Organisation: Operaen
Seneste artikler
Det var ikke den samme Donovan, der i sidste uge gav 50-årsjubilæumskoncert i Operaen, som den stjerne, Klaus Lynggaard husker fra sin ungdomsbesættelse. Koncerten var ikke særlig god. For nu at sige det mildt. Men dengang var der genkendelse, identifikation, fascination, besættelse

Av, av, av for et møgjubilæum for Donovan

Det var ikke den samme Donovan, der i sidste uge gav 50-årsjubilæumskoncert i Operaen, som den stjerne, Klaus Lynggaard husker fra sin ungdomsbesættelse. Koncerten var ikke særlig god. For nu at sige det mildt. Men dengang var der genkendelse, identifikation, fascination, besættelse
Scenekunstneren Jacob Schokking fandt et manuskript om manipulation og menneskelig herskernatur på internettet, og blev pludselig suget ind i historien om Det Arabiske Forår.

Hvordan får man en diktator fra Det Arabiske Forår ind i et sort, dansk scenerum?

En tunesisk eksdiktator folder sig ud i en monolog med scenekunst af Jacob Schokking, der ellers normalt aldrig ville komme i nærheden af det sprængfarlige og komplekse arabiske forår. For måske findes der en magtfuldkommen diktator i os alle
Hvorfor er man så lykkelig, når Salome står og stråler i et gigantisk afhugget hoved? Det er et under, der først og fremmest ligger i Richard Strauss’ musik, og som også er tæt på en realiseret scenisk udlevelse i Stefan Herheims musikalske opsætning af operaen ’Salome’

Uartige Salome

Hvorfor er man så lykkelig, når Salome står og stråler i et gigantisk afhugget hoved? Det er et under, der først og fremmest ligger i Richard Strauss’ musik, og som også er tæt på en realiseret scenisk udlevelse i Stefan Herheims musikalske opsætning af operaen ’Salome’

Vellykket Nielsen i Operaen

Karl Nielsens gammeltestamentlige drama ’Saul og David’ fra 1901 er behændigt sat ind i en politisk virkelighed. Det er dog Nielsens ophøjede uvirkelighed, der virkelig fænger

Prestige på pumperne

I årene før og efter indvielsen havde Operaen opsat kæmpe produktioner med international anerkendelse, blandt andet Wagners gigantiske Nibelungens ring. Men store satsninger blev der ikke råd til efter besparelserne
De famøse samlejescener er tegnefilmagtigt overdrevne, Anne Margrethe Dahl er perfekt castet vokalt og skuespilmæssigt som den opmærksomhedshungrende, teenageagtige Katerina.

Kvindelystens ultimative pris

Konen keder sig og vil bare gerne elskes, til hun segner. Men Katerinas begær får dødbringende konsekvenser i ’Lady Macbeth fra Mtsensk’, som blev forbudt af Stalin, men nu spiller i en genial iscenesættelse på Operaen
Det var som én fysisk enhed med Porgy and Bess’ indtog af Operaen, når hele sangerholdet med stemme og krop gang på gang udgjorde et nyt stærkt tableau i den sparsomme, men fine krykkeagtige scenografi.

Sort stærkt og strålende

Det er flot, at Det Kongelige Teater igen har påtaget sig den svære opgave at opsætte operaen ’Porgy and Bess’. Det fortjener at blive en publikumssucces. Men sangere og orkester skal finde hinanden, før det bliver helt godt
Macbeth (den karismatiske Dario Solari, t.v.), Lady Macbeth synges af Anne Margrete Dahl (t.h.). I midten Banquo, hvis rolle deles af Arutjo Kotchinian og Henning von Schulman.

Det uhyggelige, tomme rum

Den australske instruktør Benedict Andrews bukker under for angsten for det tomme rum og satser mere på ideerne end personinstruktionen. Til gengæld er flere af ideerne gode
Donnie Ray Alberts alder, hans til lejligheden udvidede korpus, hans furede kontrafej – det hele passer fortrinligt til den forædte, fordrukne, grovkornede Falstaff.

Verdi-fejring med den mirakuløse Falstaff

For en tid kunne man omdøbe Verdis sidste opera ’Falstaff’ til ’De lystige koner i Windsor’. For det er først og fremmest kvinderne, der er den attraktive komponent i Den Kongelige Operas nye produktion

Sider

Mest læste

  1. Det var ikke den samme Donovan, der i sidste uge gav 50-årsjubilæumskoncert i Operaen, som den stjerne, Klaus Lynggaard husker fra sin ungdomsbesættelse. Koncerten var ikke særlig god. For nu at sige det mildt. Men dengang var der genkendelse, identifikation, fascination, besættelse
  2. Bob Dylan tog ikke til Stockholm og hentede sin Nobelpris. I april giver han koncert i Operaen København.
  3. Operachef Sven Müller søger efter otte år nye udfordringer. Han fratræder senest til sommer.
  4. En tunesisk eksdiktator folder sig ud i en monolog med scenekunst af Jacob Schokking, der ellers normalt aldrig ville komme i nærheden af det sprængfarlige og komplekse arabiske forår. For måske findes der en magtfuldkommen diktator i os alle
  5. Hvorfor er man så lykkelig, når Salome står og stråler i et gigantisk afhugget hoved? Det er et under, der først og fremmest ligger i Richard Strauss’ musik, og som også er tæt på en realiseret scenisk udlevelse i Stefan Herheims musikalske opsætning af operaen ’Salome’
  6. Reality-stjernen Kim Kardashian er blevet berøvet for flere millioner euro, fortæller fransk politi.
  7. Den Kgl. Opera har skabt en forestilling, der bør blive et tilløbsstykke for børn og voksne. Det er musikteater med en overrumplende visuel udtrykskraft, med humor, tragedie, hverdagsproblemer og livets dybeste spørgsmål