Organisation

Østre Gasværk

Anmeldelse
1. oktober 2021

På Østre Gasværk stamper og klasker de unge sig lige ind i døden

Fødderne stampede i jorden, og armene klaskede mod de unge kroppe i dødskamp, så tilskuerne i Østre Gasværk blev revet med af skræk og begejstring til Pina Bauschs legendariske koreografi til ’Le Sacre du printemps’. En ofringsdans uden egoer
 
Nekrolog
19. juni 2021

Lily Weiding er død, 96 år gammel: Hun var en kvinde, man tilbad

Den elegante skuespiller Lily Weiding fik alle de roller, hun kunne ønske sig. Men det var ikke mindst hendes rolle som instruktør af Beckett og som sparringspartner for Morten Grunwald, der satte afgørende præg på den danske teaterhistorie
Lily Weiding er hun død, 96 år gammel. Hun lod sig først pensionere som skuespiller, da hun var 83 år. Stadig på toppen og med ufravigelig disciplin i sin stærke stemme – efter en bemærkelsesværdig lykkelig skuespillerkarriere.
Anmeldelse
28. februar 2020

Forestillingen på Østre Gasværk burde hedde ’Ligeglad med dans – The Musical’

Den stort anlagt musicalversion af det succesfulde tv-koncept Vild med dans tager ikke forlæggets form alvorligt. Der er ellers masser af potentiale i TV 2’s ofte rørende og altid underholdende amatørdansere. Men på Østre Gasværk forløses det ikke, og i stedet får man nærmest upassende og i hvert fald usjove samtidskommenterende jokes. Hvem vil have det, når man kom for at få glimmer?
Musicalen fremstår som en fejllæsning af, hvad der gjorde tv-konceptet godt og spændende.
Feature
26. januar 2017

Ellen Hillingsø: ’Når jeg arbejder med en tekst som denne, skal jeg se ned i min egen afgrund’

Ellen Hillingsø viser en minimal del af sin krop gennem et hul i en sort kasse på Østerbro. Hun har sjældent givet så meget af sig selv, som hun gør i Samuel Becketts ’Not I’
Nuet, gasværket, Østerbro og alt andet er reduceret til Ellen Hillingsøs postkasserøde læber i opsætningen af Samuel Backetts ’Not I’.
Anmeldelse
21. oktober 2016

Follet-musical har ikke rigtigt fundet nøglerne til søjlerne

Musicalen over Ken Follets gigaroman 'Jordens Søjler' er blevet overdådig og visuelt flot. Men plottet er jappet, og musikken lyder af lidt af hvert og ingenting
Anmeldelse
27. maj 2016

Desperadodans

’Boxes’ på Østre Gasværk er en flot ’borgerdanseforestilling’ med unge, der har ondt i livet, og som danser, så ord bliver overflødige
Anmeldelse
16. oktober 2015

Arabisk forår løber løbsk

Teaterinstruktøren Robert Lepage besøger Østre Gasværk med sin tekniske vidunderforestilling om illusioner og flygtninge. Men hans egen hemmelighedsfulde illusionskunst skuffer
Illusionerne hos Robert Lepage folder sig ud for øjnene af tilskueren i gæstespil ’Playing Cards: Hearts’. Men desværre er Lepage så forelsket i sit eget plot, at dramaturgien smuldrer.
Anmeldelse
14. april 2015

ABBA på ferie hos Bonderøven

Og publikum kommer på ferie i cirkuspoesien. Magien vinder i hvert fald på Østre Gasværk, hvor tre gæs og en sort hingst bringer skøn poesi ind i ABBA’s musical om to håbløse brødre på en forfalden gård
Den karismatiske Suzanne Berdino og hendes sorte hest spreder magi i Østre Gasværk Teater i Hjælp søges. Også selv om denne dyreforestilling af ABBA-drengene Björn og Benny egentlig er vildt underlig.
Anmeldelse
24. februar 2015

Mille er ikke altid den milde

’Venus in fur’ er en letbenet, men skøn komedie med Mille Lehfeldt som brutal herskerinde i hundehalsbånd
Mille Lehfeldt får både Casper Crump og tilskuerne til at bukke benovet og beundrende i komedien ’Venus in fur’ på Østre Gasværk.
Anmeldelse
2. marts 2013

Gang i krøllejernet

’Hair’ hylder pacifismen i Kenneth Kreutzmanns kropsglade iscenesættelse med Sanne Salomonsen som shiva. Men den fri sex er blevet lovlig korrekthedskoreograferet
Sanne Salomonsen overbeviser som hippien, der ser tilbage på sin ungdoms forelskelse i den velsungne, men næsten overkoreograferede ’Hair’ på Østre Gasværk.

