Organisation

Nimbus Film

Interview
14. oktober 2012

Kystbanehumanisten & den onde Sleiman

I 25 år har Olav Hergel skrevet om vrede, unge mænd uden at finde en historie så væsentlig og voldsom som den om det tidligere medlem af indvandrerbanden Bloodz, Sleiman. ‘Men vi blev onde’ hedder bogen, der undersøger, hvorfor en dreng fra Askerød blev til ’Hundiges ondeste mand’. Historien rummer elementer af en destruktivitet, Olav Hergel også kender fra sig selv
I 25 år har Olav Hergel skrevet om vrede, unge mænd uden at finde en historie så væsentlig og voldsom som den om det tidligere medlem af indvandrerbanden Bloodz, Sleiman. ‘Men vi blev onde’ hedder bogen, der undersøger, hvorfor en dreng fra Askerød blev til ’Hundiges ondeste mand’. Historien rummer elementer af en destruktivitet, Olav Hergel også kender fra sig selv
Interview
13. september 2012

Filmen, der blev til i trods

Lavbudget. Kaspar Munks nye film, ungdomsdramaet ’You & Me Forever’, har blot kostet en fjerdedel af en gennemsnitlig dansk spillefilm. Ja, faktisk begyndte instruktøren at lave filmen uden penge, og han håber, at hans kreative og praktiske erfaringer kan bruges i den danske filmbranche
Nærvær. Der er et sjældent nærvær i Kaspar Munks film, der alle kredser om det turbulente ungdomsliv. Og om noget er han god til at indfange unge menneskers intense følelsesliv med sit kamera.
Nyhed
20. april 2012

København går glip af filmmillioner

Når anden sæson af den dansk-svenske krimiserie ’Broen’ til efteråret skal optages, er det stort set kun Sverige, der får glæde af de 80 millioner, den koster. Det skyldes, at København endnu ikke har en filmfond, der kan fastholde film- og tv-produktioner i nærområdet – og tiltrække udenlandske
Når anden sæson af den dansk-svenske krimiserie ’Broen’ til efteråret skal optages, er det stort set kun Sverige, der får glæde af de 80 millioner, den koster. Det skyldes, at København endnu ikke har en filmfond, der kan fastholde film- og tv-produktioner i nærområdet  – og tiltrække udenlandske
Interview
5. oktober 2011

Rejsende mellem sorte huller

Den svensk-danske tv-serie 'Broen' handler ikke om nationale forskelle, den handler om globale ligheder. Social eksklusion er ikke noget specielt skandinavisk fænomen. Selvom det at lave tv-serier om det måske nok er
Den svensk-danske tv-serie 'Broen' handler ikke om nationale forskelle, den handler om globale ligheder. Social eksklusion er ikke noget specielt skandinavisk fænomen. Selvom det at lave tv-serier om det måske nok er
Interview
3. februar 2010

'Jeg er vendt tilbage til de mørkere historier'

Den 40-årige filminstruktør Thomas Vinterberg har lagt formeksperimenterne på hylden og har søgt tilbage til en mere enkel og realistisk stil med det krasse undergangsdrama 'Submarino', der nu skal konkurrere om en Guldbjørn ved Berlinfestivalen. Information har talt med ham
'Det er første gang, jeg har lavet en film, som jeg synes har det allerbedst, når der sidder en mand i et tomt værelse og glor ind en væg! Jeg må erkende, at jeg ikke helt forstår hvorfor, ud fra normale dramatiske kriterier, men vi kunne mærke på os selv, at det bare var sådan, det var,' siger Thomas Vinterberg.
Note
21. januar 2010

Dansk film fører sig frem på festival

Dansk film er bedre kørende end nogensinde ved årets filmfestival i Berlin, hvor hele syv danske film er udtaget. Heraf to samtidig i hovedkonkurrencen
Nyhed
27. marts 2009

Blekingegadebandens nye ofre

Bestselleren om den politiske røver- og morderbande fik tv-stationer og produktionsselskaber til at gå i selvsving. Alle troede, de kunne tjene lige så mange penge som Peter Øvig Knudsen og Gyldendal. Foreløbigt er et selskab på fallittens rand, et andet har bidt i græsset, og Zentropa er som en ål i mudder
Pressen blev i efteråret inviteret til at overvære optagelser til Anders Riis Hansens dokumentarfilm om banden fra Blekingegade. Bastard Film, der står bag filmen, var langt fra de eneste, der øjnede chancen for at tjene mange penge på historien om forbryderne.
31. december 2008

Danske film solgte billetter

Trods dansk films økonomiske problemer er det svært at være pessimistisk på filmkunstens vegne, når man ser tilbage på så varieret og uforudsigeligt et filmår som 2008, hvor billetsalget tilmed slog en mere end 30 år gammel rekord
-Frygtelig lykkelig-.
11. oktober 2008

