Organisation

Museum Jorn

Artikler
Folk
24. oktober 2022

Jorn-maleri restaureret, rigmand brænder Kahlo-kunst, og bz’ere gør hovedrent

Velkommen til FOLK, Informations daglige sladderspalte, hvor ingen er for høj, og ingen er lav nok til at flyve under radaren
Asger Jorn-maleriet ’Den foruroligende ælling’ er blevet restaureret, efter at kunstneren Ibi Pippi Orup Hedegaard skrev sit navn og klistrede et billede af sig selv fast på værket i april. På billedet ses værket før og efter hærværket.
Folk
2. maj 2022

Provokunstneren Ibi-Pippi tager æren for at klistre billede af sig selv på Jorn-værk

Velkommen til FOLK, Informations daglige sladderspalte, hvor ingen er for høj, og ingen er lav nok til at flyve under radaren
Ibi-Pippi Orup Hedegaard forsøgte at lime et billede af sig selv fast på ’Den foruroligende ælling’, før provokunstneren signerede det
Essay
13. januar 2022

Vinteren i Jorns ’Stalingrad’ gør krig til en tilstand frem for en begivenhed

Januars mørke vinter uden mærkedage har ramt os, og det kan være svært at se noget smukt eller interessant i det. Men kunsten hjælper os, for den elsker vinter! I denne serie fortæller en række af avisens skribenter om værker, der med et vinterligt motiv har tændt lys i hjernecellerne
Han beskriver ikke krig som en begivenhed, men som en tilstand. Og han gør det på en måde, hvor det både bliver en moderne geopolitisk pointe og et forsøg på at nærme sig oplevelsen af krig. På den måde bliver det meget mere end et sindbillede, en indre krig — selv om det også er det.
Anmeldelse
17. december 2021

’Gennembrud’ er på ingen måde en woke bog, men er gennemgående klassisk, seriøs kunsthistorie

’Gennembrud’ samler for første gang en overset generation af kvindelige kunstnere. Den er bedst, når den fortolker livligt løs, og kedeligst når den refererer tørt
’Gennembrud’ samler forfatterens viden og passion for feltet i en bog, der rækker helt tilbage til 1600-tallet og til i dag og præsenterer henved 100 kunstnerportrætter. Her Kirsten Justesen.
Kommentar
1. oktober 2021

Museerne har endelig fundet kvinders værker frem, lad os give dem en chance, før vi bliver trætte af temaet

De danske museer får på puklen for at reklamere med kunst lavet af kvinder. Men kritikken lugter af æstetisk snæversyn
Lene Adler Petersens værk fra 1976 ’Tingene din historie, befri dig for tingene’, der lige nu kan ses på SMK’s udstilling ’Efter stilheden’.
Interview
31. januar 2020

Museum Jorn skal sortere 15.000 Per Kirkeby-genstande: »Man kan ikke tillade sig at gå i panik«

Kunstneren Per Kirkeby har doneret op mod 15.000 genstande til Museum Jorn. »Som museumsmand tænker man altid 30-40 år frem, og det gør det lidt nemmere at overkomme,« siger Lucas Haberkorn, som er ansvarlig for museets samlinger. Men hvad gør man, når man modtager et helt bibliotek i 100 flyttekasser?
Det nye Kirkeby-rum åbnede lørdag på Museum Jorn.
Kommentar
6. december 2019

Kulturhistoriens vurderingskriterier præger os stadig. Derfor ja tak til kønskvoter

Hvad skal der til for at ændre øjets præferencer? Er det nok med en debat om den ulighed, der stadig hersker mellem kønnene på kunstscenen? Eller er kønskvoter svaret?
Folk
10. februar 2018

FOLK

FOLK fra dagens avis
Anmeldelse
18. november 2011

Verden ligger allerede for dine fødder

Jorn er lige så stiv og definitiv, som han beskylder borgerskabet for at være, men heri ligger der også nogle store sandheder gemt
Asger Jorns penselsstrøg er geniale og hver eneste af ’modifikationerne’ er blevet til Asger Jorn-værker, som vi elsker dem.
10. november 2011

Legen har regler, den har former

Essay. To interessante udstillinger på Danmarks to internationalt mest betydende kunstmuseer belyser legen og det banales rolle i kunstens væsen med udgangspunkt i Klee, Cobra og Kirkeby
Beslægtede. Tre af de kunstværker, der rundt om i Danmark netop nu udforsker børnenes tilgang til kunsten og legen med det banale: Constants 'Stigen', Paul Klees 'Maske lapul', og Asger Jorns 'Smil kolde gade'.

Sider