Organisation

Museet for Fotokunst

Artikler
Anmeldelse
26. november 2008

Afstand og intimitet

Med sine originale fotografiske skildringer af mødet med Tokyo demonstrerer Jacob Aue Sobol igen sit store talent
I et kort efterskrift i bogen fortæller Jacob Aue Sobol om følelsen af at være 'usynlig' i menneskemængden, da han i 2006 flytter til millionbyen Tokyo. Og om hvordan han med sit kamera forsøger at overkomme denne følelse af anonym forsvinden ved at opsøge nærheden med det enkelte menneske, individet.
7. januar 2008

Fotografiets magt - nu uden filter

Fotokunsten har kronede dage, og fotokunstnere høster stor anerkendelse, men i Danmark har vi manglet platforme. Det forsøger magasinet Filter nu at lave om på
Fotokunsten er efterhånden stærkt repræsenteret ved de danske gallerier og kunst-institutioner, men et samlende medie for den denne meget brede kulturelle og kunstne-riske genre har været en mangel. Det har en redaktion med stor bredde forsøgt at gøre op med ved at lancere magasinet 'Filter'.
22. oktober 2007

Fortællinger fra kanten af verden

Fotomuseet og Kunsthallen Brandts i Odense præsenterer dette efterår to fremragende udstillinger, der ved første øjekast ligger i hver sin ende af alvors-skalaen. Under overfladen har de dog begge oprøret som tema
Fotomuseet og Kunsthallen Brandts i Odense præsenterer dette efterår to fremragende udstillinger, der ved første øjekast ligger i hver sin ende af alvors-skalaen. Under overfladen har de dog begge oprøret som tema
7. september 2005

Gulag som Disneypark

De tidligere så berygtede Gulag-fangelejre eksisterer stadigvæk, nu forvrænget til absurde Disneyland-lignende parker. I forbindelse med stor fotoudstilling på Museet for Fotokunst taler Magnum-fotografen Carl de Keyser her om vores forestillinger om fangelejrene i Sibirien
19. juni 2006

Undtagelsernes ringe

I sidste uge var den der igen. Debatten om Ytringsfriheden. Kristeligt Dagblad fortalte, at flere skolebiblioteker enten ikke vil købe eller ikke vil fremlægge Bluitgens bog om Muhammed af hensyn til muslimske følelser...
8. september 2004

Stykker af virkeligheden

Dansk fotografi som kollektiv visuel hukommelse
21. maj 2003

Lennart Nilssons blotlæggelse af undfangelsens mirakel

Den svenske fotograf Lennart Nilsson skrev verdenshistorie med sine fotografier af livets tilblivelse, som for tiden kan ses på Museet for Fotokunst i Odense
6. marts 2003

Naturens lysaftryk på en filmrulle

Nyt galleri i Washington D.C. vil fokusere på skandinavisk fotografi. Som åbningsudstilling vises den danske film- og stillfotograf Erik Molberg Hansen
24. februar 2003

Fotografen er læserens øjne

Spot Det siges, at et billede kan fortælle mere end 1000 ord. Førhen gik en af fordommene mod herværende avis på, at der ikke var nogen billeder i den. Det har vist aldrig været sandt, og i dag skulle jeg hilse og sige, at billedsiden behandles med den største respekt og omhu, når dagens avis skal skrues sammen...
17. oktober 2002

Fortrængte eksistenser

Den kontroversielle amerikanske fotograf Roger Ballen udstiller sine fænomenale og foruroligende fotografier af Sydafrikas glemte, hvide underklasse på Museet for Fotokunst

Sider

  • 11. februar 1999

    Kultur i ugen

    Af LISBETH BONDE,ANDERS BEYER,ERIK WIEDEMANN,TORBEN BILLE,ANNE MIDDELBOE CHRISTENSEN og ALLAN DE WAAL UDSTILLING *Realitetens øje er en udstilling med ti yngre kunstnere fra Nordeuropa: Martin Bigum og Michael Kvium herhjemmefra, Markku Laakso og Olli Summanen fra Finland, Therese Nortvedt fra Norge, Enst Billgren fra Sverige, Karin Kneffel og Milan Kunc fra Tyskland samt Dadi Gudbjörnsson og Helgi Thorgils Fridjónsson fra Island...
  • 28. oktober 1999

    Kultur

    UDSTILLINGER *Bente Christensen-Ernst 'Alt kød er som græs'. Kunstneren portrætterer mennesker i en stil, der på én gang er pop og surrealisme. Det er kendte mennesker som Henrik Nordbrandt, Ove Sprogø, Finn Nørbygaard, der sidder model for hende...
  • Anmeldelse
    26. november 2008

    Afstand og intimitet

    Med sine originale fotografiske skildringer af mødet med Tokyo demonstrerer Jacob Aue Sobol igen sit store talent
    I et kort efterskrift i bogen fortæller Jacob Aue Sobol om følelsen af at være 'usynlig' i menneskemængden, da han i 2006 flytter til millionbyen Tokyo. Og om hvordan han med sit kamera forsøger at overkomme denne følelse af anonym forsvinden ved at opsøge nærheden med det enkelte menneske, individet.