Organisation

Netflix

Standupkomikeren Hannah Gadsby gør op med den selvnedgørende joke

Hannah Gadsbys standupshow ’Nanette’ bruger alt det bedste fra standupgenren til at gøre op med alt det værste ved den. Det er et opgør med tendensen til at gøre nar ad sig selv og sin egen anormalitet og med det sædvanlige jokeformat, der alligevel ikke kan rumme hendes egen historie

I wrestlingserien ’GLOW’ kæmper kvinder bogstavelig talt for frigørelse

Også anden sæson af Netflix’ underholdende ’GLOW’, der handler om kvindelige wrestlere i 1980’ernes Los Angeles, er en underholdende skildring af en broget skare kvinders kamp for at blive taget alvorligt

Opret en ny designuddannelse, så vores tv-serier bliver lige så flotte i fremtiden

Vi er så dygtige til at producere film og tv-serier herhjemme, at de danner skole på internationalt niveau. Men for at bevare den flotte position må vi oprette en ny uddannelse til fremtidens narrative designere

’Legetøjet vi er rundet af’ giver én lyst til at finde legoklodserne og Barbiedukkerne frem fra gemmerne

LEGO, Star Wars-figurer og Transformers er blot nogle af hovedpersonerne i Netflix’ på én gang kække og grundige dokumentarfilmserie om det legetøj, mange af os legede med som børn, og som var med til at at forme os
Anmeldelse

Netflixdokumentar om angrebene i Paris er en ubærlig og nødvendig historie om kærlighed

Med Netflix’ rørende franske dokumentar ’13. november’ understreger streamingtjenesten sin ambition om at ville levere verdens bedste dokumentarserier. Den handler om angrebene i Paris i november 2015, men først og sidst om kærlighed. Og selv om den er ubærlig at se på, er den umulig at vende sig væk fra

Det er hårdt nok at være begærsobjekt for begyndere

Realityshowet ’Chasing Cameron’ følger en SoMe-superstjerne Cameron Dallas gennem det ene hav af hvinende teenagepiger efter det andet. Man møder hans venner og økonomiske snusfornuft og ser hans forståelige panikangst over at skylde hundredvis af nye hyperventilerende piger følelsesmæssig tilfredsstillelse hver dag

Manden bag ’Glee’, Ryan Murphy, bruger tv-serien som kampplads for mangfoldighed

Den amerikanske tv-serieskaber Ryan Murphy er en af tidens mest produktive og engagerede og demonstrativt inkluderende. Hans serier er på én gang morsomme, dramatiske og oprigtige – han kalder selv sin markante stil ’barok’ – og de giver stemme til dem, der traditionelt ikke har haft nogen. Eksempelvis er der 108 transpersoner foran eller bag kameraet i hans nye, fremragende serie ’Pose’

Jeg elsker Steve Martin og Martin Short

Komikerne og skuespillerne Steve Martin and Martin Short ophøjer den personlige fornærmelse til en kunstart i deres nye og meget morsomme Netflix-special, ’Steve Martin and Martin Short: An Evening You Will Forget for the Rest of Your Life’

For forbrugerne er det slet ikke så slemt, at Netflix har de facto-monopol

Netflix’ strategi lyder – med lidt god vilje – som public service on demand. Hvis man altså lige husker, at Netflix er et kommercielt selskab med de facto-magtmonopol, som ikke bare er vanskeligt at regulere, men også umuligt at kontrollere

Dybest set ønsker Rachel Dolezal at omskrive sin ulykkelige opvækst

Netflix-dokumentaren om kvinden, der på trods af sin kridhvide baggrund definerer sig selv som afroamerikaner, gør det ikke bare klart, at det er synd for Rachel Dolezal, at hendes opvækst var så smertefuld, at hun udviklede et monomant behov for at omskrive den. Den præsenterer også loyalt og overbevisende kritikken af hendes identitetsprojekt og dets konsekvenser for USA’s sorte befolkning

Sider

Mest læste

  1. Medieforhandlingerne begynder at ligne et tag-selv-bord for Dansk Folkeparti og et stort tilbageskridt for en liberal regering
  2. Det er en lystfyldt oplevelse at se den strålende seriemorderserie ’Sindssygelægen’, der foregår i New York 1896. Fordi mysteriet stadig kunne leve. Man kunne blive væk. Samtidig med at man også gyser i gruens fryd under mødet med det barbari, som man dengang kaldte civilisation. Mon nogen en dag vil sige det samme om vores tid?
  3. Ny film om angrebet på Utøya vælger med sin fiktionsform at holde respektfuld afstand til de enkelte ofre, men har ikke desto mindre en markant dokumentarisk effekt, idet den er skrevet på baggrund af vidnesbyrd og optaget i realtid
  4. Med Netflix’ rørende franske dokumentar ’13. november’ understreger streamingtjenesten sin ambition om at ville levere verdens bedste dokumentarserier. Den handler om angrebene i Paris i november 2015, men først og sidst om kærlighed. Og selv om den er ubærlig at se på, er den umulig at vende sig væk fra
  5. Hannah Gadsbys standupshow ’Nanette’ bruger alt det bedste fra standupgenren til at gøre op med alt det værste ved den. Det er et opgør med tendensen til at gøre nar ad sig selv og sin egen anormalitet og med det sædvanlige jokeformat, der alligevel ikke kan rumme hendes egen historie
  6. Netflix kan være på vej til at blive fremtidens platform for også danske og nordiske serier. Det skaber både udfordringer og muligheder – og hvis danske producenter ikke kan finde en matchende model, må de samarbejde, lyder det fra en ekspert
  7. Susanne Bier vil blandt andet bruge sin plads i Oscar-bestyrelsen til at promovere kvinder i filmbranchen.
  8. Vi er så dygtige til at producere film og tv-serier herhjemme, at de danner skole på internationalt niveau. Men for at bevare den flotte position må vi oprette en ny uddannelse til fremtidens narrative designere