Meningerne var mange og tonen indimellem skarp, da Odense Internationale Filmfestival forleden var skueplads for en debat om talentudvikling i dansk film
Kortfilmen er stadig en krumtap i udviklingen af dansk film, men efter at have været Danmarks Oscar-vindende stolthed i 1990’erne lever den nu en mere upåagtet tilværelse. Men at rygterne om kortfilmens død er stærkt overdrevne, kan man i denne uge konstatere på Odense International Film Festival
NatFilm Festivalen viser i disse dage den svenske instruktør og billedpoet Roy Anderssons samfundsrevsende værker - fra de få unikke spillefilm over de krasse kortfilm til de skarptskårne reklamefilm
Det virker efterhånden ret ubehageligt, at Danmarks Radios dramachef Ingolf Gabold bruger filminstruktøren og maleren Jytte Rex som det figenblad, der skal dække over, at institutionen er uden kunstnerisk indsigt og vovemod...
Der var enighed i det danske kritikerlaug fra Jylland til København om den store 2005-fejring af H. C. Andersen: Fiasko, skandale og dårlig smag. To medlemmer af Det kunstneriske råd for HCA-2005 tager her til genmæle mod den journalistiske 'gruppevoldtægt'
Smiling in a War Zone, instrueret af Simone Åberg Kærn og Magnus Bejmar, blev lørdag hædret med juryens Grand Prix for bedste danske film på Odense Film Festival. Anders Østergaards Gasolin tog prisen som bedste danske dokumentarfilm, mens juryen tildelte instruktøren Ulrik Wivel prisen for bedste korte fiktionsfilm med balletfilmen Jeg dig elsker...
Med en ambitiøst anlagt dokumentarfilm om hustruen Kirsten Blohm har Lars Johansson fundet et stof, der forener det mest intime med den store europæiske histories vingesus
Et blik ned over programmet for den 21. udgave af Odense Film Festival bekræfter, at portrætfilmen fortsat er en af de mest populære dokumentariske kategorier i Danmark