Organisation

Operaen

Holten og Lanes nyopsætning af ’Drot og Marsk’ om en forførers skæbne er en trist af-eroticeret historie

Når man skruer på optikken, kommer sanserne i klemme. ’Drot og Marsk’ er tilbage på Det Kongelige Teater i en anno 2019-udgave, hvor publikum besnæres af stort drama og stor lyd, mens det kan være svært at høre og opfatte den forførende strøm, der driver værket

Jeg husker det, som om der i min ungdom stod Leonard Bernstein på alle klassiske orkesterindspilninger

Leonard Bernsteins musik er skønhed og ekstase, og det er i hans egen musik, vi har budskabet fra musikpersonligheden, der i år ville være fyldt 100, bedst bevaret. Kapellet fejrer ham med medrivende Broadway i Operaen

Tak for pandaer!

Danmark skal ikke kun tage imod gaver, der koster os en formue. Vi skal også selv give, og gør vi det rigtigt, kan vi spare milliarder – og tvinge vores venner til lommerne

Spøgelser og mordbrændte sigøjnere hjemsøger ’Trubaduren’

Den mexicanske scene instruktør Francisco Negrín gæster Den Kongelige Opera med en tolkning af Verdis operatragedie som spøgelseshistorie. Men ’Trubaduren’ bør også være en musikalsk tour de force, og det lykkes kun delvis hen ad vejen

Det Kongelige Kapel hentede dansende furier op fra dybe klangrum

Hartmut Haenchen er en vægtig arvtager i rækken af store tyske kapelmestre, som har dirigeret Det Kongelige Kapel gennem tiderne. Han er blevet en fast gæst i København og medvirker på bedste vis til at forfine orkestrets klangkultur. Det fremgik af kapelkoncerten med højdepunkter i Brahms’ første symfoni og et ekstranummer af Schubert

Frossen svanesø

Den Kongelige Ballets nyudnævnte solodanser Jonathan Chmelensky er høj og danser ædelt – og har et aristokratisk ansigt. Men han får ingen mimisk hjælp som prinsen i Nikolaj Hübbes kølige nyopsætning af ’Svanesøen’

Opera oversat til stumfilm på den kongelige scene imponerer

Ideen om at oversætte Rossinis komiske opera ’Barberen i Sevilla’ til stumfilm er tæt på genial, men holder måske ikke til sidste akkord
Opera

Intuitiv, nytænkende operaopsætning blotter moderne tragik

Er det Verdi? Er det avantgarde? Er det et dukkehjem? Med pornografisk æstetik og sorte plastikforhæng har Operaen fået en ’Rigoletto’, der gør narrens mareridt nutidigt. Og iscenesætteren dømmer ikke – med den rette belysning kan selv sort plastik være smukt

Stefan Herheim har skabt noget så sjældent som begavet opera

Den norske instruktør Stefan Herheim gør Jacques Offenbachs ufuldendte opera til et magisk testamente i en moderne dagsorden
Koncert

Daddy Dylan har udbygget sit organ

Lad os være voksne og erkende, at det ikke handler om, hvem der har ejerfølelser for Bob Dylan. Lad os nyde, at manden i disse år er en mystisk og til tider betagende koncertoplevelse. Denne gang i Operaen, hvor han ikke kun fastholdt sin stærke form, men viste sig som en større crooner end måske nogensinde før

Sider

Mest læste

  1. Slotsfløjen skråt ud mod Havnen og Operaen har i fem år stået bag plankeværk og stilladser. Men nu er istandsættelsen overstået, og vi andre må gerne kikke med, inden kronprinsparrets flyttebiler ankommer fra Fredensborg. Uden skilderier - for de er nymalede og vægfaste på Amalienborg
  2. Månen giver sig jo tid, mens den anelsesvis farves rosa, tillokkende nær som var den en lokal bekendt og ikke den kolde lampe, der ellers hænger højt til vejrs i mørket
  3. Danmark skal ikke kun tage imod gaver, der koster os en formue. Vi skal også selv give, og gør vi det rigtigt, kan vi spare milliarder – og tvinge vores venner til lommerne
  4. Hvorfor er man så lykkelig, når Salome står og stråler i et gigantisk afhugget hoved? Det er et under, der først og fremmest ligger i Richard Strauss’ musik, og som også er tæt på en realiseret scenisk udlevelse i Stefan Herheims musikalske opsætning af operaen ’Salome’
  5. Når man skruer på optikken, kommer sanserne i klemme. ’Drot og Marsk’ er tilbage på Det Kongelige Teater i en anno 2019-udgave, hvor publikum besnæres af stort drama og stor lyd, mens det kan være svært at høre og opfatte den forførende strøm, der driver værket
  6. Dvoráks 'Rusalka' i musikalsk pragtopførelse på Operaen
  7. Ideen om at oversætte Rossinis komiske opera ’Barberen i Sevilla’ til stumfilm er tæt på genial, men holder måske ikke til sidste akkord
  8. Leonard Bernsteins musik er skønhed og ekstase, og det er i hans egen musik, vi har budskabet fra musikpersonligheden, der i år ville være fyldt 100, bedst bevaret. Kapellet fejrer ham med medrivende Broadway i Operaen