Organisation: Operaen
Seneste artikler

Hvad var det dog, der skete?

Ny opera om Kaj Munk tager på prisværdig vis en gammel historie op, men mangler som drama enten rivende replikker eller medrivende musik
Anmeldelse
Balletmester Kenneth Greve har gjort det formidabelt i Helsinki, især med de kraftfulde gæstespil af den russiske koreograf Boris Eifman, som man gerne havde set forlænget til København. I weekenden kunne man opleve ’Snedronningen’ som gæstespil i Operaen. Foto: Mirka Kleemola

’Snedronningen’ – et skud sisu til den danske hygge

I weekenden kunne man opleve ’Snedronningen’ som gæstespil i Operaen. Giv os endelig mere blæst udefra til den udåndende danske ballet
’Dead Man Walking’ er et nutidsdrama sendt i operaens metafysiske tænketank, sådan at dødsstraf hverken debatteres eller angribes eller forsvares. Derimod lader operaen os gå med karaktererne i en meditativ refleksion til musik, som er let tilgængelig, inspireret og præget af en enkelhed, der måske er brug for lige nu

Tilgivelsens berøring

’Dead Man Walking’ er et nutidsdrama sendt i operaens metafysiske tænketank, sådan at dødsstraf hverken debatteres eller angribes eller forsvares. Derimod lader operaen os gå med karaktererne i en meditativ refleksion til musik, som er let tilgængelig, inspireret og præget af en enkelhed, der måske er brug for lige nu
Det var ikke den samme Donovan, der i sidste uge gav 50-årsjubilæumskoncert i Operaen, som den stjerne, Klaus Lynggaard husker fra sin ungdomsbesættelse. Koncerten var ikke særlig god. For nu at sige det mildt. Men dengang var der genkendelse, identifikation, fascination, besættelse

Av, av, av for et møgjubilæum for Donovan

Det var ikke den samme Donovan, der i sidste uge gav 50-årsjubilæumskoncert i Operaen, som den stjerne, Klaus Lynggaard husker fra sin ungdomsbesættelse. Koncerten var ikke særlig god. For nu at sige det mildt. Men dengang var der genkendelse, identifikation, fascination, besættelse
Scenekunstneren Jacob Schokking fandt et manuskript om manipulation og menneskelig herskernatur på internettet, og blev pludselig suget ind i historien om Det Arabiske Forår.

Hvordan får man en diktator fra Det Arabiske Forår ind i et sort, dansk scenerum?

En tunesisk eksdiktator folder sig ud i en monolog med scenekunst af Jacob Schokking, der ellers normalt aldrig ville komme i nærheden af det sprængfarlige og komplekse arabiske forår. For måske findes der en magtfuldkommen diktator i os alle
Hvorfor er man så lykkelig, når Salome står og stråler i et gigantisk afhugget hoved? Det er et under, der først og fremmest ligger i Richard Strauss’ musik, og som også er tæt på en realiseret scenisk udlevelse i Stefan Herheims musikalske opsætning af operaen ’Salome’

Uartige Salome

Hvorfor er man så lykkelig, når Salome står og stråler i et gigantisk afhugget hoved? Det er et under, der først og fremmest ligger i Richard Strauss’ musik, og som også er tæt på en realiseret scenisk udlevelse i Stefan Herheims musikalske opsætning af operaen ’Salome’

Vellykket Nielsen i Operaen

Karl Nielsens gammeltestamentlige drama ’Saul og David’ fra 1901 er behændigt sat ind i en politisk virkelighed. Det er dog Nielsens ophøjede uvirkelighed, der virkelig fænger

Prestige på pumperne

I årene før og efter indvielsen havde Operaen opsat kæmpe produktioner med international anerkendelse, blandt andet Wagners gigantiske Nibelungens ring. Men store satsninger blev der ikke råd til efter besparelserne
De famøse samlejescener er tegnefilmagtigt overdrevne, Anne Margrethe Dahl er perfekt castet vokalt og skuespilmæssigt som den opmærksomhedshungrende, teenageagtige Katerina.

Kvindelystens ultimative pris

Konen keder sig og vil bare gerne elskes, til hun segner. Men Katerinas begær får dødbringende konsekvenser i ’Lady Macbeth fra Mtsensk’, som blev forbudt af Stalin, men nu spiller i en genial iscenesættelse på Operaen

Sider

Mest læste

  1. I weekenden kunne man opleve ’Snedronningen’ som gæstespil i Operaen. Giv os endelig mere blæst udefra til den udåndende danske ballet
  2. ’Dead Man Walking’ er et nutidsdrama sendt i operaens metafysiske tænketank, sådan at dødsstraf hverken debatteres eller angribes eller forsvares. Derimod lader operaen os gå med karaktererne i en meditativ refleksion til musik, som er let tilgængelig, inspireret og præget af en enkelhed, der måske er brug for lige nu
  3. Operachef Sven Müller søger efter otte år nye udfordringer. Han fratræder senest til sommer.
  4. Ny opera om Kaj Munk tager på prisværdig vis en gammel historie op, men mangler som drama enten rivende replikker eller medrivende musik
  5. Det var ikke den samme Donovan, der i sidste uge gav 50-årsjubilæumskoncert i Operaen, som den stjerne, Klaus Lynggaard husker fra sin ungdomsbesættelse. Koncerten var ikke særlig god. For nu at sige det mildt. Men dengang var der genkendelse, identifikation, fascination, besættelse
  6. Konen keder sig og vil bare gerne elskes, til hun segner. Men Katerinas begær får dødbringende konsekvenser i ’Lady Macbeth fra Mtsensk’, som blev forbudt af Stalin, men nu spiller i en genial iscenesættelse på Operaen
  7. En tunesisk eksdiktator folder sig ud i en monolog med scenekunst af Jacob Schokking, der ellers normalt aldrig ville komme i nærheden af det sprængfarlige og komplekse arabiske forår. For måske findes der en magtfuldkommen diktator i os alle