Organisation

MoMA

Kommentar
11. december 2020

2020 viste os en kunstscene, der er mere politisk men også mere polariseret end nogensinde

Splittelsen gennemsyrede den danske kunstscene og ikke mindst Kunstakademiet i år
Man kan ikke komme uden om den omdiskuterede kunsthappening, hvor en buste af Frederik V røg i havnen, når man gennemgår kunståret 2020.
Essay
20. oktober 2020

Billedet af Christina taler til den amerikanske drøm og til en landbefolkning langt fra eliten

Andrew Wyeths uforglemmelige maleri fra 1948 af den polioramte Christina, der rækker ud efter det hele, taler til en grundlæggende amerikansk drøm og til en landbefolkning, der føler sig langt fra den kulturelle elite
’Christina’s World’ rummer en grundlæggende amerikansk myte, som Jackson Pollocks individ- og frihedsdyrkelse vokser ud af. En landlig version af liberalismens drømme, om man vil.
Essay
17. oktober 2020

Dorothea Langes madonnafoto blev et ikon for Depressionen og viste fattigdommen i 1930’ernes USA

Med sit dokumentariske foto af en fattig, kvindelig landarbejder skildrede Dorothea Lange 1930’ernes depressive USA og gav landets aviser noget at skrive om. I ny serie op til det amerikanske præsidentvalg skriver Informations kunstkritikere om de vigtigste politiske kunstværker fra USA
I 1936 tog Dorothea Lange fotografiet Migrant Mother af en 32-årige mor til syv.
Nyhed
11. februar 2017

New York-museum erstatter Picasso med sudanesisk maler i protest mod indrejseforbud

Fra den ene dag til den anden tog Museum of Modern Art i New York værker af kendte vestlige kunstnere ned og hængte i stedet malerier op på væggene af kunstnere fra flere af de nationer, der er blevet ramt af præsident Trumps indrejseforbud
Kuratorerne har hængt et lille abstrakt maleri af den sudanesiske maler Ibrahim El-Salahi fra 1964 op, der hvor Picassos Kortspilleren plejer at hænge.
Baggrund
21. august 2015

Enkeltbillet til et nyt liv i nordstaterne

I en epokegørende massevandring flygtede millioner af afroamerikanere fra de gamle slavestater i Syden til storbyer i nordstaterne i den første halvdel af det 20. århundrede. Begivenheden blev i 1939 skildret af en 23-årig kunstmaler i Harlem i en serie på 60 paneler, der nu er udstillet på Museum of Modern Art i New York
Under Første Verdenskrig migrerede mange afroamerikanere fra syd til nord.
Interview
13. februar 2013

En video-kunstners rejse

Da filmkunstneren Jesper Just landede i New York i 2004, blev han modtaget af kunstverdenen med åbne arme. Herefter blev det hverdag. Nu er han igen aktuel med flere nye udstillinger og projekter om at rejse og at se. Kunstmuseet Heart i Herning viser lige nu nye såvel som gamle videoværker af kunstneren
Jesper Just har netop bygget en model af den danske pavillon i Venedig, hvor han vil udstille tre værker til sommer. ’Da jeg blev færdig på Kunstakademiet, havde jeg aldrig forestillet mig, at man kunne leve af videokunst. Så solgte jeg min første film til Statens Kunstfond og tænkte: Okay, måske dette her kan løbe rundt,’ siger den danske videokunster.
Interview
18. august 2011

Sommerglæder i Jammerbugten

Turistchefen i Jammerbugt Kommune er en glad mand, når solen skinner, og bølgerne ruller. Men de rød- og hvidstribede livreddertårne bliver pakket ned i weekenden
Anmeldelse
28. oktober 2010

En analyse af halvdårlig nordisk kunst

Ufrivilligt halvgod indsigt i semidårlige kunstneres nationale særkender
14 kunstnere - syv svenske og syv danske - er med på Silkeborg Bad-udstillingen 'Painterly Delight', som enten er den mest ambitiøse udstilling, der er ringest udført nogensinde eller en let ligegyldig udstilling med det absolut mest tossede koncept. Svenske Elizabet Thun er kvinden bag værket ovenfor.
Klumme
19. maj 2010

Rundt i New Yorks gader

Performancekunsten er blevet mainstream, og dens bedstemor kan ses på Museum of Modern Art. Byen ligner sig selv, herunder de tudse-grimme frøer i Chinatown og hullet i jorden efter 11. september
Baggrund
17. september 2009

Når samlermani bliver kunst

Ikke alle kinesere indretter hjem efter stilrent 'less is more'. Men det røg dog på MoMA
Midt i installationen står den kinesiske kunstners mors beskedne træhus, helt ude af proportioner med mængden af habengut, hun havde samlet gennem et langt, nøjsomt liv.

Sider