Organisation

Museet for Samtidskunst

Lea Porsager blander ting, som ikke umiddelbart har lyst til at være sammen

Kunstneren Lea Porsager fusionerer kvantefysik og spirituel praksis i sin nye udstilling på Museet for Samtidskunst i Roskilde. [WEAK] FORCE, som udstillingen hedder, er et resultat af et usædvanligt kunstnerophold på CERN i Schweiz

Nye udstillinger: ’Jordborgeren’ Knud Viktor går i ét med naturen. Anna Bak dyrker indianeræstetikken

Myten om den originale kunstner i pagt med naturen dyrkes i samtidskunsten i disse år og bliver både be- og afkræftet i to aktuelle udstillinger

Med ny gif-udstilling tager Museet for Samtidskunst sin rolle alvorligt på en sjov måde

Udstillingen ’.gif’ findes kun på internettet, men der lykkes den så til gengæld med at belyse, hvad giffen – den korte animation, man bruger til at krydre sin digitale kommunikation med – kan

Kunsten viser os, hvor latterlige penge egentlig er

Vi optimerer vores kroppe og investerer i os selv. Det finanskapitalistiske system styrer ikke alene den globale økonomi, men har også invaderet vores sprog og relationer. Men kunsten går til kamp mod den økonomiske tænkning

Værker med dokumenteret effekt

På Fotografisk Center og Museet for Samtidskunst kan man for tiden opleve udstillinger, der tager favntag med dokumentarismens evne til at påvirke og virke i verden – fra to vidt forskellige indgangsvinkler.

Et kunstrum med format

Med åbningen af CC på Papirøen har København fået et kunstrum med format, som i sin tilstræbte neutralitet ligner mange andre kunstrum i verden, men som måske varsler den endelige udfyldelse af det gamle ønske om et særligt rum for samtidskunsten

Er det ok, at kunstner opfrisker kz-fanges falmede tatovering?

Ny udstilling viser, hvor svært det i dag er at undslippe det banale i den kunstneriske bearbejdning af Holocaust, men viser også et værk, der er ligeså sandt og brutalt, som det er etisk grænseoverskridende

Gotisk lyd i sort og hvid

På Museet for Samtidskunst i Roskilde åbnede udstillingen ’Soundings’ i lørdags som en blanding af skulptur og klangkunst

Kontakt til kunstig intelligens søges

Elsket og hadet. Beundret og foragtet. Altid i gang med at undergrave eller overmande forsteningen, komforten, selvglæden. Aldrig som de andre børn i kravlegården, skolegården eller den statssubsidierede velfærdsboble, som Goodiepal har erklæret krig imod. Information tegner et portræt af den radikale musiker og kunstner - som selv har fået lov til at kommentere portrættet inde i teksten

Mine fejl er aldeles uerkendte

Det er op til os selv at ændre verden, skriver digteren Lars Skinnebach, der i sidste uge modtog Montanas Litteraturpris

Sider

Mest læste

  1. Ny udstilling viser, hvor svært det i dag er at undslippe det banale i den kunstneriske bearbejdning af Holocaust, men viser også et værk, der er ligeså sandt og brutalt, som det er etisk grænseoverskridende
  2. Kunstneren Lea Porsager fusionerer kvantefysik og spirituel praksis i sin nye udstilling på Museet for Samtidskunst i Roskilde. [WEAK] FORCE, som udstillingen hedder, er et resultat af et usædvanligt kunstnerophold på CERN i Schweiz
  3. Hundredevis af anonyme digterjeg’er, -dig’er og -mig’er blander sig i Mette Moestrups digitalværk ’Kollektivt, anonymt’, men resultatet er stadigvæk vintage Moestrup: finurligt, ukrukket og dybt personligt
  4. Udstillingen ’.gif’ findes kun på internettet, men der lykkes den så til gengæld med at belyse, hvad giffen – den korte animation, man bruger til at krydre sin digitale kommunikation med – kan
  5. 90'er modernisme er titlen på en udstilling med nyt maleri, der viser, at det igen er 'trendy' at være maler. Udstillingen omfatter malerier af 22 unge malere. Den Frie Udstillings Bygning...
  6. Myten om den originale kunstner i pagt med naturen dyrkes i samtidskunsten i disse år og bliver både be- og afkræftet i to aktuelle udstillinger
  7. Carl Nørrested genopliver en forsømt genre: den regelrette undervisningsfilm NY FILM Almindeligvis betragtes musicalen The Jazz Singer fra 1927 med Broadways minstrel-stjerne Al Jolson som den første tonefilm...
  8. Den digitale teknik leger med vores opfattelse af virkeligheden og sætter fotografiets troværdighed over styr Op gennem historien er det fotografiske billede blevet opfattet som et dokumentarisk vidnesbyrd, og denne holdning har domineret helt frem til i dag...