Organisation

Nordisk Film

Interview

»’Hvad er der sket med dig, Astrid? Livet er sivet ud af dig.’ Jeg blev simpelthen så nysgerrig«

I løbet af fire korte år udviklede Astrid Lindgren sig fra barn til voksen og fik samtidig lagt fundamentet til sin karriere som forfatter. Så dramatiske var de fire år, at filminstruktør Pernille Fischer Christensen besluttede sig for at lave en film om dem, og hun overtalte Kim Fupz Aakeson til at skrive med på manuskriptet. Information har talt med dem begge om arbejdet med ’Unge Astrid’ og Astrid Lindgrens enorme betydning for os alle
Anmeldelse

Pernille Fischer Christensens ’Unge Astrid’ er et mesterværk, der er mesteren værdig

Pernille Fischer Christensens film om Astrid Lindgren er rørende, klog, smuk, naturlig og melankolsk som forfatteren selv, og Alba August er lysende i fortællingen om den tid i Lindgrens liv, der for altid placerede hende på børnenes side

»Det, der giver livet mening, er faktisk ikke det, man har lyst til, men det, man er nødt til«

Michael Noer har villet lave en film om bønder i 1850’ernes Danmark med samme energi og tempo som en nutidsfilm i Københavns Nordvestkvarter. Der var stor elendighed, har han lært, men der kunne findes stor glæde i at gøre noget, man var nødt til – også når det kom til kærlighed

»Jeg er Paprika! Jeg er Zlatan! Jeg er alle mulige ting!«

Paprika Steen er selvsikker, skarp og flamboyant. Og tvivlende, ydmyg og selvransagende. I anledning af premieren på hendes tredje film som instruktør, julekomedien ’Den tid på året’, hvori hun også spiller en af hovedrollerne, har Informations filmredaktør mødt den snart 54-årige skuespiller, der på trods af grænseløs irritation måske snarere opfatter sig selv som filminstruktør

30-årig producer presser de etablerede kræfter i den danske filmbranche

En ung generation af instruktører, manuskriptforfattere og producere er ved at erobre dansk film og revitalisere en kreativt og økonomisk trængt branche. Lina Flint, der har produceret Gustav Möllers premiereaktuelle ’Den skyldige’, står bag talentudviklingskollektivet Spring, som forsøger at lave film på en ny måde

’Nordisk Films ledelse var ikke nazistisk’

Ledelsen var ikke nazistisk, der blev ikke angivet folk, og der var fortsat jøder ansat

Nordisk Film hyrede nazi-direktør for at tækkes Tyskland

Ny bog afslører hidtil ukendte detaljer om, hvor tæt den danske filmindustri samarbejdede med nazisterne før og under besættelsen. Forfatteren håber at kunne nuancere danskernes billede af perioden

Der er meget at være tilfreds med

Flot billetsalg, interessante film, adskillige filmpriser, for dårlige børnefilm. Sådan kunne man opsummere spillefilmåret 2012, der lige straks er forbi. Informations filmredaktør ser tilbage

Arne Dahl

Jan Arnald, har med sine kriminalromaner forsøgt at give krimien lidt mere dybde og litterær tyngde. Og åbenbart er det lykkedes – jeg har ikke læst hans bøger, men vil gøre det nu

Kuldslået trekantsdrama

Frederikke Aspöcks spillefilmdebut, ’Labrador’, der ikke kommer i biografen, men kun på dvd, lider under kringlede karakterer, replikker af svingende kvalitet og et ujævnt visuelt udtryk

Sider