Organisation

Odense Teater

Anmeldelse
21. marts 2022

To forestillinger insiterer på at vise os livet i ensomhed og tårer til anklerne

Øjenkontakten med de stærke skuespillere i ’Maria’ på Odense Teater og ’Hudløs’ på Mungo Park tager lige toppen af ensomhedsfølelsen. I hvert fald en aftens tid
 
Anmeldelse
15. februar 2022

På Odense Teater bliver noget af Brechts kynisme forvandlet til sarkastisk folkekomedie

’Laser og pjalter’ skildrer kynismen i bandemiljøet i en rå containeropsætning på Odense Teater
Brechts fattigdomsdrama får et snert af folkekomedie over sig i Odense Teaters opsætning af ’Laser og pjalter’.
Episk dramatik
14. januar 2022

Brechts brændende teater om den endeløse kamp for retfærdighed

Den tyske dramatiker Bertolt Brecht har præget dansk teater, lige siden han flygtede fra nazisterne til Danmark i 1933. Ikke mindst med stykkerne ’Laser og pjalter’ og ’Den kaukasiske kridtcirkel’, der forhåbentlig får premiere lige om lidt
Fanny Louise Bernth spiller rollen som tjenestepigen, der finder et efterladt spædbarn – og tager sig af det som sit eget – i den kommende opsætning af ’Den kaukasiske Kridtcirkel’ på Republique.
Anmeldelse
30. september 2021

’Stormfulde højder’ lykkes stærkt som sanseligt foruroligende teater

I ’Stormfulde højder’ på Odense Teater kaster alle skuespillerne sig ud i deres drifters vold. Dekadent og svulstigt – og sårbart som i slowmotion. Med usigelig fryd og smerte på samme tid. Det er eminent følelsesteater
Det legendariske begær mellem Catherine og Heathcliff ude på heden i Emily Brontë’s roman ’Stormfulde højder’ bliver til sanseligt teater med Cecilie Gerberg og Alexander Mayah Larsen som de ulykkelige elskende på Odense Teater.
Anmeldelse
26. maj 2021

Iscenesættelsen af ’Frank vender hjem’ er en tiltrængt forløsning efter måneders teatertørke

Samtidsromanen ’Frank vender hjem’ har utallige lokationer, en turbulent tur over Øresund i havkajak og et ophold på en øde ø med en mågekoloni. Den virker derfor ikke som et oplagt valg til teaterscenen. Men på Odense Teater fungerer det
Samtidsromanen ’Frank vender hjem’ har utallige lokationer, en turbulent tur over Øresund i havkajak og et ophold på en øde ø med en mågekoloni. Den virker derfor ikke som et oplagt valg til teaterscenen. Men på Odense Teater fungerer det
Anmeldelse
4. februar 2020

Køn har ingen grænser i Odense Teaters opdatering af ’Helligtrekongersaften’

En iscenesættelse af Shakespeares ’Helligtrekongersaften’ kunne lyde som en pligtopgave for Odense Teater, men i teaterdirektør Jens August Willes version med Bisse i en central rolle har komedien fået et forfriskende pust af kønsudviskning anno 2020
Inddragelsen af Bisse i rollen som hofnarren Feste samt legen med heteronormativiteten løfter ’Helligtrekongersaften’ på Odense Teater op over det trivielle.
Anmeldelse
25. september 2019

Pæn Gatsby i Odense og forrygende Bergman i Aalborg

I denne sæson prøver flere landsdelsscener kræfter med ikoniske værker fra litteraturens eller filmens verden. I Odense spilles en teksttung version af Fitzgeralds ’Den store Gatsby’, mens Aalborg Teater giver nyt, sprudlende liv til Ingmar Bergmans film ’Fanny og Alexander’
De to børn i ’Fanny og Alexander’ spilles dobbelt af Bolette Nørgaard Bang og Gustav Dyekjær Giese, der styrer to ansigtsløse dukker i børnestørrelse. Det har en fin dramatisk effekt med de lidt uhyggelige dukker frem for rigtige børn, ligesom Martin Erikssons scenografi, der intet forsøg gør på at skabe en komplet illusion af et herskabshjem anno 1910, virker meget stærkt.
Anmeldelse
31. maj 2019

Hæsblæsende tempo og rendyrket fortælleglæde i Madeleine Røn Juuls iscenesættelse af ’Min geniale veninde’

En godt seks timer lang teaterforestilling kræver lidt af en kraftpræstation af sine skuespillere. Men de 12 medvirkende i Madeleine Røn Juuls iscenesættelse af ’Min geniale veninde’ på Odense Teater klarer opgaven til fulde
Sarah Boberg og Malene Melsen leverer overbevisende præstationer som de to vidt forskellige kvindelige hovedroller i iscenesættelsen af Elena Ferrantes ’Min geniale veninde’ på Odense Teater.
Anmeldelse
12. februar 2019

