Organisation

Odense Teater

Anmeldelse

Køn har ingen grænser i Odense Teaters opdatering af ’Helligtrekongersaften’

En iscenesættelse af Shakespeares ’Helligtrekongersaften’ kunne lyde som en pligtopgave for Odense Teater, men i teaterdirektør Jens August Willes version med Bisse i en central rolle har komedien fået et forfriskende pust af kønsudviskning anno 2020

Pæn Gatsby i Odense og forrygende Bergman i Aalborg

I denne sæson prøver flere landsdelsscener kræfter med ikoniske værker fra litteraturens eller filmens verden. I Odense spilles en teksttung version af Fitzgeralds ’Den store Gatsby’, mens Aalborg Teater giver nyt, sprudlende liv til Ingmar Bergmans film ’Fanny og Alexander’

Hæsblæsende tempo og rendyrket fortælleglæde i Madeleine Røn Juuls iscenesættelse af ’Min geniale veninde’

En godt seks timer lang teaterforestilling kræver lidt af en kraftpræstation af sine skuespillere. Men de 12 medvirkende i Madeleine Røn Juuls iscenesættelse af ’Min geniale veninde’ på Odense Teater klarer opgaven til fulde

Valgårets politiske teater lægger ud med vrængende karikaturer med Odense Teaters ’Død over eliten‘

At 2019 er valgår, mærkes også i teatersalene. På Odense Teater har dramatiker Thomas Markmann erklæret død over eliten med sin nye forestilling om det danske, politiske landskab. Men den fiktive, livetransmitterede valgdebat mellem to statsministerkandidater mangler fokus

Musikalsk forestilling om Tom Kristensen er fuld af pudsige påfund og velklang

BaggårdTeatret i Svendborg har fundet sig en niche med litterært inspirerede, musikalske forestillinger. Men det nye skud på stammen om digteren Tom Kristensen når ikke helt samme højder som tidligere succeser

Kulturlektier

Informations anmeldere sammensætter hver uge den optimale kulturpakke til weekend og hverdag for alle oplevelseslystne
Årets teater

Klassikerne var det mest radikale og det mest aktuelle i 2017

I 2017 vendte teatret blikket væk fra flygtningestrømmens ukendte ansigter og over mod os selv og vores danske selvtilfredshed – og vores vægring mod at få forstyrret vores verden. Men økonomisk set mangler scenekunsten en kulturminister, der oprigtigt vil beskytte teatret

’Kryds fingre for Oliver Twist!’

Odense Teaters juleforestilling ’Oliver Twist’ er blevet en fin og følelsesladet Dickens-fortolkning om det barske liv som gadebarn

Fremragende ’Macbeth’ i Odense er én stor blodbadsmaskine

Odense Teater åbner sin nye teatersal i kulturhuset Odeon med en blændende konsekvent fortolkning af Shakespeares ’Macbeth’

Ensomhedsteater på speeddating

Hans Rønnes iscenesættelse af ’Lev menneske’ er en vidunderlig feelgood-forestilling om alle os, der er lidt mærkelige

Sider

Mest læste

  1. Scenekunsten i Danmark skildrer stadig mest livet for dem, der kan deres Matador. Men teatret om de andre presser sig stadigt heftigere på
  2. Til sidst er man ligeglad med, om Peter Plaugborgs muskelflotte Orestes dolker nogen - eller om han selv bliver dolket. For Jokum Rohdes dramatisering af Orestien er for lang og for abstrakt
  3. Liderligheden og lipglossen har fundet sin plads i Folketeatrets repertoire med en velsmurt teater- version af 'Alt om min mor'
  4. En iscenesættelse af Shakespeares ’Helligtrekongersaften’ kunne lyde som en pligtopgave for Odense Teater, men i teaterdirektør Jens August Willes version med Bisse i en central rolle har komedien fået et forfriskende pust af kønsudviskning anno 2020
  5. Indpiskeren Brecht er død - men med musikken fra Weill og Dessau kan de sammen have en fremtid for sig Ikonet I decembernummeret '96 af det førende europæiske teatertidsskrift Theater Heute er redaktøren skuffet...
  6. Birgitte Federspiels fascinerende spil afslører de muligheder, som Stig Dalagers nye stykke kunne have rummet Teater Stig Dalager skriver stykker, der opføres i den ganske verden...
  7. Af LISBETH BONDE,ANDERS BEYER,ERIK WIEDEMANN,PAW MATHIASEN og ANNE MIDDELBOE CHRISTENSEN UDSTILLINGER *Skandaler præsenterer de skandaleomsuste værker i Danmark i et parallelt forløb, således at skandalerne som mediebegivenheder dokumenteres ligesom naturligvis værkerne selv...
  8. I 2017 vendte teatret blikket væk fra flygtningestrømmens ukendte ansigter og over mod os selv og vores danske selvtilfredshed – og vores vægring mod at få forstyrret vores verden. Men økonomisk set mangler scenekunsten en kulturminister, der oprigtigt vil beskytte teatret