Råt, sort, væmmeligt og desperat. Scenekunsten i 2022 bød på ærlighed og krigsfrygt. Fra hvileløs kabaret til ondskabsfuld dans – og fra neurotisk skuespil til angstfyldt klimateater
Det er kongekronen, der myrder og voldtager i Tue Bierings fem timer lange, stærke Shakespeare-blodsudgydelse på Odense Teater. Og det er begæret efter kongekronen, der gør Hamlets mor til offer i en interessant ’Gertrud svarer igen’ på Husets Teater
Italiensk bossanova coolness og spansk flamencotemperament klæder velspillet og musikalsk fortolkning af kærlighedstragedien over dem alle: ’Romeo og Julie’, som Odense Teater har iscenesæt i en musikalsk og publikumsvenlig udgave i Kongens Have i Odense
Øjenkontakten med de stærke skuespillere i ’Maria’ på Odense Teater og ’Hudløs’ på Mungo Park tager lige toppen af ensomhedsfølelsen. I hvert fald en aftens tid
Den tyske dramatiker Bertolt Brecht har præget dansk teater, lige siden han flygtede fra nazisterne til Danmark i 1933. Ikke mindst med stykkerne ’Laser og pjalter’ og ’Den kaukasiske kridtcirkel’, der forhåbentlig får premiere lige om lidt
I ’Stormfulde højder’ på Odense Teater kaster alle skuespillerne sig ud i deres drifters vold. Dekadent og svulstigt – og sårbart som i slowmotion. Med usigelig fryd og smerte på samme tid. Det er eminent følelsesteater
Samtidsromanen ’Frank vender hjem’ har utallige lokationer, en turbulent tur over Øresund i havkajak og et ophold på en øde ø med en mågekoloni. Den virker derfor ikke som et oplagt valg til teaterscenen. Men på Odense Teater fungerer det
En iscenesættelse af Shakespeares ’Helligtrekongersaften’ kunne lyde som en pligtopgave for Odense Teater, men i teaterdirektør Jens August Willes version med Bisse i en central rolle har komedien fået et forfriskende pust af kønsudviskning anno 2020
Råt, sort, væmmeligt og desperat. Scenekunsten i 2022 bød på ærlighed og krigsfrygt. Fra hvileløs kabaret til ondskabsfuld dans – og fra neurotisk skuespil til angstfyldt klimateater
Det er kongekronen, der myrder og voldtager i Tue Bierings fem timer lange, stærke Shakespeare-blodsudgydelse på Odense Teater. Og det er begæret efter kongekronen, der gør Hamlets mor til offer i en interessant ’Gertrud svarer igen’ på Husets Teater
Søskendejalousien slår ud i lys lue i Andreas Garfields nye stykke. Eller som lillesøsteren siger: 'Det er ikke min familie. Det er bare nogen, jeg er i familie med'
I ’Stormfulde højder’ på Odense Teater kaster alle skuespillerne sig ud i deres drifters vold. Dekadent og svulstigt – og sårbart som i slowmotion. Med usigelig fryd og smerte på samme tid. Det er eminent følelsesteater
Kampgejsten sprutter og skønne præstationer strømmer fra små teatre som Nepoteatret, Teater Får 302 og Københavns Musikteater. Men noget er lidt for meget gymnasiemusical, andet skævt og skørt om kunstuvidenhed og et tredje med nærvær, men det halter flere steder