Organisation

Operaen

Teaterkritik
22. november 2022

Skøn kærlighed og kynisk bandekrig i Det Kongelige Teaters flotte ’West Side Story’

Desillusionen præger Thomas Bendixens iscenesættelse af kærlighedsmusicalen ’West Side Story’ på Operaen. Men Søren Torpegaard Lund lyser uimodståeligt op i rollen som den forelskede Tony
’West Side Story’ er blevet en imponerende musical på Operaen, hvor orkestret spiller Bernsteins iørefaldende musik, mens de kører op og ned bag musicalens performere, der står på brandtrapperne og forsøger at nå hinanden i et kys.
Anmeldelse
3. november 2022

’The Handmaid’s Tale’ i optimal iscenesættelse under John Fulljames

Poul Ruders opera efter Magaret Atwoods dystopiske roman er vendt tilbage til Den Kongelige Opera. Ruders’ beherskelse af det store orkester formidler både overvældende barske lydtryk og spirituel skønhed, og den sanglige udførelse er på internationalt niveau
Chloe Lamfords scenografiske tableauer er uhyre virkningsfulde i kombinationen af despotisk storladenhed og vekslende intime rumperspektiver.
Kommentar
30. september 2022

Racismefrygt fører til selvcensur i ballet

Hvis man som koreograf vil skabe dans om Karen Blixens kolonialistiske Afrika, må man kunne opfinde nogle symbolske bevægelser, der i dag hverken virker stødende for danserne eller tilskuerne
Hvis man som koreograf vil skabe dans om Karen Blixens kolonialistiske Afrika, må man kunne opfinde nogle symbolske bevægelser, der i dag hverken virker stødende for danserne eller tilskuerne
Interview
21. september 2022

Koreograf skriver kolonialistiske stereotyper ud af stor ballet om Karen Blixen

Når balletten ’Blixen’ om Karen Blixens liv lørdag genopsættes på Det Kongelige Teater, bliver det med ændringer i koreografien, som er sket efter samtaler med en konsulent. Koreograf Gregory Dean understreger, at han selv har valgt at ændre sin egen koreografi, efter han fik åbnet sine øjne: »Min kunst er ikke større end dansernes og kikuyuernes menneskelighed«
En scene med kikuyuerne som skygger fra den første opførsel af balletten ’Blixen’ i 2019 er fjernet i genopførslen. I stedet bliver de repræsenteret med videoprojektion.
Anmeldelse
16. september 2022

Kæmpeværk om 400 års dansk operahistorie er et pionerarbejde

Henrik Engelbrechts bog om 400 års operahistorie er et bemærkelsesværdigt pionerarbejde
Henrik Engelbrechts bog om 400 års operahistorie er et bemærkelsesværdigt pionerarbejde
Interview
17. august 2022

Operakomponist: »For mig er det som udgangspunkt en absurd oplevelse at se en opera«

Komponisten Matias Vestergård har sammen med forfatter Lea Marie Løppenthin og instruktør Natascha Metherell skabt en moderne horroropera efter klassisk operaskabelon med recitativer, arier og ensemblesang, rigeligt med personforviklinger og en nådesløs længde på tre timer inklusive pause
Operakomponist Matias Vestergård bruger i ’Lisbon Floor’ blandt andet inspiration fra et overnaturligt fænomen, han læste om som barn.
Anmeldelse
19. maj 2022

Louise Alenius provokerer næppe mange med sin opera ’Manualen’

’Manualen’ står ryg mod ryg med Weill og Brechts ’De Syv Dødssynder’ i Den Kongelige Opera. Louise Alenius’ nye opera om det lidende menneske, som skal dø, har skabt en enorm forhåndsinteresse. Men den blev kunstnerisk fordunklet af ’De Syv Dødssynder’ med Oh Lands sang, præsens og kropslighed
’Manualen’ foregår inde i den døende og skildrer den langsomme fysiologiske dødsproces.
Opera om aktiv dødshjælp
6. maj 2022

Komponist Louise Alenius vil fastholde vores blik på den lidende krop i opera om aktiv dødshjælp

Hvorfor er der ikke nogen steder at gå hen, når man trænger til at dø? Det undrer den danske komponist Louise Alenius, der har skrevet en opera om aktiv dødshjælp ud fra lægen Svend Lings’ omstridte manual, som har premiere på Det Kongelige Teater den 15. maj. Information har mødt kunstneren, som et medlem af Etisk Råd anklager for at være med til at forherlige kriminalitet
Hvorfor er der ikke nogen steder at gå hen, når man trænger til at dø? Det undrer den danske komponist Louise Alenius, der har skrevet en opera om aktiv dødshjælp ud fra lægen Svend Lings’ omstridte manual, som har premiere på Det Kongelige Teater den 15. maj. Information har mødt kunstneren, som et medlem af Etisk Råd anklager for at være med til at forherlige kriminalitet
Anmeldelse
9. februar 2022

Nedslående opførelse af Mozarts ’Requiem’ med Det Kongelige Operakor kunne ikke reddes

Det Kongelige Operakors stålsatte klang var en ødelæggende komponent i Mozarts dødsmesse, mener vores anmelder. Det kunne fire udmærkede solister og Det Kongelige Kapel ikke opveje, for heller ikke den britiske dirigent, Julia Jones, formåede at bibringe opførelsen åndelig dybde og ekspressivitet
Det Kongelige Operakor 2018-2019 under ledelse af Stephen Moore, som sidder på gulvet nederst til venstre.
Anmeldelse
4. februar 2022

Don Juan på hotel er grotesk humor, der er spændende – ikke mindst i en #MeToo-tid

I en vellykket ny opsætning af Mozarts opera ’Don Juan’ på Det Kongelige Teater bliver Don Juan-figuren nedtonet og hotelverdenens sørgelige uvirkelighed hovedperson
Det spanske land og Don Giovannis slot i Det Kongelige Teaters vellykkede opsætning af ’Don Juan’ er smidigt omsat til helvede på jord: det internationale storbyhotels absurde uvirkelighed. Et Sodoma og Gomorra indrettet i kortlivet livsstilsinteriør i douce farver.

Sider