Organisation

Operaen

Årets scenekunst: »Var det der egentlig den kreative klasses bud på købesex?«

Et dansk operamesterværk, et gennembrud på tåspidser og uempatisk totalteater om empati. Scenekunsten bød på mange slags både mindeværdige og overvældende oplevelser i 2019. Vores scenekunstkritikere kigger tilbage på året og kårer de små detaljer, store præstationer og bedste og værste grænseoverskridelser, der gjorde året mindeværdigt

Den dæmoniske barber Sweeney Todds besøg i Operaen er ikke vellykket

Med dårlig lyd og en rodet iscenesættelse er Den Kongelige Opera et stykke fra at lykkes med sin opsætning af Stephen Sondheims musical ’Sweeney Todd’

Det Kongelige Kapel bemægtigede sig Tristan og Isolde

Koncertopførelsen af Wagners ’Tristan og Isolde’ blev langt mere end en koncert med sang. Instruktøren Natascha Metherell tilførte enkle, virkningsfuldt dramatiske dimensioner, men i hovedrollen på scenen udøvede Det Kongelige Kapel en magnetisme over alt og alle. Det var en bevægende kollektiv præstation, som blev befordret af den tyske kapelmester, Lothar Koenigs

Misa Kuranaga er som en balletdanserversion af Greta Thunberg. Når hun går i panik, bliver hun ikke bange – hun handler bare

San Francisco Ballets gæstespil i Operaen viser et flot dansende kompagni med eksplosiv energi. Men Helgi Tomassons ’Romeo og Julie’ har mere fokus på de flotte fægtescener end på psykologien

’Snedronningen’ er en fabelagtig opera med en dyb resonans

Hans Abrahamsen har begået endnu et bemærkelsesværdigt værk, hans første opera. I ‘Snedronningen’ efter H.C. Andersens eventyr viser han, hvor frit, frodigt og dybsindigt man fortsat kan komme overens med en genre, der er tynget af klicheer og konventioner

Carmen er en gorilla, en toreador eller måske bare en fantasi

Ny opsætning af operaen ’Carmen’ er garvet og begavet teater og værd at opleve, selv om det er endnu én af disse opsætninger, hvor Carmen fylder mere, end godt er – og den største kliché om Carmen som selvstændighedens symbol truer med at vinde igen

Det skader ikke at tvivle lidt på, om det man laver, er værd at vise frem

Byen er fuld af folk, der udtrykker sig, koncerter, shows og udstillinger. Med al den personlige udfoldelse, hvem har så brug for mere kunst, mere kultur? Som udøver skader det ikke at tvivle lidt på sig selv, skriver sceneinstruktør Katrine Wiedemann

Holten og Lanes nyopsætning af ’Drot og Marsk’ om en forførers skæbne er en trist af-eroticeret historie

Når man skruer på optikken, kommer sanserne i klemme. ’Drot og Marsk’ er tilbage på Det Kongelige Teater i en anno 2019-udgave, hvor publikum besnæres af stort drama og stor lyd, mens det kan være svært at høre og opfatte den forførende strøm, der driver værket

Jeg husker det, som om der i min ungdom stod Leonard Bernstein på alle klassiske orkesterindspilninger

Leonard Bernsteins musik er skønhed og ekstase, og det er i hans egen musik, vi har budskabet fra musikpersonligheden, der i år ville være fyldt 100, bedst bevaret. Kapellet fejrer ham med medrivende Broadway i Operaen

Tak for pandaer!

Danmark skal ikke kun tage imod gaver, der koster os en formue. Vi skal også selv give, og gør vi det rigtigt, kan vi spare milliarder – og tvinge vores venner til lommerne

Sider

Mest læste

  1. Ny opsætning af operaen ’Carmen’ er garvet og begavet teater og værd at opleve, selv om det er endnu én af disse opsætninger, hvor Carmen fylder mere, end godt er – og den største kliché om Carmen som selvstændighedens symbol truer med at vinde igen
  2. Med dårlig lyd og en rodet iscenesættelse er Den Kongelige Opera et stykke fra at lykkes med sin opsætning af Stephen Sondheims musical ’Sweeney Todd’
  3. Arkitekten bag Operaen erklærede sig tilfreds med den facade, som han nu anklager Mærsk for at have ødelagt. Rådet kunne have grebet ind over for facaden, men undlod efter Henning Larsens udmelding
  4. Hvad, der skulle have været den sublime opera, blev ødelagt af bygherrens paranoide forhold til glas, diktatoriske tendenser og desavouering af den kreative praksis, skriver arkitekten Henning Larsen i sit ætsende smædeskrift imod Mærsk Mc-Kinney Møller
  5. Hans Abrahamsen har begået endnu et bemærkelsesværdigt værk, hans første opera. I ‘Snedronningen’ efter H.C. Andersens eventyr viser han, hvor frit, frodigt og dybsindigt man fortsat kan komme overens med en genre, der er tynget af klicheer og konventioner
  6. Ny opera om Kaj Munk tager på prisværdig vis en gammel historie op, men mangler som drama enten rivende replikker eller medrivende musik
  7. Slotsfløjen skråt ud mod Havnen og Operaen har i fem år stået bag plankeværk og stilladser. Men nu er istandsættelsen overstået, og vi andre må gerne kikke med, inden kronprinsparrets flyttebiler ankommer fra Fredensborg. Uden skilderier - for de er nymalede og vægfaste på Amalienborg
  8. Kasper Holtens første spillefilm over Mozarts opera Don Juan havde verdenspremiere på Asiens største filmfestival i Pusan i Sydkorea. Juan er blevet opdateret til nutidig storbyverden og et flot bud på opera til det store lærred