Pernille Fischer Christensens film om Astrid Lindgren er rørende, klog, smuk, naturlig og melankolsk som forfatteren selv, og Alba August er lysende i fortællingen om den tid i Lindgrens liv, der for altid placerede hende på børnenes side
I løbet af fire korte år udviklede Astrid Lindgren sig fra barn til voksen og fik samtidig lagt fundamentet til sin karriere som forfatter. Så dramatiske var de fire år, at filminstruktør Pernille Fischer Christensen besluttede sig for at lave en film om dem, og hun overtalte Kim Fupz Aakeson til at skrive med på manuskriptet. Information har talt med dem begge om arbejdet med ’Unge Astrid’ og Astrid Lindgrens enorme betydning for os alle
Michael Noer har villet lave en film om bønder i 1850’ernes Danmark med samme energi og tempo som en nutidsfilm i Københavns Nordvestkvarter. Der var stor elendighed, har han lært, men der kunne findes stor glæde i at gøre noget, man var nødt til – også når det kom til kærlighed
Paprika Steen er selvsikker, skarp og flamboyant. Og tvivlende, ydmyg og selvransagende. I anledning af premieren på hendes tredje film som instruktør, julekomedien ’Den tid på året’, hvori hun også spiller en af hovedrollerne, har Informations filmredaktør mødt den snart 54-årige skuespiller, der på trods af grænseløs irritation måske snarere opfatter sig selv som filminstruktør
En ung generation af instruktører, manuskriptforfattere og producere er ved at erobre dansk film og revitalisere en kreativt og økonomisk trængt branche. Lina Flint, der har produceret Gustav Möllers premiereaktuelle ’Den skyldige’, står bag talentudviklingskollektivet Spring, som forsøger at lave film på en ny måde
Ny bog afslører hidtil ukendte detaljer om, hvor tæt den danske filmindustri samarbejdede med nazisterne før og under besættelsen. Forfatteren håber at kunne nuancere danskernes billede af perioden
Flot billetsalg, interessante film, adskillige filmpriser, for dårlige børnefilm. Sådan kunne man opsummere spillefilmåret 2012, der lige straks er forbi. Informations filmredaktør ser tilbage
Jan Arnald, har med sine kriminalromaner forsøgt at give krimien lidt mere dybde og litterær tyngde. Og åbenbart er det lykkedes – jeg har ikke læst hans bøger, men vil gøre det nu
Frederikke Aspöcks spillefilmdebut, ’Labrador’, der ikke kommer i biografen, men kun på dvd, lider under kringlede karakterer, replikker af svingende kvalitet og et ujævnt visuelt udtryk
Michael Noer har villet lave en film om bønder i 1850’ernes Danmark med samme energi og tempo som en nutidsfilm i Københavns Nordvestkvarter. Der var stor elendighed, har han lært, men der kunne findes stor glæde i at gøre noget, man var nødt til – også når det kom til kærlighed
Paprika Steen er selvsikker, skarp og flamboyant. Og tvivlende, ydmyg og selvransagende. I anledning af premieren på hendes tredje film som instruktør, julekomedien ’Den tid på året’, hvori hun også spiller en af hovedrollerne, har Informations filmredaktør mødt den snart 54-årige skuespiller, der på trods af grænseløs irritation måske snarere opfatter sig selv som filminstruktør
1998 lader til at blive året, hvor DVD-mediet endelig får sit globale gennembrud - hvis altså ikke underholdningsbranchen når at spænde ben for sig selv inden
Gang på gang skuffes vi over filmatiseringer af kendte bøger - til trods for at over halvdelen af filmhistoriens spillefilm er lavet efter litterære forlæg. Hvorfor er forvandlingen fra bestseller til blockbuster så svær?
Uden på nogen måde at være nationalistisk havde Erik Balling en sjælden sans for, hvad det vil sige at være dansk, og han fandt sin egen vej til danskernes hjerter og hjerner. Informations Christian Monggaard har skrevet bogen 'Balling', der udkommer i næste uge. Vi bringer her et uddrag
Historien gentager sig i alverdens terrororganisationer, mener den tidligere chefredaktør for Der Spiegel, Stefan Aust, der har skrevet bogen bag filmen om Rote Armee Fraktion
En ung generation af instruktører, manuskriptforfattere og producere er ved at erobre dansk film og revitalisere en kreativt og økonomisk trængt branche. Lina Flint, der har produceret Gustav Möllers premiereaktuelle ’Den skyldige’, står bag talentudviklingskollektivet Spring, som forsøger at lave film på en ny måde