Sider

  • Baggrund
    4. marts 2009

    Nøgenhedens mester

    'Dødens Triumf' kaldte han sin største moderne ballet om civilisationens undergang i katastrofen. Nu har døden ramt ham selv - Flemming Flindt døde i USA og blev 72 år
    Flemming Flindt selv i genopsætningen af sin kendteste ballet -Dødens Triumf-i 1979. Han sov i går stille ind på et hospital i Sarasota i Florida omgivet af sin ekskone Vivi Flindt og deres tre døtre, Bernadette, Tina og Vanessa.Arkiv
  • Anmeldelse
    1. oktober 2021

    På Østre Gasværk stamper og klasker de unge sig lige ind i døden

    Fødderne stampede i jorden, og armene klaskede mod de unge kroppe i dødskamp, så tilskuerne i Østre Gasværk blev revet med af skræk og begejstring til Pina Bauschs legendariske koreografi til ’Le Sacre du printemps’. En ofringsdans uden egoer
     
  • Nekrolog
    19. juni 2021

    Lily Weiding er død, 96 år gammel: Hun var en kvinde, man tilbad

    Den elegante skuespiller Lily Weiding fik alle de roller, hun kunne ønske sig. Men det var ikke mindst hendes rolle som instruktør af Beckett og som sparringspartner for Morten Grunwald, der satte afgørende præg på den danske teaterhistorie
    Lily Weiding er hun død, 96 år gammel. Hun lod sig først pensionere som skuespiller, da hun var 83 år. Stadig på toppen og med ufravigelig disciplin i sin stærke stemme – efter en bemærkelsesværdig lykkelig skuespillerkarriere.
  • Anmeldelse
    19. april 2012

    Et krudtkammerspil

    Lars Norén er tilbage i dansk teater på Østre Gasværk, nu som mere komisk end grusom dramatiker. Det er Strindberg med turbo, og det spøger stadig i urnen, når personer i parforhold korsfæster hinanden, mens vi bader os i genkendelsens glæde og ikke et øjeblik falder i halvsøvn
    Underholdende. Skuespillerne arbejder som bæster i forestillingen ’Dæmoner’ på Østre Gasværk Teater – med Frank som rollen i centrum. Han spilles superbt af Lars Mikkelsen, der evner kunsten at tage en scene i besiddelse, som om han ejer den. Her er han sammen med Anette Støvelbæk, der spiller hustruen Karina og giver ham værdigt modspil på scenen.
  • Note
    7. november 1996

    Teater

    Rottemennesker I den vestlige civilisations efterladenskaber leder en uhellig alliance af kunst og videnskab efter de mutanter, der skulle være sprunget i eksistens. De vellystigt karrikerede figurer er rollesikkert besat og der er poetisk og historisk retfærdighed i konfrontationerne, men desværre forfalder forfatteren i slutningen til en monologiserende politisk korrekthed...
  • 26. februar 2000

    Konfrontation som dogme

    Kunstens svar på, at de store fortællinger er døde, er at lave endnu større fortællinger, mener dramatikeren, Jokum Rohde Teater Boomet i dansk teater op gennem 90'erne er resultatet af nogle store sammenstød mellem skuespillere, instruktør og dramatiker, men det er også resultatet af en række sproglige og fortællemæssige eksperimenter...
  • 11. oktober 2005

    Skænk mig en gnu-læbe!

    Nikolaj Cederholms hyldest til verdens skabelse er den særeste øgle i denne teatersæson. Hans 'Verdenshistorie' emmer af sanseligt overskud; pirrende og lyksaligt forvirrende
  • Interview
    8. september 2007

    Ingen tog så meget som en sok af

    Alligevel var det en stærk oplevelse, da Emmet Feigenberg takket være et teaterstykke opdagede, hvad erotik kan være. Nu skal han være skuespilchef på Det Kgl. Teater, hvor han vil spille stykker, der 'vil os noget'.