Organisation

Radikale Venstre

Radikale Venstre – eller De Radikale – er et dansk socialliberalt parti, der blev grundlagt i 1905 som udbryderparti af Venstrereformpartiet. Partiet har historisk indgået i regeringssamarbejde med både røde og blå partier. Nuværende partileder er Morten Østergaard.

Scener fra et ægteskab
17. september 2022

Fire afgørende øjeblikke fortæller historien om Socialdemokratiets og De Radikales anstrengte forhold

Forholdet mellem Socialdemokratiet og De Radikale har været hårdt prøvet i de seneste årtier og har måske aldrig været dårligere end netop nu. Her er historien om et turbulent politisk ægteskab, som er nødt til at fungere, hvis rød blok skal bevare magten
Socialdemokratiet gik i 2011 til valg på en hårdere udlændingelinje sammen med SF. Det vakte ikke begejstring hos De Radikale – men de tre partiledere var nødt til at blive enige ved forhandlingsbordet, hvis de ville have magten.
Leder
17. juni 2022

Kattegatforbindelsen bør droppes helt, ikke holdes i live med nye undersøgelser

Det er det rigtige valg, at transportminister Trine Bramsen melder ud, at forundersøgelsen ikke giver grundlag for at igangsætte projektet med at bygge en Kattegatforbindelse. Men projektet bør lægges helt i graven
Transportminister Trine Bramsen (S) må lægge ideen om en Kattegat-forbindelse helt i graven. Det giver ingen mening at kaste sig ud i endnu et gigantisk byggeprojekt med massive CO₂-udledninger til følge, skriver Bo Elkjær i denne leder.
Læserbrev
19. januar 2022

Når Venstre viser gode udlændingepolitiske takter, er vi De Radikale klar til at samarbejde

De Radikale sælger ikke ud for at komme nærmere ministerbilerne. Vi har ikke opgivet at trække udlændingepolitikken i vores retning, men registreret, at det er muligt at samarbejde med andre end røde partier, skriver politisk ordfører for De Radikale, Andreas Steenberg, i dette debatindlæg
Udlændingepolitik står højt på den radikale dagsorden, og vi kæmper stadig for at få flere af de nuværende regler ændret. Det har udmeldingen om, at vi ikke kan støtte en socialdemokratisk etpartiregering i fremtiden ikke ændret på, skriver politisk ordfører for De Radikal, Andreas Steenberg.
Interview
19. januar 2022

Nye toner fra De Radikale: Åbner for at ændre udskældt klimaaftale om pluginhybrider

Over de næste par måneder skal der ske en markant ændring i salget af pluginhybrider, ellers vil De Radikale – ligesom Enhedslisten og SF længe har krævet – have genåbnet den aftale, der giver bilerne milliarder i skatterabat, siger partiets klimaordfører
Selv om flere studier har vist, at brugerne kun sjældent eller aldrig lader deres pluginhybrider op, har partiets klimaordfører, Rasmus Helveg Petersen, insisteret på, at »mange bruger de her biler til at køre meget grønt og ansvarligt«, skriver Martin Bahn.
Økonomi
17. januar 2022

Økonomer advarer mod at gennemføre langsigtede reformer for at afhjælpe aktuel mangel på hænder

Flere aktører kalder på politiske tiltag, som kan hjælpe virksomheder med at skaffe arbejdskraft. Men den aktuelle situation med akut mangel på hænder er ikke i sig selv grund til at lave langsigtede reformer, som øger arbejdsudbuddet, siger økonomer
Udbudseformer er ikke nødvendigvis hele svaret på den stigende mangel på arbejdskraft i pleje- og sundhedssektoren, siger en række økonomer.
Interview
11. januar 2022

De Radikale vil ikke klart afvise at støtte blå regering på Nye Borgerliges mandater – men »det ser svært ud«

De Radikales leder Sofie Carsten Nielsen vil blankt afvise at pege på en socialdemokratisk etpartiregering, men vil ikke svare lige så klart på spørgsmålet om, hvorvidt hun vil pege på en borgerlig regering støttet af Nye Borgerlige. »Lad os nu lige se, hvordan mandaterne falder«
De Radikales leder Sofie Carsten Nielsen vil blankt afvise at pege på en socialdemokratisk etpartiregering, men vil ikke svare lige så klart på spørgsmålet om, hvorvidt hun vil pege på en borgerlig regering støttet af Nye Borgerlige. »Lad os nu lige se, hvordan mandaterne falder«
Kronik
10. september 2021

København har penge til både at sikre natur og boliger. I stedet spekulerer vi i aktier

De færreste er klar over det, men Københavns Kommune er storspekulant i aktier med en likviditet på 17 milliarder kroner. Det er helt skørt med alle de udfordringer, vi har. Pengene skal i stedet ud og arbejde for bedre natur og billigere boliger, skriver kandidat til borgerrepræsentationen i København for Radikale Venstre Emil Sloth Andersen i denne kronik
Der bør blive bygget mange flere boligere i København. Men ikke de dyre, som i Nordhavn (billedet), hvor en ét-værelseslejlighed kostede tre millioner kroner i 2017, da priserne var mere ’rimelige’, skriver dagens kronikør.
Kommentar
31. juli 2021

Udlændingeloven er skadelig og spænder ben for vidensdeling

Hvis min mand skulle leve op til reglerne om permanent ophold, skulle han have taget et ufaglært job i stedet for sin ph.d. Det er udtryk for nogle regler, der er helt ude i hampen, skriver konsulent Olivia Scott i dette debatindlæg
Det var Inger Støjberg, der var Udlændinge- og Integrationsminister, da reglerne for at opnå permanent ophold blev strammet i 2016. Stramningerne gør skade på både individer og samfundet, skriver Olivia Scott i denne kommentar.
Læserbrev
21. juli 2021

Indvandrere og efterkommere har en markant lavere valgdeltagelse til kommunalvalg

Indvandrere og efterkommere adskiller sig ikke fra etniske danskere på mange punkter, men der er et sted, hvor de to grupper er forskellige: deltagelsen til kommunal- og regionsrådsvalg. Det kan skyldes flere ting, men det kræver handling, skriver kommunalbestyrelsesmedlem i Frederiksberg Kommune David Munis Zepernick
Indvandrere og efterkommere adskiller sig ikke fra etniske danskere på mange punkter, men der er et sted, hvor de to grupper er forskellige: deltagelsen til kommunal- og regionsrådsvalg. Det kan skyldes flere ting, men det kræver handling, skriver kommunalbestyrelsesmedlem i Frederiksberg Kommune David Munis Zepernick
Læserbrev
21. juli 2021

Infrastrukturplanen asfalterer vejen til en sort fremtid

Regeringen og støttepartierne har med infrastrukturplanen haft mulighed for at indfri deres grønne løfter. Men i stedet fastlåser de fremtidige generationer i et sort samfund, hvor friheden til at vælge bilen fra er nærmest ikkeeksisterende, skriver klimaaktivister i Den Grønne Studenterbevægelse Caroline Bessermann og Eskil Nordahl Fundal
Regeringen og støttepartierne har med infrastrukturplanen haft mulighed for at indfri deres grønne løfter. Men i stedet fastlåser de fremtidige generationer i et sort samfund, hvor friheden til at vælge bilen fra er nærmest ikkeeksisterende, skriver klimaaktivister i Den Grønne Studenterbevægelse Caroline Bessermann og Eskil Nordahl Fundal

Sider