Organisation

Nordisk Film

Vi skal huske, at stumfilm er en vigtig del af vores kulturelle identitet

Det Danske Filminstituts store formidlingsprojekt, stumfilm.dk, minder om, at de stumme film er en lige så vigtig del af vores kulturelle identitet som den øvrige filmkunst, billedkunst, musik, teater og litteratur

I en underjordisk bunker i Nordsjælland ligger brandfarlige danske stumfilm på frost. Nu bliver de digitaliseret

I begyndelsen af det 20. århundrede var Danmark en af verdens førende filmnationer, og stumfilmstjerner som Asta Nielsen og Valdemar Psilander var på millionkontrakter. Nu skal hele den stumme filmarv digitaliseres og gøres tilgængelig på nettet. Information var med en tur i den underjordiske arkivbunker, hvor de skrøbelige – og brandfarlige – stumfilm ligger på frost. Når de tør op, skal filmhistorien måske revideres

Her er fem danske stumfilm, man bør se på stumfilm.dk nu

En gang lå Hollywood i Valby. Hundredevis af stumfilm blev produceret i Danmark og gik deres sejrsgang over hele verden. Nu bliver de digitaliseret, så vi alle får adgang til dem, og det bør man benytte sig af. Vi introducerer til fem af dem

Derfor er Roy Anderssons ’Sange fra anden sal’ en af dette århundredes bedste film

Efter 25 års spillefilmpause begik svenske Roy Andersson i 2000 sin forunderligt nedslående ’Sange fra anden sal’. I kunstpausen havde han instrueret omkring 300 reklamefilm, der kan ses som forstudier til mesterværket om det neoliberale samfunds knusende effekt. Og den er en af de 24 bedste film i det 21. århundrede i Informations filmjulekalender
Anmeldelse

Pernille Fischer Christensens ’Unge Astrid’ er et mesterværk, der er mesteren værdig

Pernille Fischer Christensens film om Astrid Lindgren er rørende, klog, smuk, naturlig og melankolsk som forfatteren selv, og Alba August er lysende i fortællingen om den tid i Lindgrens liv, der for altid placerede hende på børnenes side
Interview

»’Hvad er der sket med dig, Astrid? Livet er sivet ud af dig.’ Jeg blev simpelthen så nysgerrig«

I løbet af fire korte år udviklede Astrid Lindgren sig fra barn til voksen og fik samtidig lagt fundamentet til sin karriere som forfatter. Så dramatiske var de fire år, at filminstruktør Pernille Fischer Christensen besluttede sig for at lave en film om dem, og hun overtalte Kim Fupz Aakeson til at skrive med på manuskriptet. Information har talt med dem begge om arbejdet med ’Unge Astrid’ og Astrid Lindgrens enorme betydning for os alle

»Det, der giver livet mening, er faktisk ikke det, man har lyst til, men det, man er nødt til«

Michael Noer har villet lave en film om bønder i 1850’ernes Danmark med samme energi og tempo som en nutidsfilm i Københavns Nordvestkvarter. Der var stor elendighed, har han lært, men der kunne findes stor glæde i at gøre noget, man var nødt til – også når det kom til kærlighed

»Jeg er Paprika! Jeg er Zlatan! Jeg er alle mulige ting!«

Paprika Steen er selvsikker, skarp og flamboyant. Og tvivlende, ydmyg og selvransagende. I anledning af premieren på hendes tredje film som instruktør, julekomedien ’Den tid på året’, hvori hun også spiller en af hovedrollerne, har Informations filmredaktør mødt den snart 54-årige skuespiller, der på trods af grænseløs irritation måske snarere opfatter sig selv som filminstruktør

30-årig producer presser de etablerede kræfter i den danske filmbranche

En ung generation af instruktører, manuskriptforfattere og producere er ved at erobre dansk film og revitalisere en kreativt og økonomisk trængt branche. Lina Flint, der har produceret Gustav Möllers premiereaktuelle ’Den skyldige’, står bag talentudviklingskollektivet Spring, som forsøger at lave film på en ny måde

’Nordisk Films ledelse var ikke nazistisk’

Ledelsen var ikke nazistisk, der blev ikke angivet folk, og der var fortsat jøder ansat

Sider

Mest læste

  1. I begyndelsen af det 20. århundrede var Danmark en af verdens førende filmnationer, og stumfilmstjerner som Asta Nielsen og Valdemar Psilander var på millionkontrakter. Nu skal hele den stumme filmarv digitaliseres og gøres tilgængelig på nettet. Information var med en tur i den underjordiske arkivbunker, hvor de skrøbelige – og brandfarlige – stumfilm ligger på frost. Når de tør op, skal filmhistorien måske revideres
  2. En gang lå Hollywood i Valby. Hundredevis af stumfilm blev produceret i Danmark og gik deres sejrsgang over hele verden. Nu bliver de digitaliseret, så vi alle får adgang til dem, og det bør man benytte sig af. Vi introducerer til fem af dem
  3. Det Danske Filminstituts store formidlingsprojekt, stumfilm.dk, minder om, at de stumme film er en lige så vigtig del af vores kulturelle identitet som den øvrige filmkunst, billedkunst, musik, teater og litteratur
  4. Pernille Fischer Christensens film om Astrid Lindgren er rørende, klog, smuk, naturlig og melankolsk som forfatteren selv, og Alba August er lysende i fortællingen om den tid i Lindgrens liv, der for altid placerede hende på børnenes side
  5. 1998 lader til at blive året, hvor DVD-mediet endelig får sit globale gennembrud - hvis altså ikke underholdningsbranchen når at spænde ben for sig selv inden
  6. Efter 25 års spillefilmpause begik svenske Roy Andersson i 2000 sin forunderligt nedslående ’Sange fra anden sal’. I kunstpausen havde han instrueret omkring 300 reklamefilm, der kan ses som forstudier til mesterværket om det neoliberale samfunds knusende effekt. Og den er en af de 24 bedste film i det 21. århundrede i Informations filmjulekalender
  7. Michael Noer har villet lave en film om bønder i 1850’ernes Danmark med samme energi og tempo som en nutidsfilm i Københavns Nordvestkvarter. Der var stor elendighed, har han lært, men der kunne findes stor glæde i at gøre noget, man var nødt til – også når det kom til kærlighed
  8. I løbet af fire korte år udviklede Astrid Lindgren sig fra barn til voksen og fik samtidig lagt fundamentet til sin karriere som forfatter. Så dramatiske var de fire år, at filminstruktør Pernille Fischer Christensen besluttede sig for at lave en film om dem, og hun overtalte Kim Fupz Aakeson til at skrive med på manuskriptet. Information har talt med dem begge om arbejdet med ’Unge Astrid’ og Astrid Lindgrens enorme betydning for os alle