Organisation

Louisiana Museum for moderne kunst

Interview
6. oktober 2017

Louisianas direktør: Uden kunstanmeldelser ville aviserne først og fremmest være … kedelige

I en verden uden kunstanmeldelser ville både aviserne, kunsten og den demokratiske samtale tabe, mener direktør på kunstmuseet Louisiana Poul Erik Tøjner
Hvis Louisianas direktør, Poul Erik Tøjner, blev redaktør i dag, ville han ikke tøve med at opprioritere de anmeldelser, der indeholder begavede samtaler om, hvad der sker i kunsten og dermed i verden.
Anmeldelse
25. september 2015

Du bliver sprængt itu

Den fascinerende japanske kunstner Yayoi Kusama var en indflydelsesrig personlighed i 1970’ernes New York, men blev siden næsten glemt. Nu viser Louisiana en stramt kronologisk udstilling af hendes livsværk, hvor præmissen er selvudslettelse – ikke som en negation, men som den ultimative frisættelse
Yayoi Kusama har altid lidt af voldsomme hallucinationer, men hun tog magten over dem og brugte synerne i sin kunst. Hendes repetitive evighedsmaskine og den store forkærlighed for prikker gav hende tilnavnet The Polka Dot Princess.Foto: ’Mirror Room’ (1991) af Yayoi Kusama
Anmeldelse
11. september 2015

Ætsning og kød

Louisiana præsenterer en række papirarbejder af Lucian Freud, som viser, at hans mesterlige evne til at udpensle kødet og huden som overflader med uanede dybder også lod sig udføre som grafik
Louisiana præsenterer en række papirarbejder af Lucian Freud, som viser, at hans mesterlige evne til at udpensle kødet og huden som overflader med uanede dybder også lod sig udføre som grafik
Baggrund
8. september 2015

Chokafsløring: Giacomettis modeller var slet ikke så tynde

Afsløringen af tvivlsomme aldersangivelser i et lysbilledshow har sat gang i en lavine af tvivl om sandhedsværdien af Louisianas undervisningsmateriale. Nu sætter nye afsløringer det verdensberømte museum under pres
Richard Mosse: ’Platon’ (2012). Courtesy of the artist, Jack Shainman Gallery & carlier/gebauer
Anmeldelse
13. februar 2015

Krig som æstetiseret allegori

Videoinstallationen ’The Enclave’ af Richard Mosse på Louisiana tvinger os til at tænke over, hvad billeder af krig i grunden er: Hvad de viser, og hvad de skjuler
Det centrale greb i Richard Mosses værker er brugen af en særlig militær overvågningsfilm (Kodak Aerochrome), der registrerer det usynlige spektrum af infrarødt lys, som reflekteres af grønne planters klorofyl – filmen får planters naturlige løv til at fremstå lysende pink.
Baggrund
23. december 2014

Rilkes engel

Maleren Paula Modersohn-Beckers billeder bærer det kommende i sig, selv døde hun på tærskelen til det nye
Maleren Paula Modersohn-Beckers billeder bærer det kommende i sig, selv døde hun på tærskelen til det nye
Anmeldelse
5. december 2014

Eksistentiel nøgenhed

Med den første skandinaviske præsentation af Paula Modersohn-Becker sætter Louisiana et aktuelt og påtrængende lys på en nyskabende, feministisk kunstner
Et af Paula Modersohn-Beckers malerier fra udstillingen på Louisiana. Selv nåede den tyske maler kun at være moder i 18 dage, før  hun døde som 31-årig i 1907.
Baggrund
26. august 2014

Men verden er kompliceret!

Diktaturets skygger, voldens arkæologi, immigrantproblematik, Ferguson, Ukraine og Gaza. Jeg tog til Louisiana Literature-festival i weekenden for at finde ud af, hvad tidens største forfattere er optaget af og drømmer om
I årtier har russerne ødelagt livet for østeuropæerne, sagde Herta Müller. ’Putin skal acceptere, at det vil vi ikke længere finde os i. Hans land er så kæmpestort, han skulle i stedet sørge for infrastruktur, tillade at folk får sko og tænder, for så ville han have nok at gøre,’ sagde hun.
Kommentar
15. april 2014

Kunstens hvide klovn

Om shamanen Joseph Beuys rejse mod samtalen som håndgribeligt sted
Joseph Beuys betrådte aldrig amerikansk jord i sit værk ’I like America and America likes me’, selvom selve værket bestod af ham selv og en coyote spærret inde sammen i et galleri i New York. Foto fra udstillingen
Kommentar
1. oktober 2013

Nu truer vi sublimt naturen

Før var det omvendt, som Arktis på Louisiana så mægtigt udstiller – Vi truer altså os selv, som sanselige naturvæsener, men gør det noget? Vi kunne jo bare sublimere totalt!

