Organisation: Operaen

Seneste artikler
I anmelderens drøm forleden blev en krovært pulet bagfra af det opstemte klientel og kravlede ydmyget rundt med bar røv. 

Stefan Herheim har skabt noget så sjældent som begavet opera

Den norske instruktør Stefan Herheim gør Jacques Offenbachs ufuldendte opera til et magisk testamente i en moderne dagsorden
Koncert
Bob Dylan ved en koncert i Sverige sidste år

Daddy Dylan har udbygget sit organ

Lad os være voksne og erkende, at det ikke handler om, hvem der har ejerfølelser for Bob Dylan. Lad os nyde, at manden i disse år er en mystisk og til tider betagende koncertoplevelse. Denne gang i Operaen, hvor han ikke kun fastholdt sin stærke form, men viste sig som en større crooner end måske nogensinde før

Hvad var det dog, der skete?

Ny opera om Kaj Munk tager på prisværdig vis en gammel historie op, men mangler som drama enten rivende replikker eller medrivende musik
Anmeldelse
Balletmester Kenneth Greve har gjort det formidabelt i Helsinki, især med de kraftfulde gæstespil af den russiske koreograf Boris Eifman, som man gerne havde set forlænget til København. I weekenden kunne man opleve ’Snedronningen’ som gæstespil i Operaen. Foto: Mirka Kleemola

’Snedronningen’ – et skud sisu til den danske hygge

I weekenden kunne man opleve ’Snedronningen’ som gæstespil i Operaen. Giv os endelig mere blæst udefra til den udåndende danske ballet
’Dead Man Walking’ er et nutidsdrama sendt i operaens metafysiske tænketank, sådan at dødsstraf hverken debatteres eller angribes eller forsvares. Derimod lader operaen os gå med karaktererne i en meditativ refleksion til musik, som er let tilgængelig, inspireret og præget af en enkelhed, der måske er brug for lige nu

Tilgivelsens berøring

’Dead Man Walking’ er et nutidsdrama sendt i operaens metafysiske tænketank, sådan at dødsstraf hverken debatteres eller angribes eller forsvares. Derimod lader operaen os gå med karaktererne i en meditativ refleksion til musik, som er let tilgængelig, inspireret og præget af en enkelhed, der måske er brug for lige nu
Det var ikke den samme Donovan, der i sidste uge gav 50-årsjubilæumskoncert i Operaen, som den stjerne, Klaus Lynggaard husker fra sin ungdomsbesættelse. Koncerten var ikke særlig god. For nu at sige det mildt. Men dengang var der genkendelse, identifikation, fascination, besættelse

Av, av, av for et møgjubilæum for Donovan

Det var ikke den samme Donovan, der i sidste uge gav 50-årsjubilæumskoncert i Operaen, som den stjerne, Klaus Lynggaard husker fra sin ungdomsbesættelse. Koncerten var ikke særlig god. For nu at sige det mildt. Men dengang var der genkendelse, identifikation, fascination, besættelse
Scenekunstneren Jacob Schokking fandt et manuskript om manipulation og menneskelig herskernatur på internettet, og blev pludselig suget ind i historien om Det Arabiske Forår.

Hvordan får man en diktator fra Det Arabiske Forår ind i et sort, dansk scenerum?

En tunesisk eksdiktator folder sig ud i en monolog med scenekunst af Jacob Schokking, der ellers normalt aldrig ville komme i nærheden af det sprængfarlige og komplekse arabiske forår. For måske findes der en magtfuldkommen diktator i os alle
Hvorfor er man så lykkelig, når Salome står og stråler i et gigantisk afhugget hoved? Det er et under, der først og fremmest ligger i Richard Strauss’ musik, og som også er tæt på en realiseret scenisk udlevelse i Stefan Herheims musikalske opsætning af operaen ’Salome’

Uartige Salome

Hvorfor er man så lykkelig, når Salome står og stråler i et gigantisk afhugget hoved? Det er et under, der først og fremmest ligger i Richard Strauss’ musik, og som også er tæt på en realiseret scenisk udlevelse i Stefan Herheims musikalske opsætning af operaen ’Salome’

Vellykket Nielsen i Operaen

Karl Nielsens gammeltestamentlige drama ’Saul og David’ fra 1901 er behændigt sat ind i en politisk virkelighed. Det er dog Nielsens ophøjede uvirkelighed, der virkelig fænger

Sider

Mest læste

  1. I to timer sang et norsk børnekor for kong Harald, men det norske kongepar rullede forbi uden at lytte.
  2. Den norske instruktør Stefan Herheim gør Jacques Offenbachs ufuldendte opera til et magisk testamente i en moderne dagsorden
  3. Den australske instruktør Benedict Andrews bukker under for angsten for det tomme rum og satser mere på ideerne end personinstruktionen. Til gengæld er flere af ideerne gode
  4. Lad os være voksne og erkende, at det ikke handler om, hvem der har ejerfølelser for Bob Dylan. Lad os nyde, at manden i disse år er en mystisk og til tider betagende koncertoplevelse. Denne gang i Operaen, hvor han ikke kun fastholdt sin stærke form, men viste sig som en større crooner end måske nogensinde før
  5. Det var ikke den samme Donovan, der i sidste uge gav 50-årsjubilæumskoncert i Operaen, som den stjerne, Klaus Lynggaard husker fra sin ungdomsbesættelse. Koncerten var ikke særlig god. For nu at sige det mildt. Men dengang var der genkendelse, identifikation, fascination, besættelse
  6. I weekenden kunne man opleve ’Snedronningen’ som gæstespil i Operaen. Giv os endelig mere blæst udefra til den udåndende danske ballet
  7. Ny opera om Kaj Munk tager på prisværdig vis en gammel historie op, men mangler som drama enten rivende replikker eller medrivende musik
  8. ’Dead Man Walking’ er et nutidsdrama sendt i operaens metafysiske tænketank, sådan at dødsstraf hverken debatteres eller angribes eller forsvares. Derimod lader operaen os gå med karaktererne i en meditativ refleksion til musik, som er let tilgængelig, inspireret og præget af en enkelhed, der måske er brug for lige nu