Organisation

Mungo Park

Lad endelig fiktionen komme til fadet med virkelige hændelser og offentlige ytringer

Mens Rasmus Paludan truer en silkeborgensisk teatergruppe, der vil basere en monolog på hans udtalelser, med en ophavsretssag, opfører to teatergrupper stykker om den terrorismedømte Kundby-pige. Det er kun rimeligt, at fiktionen går i lag med virkeligheden

Naboens datter vil sprænge verden i luften

Mungo Park leverer med Tue Biering som instruktør og lokale teenagepiger en stilfærdigt foruroligende forestilling om unges radikalisering, skoleskyderi og terrorisme

’Erhard mod monopolet’ er et tv-historisk og lidt for forsonligt forsoningsshow

Mungo Park genopliver konflikten mellem den nu afdøde Danmarks Radio-revser Erhard Jacobsen og hans nemesis, DR’s autoritetskritiske Børn & Unge-chef Mogens Vemmer, i en forestilling, der først og fremmest er forsonlig

Det giver god mening at teaterfortolke ’Frit flet’ frit – men ikke når man gør det så løst

Man kan opfatte tidens mange teaterversioneringer af bøger, film og tv-serier som udtryk for manglende nytænkning på bekostning af ny dramatik. Men det kan sagtens være nytænkende at hente inspiration fra andre fortælleformer – ikke mindst når forlægget er den viltre, originale fællesbog ’Frit flet’. Desværre er Sort/Hvid og Mungo Park Koldings versionering fladt fortolket og uklar

Der mangler noget Line Knutzon i Mungo Parks opsætning af ’Camille Clouds brevkasse’

Mungo Parks teaterversion af ’Camille Clouds brevkasse’ hylder Line Knutzons successatire på tidens selvtilstrækkelige selvhjælpsånd og har sine morsomme momenter. Men et rigtigt skarpt spin-off er stykket ikke. Det kunne også have heddet ’Mens vi venter på Camille Cloud’

»Man skal reflektere over egen magt, egne privilegier og retten til taletid«

Kunstnere må ifølge dramatiker Gritt Uldall-Jessen undersøge deres emne, lave research og indgå i en dialog med dem, det handler om. Alt det mener hun, Mungo Park præsterede i sin fremstilling af Chelsea Manning i ’Manning er fri’ – modsat den hollandske Michiel Voet fra scenekunstgruppen Orkater i forestillingen ’The Invisible Man’

Det er ingen, der for alvor elsker i Noréns univers. Der bliver bare kneppet og hadet

Lars Norén anses for at være den mest prominente svenske dramatiker siden August Strindberg. Men i opsætningen af ’Dæmoner’ på Mungo Park Kolding udebliver oplevelsen af moderne klassiker. I stedet står man tilbage med en lidt træt fornemmelse i kroppen

Teatermonologen ’Manning er fri’ viser os, at det er Chelsea Mannings krop, der er scenen for det virkelige drama

Det giver god mening at fortælle den på én gang personlige og politiske historie om mennesket Manning som teater. For på teatret er der faktisk en krop. Når monologen ’Manning er fri’ viser os kroppen som den scene, det virkelige drama udspiller sig på, tilfører den en klarhed, der heldigvis aldrig bliver entydig

Fæl Faust

Et spændende ungt holds nyfortolkning af Goethes klassiker om Faust, der sælger sin sjæl til Fanden, er visuelt appellerende, men desværre også totalt løs og komplet mystificerende

Mungo Parks fatale forelskelse i Politiken

’Fritz Hansen Folket’ forvandlede sig fra en minefeltsforestilling til en revymontage for et købestærkt kernepublikum. Oprigtigheden susede ud i tågen over Nordsjælland, mens forestillingen skrumpede. Uden at nogen bandt nogen, hverken på mund eller hånd

Sider

Mest læste

  1. Mungo Park leverer med Tue Biering som instruktør og lokale teenagepiger en stilfærdigt foruroligende forestilling om unges radikalisering, skoleskyderi og terrorisme
  2. Mens Rasmus Paludan truer en silkeborgensisk teatergruppe, der vil basere en monolog på hans udtalelser, med en ophavsretssag, opfører to teatergrupper stykker om den terrorismedømte Kundby-pige. Det er kun rimeligt, at fiktionen går i lag med virkeligheden
  3. Skuespilleren Kasper Leisner spiller sig selv i den besættende forestilling ’Nordskoven’. Om manden, der hele tiden forsøger at løbe fra sig selv
  4. Den danske Don Juan har det skidt. Forførerens umådeholdne livsappetit harmonerer dårligt med danskernes nivellerende navlepilleri, lyder vurderingen. I Kasper Holtens operafilm 'Juan' og i Mungo Parks urpremiere på 'Forførerens Dagbog' får den magelige dansker en opsang
  5. Først i slutscenen bliver Mungo Parks dramatisering af 'Forførerens Dagbog' egentlig medrivende. Ellers er forestillingen så følelsesmæssigt distanceret, at forførelsen og spændingen udebliver
  6. Nej, kunst bliver ikke bedre af at være skabt af flygtninge. Men hvad gør man så, når man oplever imponerende teater skrevet ud fra en flygtningedigters ord?
  7. Mungo Park genopliver konflikten mellem den nu afdøde Danmarks Radio-revser Erhard Jacobsen og hans nemesis, DR’s autoritetskritiske Børn & Unge-chef Mogens Vemmer, i en forestilling, der først og fremmest er forsonlig
  8. En intellektuel romantiker var måske ikke lige det, Carsten Bjørnlund havde forestillet sig skulle være hans første hovedrolle på film. Men udfordringen har gjort ham opmærksom på, hvor givende det er at stille sig til rådighed for en andens tekst