Organisation

Radio Loud

Hvis nogen kan ruske op i de unge, så er det Berlingske! Her er seks programforslag til Radio LOUD 2.0

Berlingske har købt 40 procent af DAB-ungdomskanalen Radio LOUD, hvilket har vakt undren i Mediedanmark. Her på Moderne Tider ser vi imidlertid et stort potentiale i samarbejdet mellem det konservative mediehus og ungdomsradioen – for hvis nogen kan ruske op i den lemfældigt redigerede kanal, ja, så er det Berlingske!

Vi venter stadig på et tilbundsgående medieudspil fra kulturminister Joy Mogensen

Det er ikke nok at sætte tre medlemmer ind i Radio- og tv-nævnet, der har konkrete erfaringer med at drive medievirksomhed. Medieverdenen undergår i disse år store forandringer, og det kalder på et helt anderledes uafhængigt medieorgan, skriver Lasse Jensen i dette debatindlæg

Er der nogen, der lytter til Loud? Det gør vi!

Siden vi lyttede med sidst, har Radio Loud været i dab-æteren i fem måneder. Det er tid til at lytte efter om de har fundet deres egen stil
Ugen på kulturgangen

Gid man kunne flytte ind hos Sussi & Leo – og tage 2.000 unikke gipsskulpturer med

I denne uge lytter Kulturredaktionen både til Steffen Brandt og til protestrap om Black Lives Matter-bevægelsen. Vi ærgrer os over, at Den Kongelige Afstøbningssamling er truet på livet og at det er surt at arbejde på Radio Loud. Verden er af lave – undtagen hos Sussi & Leo

Vi skal give Radio Loud en chance, synes tre ud af fire adspurgte unge

Radio Loud havde i sidste uge 15.000 lyttere på landsplan, men kun 3000 af dem var mellem 12-50 år. Derfor har Information spurgt fire unge, om de lyttede med. Kanalen mangler struktur og profiler, siger de. Og så lytter de sjældent til live radio, men elsker podcasts

Radio Loud vil være »for de unge«. Men Marie, Morten og Mette er stadig ikke helt overbevist

Radio Loud vil være en radio for, til og af de unge. Informations 27-årige kulturjournalist satte sine søskende på 16 og 23 år stævne for at lytte med. Ikke alle følte sig lige ramt

Radio Louds ungdomsprogrammer er bedst, når almindelige unge får ordet

Ud fra den håndfuld programmer, Informations anden Loud-anmelder fik hørt i kanalens første weekend, overrasker Loud positivt. De fineste øjeblikke var dem, hvor det hverken var kendte eller eksperter, men almindelige unge, der fik ordet

Ugerevy: Hvis I fucker det her op i påsken, så går Mette fuld Pontius Pilatus på jeres røv

Som en prøvet forælder, der lover slik, hvis børnene spiser deres grøntsager op, lovede Mette Frederiksen os i denne uge en belønning og et stort skridt tilbage mod hverdagen – men kun hvis vi til gengæld lover at opføre os ordentligt og ikke kaster med broccolien

Radio Loud er skabt hjemme foran computeren i underbukser: »Man lærer hinanden at kende«

Godt en uge nåede kulturredaktionen på den nye licensfinansierede DAB-kanal Loud at arbejde sammen, før de blev sendt hjem. Siden har de arbejdet hjemmefra blandt andet på at udvikle et dagligt fire timers kulturprogram ved navn ’Undtagelsestilstanden’, som har premiere onsdag, hvor kanalen går i luften. Information var med på et videomøde

Radio Loud: Vi er klar til at gå i luften 1. april

Selv om samfundet er droslet ned, og kulturindustrien er presset, går Radio Loud planmæssigt i luften om to uger. Og selv om flere af DAB-kanalens partnere, for eksempel Vega og Roskilde Festival, er under ekstraordinært stort pres, er radiokanalens direktør ikke bekymret: »Vi er ikke mere afhængige af dem, end vi er af noget som helst andet«

Sider

Mest læste

  1. Berlingske har købt 40 procent af DAB-ungdomskanalen Radio LOUD, hvilket har vakt undren i Mediedanmark. Her på Moderne Tider ser vi imidlertid et stort potentiale i samarbejdet mellem det konservative mediehus og ungdomsradioen – for hvis nogen kan ruske op i den lemfældigt redigerede kanal, ja, så er det Berlingske!
  2. Man kan diskutere, om Radio- og tv-nævnet dømte korrekt, da de valgte Radio Loud. Det mest foruroligende er dog ikke afgørelsen, men at politikere nu står i kø for at undergrave den nødvendige armslængde mellem den politiske magt og den redaktionelle uafhængighed, skriver mediejournalist Lasse Jensen i dette debatindlæg
  3. Siden vi lyttede med sidst, har Radio Loud været i dab-æteren i fem måneder. Det er tid til at lytte efter om de har fundet deres egen stil
  4. Ingen har hørt Radio Loud sende endnu, den kan stadig nå at overraske positivt. Det ændrer ikke ved, at valget af kanalen ud fra det indsendte materiale er en gåde
  5. Allerede et halv år inden første sendedag har radiokanalen Loud fået kritik for sine programkoncepter og for at blande redaktionelle og kommercielle interesser sammen. »Programmerne vil altid tage udgangspunkt i en redaktionel beslutning,« siger direktør for Loud, Ann Lykke Davidsen
  6. Radio Loud havde i sidste uge 15.000 lyttere på landsplan, men kun 3000 af dem var mellem 12-50 år. Derfor har Information spurgt fire unge, om de lyttede med. Kanalen mangler struktur og profiler, siger de. Og så lytter de sjældent til live radio, men elsker podcasts
  7. I ly af medieslagsmålet om Radio Loud er en ny selvfinansieret musik- og taleradio kommet til verden. DK4DAB sender døgnet rundt for håndører og tilbyder et pulterkammer af genbrugsprogrammer, folketingsradio og dansktopmusik. Det er charmerende pulterkammerradio, der støver løs på lavbudget
  8. Deres bud var dyrest, og derfor faldt Radio24syv. »Vi er erfaringsramte. Vi ved, hvad det koster at lave radio, som danskerne kan lide,« siger direktør Jørgen Ramskov, der kalder udbudsprocessen ’grotesk’