Organisation

Netflix

Anmeldelse

Netflixdokumentar om angrebene i Paris er en ubærlig og nødvendig historie om kærlighed

Med Netflix’ rørende franske dokumentar ’13. november’ understreger streamingtjenesten sin ambition om at ville levere verdens bedste dokumentarserier. Den handler om angrebene i Paris i november 2015, men først og sidst om kærlighed. Og selv om den er ubærlig at se på, er den umulig at vende sig væk fra

Det er hårdt nok at være begærsobjekt for begyndere

Realityshowet ’Chasing Cameron’ følger en SoMe-superstjerne Cameron Dallas gennem det ene hav af hvinende teenagepiger efter det andet. Man møder hans venner og økonomiske snusfornuft og ser hans forståelige panikangst over at skylde hundredvis af nye hyperventilerende piger følelsesmæssig tilfredsstillelse hver dag

Manden bag ’Glee’, Ryan Murphy, bruger tv-serien som kampplads for mangfoldighed

Den amerikanske tv-serieskaber Ryan Murphy er en af tidens mest produktive og engagerede og demonstrativt inkluderende. Hans serier er på én gang morsomme, dramatiske og oprigtige – han kalder selv sin markante stil ’barok’ – og de giver stemme til dem, der traditionelt ikke har haft nogen. Eksempelvis er der 108 transpersoner foran eller bag kameraet i hans nye, fremragende serie ’Pose’

Jeg elsker Steve Martin og Martin Short

Komikerne og skuespillerne Steve Martin and Martin Short ophøjer den personlige fornærmelse til en kunstart i deres nye og meget morsomme Netflix-special, ’Steve Martin and Martin Short: An Evening You Will Forget for the Rest of Your Life’

For forbrugerne er det slet ikke så slemt, at Netflix har de facto-monopol

Netflix’ strategi lyder – med lidt god vilje – som public service on demand. Hvis man altså lige husker, at Netflix er et kommercielt selskab med de facto-magtmonopol, som ikke bare er vanskeligt at regulere, men også umuligt at kontrollere

Dybest set ønsker Rachel Dolezal at omskrive sin ulykkelige opvækst

Netflix-dokumentaren om kvinden, der på trods af sin kridhvide baggrund definerer sig selv som afroamerikaner, gør det ikke bare klart, at det er synd for Rachel Dolezal, at hendes opvækst var så smertefuld, at hun udviklede et monomant behov for at omskrive den. Den præsenterer også loyalt og overbevisende kritikken af hendes identitetsprojekt og dets konsekvenser for USA’s sorte befolkning

Netflix er ikke bare en spiller på markedet, Netflix ER markedet

Netflix kan være på vej til at blive fremtidens platform for også danske og nordiske serier. Det skaber både udfordringer og muligheder – og hvis danske producenter ikke kan finde en matchende model, må de samarbejde, lyder det fra en ekspert

Regeringens medieforhandlinger ligner et selvmål

Udsigterne til et forlig før sommerferien er meget små. Hvis regeringen brænder broerne til S, er et smalt forlig med DF eneste mulighed. Det kan ligne et tag-selv-bord for Dansk Folkeparti og et stort tilbageskridt for en liberal regering

Netflixs seriemorderserie ’Sindssygelægen’ fortæller os, at det går bedre og bedre, men også at vi er gået i stå

Det er en lystfyldt oplevelse at se den strålende seriemorderserie ’Sindssygelægen’, der foregår i New York 1896. Fordi mysteriet stadig kunne leve. Man kunne blive væk. Samtidig med at man også gyser i gruens fryd under mødet med det barbari, som man dengang kaldte civilisation. Mon nogen en dag vil sige det samme om vores tid?

Hænger filmfestivalen i Cannes fast i fortiden?

Det er selveste filmkunsten, der er i klemme i en voldsom konflikt mellem streamingtjenesten Netflix og filmfestivalen i Cannes, der begynder i dag. Begge parter spiller med musklerne og kæmper om at få overtaget, men spørgsmålet er, om ikke forsoning og samarbejde vil være bedst for alle parter, filmelskere, streamingjunkier og filmskabere?

Sider

Mest læste

  1. Ny film om angrebet på Utøya vælger med sin fiktionsform at holde respektfuld afstand til de enkelte ofre, men har ikke desto mindre en markant dokumentarisk effekt, idet den er skrevet på baggrund af vidnesbyrd og optaget i realtid
  2. Den første danske Netflix-serie er stærkt underholdende, dels på trods af og dels på grund af manuskriptets mange logiske brister
  3. Netflix, Amazon og Spotify guider os med anbefalinger og forslag gennem det daglige virvar af kulturelle tilbud. Det er ofte nemmere at lade internettjenesterne vælge vores oplevelser og forbrug for os – for så slipper vi for kravene om at nyde og sætte os selv i scene
  4. Medieforhandlingerne begynder at ligne et tag-selv-bord for Dansk Folkeparti og et stort tilbageskridt for en liberal regering
  5. Det er en lystfyldt oplevelse at se den strålende seriemorderserie ’Sindssygelægen’, der foregår i New York 1896. Fordi mysteriet stadig kunne leve. Man kunne blive væk. Samtidig med at man også gyser i gruens fryd under mødet med det barbari, som man dengang kaldte civilisation. Mon nogen en dag vil sige det samme om vores tid?
  6. Med Netflix’ rørende franske dokumentar ’13. november’ understreger streamingtjenesten sin ambition om at ville levere verdens bedste dokumentarserier. Den handler om angrebene i Paris i november 2015, men først og sidst om kærlighed. Og selv om den er ubærlig at se på, er den umulig at vende sig væk fra
  7. Netflix kan være på vej til at blive fremtidens platform for også danske og nordiske serier. Det skaber både udfordringer og muligheder – og hvis danske producenter ikke kan finde en matchende model, må de samarbejde, lyder det fra en ekspert
  8. Det er selveste filmkunsten, der er i klemme i en voldsom konflikt mellem streamingtjenesten Netflix og filmfestivalen i Cannes, der begynder i dag. Begge parter spiller med musklerne og kæmper om at få overtaget, men spørgsmålet er, om ikke forsoning og samarbejde vil være bedst for alle parter, filmelskere, streamingjunkier og filmskabere?