Organisation

Mammutteatret

Anmeldelse
13. november 2019

Noirkrimi møder slapstick i den forvirrede fanhyldest ’Jan Sonnergaard er ikke død’

Nicolei Faber står bag iscenesættelsen af Claus Flygares lidt pudsige tekst, der med en blanding af krimigenrens noir og lidt forsigtig slapstickhumor mest af alt fortæller os, at dramatikeren synes, at Jan Sonnergaard var for fed
Claus Flygare er som dramatiker og skuespiller med ind over alle de mange lag i ’Jan Sonnergaard er ikke død’.
Baggrund
22. december 2017

Klassikerne var det mest radikale og det mest aktuelle i 2017

I 2017 vendte teatret blikket væk fra flygtningestrømmens ukendte ansigter og over mod os selv og vores danske selvtilfredshed – og vores vægring mod at få forstyrret vores verden. Men økonomisk set mangler scenekunsten en kulturminister, der oprigtigt vil beskytte teatret
Andreas Jebros iltre og visionære Erasmus Montanus ankom til denne papverden af mistroiskhed og stagnation i Christian Lollikes geniale Holberg-fortolkning på Aarhus Teater.
Anmeldelse
25. marts 2013

Uspiselig æblekage

Mammutteatret serverer en æbleforestilling, som ikke frister, men som tværtimod giver kvalme. Her er den formodede fiaskoopskrift
Foto: Per Morten Abrahamsen
Anmeldelse
1. februar 2012

Mammuttens rystende sårbarhed

Cassavetes-trilogien hos Mammutteatret bliver et nøgent møde med mennesker, der er ved at bryde sammen. Med Tina Gylling Mortensen som følelsesdiva
Cassavetes-trilogien hos Mammutteatret bliver et nøgent møde med mennesker, der er ved at bryde sammen. Med Tina Gylling Mortensen som følelsesdiva
Anmeldelse
16. marts 2011

Latterløs Ludvig

Stakkels Holberg styrter rundt på Hofteatrets gamle scene, så gulvet knirker og rumler. Men sjov bliver forestillingen aldrig
Sådan sidder Joen Bille på Hofteatrets scene som Holberg med Christine Gjerulffs forelskede pigebarn 
 i armene - en lykkelig tavshedsstund efter halvanden times råben i Claus Flygares historisk velresearchede forestilling 'Ludvig'.
Baggrund
16. juni 2010

Det Kgl. støtter teaterfestival

En dansk teaterfestival i København vil være en stor gevinst for både dansk teater og det københavnske erhvervsliv, mener Emmet Feigenberg, skuespilchef på Det Kongelige Teater. Nationalscenen vil gerne lægge hus til. Og de mindre scener vil gerne deltage
Interview
30. december 2009

'Teatret bliver nødt til at diskutere tidsånden'

'At spille en klassiker, bare fordi den er en god tekst, giver ikke mening for mig,' erklærer en af de mest vidtspændende danske teaterinstruktør Christoffer Berdal, der vil have teatret ud af elfenbenstårnet
'Der er sket en opvågnen og en politisering, der klæder teatret i Danmark rigtig godt. Det psykologisk selvoptagede er ved at være overstået, og vi har fået f.eks. en religionsdebat og en klimadebat, der har tvunget os til at sætte os selv ind i en større sammenhæng. At spille sig hen til den store erkendelsesmonolog er slut,' siger skuespilinstruktøren Christoffer Berdal.
Nyhed
29. december 2009

Realityteater med drømmeskred

Dansk scenekunst i 00'erne ville allerhelst være realistisk teater. Også selv om performanceteatret og dukketeatret sammen med dansen og teaterkoncerten tilbød raffinerede stiliseringer. Teatret drømte om drømmen ...
Det er synd for menneskene, men det var fantastisk for det danske teaterpublikum, at Katrine Wiedemann og Maja Ravn fortolkede 'Et Drømmespil' på Betty Nansen Teatret med Sofie Gråbøl og Oluf Johannessen som de forelskede. Her er idyllen ved komfuret dog allerede forstyrret af Laura Bro. Velkommen, realisme!
30. november 2009

Fire gange anarkistteater med kys

Det politiske teater blusser heftigt. Afghanistan-ærlighed? Afrika-ansvar? Østblok-hykleri? Bøssehad? Novemberteatret byder på brændende forestillinger
Klumme
10. juni 2009

Et teaterstykke skrevet på fire dage

Den svenske dramatiker Lucas Svensson har bosat sig i København. Han har skrevet 12 stykker til Dramaten i Stockholm, et af dem skrev han under opstanden i Paris

Sider