Organisation

Oasis

Anmeldelse
17. november 2021

Damon Albarn den ældre er mere interessant at lytte til – men sværere at synge med på

Med alderen fortaber melodier sig for mange kunstnere i eftertanker og mister deres skarphed. Men altmuligmanden Damon Albarn skaber på ’The Nearer The Fountain, More Pure The Stream Flows’ en lydøkologi, der giver god plads til både sorg og håb
Foto: Steve Gullick
Selvportræt
15. oktober 2021

Generation Y: »Mange af os er gået i spagat mellem analogt og online«

I denne mailkorrespondance går to af kulturredaktionens generation Y’ere, Katrine Hornstrup Yde, født 1983, og Rasmus Elmelund, født 1988, i dialog om deres generation, hvad de er formet af – og deres (kultur)sammenstød med andre generationer
I denne mailkorrespondance går to af kulturredaktionens generation Y’ere, Katrine Hornstrup Yde, født 1983, og Rasmus Elmelund, født 1988, i dialog om deres generation, hvad de er formet af – og  deres (kultur)sammenstød med andre generationer
Kommentar
18. juni 2021

Søvn er den nye styrketræning

Kunsthistorisk har den sovende mand været en komisk eller pinligt sårbar figur. Siden er det sårbare blevet et adelsmærke. I en kultur, der har gjort søvn til big business, reklamerer nu selv det danske landshold for soveprodukter – ved at lade os se dem sove
Anmeldelse
27. oktober 2017

Når det gør ondt på den gode måde

Liam Gallagher, sanger med en fortid i Oasis og Beady Eye, udsender en solodebut fuld af Beatles-referencer. King Krule fortsætter sin egen, skæve vej med et udfordrende album nummer to. Her lefles der ikke for nogen
Liam Gallagher fra Oasis er i dag 45 år og klar til at stå på egne ben med albummet ’As You Were’.
Folk
7. juni 2017

Twitterfolk

TWITTERFOLK fra dagens avis
Klumme
3. juni 2017

Slut med cool

Her inden det britiske valg på torsdag spørger man med rette, hvad der blev af ånden Cool Britannia
Anmeldelse
20. oktober 2016

Oasis-dokumentar er et slagtilfælde af nostalgi og fremtidshåb

’Supersonic’ beskriver strålende Gallagher-brødrenes opvækst og fejde. Men den savner perspektiveringer til samtid og kultur. Og så lyder den ikke særlig godt
Live-lyden i Oasis-dokumentaren er elendig, så den fornemmelse af et band, der bryder gennem lydmuren, udebliver fuldstændig.
Baggrund
7. oktober 2016

Tre år der ændrede England

I midten af 1990’erne begyndte London atter at svinge. Britisk mode og musik var cool. Men festen blev hurtigt ødelagt af kokain og kynisme. I næste uge er der danmarkspremiere på en ny film om britpop-fænomenet Oasis
Der er bred enighed om, at britpoppen med blandt andet Oasis som fortrop forandrede britisk kultur i midten af 90’erne og startede en bølge, der bredte sig langt ud over både musikken og landets grænser.
Interview
4. januar 2010

Punkpioneren ser sig tilbage

John Lydon, der var frontfigur i to af rockens mest banebrydende bands – Sex Pistols og det netop gendannede Public Image Ltd. – mener, at det skrevne ord er vigtigere end musikken
Johnny Rotten i et radiostudie i år. Hans tænder er ikke lige så rådne, som dengang de gav ham tilnavnet 'Rotten', men der er stadig et stort mellemrum i overmunden.
Baggrund
8. juli 2009

Tegnsprog og koder i Roskilde

Mobilos erstatter lighteren, og sangsolisten er afløst af forsangeren, som nok vil blive slået med trommeslagerens kølle, hvis han synger for højt

Sider

  • Kommentar
    18. juni 2021

    Søvn er den nye styrketræning

    Kunsthistorisk har den sovende mand været en komisk eller pinligt sårbar figur. Siden er det sårbare blevet et adelsmærke. I en kultur, der har gjort søvn til big business, reklamerer nu selv det danske landshold for soveprodukter – ved at lade os se dem sove
  • Anmeldelse
    27. oktober 2017

    Når det gør ondt på den gode måde

    Liam Gallagher, sanger med en fortid i Oasis og Beady Eye, udsender en solodebut fuld af Beatles-referencer. King Krule fortsætter sin egen, skæve vej med et udfordrende album nummer to. Her lefles der ikke for nogen
    Liam Gallagher fra Oasis er i dag 45 år og klar til at stå på egne ben med albummet ’As You Were’.
  • Interview
    4. januar 2010

    Punkpioneren ser sig tilbage

    John Lydon, der var frontfigur i to af rockens mest banebrydende bands – Sex Pistols og det netop gendannede Public Image Ltd. – mener, at det skrevne ord er vigtigere end musikken
    Johnny Rotten i et radiostudie i år. Hans tænder er ikke lige så rådne, som dengang de gav ham tilnavnet 'Rotten', men der er stadig et stort mellemrum i overmunden.
  • 10. april 1997

    LIVE MUSIK

    *Psyched Up Janis har med Beats Me for alvor fastslået, at trioen hører til den absolutte danske rock-elite. Såvel live som på plade spænder gruppens numre over tordende, energiske udslip og mere følsomme kompositioner...
  • Baggrund
    7. oktober 2016

    Tre år der ændrede England

    I midten af 1990’erne begyndte London atter at svinge. Britisk mode og musik var cool. Men festen blev hurtigt ødelagt af kokain og kynisme. I næste uge er der danmarkspremiere på en ny film om britpop-fænomenet Oasis
    Der er bred enighed om, at britpoppen med blandt andet Oasis som fortrop forandrede britisk kultur i midten af 90’erne og startede en bølge, der bredte sig langt ud over både musikken og landets grænser.
  • Selvportræt
    15. oktober 2021

    Generation Y: »Mange af os er gået i spagat mellem analogt og online«

    I denne mailkorrespondance går to af kulturredaktionens generation Y’ere, Katrine Hornstrup Yde, født 1983, og Rasmus Elmelund, født 1988, i dialog om deres generation, hvad de er formet af – og deres (kultur)sammenstød med andre generationer
    I denne mailkorrespondance går to af kulturredaktionens generation Y’ere, Katrine Hornstrup Yde, født 1983, og Rasmus Elmelund, født 1988, i dialog om deres generation, hvad de er formet af – og  deres (kultur)sammenstød med andre generationer
  • Anmeldelse
    17. november 2021

    Damon Albarn den ældre er mere interessant at lytte til – men sværere at synge med på

    Med alderen fortaber melodier sig for mange kunstnere i eftertanker og mister deres skarphed. Men altmuligmanden Damon Albarn skaber på ’The Nearer The Fountain, More Pure The Stream Flows’ en lydøkologi, der giver god plads til både sorg og håb
    Foto: Steve Gullick