Organisation

Operaen

Anmeldelse
11. december 2021

Verdis ’Maskeballet’ havde Det Kongelige Kapel og Operakoret som de absolutte trumfkort

Det er et trekantsdrama med dødelig udgang under et historisk maskebal i Stockholm. Nyopsætningen på Operaen med den polske instruktør Karolina Sofulak forsøger sig med en alternativ, ikke udpræget stringent tolkning af Verdis drama, men orkestermusikken forløses fremragende under den italienske dirigent Paolo Carignani
Johan Reuter som Anckarström og Gisela Stille som Amelia i ’Maskeballet’.
Anmeldelse
9. oktober 2021

Der er mere cirkusrevy end operette over Holten og Prices vellykkede ’Den glade enke’

Kasper Holten og Adam Prices ’Den glade enke’ er en god aften i teatret, flot scenografi, finurlige kostumer, sjovt spil for galleriet, et par hjertegribende scener, et veldrejet plot og hyggelig satire
Scenografen Steffen Aarfings store kuglekonstruktion fungerer imponerende. Teatrets glitterverden samles i en kæmpemæssig discokugle, der, næsten, svæver på scenen og fjernstyres med avanceret teknik.
Ugen på kulturgangen
25. juni 2021

Denne uge lærte os, at selv en ’Mona Lisa’-kopi er dyr, og at ’Barnaby’ er en trussel mod Europa

Betyder det noget, om det er den ægte vare eller ej? Tilsyneladende ikke meget, for en kopi af Mona Lisa er netop blevet solgt for over 20 millioner kroner. Til gengæld betyder det åbenbart noget om en chef i et operahus i verdenseliten taler dansk. Kulturredaktionen undrer sig. Også over at Golden Globes stadig findes
Mona Lisa-kopien ’Hekking Mona Lisa’ er blevet solgt på auktion for 21,7 millioner kr.
Anmeldelse
21. maj 2021

Atter føler jeg mig taknemmelig over, at Neumeier formår at skabe så storladen en skønhed

Det er vidunderligt at opleve Neumeiers ballet over Mahlers 3. symfoni. En storhedsbedrift af Den Kongelige Ballet, hvis dansere skaber landskaber af nysgerrighed og muskelkraft, forelskelse og sorg
Skønhed og sårbarheden strålede over den gudeflotte Jonathan Chmelensky, der dansede hovedfiguren i Neumeiers ballet ’Mahlers 3. symfoni’ på Operaen.
Anmeldelse
12. maj 2021

At se Bachs musik omsat til bevægelser er en lille smule mindblowing

Bach danser. Bachs passion for døden og livsdygtig moderne dans sættes sammen i smuk forestilling om at huske at leve livet
Bach danser. Bachs passion for døden og livsdygtig moderne dans sættes sammen i smuk forestilling om at huske at leve livet
Anmeldelse
17. november 2020

Lille opera kan godt være stor kunst. Fransk drama i Operaen i nutidig opsætning

Det er bar og ærlig kunst, der går tæt på, når Sine Bundgaard synger sig gennem monodramaet ’La voix humane’ i Kamilla Wargo Breklings smukke opsætning på Takkelloftet
»I sin kunstneriske modenhed formår Sine Bundgaard at synge en kvinde uden alder og forekommer mig at blomstre som aldrig før både som kunstner, kvinde og sanger,« skriver anmelder Camilla Marie Dahlgreen om opsætningen af ’La Voix Humaine’.
Anmeldelse
4. november 2020

Duncan House er en vedkommende opera om at bo sammen hver for sig

Klang-festivalens kammeropera går tæt på livet i en engelsk boligblok. Opgangens beboere kommunikerer gennem sedler og opslag, der gennem sang materialiseres til selvstændige stemmer
I en opgang i Sydhavnen bliver beboernes opslag og sedler gjort til selvstændige stemmer, som kommentar til byens vekslen mellem det private og det offentlige rum. Foto: Alexander Banck-Petersen.
Interview
18. september 2020

Operaen bliver mere minimalistisk og mindre realistisk efter corona

Corona er gået ud over intimiteten i prøverummet og orkestergravens indretning. Nu har Operaen slået en beskyttende ring om sig selv, og det er svære forhold at arbejde under, men kan også føre nye kunstneriske opdagelser med sig, fortæller operachef John Fulljames
Corona kommer til at ændre måden at lave opera på, forudser operachef John Fulljames: »Jeg tror, det bliver et æstetisk skel. Forberedelsesarbejdet digitaliseres, og scenografien bliver barberet ned, forestillingen bliver mere minimalistisk og mindre realistisk,« siger han.
Anmeldelse
2. september 2020

Barrie Kosky giver ’Tryllefløjten’ en virtuel overhaling i Operaen

Der er stærke og svage sider ved den australske stjerneinstruktørs version af Mozarts elskede syngespil. Det computeranimerede show er sjovt og respektløst, men de levende aktører står i nogen grad i stampe. Et vokalt lyspunkt var tenoren Jacob Skov Andersen, som tryllebandt lige fra den første frase
Den australske instruktør og chef for Komische Oper Berlin, Barrie Kosky, er både tiljublet og forhadt for sine syrede ideer, men han gør faktisk operakunsten en god tjeneste ved at smide nogle bomber hist og her i standardrepertoiret.
Anmeldelse
9. juni 2020

