Organisation

Odense Teater

Artikler
Årets forestillinger
23. december 2022

Teaterredaktøren har tilbragt et år i teatersalene: Blod, sort kabaret og ærlighed gjorde indtryk

Råt, sort, væmmeligt og desperat. Scenekunsten i 2022 bød på ærlighed og krigsfrygt. Fra hvileløs kabaret til ondskabsfuld dans – og fra neurotisk skuespil til angstfyldt klimateater
 
Teaterkritik
13. december 2022

Benjamin Kitter kæmper med paniske hænder for ikke at blive tvunget med i ’Dødsdansen’

Odense Teater lykkes igen med en klassiker. Denne gang er det Strindbergs ’Dødsdansen’ i Vibeke Wredes brutale og erotiske iscenesættelse
Benjamin Kitter er ved at gå ud af sit gode skind i rollen som den pæne og rolige Kurt, der bliver smittet af hadet og ydmygelsestrangen i ægteskabsdramaet mellem Malene Melsens manipulerende og ynkende Alice og Lars Simonsens utilregnelige Edgar i ’Dødsdansen’ på Odense Teater.
Anmeldelse
26. september 2022

Kongemordets uundgåelighed fascinerer i stærke og blodige Shakespeareforestillinger

Det er kongekronen, der myrder og voldtager i Tue Bierings fem timer lange, stærke Shakespeare-blodsudgydelse på Odense Teater. Og det er begæret efter kongekronen, der gør Hamlets mor til offer i en interessant ’Gertrud svarer igen’ på Husets Teater
Det er kongekronen, der myrder og voldtager i Tue Bierings fem timer lange, stærke Shakespeare-blodsudgydelse på Odense Teater. Og det er begæret efter kongekronen, der gør Hamlets mor til offer i en interessant ’Gertrud svarer igen’ på Husets Teater
Anmeldelse
1. juni 2022

’Romeo og Julie’ med cool bossanova og flamencotemperament

Italiensk bossanova coolness og spansk flamencotemperament klæder velspillet og musikalsk fortolkning af kærlighedstragedien over dem alle: ’Romeo og Julie’, som Odense Teater har iscenesæt i en musikalsk og publikumsvenlig udgave i Kongens Have i Odense
Kristoffer Helmuth er en cool og selvsikker Romeo og Lea Baastrup Rønne en smuk indtagende og temperamentsfuld ustyrlig Julie.
Anmeldelse
21. marts 2022

To forestillinger insiterer på at vise os livet i ensomhed og tårer til anklerne

Øjenkontakten med de stærke skuespillere i ’Maria’ på Odense Teater og ’Hudløs’ på Mungo Park tager lige toppen af ensomhedsfølelsen. I hvert fald en aftens tid
 
Anmeldelse
15. februar 2022

På Odense Teater bliver noget af Brechts kynisme forvandlet til sarkastisk folkekomedie

’Laser og pjalter’ skildrer kynismen i bandemiljøet i en rå containeropsætning på Odense Teater
Brechts fattigdomsdrama får et snert af folkekomedie over sig i Odense Teaters opsætning af ’Laser og pjalter’.
Episk dramatik
14. januar 2022

Brechts brændende teater om den endeløse kamp for retfærdighed

Den tyske dramatiker Bertolt Brecht har præget dansk teater, lige siden han flygtede fra nazisterne til Danmark i 1933. Ikke mindst med stykkerne ’Laser og pjalter’ og ’Den kaukasiske kridtcirkel’, der forhåbentlig får premiere lige om lidt
Fanny Louise Bernth spiller rollen som tjenestepigen, der finder et efterladt spædbarn – og tager sig af det som sit eget – i den kommende opsætning af ’Den kaukasiske Kridtcirkel’ på Republique.
Anmeldelse
30. september 2021

’Stormfulde højder’ lykkes stærkt som sanseligt foruroligende teater

I ’Stormfulde højder’ på Odense Teater kaster alle skuespillerne sig ud i deres drifters vold. Dekadent og svulstigt – og sårbart som i slowmotion. Med usigelig fryd og smerte på samme tid. Det er eminent følelsesteater
Det legendariske begær mellem Catherine og Heathcliff ude på heden i Emily Brontë’s roman ’Stormfulde højder’ bliver til sanseligt teater med Cecilie Gerberg og Alexander Mayah Larsen som de ulykkelige elskende på Odense Teater.
Anmeldelse
26. maj 2021

Iscenesættelsen af ’Frank vender hjem’ er en tiltrængt forløsning efter måneders teatertørke

Samtidsromanen ’Frank vender hjem’ har utallige lokationer, en turbulent tur over Øresund i havkajak og et ophold på en øde ø med en mågekoloni. Den virker derfor ikke som et oplagt valg til teaterscenen. Men på Odense Teater fungerer det
Samtidsromanen ’Frank vender hjem’ har utallige lokationer, en turbulent tur over Øresund i havkajak og et ophold på en øde ø med en mågekoloni. Den virker derfor ikke som et oplagt valg til teaterscenen. Men på Odense Teater fungerer det
Anmeldelse
4. februar 2020

Køn har ingen grænser i Odense Teaters opdatering af ’Helligtrekongersaften’

En iscenesættelse af Shakespeares ’Helligtrekongersaften’ kunne lyde som en pligtopgave for Odense Teater, men i teaterdirektør Jens August Willes version med Bisse i en central rolle har komedien fået et forfriskende pust af kønsudviskning anno 2020
Inddragelsen af Bisse i rollen som hofnarren Feste samt legen med heteronormativiteten løfter ’Helligtrekongersaften’ på Odense Teater op over det trivielle.

Sider