Organisation

New Danish Screen

Leder
20. september 2019

Der er brug for Filmværkstedet i en verden, der handler så meget om billetsalg og omsætning

For sølle 1,2 millioner kroner om året kan Københavns Kommune sikre Filmværkstedets overlevelse og dermed bevare et sted, hvor nye talenter kan boltre sig, og de unikke stemmer, vi skal fejre i fremtiden, kan blive hørt
Filmværkstedet skal bestå, fordi der er brug for steder, hvor unge talenter kan få lov til at øve sig og udvikle deres stil og stemme, uden at der økonomisk er alt for meget på spil, mener dagens lederskribent Christian Monggaard. Her arbejdes der med redigering af U-Matic optagelser på Filmværkstedet - et eksempel på de filmiske eksperimenter, stedet er hjem for.
Leder
21. januar 2019

Ingen er enige i rektors planer for Filmskolen

Noget er gået grueligt galt i dialogen mellem Filmskolens rektor, Vinca Wiedemann, og de mange nuværende og tidligere elever og lærere, der mener, at hendes planer for skolen vil ødelægge den
Leder
16. oktober 2018

Filmbranchen holder vejret

Regeringens forslag til en ny filmaftale er ikke ligefrem ambitiøst, men det rummer heller ikke mange af de ødelæggende forslag, som især Dansk Folkeparti har smidt på banen gennem de seneste måneder. Måske er det netop derfor, at der har været så stille i filmbranchen, siden forslaget blev præsenteret for en uge siden
Leder
21. august 2018

Dansk Folkepartis uforståelige og unødvendige kulturkorstog

Dansk Folkeparti er med sit udspil til en kommende filmaftale ude på at sparke benene væk under dansk film
»Det gavner ingen ud over DF’s ideologiske og kulturelle korstog og partiet selv, der kan gøre sig til over for kernevælgerne uden for hovedstaden – og Alex Ahrendtsen, hvis valgkreds i øvrigt ligger i Odense.« skriver Christian Monggaard.
Interview
2. juli 2018

Spildesigner bag dokumentarisk koldkrigscomputerspil: »For mig er spillet en succes, når spilleren kan genkende sit eget liv i spillet«

Computerspil er ved at modnes ud af ren underholdningsambition. Nu tør både smalle og kommercielle spil tage fat i personlige historier og sociale problemstillinger. Herhjemme har Trine Laier lavet det prisvindende ’Cosmic Top Secret’, et personligt dokumentarisk spil om at have forældre, der arbejder for Forsvarets Efterretningstjeneste
Trine Laiers spil ’Cosmic Top Secret’ er helt unikt i spilsammenhæng: Det er lige dele spil blandet med personlig dokumentarisme.
Interview
14. juni 2018

30-årige Gustav Möller presser de etablerede kræfter i den danske filmbranche

En ung generation af instruktører, manuskriptforfattere og producere er ved at erobre dansk film og revitalisere en kreativt og økonomisk trængt branche. Lina Flint, der har produceret Gustav Möllers premiereaktuelle ’Den skyldige’, står bag talentudviklingskollektivet Spring, som forsøger at lave film på en ny måde
Nyhed
24. august 2012

Hvad gør vi med de talenter?

Meningerne var mange og tonen indimellem skarp, da Odense Internationale Filmfestival forleden var skueplads for en debat om talentudvikling i dansk film
Odense Internationale Film Festival er en kortfilmfestival, der begyndte i 1975. Den kalder sig Danmarks hyggeligste, modigste og mest opfindsomme kortfilmfestival.
26. oktober 2011

'Vi detailstyrer ikke de film, vi støtter'

Konsulent i New Danish Screen savner også danske film med lesbiske, som ikke 'blinker rødt af politisk korrekthed'. Men afvisningen af støtte til Chloé Likes Olivia bunder udelukkende i en kunstnerisk vurdering
26. oktober 2011

Hvorfor er Sara Lund ikke lesbisk?

Den prisnominerede kortfilm 'Chloé Likes Olivia', der i aften har premiere på årets MIX Copenhagen Filmfestival, stiller sig i en påfaldende kort kø af danske film med lesbiske hovedpersoner. Den stille diskrimination skyldes den misforståelse, at der intet stort behov er for lesbisk repræsentation, mener manuskriptforfatter Jenny Lund Madsen
Den prisnominerede kortfilm 'Chloé Likes Olivia', der i aften har premiere på årets MIX Copenhagen Filmfestival, stiller sig i en påfaldende kort kø af danske film med lesbiske hovedpersoner. Den stille diskrimination skyldes den misforståelse, at der intet stort behov er for lesbisk repræsentation, mener manuskriptforfatter Jenny Lund Madsen