Kasper Holten kunne sælge sand på Råbjerg Mile, men der var grund til glæden ved sommerkoncerten

Der var kun plads til 500 gæster, da Operaen indbød til den første begivenhed efter tre måneders beordret nedlukning. Koncerten viste især den forfinede og nuancerige spillekultur i Det Kongelige Kapel
Teaterchef på Det Kongelige Teater, Kasper Holten, var konferencier ved en vi åbner igen-koncert.

Sider

  • Anmeldelse
    11. december 2021

    Verdis ’Maskeballet’ havde Det Kongelige Kapel og Operakoret som de absolutte trumfkort

    Det er et trekantsdrama med dødelig udgang under et historisk maskebal i Stockholm. Nyopsætningen på Operaen med den polske instruktør Karolina Sofulak forsøger sig med en alternativ, ikke udpræget stringent tolkning af Verdis drama, men orkestermusikken forløses fremragende under den italienske dirigent Paolo Carignani
    Johan Reuter som Anckarström og Gisela Stille som Amelia i ’Maskeballet’.
  • Anmeldelse
    9. oktober 2021

    Der er mere cirkusrevy end operette over Holten og Prices vellykkede ’Den glade enke’

    Kasper Holten og Adam Prices ’Den glade enke’ er en god aften i teatret, flot scenografi, finurlige kostumer, sjovt spil for galleriet, et par hjertegribende scener, et veldrejet plot og hyggelig satire
    Scenografen Steffen Aarfings store kuglekonstruktion fungerer imponerende. Teatrets glitterverden samles i en kæmpemæssig discokugle, der, næsten, svæver på scenen og fjernstyres med avanceret teknik.
  • Nyhed
    23. februar 2010

    Mary & Frederiks Palæ: Monument og forvandlingskugle

    Slotsfløjen skråt ud mod Havnen og Operaen har i fem år stået bag plankeværk og stilladser. Men nu er istandsættelsen overstået, og vi andre må gerne kikke med, inden kronprinsparrets flyttebiler ankommer fra Fredensborg. Uden skilderier - for de er nymalede og vægfaste på Amalienborg
    Slotsfløjen skråt ud mod Havnen og Operaen har i fem år stået bag plankeværk og stilladser. Men nu er istandsættelsen overstået, og vi andre må gerne kikke med, inden kronprinsparrets flyttebiler ankommer fra Fredensborg. Uden skilderier - for de er nymalede og vægfaste på Amalienborg
  • Ugen på kulturgangen
    25. juni 2021

    Denne uge lærte os, at selv en ’Mona Lisa’-kopi er dyr, og at ’Barnaby’ er en trussel mod Europa

    Betyder det noget, om det er den ægte vare eller ej? Tilsyneladende ikke meget, for en kopi af Mona Lisa er netop blevet solgt for over 20 millioner kroner. Til gengæld betyder det åbenbart noget om en chef i et operahus i verdenseliten taler dansk. Kulturredaktionen undrer sig. Også over at Golden Globes stadig findes
    Mona Lisa-kopien ’Hekking Mona Lisa’ er blevet solgt på auktion for 21,7 millioner kr.
  • Analyse
    14. marts 2011

    Jordskælv i den danske balletidyl

    Dronning Margrethes hyggetrolde og nationalromantik er viftet væk. Den nye fortolkning af Et Folkesagn viser danskerne som sexfikserede og magtsyge storbymennesker
    Sådan så Hilda og troldefamilien ud i Dronning Margrethes scenografi til Et folkesagn fra 1991. Silja Schandorff som uskyldsren Hilda og Jette Buchwalds troldemor Muri med drikkehorn og vikingehjelm - og Michael Bastian og Sorella Englund som troldebrødrene.
  • Baggrund
    7. september 2007

    Operaens sværvægter er forstummet

    Luciano Pavarotti blev en af de største operastjerner nogensinde på grund af et stort dramatisk talent og en exceptionel stemme
    Luciano Pavarotti blev 71 år.
  • Anmeldelse
    14. marts 2011

    Skønhedsgys i elverhøjen

    Nyopsætningen af Et Folkesagn blev en æstetisk sejr for scenografen Mia Stensgaard. Og en modig kærlighedserklæring fra Nikolaj Hübbe til balletmester Bournonville
  • 27. november 2009

    Henning Larsen: Mærsk ødelagde Operaen

    Mærsk Mc-Kinney Møller ødelagde den arkitektoniske idé med Operaen og truede bagefter Henning Larsen til at lægge navn til. Det siger arkitekten i ny bog
    Mærsk Mc-Kinney Møller ødelagde den arkitektoniske idé med Operaen og truede bagefter Henning Larsen til at lægge navn til. Det siger arkitekten i ny bog