Organisation

Louisiana

Jeg fatter ikke, hvorfor folk ikke er mere oppe at køre over den virkelighedsfølelse, som VR-teknologien kan udstyre nærmest hvad som helst med

Lige nu er det ikke mest interessant, hvordan virtual reality ændrer verden, men hvordan den kan ændre dokumentarfilmverdenen. Og er det dét, man vil se, så skal man tage på dokumentarfilmfestivalen CPH:DOX. I år viser festivalen hele 12 værker i deres VR:CINEMA på Kunsthal Charlottenborg. Det er dér, der vil blive rykket allerheftigst ved dokumentarfilmens rammer

Det er ingen sag at falde i svime over Pipilotti Rists healende totalinstallationer

Kroppe, stemmer og vandplanter flagrer ud af skærme og dagligstuer, amorfe og kærlighedssyge, i den schweiziske kunstner Pipilotti Rists pixelopløste og kødeligt bramfri soloudstilling på Louisiana. Man overgiver sig let til de let didaktiske, healende totalinstallationer, men de tidligere feministiske værker er og bliver de bedste
Udstilling

Dea Trier Mørch beviser, at æstetisk raffinement og politiske intentioner kan følges ad

Louisiana præsenterer et udsøgt udvalg af Dea Trier Mørchs gode kunst i en udstilling, der viser hendes eminente evne til at vise det usynliggjorte, og som gennem skildringer af intimsfæren kombinerer en socialistisk og en feministisk pointe

»Dea Trier Mørch ville være stolt over at udstille værker på Louisiana til under 2.000 kroner«

Dea Trier Mørchs grafik var budskaber. Om almindelige menneskers liv og muligheden for en bedre verden. Men det var også god kunst. »Måske man i 2019 endelig kan kigge på et billede af Che Guevara korsfæstet som Jesus og værdsætte, hvor grafisk veludført det er,« siger hendes datter, grafikeren og forfatteren Sara Trier

»Jordkloden er et klippestykke i det ydre rum lastet til bristepunktet med mysterier«

Den økokritiske forfatter Theis Ørntoft har besøgt Louisianas udstilling Månen – fra den indre verden til det ydre rum. Men hvorfor egentlig månen? Som om en hånd ville række ud efter det ukendte, men tøvede halvvejs og greb fat i noget trygt?
Ny Louisiana-udstilling

Cecily Browns værker emmer af krop og af kroppens tilspidsede dramaer

I Louisianas udstilling af den engelske kunstner Cecily Brown møder man samtidens billedstrøm omsat til meterstore malerier, der rækker ud efter publikum med varme og voldsomhed

Med Sokolov mærker man musikkens foruroligende emotionelle kraft

Grigory Sokolov rejser for tiden rundt med et og samme program. Det ser ikke spektakulært ud på papiret, men det bliver det, når man har hørt ham spille. De to koncerter på Louisiana i sidste uge viste ham endnu en gang som det, han er: en undtagelsespianist

’Kusama’ handler om succes på trods af psykisk sygdom, modstand hjemmefra og en mandschauvinistisk kunstverden

Heather Lenz’ ’Kusama’ tager sit publikum på en fascinerende og livsbekræftende rejse i selskab med den japanske kunstner Yayoi Kusama og hendes ’larger than life’-værker

Er Museum of Ice Cream fremtidens museum?

Museum of Ice Cream er et modefænomen, som leger med den traditionelle opfattelse af et museum. Det er der intet galt i, mener museumsinspektør og kurator Mathias Ussing Seeberg fra Louisiana. Museumsdirektør på ARoS, Erlend Høyersten kalder Museum of Ice Cream, Museum of Candy, Museum of Pizza og en række af de andre nye, kommende og ekstremt populære udstillinger i USA for rendyrkede pengemaskiner

Per Kirkebys billeder står ordløse tilbage og lader beskueren genkende sig selv

Den internationalt anerkendte maler, digter, billedhugger og geolog Per Kirkeby døde onsdag. Hans poetiske og kunstneriske præcision er af internationalt format, og han efterlader sig et omfattende og enestående værk, der stadig berører dem, der mødes af det, er en række kendere af ham enige om

Sider

Mest læste

  1. Kroppe, stemmer og vandplanter flagrer ud af skærme og dagligstuer, amorfe og kærlighedssyge, i den schweiziske kunstner Pipilotti Rists pixelopløste og kødeligt bramfri soloudstilling på Louisiana. Man overgiver sig let til de let didaktiske, healende totalinstallationer, men de tidligere feministiske værker er og bliver de bedste
  2. Georg Metz nye bog er morsom og tankevækkende, og den rummer intelligente og personlige indlæg i en kulturel og politisk debat
  3. I syv år levede Cia Rinne med romaernes virkelighed helt inde på livet. Det var en tid, der fik hende til at føle sig meget ældre – og det er en sag, hun endnu ikke er færdig med
  4. Dea Trier Mørchs grafik var budskaber. Om almindelige menneskers liv og muligheden for en bedre verden. Men det var også god kunst. »Måske man i 2019 endelig kan kigge på et billede af Che Guevara korsfæstet som Jesus og værdsætte, hvor grafisk veludført det er,« siger hendes datter, grafikeren og forfatteren Sara Trier
  5. Olafur Eliasson er den mest magtfulde mand i dansk kunst. Information afslører i dag en top 100 liste over billedkunstens magtelite baseret på en undersøgelse gennemført af kunstanmelder Michael Jeppesen
  6. Jesper Jensen var venstrefløjens helt i 1960'erne og 70'erne. Gris på gaflen, Weekend, Øjet, Den lille røde for skoleelever, 1. maj-møderne i Fælledparken - Jesper Jensen var med i det hele. Han oversatte også Heine og Goethe
  7. Olafur Eliasson er den mest magtfulde person i dansk kunst. Læs om ham og de 99 øvrige magtfulde i billedkunstens elite
  8. Den økokritiske forfatter Theis Ørntoft har besøgt Louisianas udstilling Månen – fra den indre verden til det ydre rum. Men hvorfor egentlig månen? Som om en hånd ville række ud efter det ukendte, men tøvede halvvejs og greb fat i noget trygt?