnister

Fjernsyn for dig

Det største hit på årets videokunstfestival i Kunsthallen Nikolaj er ikke Lilibeth Cuenca Rasmussens fremragende kuratering af fire film eller Alicja Kwades film med flyvende sten. Det er derimod tre skærme bagerst i lokalet, hvor alle filmene er til rådighed. Flere hundrede kunstfilm, som man selv kan sidde og bladre og ikke mindst spole i

Sider

Mest læste

  1. Kunst er pr. definition overfladisk. Det er Kierkegaard ikke. Og det er svært at få de to til at mødes, uden at begge parter taber på det
  2. En mystisk personage er forsvundet fra den danske kunstscene, og en ny er kommet til. Information tog til genopstandelse og dåb for den forhenværende leder af Das Beckwerk
  3. Den retrospektive udstilling af sydafrikanske Tracey Roses video- og fotoværker er en cocktail med et vidunderligt højt energiniveau
  4. Eva Kochs værk gør os ydmyge og underlegne i mødet med noget, der er voldsommere og mere magtfuldt, end vi kan fatte. Men alligevel virker det frisættende
  5. Robotter er ikke kun baseret på teknologiske muligheder, men også på et arsenal af fantasier og forestillinger. De fortjener både at blive udforsket og udfordret
  6. Kunstens budskaber bliver nemmere at forstå, hvis de er pakket smukt ind. Det mener den fransk-algeriske videokunstner Zineb Sedira, der fra i dag udstiller i Danmark. Der skal nemlig være plads til publikums egne fortolkninger af hendes værker om den menneskelige mobilitet, der både beriger og truer vores verdenssamfund
  7. Bare fordi man slår to pinde mod hinanden behøver der ikke komme ild. I tilfældet Aksel Sandemoses liv og Mie Olises fars båd slår det ikke engang gnister
  8. ’Der er mere sandhed i løgnen end i dokumentaren,’ siger den canadiske kunstner Stan Douglas, der udstiller minutiøst iscenesatte fotografier i Nikolaj Kunsthal