Organisation

Operaen

Operaen bliver mere minimalistisk og mindre realistisk efter corona

Corona er gået ud over intimiteten i prøverummet og orkestergravens indretning. Nu har Operaen slået en beskyttende ring om sig selv, og det er svære forhold at arbejde under, men kan også føre nye kunstneriske opdagelser med sig, fortæller operachef John Fulljames

Barrie Kosky giver ’Tryllefløjten’ en virtuel overhaling i Operaen

Der er stærke og svage sider ved den australske stjerneinstruktørs version af Mozarts elskede syngespil. Det computeranimerede show er sjovt og respektløst, men de levende aktører står i nogen grad i stampe. Et vokalt lyspunkt var tenoren Jacob Skov Andersen, som tryllebandt lige fra den første frase

Kasper Holten kunne sælge sand på Råbjerg Mile, men der var grund til glæden ved sommerkoncerten

Der var kun plads til 500 gæster, da Operaen indbød til den første begivenhed efter tre måneders beordret nedlukning. Koncerten viste især den forfinede og nuancerige spillekultur i Det Kongelige Kapel

Årets scenekunst: »Var det der egentlig den kreative klasses bud på købesex?«

Et dansk operamesterværk, et gennembrud på tåspidser og uempatisk totalteater om empati. Scenekunsten bød på mange slags både mindeværdige og overvældende oplevelser i 2019. Vores scenekunstkritikere kigger tilbage på året og kårer de små detaljer, store præstationer og bedste og værste grænseoverskridelser, der gjorde året mindeværdigt

Den dæmoniske barber Sweeney Todds besøg i Operaen er ikke vellykket

Med dårlig lyd og en rodet iscenesættelse er Den Kongelige Opera et stykke fra at lykkes med sin opsætning af Stephen Sondheims musical ’Sweeney Todd’

Det Kongelige Kapel bemægtigede sig Tristan og Isolde

Koncertopførelsen af Wagners ’Tristan og Isolde’ blev langt mere end en koncert med sang. Instruktøren Natascha Metherell tilførte enkle, virkningsfuldt dramatiske dimensioner, men i hovedrollen på scenen udøvede Det Kongelige Kapel en magnetisme over alt og alle. Det var en bevægende kollektiv præstation, som blev befordret af den tyske kapelmester, Lothar Koenigs

Misa Kuranaga er som en balletdanserversion af Greta Thunberg. Når hun går i panik, bliver hun ikke bange – hun handler bare

San Francisco Ballets gæstespil i Operaen viser et flot dansende kompagni med eksplosiv energi. Men Helgi Tomassons ’Romeo og Julie’ har mere fokus på de flotte fægtescener end på psykologien

’Snedronningen’ er en fabelagtig opera med en dyb resonans

Hans Abrahamsen har begået endnu et bemærkelsesværdigt værk, hans første opera. I ‘Snedronningen’ efter H.C. Andersens eventyr viser han, hvor frit, frodigt og dybsindigt man fortsat kan komme overens med en genre, der er tynget af klicheer og konventioner

Carmen er en gorilla, en toreador eller måske bare en fantasi

Ny opsætning af operaen ’Carmen’ er garvet og begavet teater og værd at opleve, selv om det er endnu én af disse opsætninger, hvor Carmen fylder mere, end godt er – og den største kliché om Carmen som selvstændighedens symbol truer med at vinde igen

Det skader ikke at tvivle lidt på, om det man laver, er værd at vise frem

Byen er fuld af folk, der udtrykker sig, koncerter, shows og udstillinger. Med al den personlige udfoldelse, hvem har så brug for mere kunst, mere kultur? Som udøver skader det ikke at tvivle lidt på sig selv, skriver sceneinstruktør Katrine Wiedemann

Sider

Mest læste

  1. Der er stærke og svage sider ved den australske stjerneinstruktørs version af Mozarts elskede syngespil. Det computeranimerede show er sjovt og respektløst, men de levende aktører står i nogen grad i stampe. Et vokalt lyspunkt var tenoren Jacob Skov Andersen, som tryllebandt lige fra den første frase
  2. Luciano Pavarotti blev en af de største operastjerner nogensinde på grund af et stort dramatisk talent og en exceptionel stemme
  3. Er det Verdi? Er det avantgarde? Er det et dukkehjem? Med pornografisk æstetik og sorte plastikforhæng har Operaen fået en ’Rigoletto’, der gør narrens mareridt nutidigt. Og iscenesætteren dømmer ikke – med den rette belysning kan selv sort plastik være smukt
  4. Slotsfløjen skråt ud mod Havnen og Operaen har i fem år stået bag plankeværk og stilladser. Men nu er istandsættelsen overstået, og vi andre må gerne kikke med, inden kronprinsparrets flyttebiler ankommer fra Fredensborg. Uden skilderier - for de er nymalede og vægfaste på Amalienborg
  5. Arkitekten bag Operaen erklærede sig tilfreds med den facade, som han nu anklager Mærsk for at have ødelagt. Rådet kunne have grebet ind over for facaden, men undlod efter Henning Larsens udmelding
  6. Den Kongelige Ballets nyudnævnte solodanser Jonathan Chmelensky er høj og danser ædelt – og har et aristokratisk ansigt. Men han får ingen mimisk hjælp som prinsen i Nikolaj Hübbes kølige nyopsætning af ’Svanesøen’
  7. Mærsk Mc-Kinney Møller ødelagde den arkitektoniske idé med Operaen og truede bagefter Henning Larsen til at lægge navn til. Det siger arkitekten i ny bog
  8. Meningsforstyrret udgave af Benjamin Brittens opera om den trofaste hustru - eller propaganda for Folkekirken