Sider

  • Baggrund
    16. august 2013

    Osteplayeren og den excentriske onkel

    Om få dage afholder Louisiana sin fjerde litteraturfestival. Forbindelsen mellem museet og litteraturen går helt tilbage til dengang, en mand ved navn Knud W. Jensen ville ud af familiens ostefirma for at mænge sig med det litterære miljø
    Om få dage afholder Louisiana sin fjerde litteraturfestival. Forbindelsen mellem museet og litteraturen går helt tilbage til dengang, en mand ved navn Knud W. Jensen ville ud af familiens ostefirma for at mænge sig med det litterære miljø
  • 18. september 1998

    Kvinden stjernerne og fuglene

    En flyvetur med Joan Miró åbner betragterens øjne for det uudsigelige under, som livet er. Euforien breder sig i kroppen på vejen rundt i den store Miró-udstilling, som Louisiana i dag åbner dørene for Udstilling Et myldrende liv, en sfærisk, vidunderblå farve - i det hele taget knald på farverne - poetiske tegn af 'træ', 'mand', 'fugl', 'kvinde', der som i ufuldstændige og ubehjælpsomme børnetegninger henviser til genstandene...
  • Baggrund
    23. december 2014

    Rilkes engel

    Maleren Paula Modersohn-Beckers billeder bærer det kommende i sig, selv døde hun på tærskelen til det nye
    Maleren Paula Modersohn-Beckers billeder bærer det kommende i sig, selv døde hun på tærskelen til det nye
  • Interview
    6. oktober 2017

    Louisianas direktør: Uden kunstanmeldelser ville aviserne først og fremmest være … kedelige

    I en verden uden kunstanmeldelser ville både aviserne, kunsten og den demokratiske samtale tabe, mener direktør på kunstmuseet Louisiana Poul Erik Tøjner
    Hvis Louisianas direktør, Poul Erik Tøjner, blev redaktør i dag, ville han ikke tøve med at opprioritere de anmeldelser, der indeholder begavede samtaler om, hvad der sker i kunsten og dermed i verden.
  • Kommentar
    15. april 2014

    Kunstens hvide klovn

    Om shamanen Joseph Beuys rejse mod samtalen som håndgribeligt sted
    Joseph Beuys betrådte aldrig amerikansk jord i sit værk ’I like America and America likes me’, selvom selve værket bestod af ham selv og en coyote spærret inde sammen i et galleri i New York. Foto fra udstillingen
  • Interview
    20. august 2007

    Fremtidens mand

    Poul Erik Tøjner fra Louisiana Museum for Moderne Kunst er for nyligt blevet kåret som en af fremtidens museumsdirektører
  • Nyhed
    1. marts 2013

    To søstre og de halvkiksede hvide

    Der var racisme og tennisdrømme på programmet, da Louisiana viste og diskuterede dokumentarfilmen ’Venus and Serena’
    Louisiana havde premiere på en dokumentarfilm om de to amerikanske tennisstjerner, Serena Williams (tv.) og søsteren Venus Williams, her under Australian Open i Melbourne den 17. januar i damedouble mod Camila Giorgi fra Italien og Stefanie Voegele fra Schweiz.
  • Anmeldelse
    5. december 2014

    Eksistentiel nøgenhed

    Med den første skandinaviske præsentation af Paula Modersohn-Becker sætter Louisiana et aktuelt og påtrængende lys på en nyskabende, feministisk kunstner
    Et af Paula Modersohn-Beckers malerier fra udstillingen på Louisiana. Selv nåede den tyske maler kun at være moder i 18 dage, før  hun døde som 31-årig i 1907.