Organisation

Nordisk Film

30-årig producer presser de etablerede kræfter i den danske filmbranche

En ung generation af instruktører, manuskriptforfattere og producere er ved at erobre dansk film og revitalisere en kreativt og økonomisk trængt branche. Lina Flint, der har produceret Gustav Möllers premiereaktuelle ’Den skyldige’, står bag talentudviklingskollektivet Spring, som forsøger at lave film på en ny måde

’Nordisk Films ledelse var ikke nazistisk’

Ledelsen var ikke nazistisk, der blev ikke angivet folk, og der var fortsat jøder ansat

Nordisk Film hyrede nazi-direktør for at tækkes Tyskland

Ny bog afslører hidtil ukendte detaljer om, hvor tæt den danske filmindustri samarbejdede med nazisterne før og under besættelsen. Forfatteren håber at kunne nuancere danskernes billede af perioden

Der er meget at være tilfreds med

Flot billetsalg, interessante film, adskillige filmpriser, for dårlige børnefilm. Sådan kunne man opsummere spillefilmåret 2012, der lige straks er forbi. Informations filmredaktør ser tilbage

Arne Dahl

Jan Arnald, har med sine kriminalromaner forsøgt at give krimien lidt mere dybde og litterær tyngde. Og åbenbart er det lykkedes – jeg har ikke læst hans bøger, men vil gøre det nu

Kuldslået trekantsdrama

Frederikke Aspöcks spillefilmdebut, ’Labrador’, der ikke kommer i biografen, men kun på dvd, lider under kringlede karakterer, replikker af svingende kvalitet og et ujævnt visuelt udtryk

Nordisk Film kan inspirere teaterverdenen

Underholdningsvirksomheden Nordisk Film føjer nu teater og liveshow til sit udbud. Opskriften på at sælge billetter og fylde biografsale kender Nordisk Film allerede. Nu handler det om at bringe forståelsen for publikums behov med sig ind i teaterlivet, og det kan den danske teaterscene måske lære af

Let’s Get Lost

14 år skulle der gå fra premieren, til Jonas Elmers fine, sort/hvide debutfilm, Let’s Get Lost (1997), kom på dvd, og det kun ved filmtidsskriftet Ekko og en Facebook-sides mellemkomst

Firmaets mand

Instruktøren. Historien om Erik Balling er også historien om dansk film fra 1940'erne til slutningen af 1980'erne, og det er filmene, der er i centrum i ny velresearchet bog

'Erik Balling og hans arv'

Uden på nogen måde at være nationalistisk havde Erik Balling en sjælden sans for, hvad det vil sige at være dansk, og han fandt sin egen vej til danskernes hjerter og hjerner. Informations Christian Monggaard har skrevet bogen 'Balling', der udkommer i næste uge. Vi bringer her et uddrag

Sider

Mest læste

  1. Historien gentager sig i alverdens terrororganisationer, mener den tidligere chefredaktør for Der Spiegel, Stefan Aust, der har skrevet bogen bag filmen om Rote Armee Fraktion
  2. En ung generation af instruktører, manuskriptforfattere og producere er ved at erobre dansk film og revitalisere en kreativt og økonomisk trængt branche. Lina Flint, der har produceret Gustav Möllers premiereaktuelle ’Den skyldige’, står bag talentudviklingskollektivet Spring, som forsøger at lave film på en ny måde
  3. Filmatiseringen af Jussi Adler-Olsens "Kvinden i buret" kan blive den mest sete film i år.
  4. 'Sandheden er min,' siger dokumentarfilminstruktøren Max Kestner. Hans kollega, Tómas Gislason, der er aktuel med 'Overcoming', mener, at det er på tide, at man begynder at se nuanceret på dokumentarfilmbegrebet
  5. North, et af Danmarks førende e-sportshold, vandt pæne præmiepenge i september. Men de er aldrig udbetalt.
  6. Trods mange år på bagen fylder filmene om Olsen Banden fortsat meget. Lørdag åbner en udstilling om universet.
  7. Frederikke Aspöcks spillefilmdebut, ’Labrador’, der ikke kommer i biografen, men kun på dvd, lider under kringlede karakterer, replikker af svingende kvalitet og et ujævnt visuelt udtryk
  8. Ny bog afslører hidtil ukendte detaljer om, hvor tæt den danske filmindustri samarbejdede med nazisterne før og under besættelsen. Forfatteren håber at kunne nuancere danskernes billede af perioden