Verden på en serviet

Få har sat så eftertrykkeligt et præg på den danske mediebranche som Anders Kronborg. Om han er en succes eller en fiasko, er der delte meninger om, men en ting er sikkert: Tingene er sjældent de samme, efter at Kronborg har været forbi. Han er netop blevet forfremmet til økonomichef i Metro International
Anders Kronborg er ingen detaljerytter. Han ser helst verden i helikopterperspektiv, hvor de store linjer åbenbarer sig. Han er en mand, der skærer ind til benet, både retorisk og praktisk. Empati skulle han ikke have for meget af. I DR verserer der stadig historier om, at Kronborg kunne finde på at halvere bemandingen i en afdeling bare for at prøve, om man kunne klare sig med mindre. Hans fokus er fast rettet mod en fremtidig forandring, fortæller musikchef i DR, Leif Lønsmann.
8. oktober 2008

Stort år for de danske film

2008 tegner til at blive et af de bedste år for danske film i biograferne i nyere tid. De seneste 10 år er der gennemsnitligt solgt tre millioner billetter til danske film. Men den grænse blev allerede passeret i weekenden
2008 tegner til at blive et af de bedste år for danske film i biograferne i nyere tid. De seneste 10 år er der gennemsnitligt solgt tre millioner billetter til danske film. Men den grænse blev allerede passeret i weekenden

Sider

  • 25. april 2006

    Ida Jessen-romaner filmatiseres

    Ida Jessens seneste to romaner skal begge filmatiseres. Nimbus Film, der tidligere på året købte filmrettighederne til det intense skilsmissedrama ABC, har også købt rettighederne til romanen Det første jeg tænker på...
  • 24. januar 2008

    Jeg kunne bedre lide bogen ...

    Gang på gang skuffes vi over filmatiseringer af kendte bøger - til trods for at over halvdelen af filmhistoriens spillefilm er lavet efter litterære forlæg. Hvorfor er forvandlingen fra bestseller til blockbuster så svær?
  • Interview
    14. oktober 2012

    Kystbanehumanisten & den onde Sleiman

    I 25 år har Olav Hergel skrevet om vrede, unge mænd uden at finde en historie så væsentlig og voldsom som den om det tidligere medlem af indvandrerbanden Bloodz, Sleiman. ‘Men vi blev onde’ hedder bogen, der undersøger, hvorfor en dreng fra Askerød blev til ’Hundiges ondeste mand’. Historien rummer elementer af en destruktivitet, Olav Hergel også kender fra sig selv
    I 25 år har Olav Hergel skrevet om vrede, unge mænd uden at finde en historie så væsentlig og voldsom som den om det tidligere medlem af indvandrerbanden Bloodz, Sleiman. ‘Men vi blev onde’ hedder bogen, der undersøger, hvorfor en dreng fra Askerød blev til ’Hundiges ondeste mand’. Historien rummer elementer af en destruktivitet, Olav Hergel også kender fra sig selv
  • Nyhed
    27. marts 2009

    Blekingegadebandens nye ofre

    Bestselleren om den politiske røver- og morderbande fik tv-stationer og produktionsselskaber til at gå i selvsving. Alle troede, de kunne tjene lige så mange penge som Peter Øvig Knudsen og Gyldendal. Foreløbigt er et selskab på fallittens rand, et andet har bidt i græsset, og Zentropa er som en ål i mudder
    Pressen blev i efteråret inviteret til at overvære optagelser til Anders Riis Hansens dokumentarfilm om banden fra Blekingegade. Bastard Film, der står bag filmen, var langt fra de eneste, der øjnede chancen for at tjene mange penge på historien om forbryderne.
  • Nyhed
    25. september 2008

    Nimbus Film er plaget af gæld

    Nimbus Film er plaget af gæld og må derfor geare ned. Jørgen Ramskov træder tilbage som direktør for selskabet sammen med en tredjedel af selskabets ansatte.
    Nimbus Film er plaget af gæld og må derfor geare ned. Jørgen Ramskov træder tilbage som direktør for selskabet sammen med en tredjedel af selskabets ansatte.
  • Interview
    3. februar 2010

    'Jeg er vendt tilbage til de mørkere historier'

    Den 40-årige filminstruktør Thomas Vinterberg har lagt formeksperimenterne på hylden og har søgt tilbage til en mere enkel og realistisk stil med det krasse undergangsdrama 'Submarino', der nu skal konkurrere om en Guldbjørn ved Berlinfestivalen. Information har talt med ham
    'Det er første gang, jeg har lavet en film, som jeg synes har det allerbedst, når der sidder en mand i et tomt værelse og glor ind en væg! Jeg må erkende, at jeg ikke helt forstår hvorfor, ud fra normale dramatiske kriterier, men vi kunne mærke på os selv, at det bare var sådan, det var,' siger Thomas Vinterberg.