Valgårets politiske teater lægger ud med vrængende karikaturer med Odense Teaters ’Død over eliten‘

At 2019 er valgår, mærkes også i teatersalene. På Odense Teater har dramatiker Thomas Markmann erklæret død over eliten med sin nye forestilling om det danske, politiske landskab. Men den fiktive, livetransmitterede valgdebat mellem to statsministerkandidater mangler fokus
Klaus Bondam indleder valgkampen på Odense Teater i en lidt for overtydelig politisk forestilling om slemme mennesker.
Anmeldelse
27. september 2018

Musikalsk forestilling om Tom Kristensen er fuld af pudsige påfund og velklang

BaggårdTeatret i Svendborg har fundet sig en niche med litterært inspirerede, musikalske forestillinger. Men det nye skud på stammen om digteren Tom Kristensen når ikke helt samme højder som tidligere succeser
Ulle Bengtsson ligner forbløffende meget den Tom Kristensen, han personificerer i den musikalske forestilling ’Tom’.

Sider

  • Anmeldelse
    18. november 2009

    Herligt kvindehaderteater

    Odense Teater spiller Tribadernes nat op i ondeste potens med Anders Gjellerup Koch som en modbydeligt veloplagt macho-Strindberg
    Odense Teater spiller Tribadernes nat op i ondeste potens med Anders Gjellerup Koch som en modbydeligt veloplagt macho-Strindberg
  • Anmeldelse
    15. februar 2022

    På Odense Teater bliver noget af Brechts kynisme forvandlet til sarkastisk folkekomedie

    ’Laser og pjalter’ skildrer kynismen i bandemiljøet i en rå containeropsætning på Odense Teater
    Brechts fattigdomsdrama får et snert af folkekomedie over sig i Odense Teaters opsætning af ’Laser og pjalter’.
  • Anmeldelse
    26. maj 2021

    Iscenesættelsen af ’Frank vender hjem’ er en tiltrængt forløsning efter måneders teatertørke

    Samtidsromanen ’Frank vender hjem’ har utallige lokationer, en turbulent tur over Øresund i havkajak og et ophold på en øde ø med en mågekoloni. Den virker derfor ikke som et oplagt valg til teaterscenen. Men på Odense Teater fungerer det
    Samtidsromanen ’Frank vender hjem’ har utallige lokationer, en turbulent tur over Øresund i havkajak og et ophold på en øde ø med en mågekoloni. Den virker derfor ikke som et oplagt valg til teaterscenen. Men på Odense Teater fungerer det
  • Anmeldelse
    21. marts 2022

    To forestillinger insiterer på at vise os livet i ensomhed og tårer til anklerne

    Øjenkontakten med de stærke skuespillere i ’Maria’ på Odense Teater og ’Hudløs’ på Mungo Park tager lige toppen af ensomhedsfølelsen. I hvert fald en aftens tid
     
  • Baggrund
    22. december 2017

    Klassikerne var det mest radikale og det mest aktuelle i 2017

    I 2017 vendte teatret blikket væk fra flygtningestrømmens ukendte ansigter og over mod os selv og vores danske selvtilfredshed – og vores vægring mod at få forstyrret vores verden. Men økonomisk set mangler scenekunsten en kulturminister, der oprigtigt vil beskytte teatret
    Andreas Jebros iltre og visionære Erasmus Montanus ankom til denne papverden af mistroiskhed og stagnation i Christian Lollikes geniale Holberg-fortolkning på Aarhus Teater.
  • 4. december 1997

    Guide

    UDSTILlING *PRO's årlige udstilling åbnede i lørdags. Blandt medlemmerne kan nævnes: Torben Bohse, Claus Bojesen, Kirsten Langkilde, Poul Lillesøe, Gunnar Saietz m.fl. En af de nye udstillere er fotografen Trine Søndergaard, der har fotodokumenteret narkoludernes skæbner i Skelbækgade på Vesterbro...
  • Note
    1. maj 1997

    TEATER

    *På herrens mark Civilisationens bagside og menneskehedens forråelse spøger langs de sønderbombede jernbanespor i Steve Tesichs borgerkrigsdrama - et stykke, hvis roller er bedre end dets historie...
  • Episk dramatik
    14. januar 2022

    Brechts brændende teater om den endeløse kamp for retfærdighed

    Den tyske dramatiker Bertolt Brecht har præget dansk teater, lige siden han flygtede fra nazisterne til Danmark i 1933. Ikke mindst med stykkerne ’Laser og pjalter’ og ’Den kaukasiske kridtcirkel’, der forhåbentlig får premiere lige om lidt
    Fanny Louise Bernth spiller rollen som tjenestepigen, der finder et efterladt spædbarn – og tager sig af det som sit eget – i den kommende opsætning af ’Den kaukasiske Kridtcirkel’ på Republique.