Organisation

Rosinante

Artikler
Leder
29. august 2022

Gyldendals bestyrelse må dele ansvaret for katastrofekursen med Hesseldahl

Med Morten Hesseldahl tabte Gyldendal millioner på digital platform og glemte at investere i den kulturelle kapital. Men det er også bestyrelsens ansvar
Med fyringen er »dansk kulturlivs evige vandrepokal«, som forfatteren Carsten Jensen har kaldt Morten Hesseldahl, nu vandret videre mod ukendt destination.
Læserbrev
13. april 2022

På Gyldendal markedsfører vi litterære værker. Det ved man, hvis man har læst vores bøger

At bøger er spektakulære og vækker debat burde ikke være et problem. Derfor markedsfører vi på Gyldendal både bøger med ’spektakulære’ og ’ikkespektakulære’ forfattere. Til fælles har de, at det er gode litterære værker, skriver forlagschef på Gyldendal Simon Pasternak
I en litterær debat skulle man tro, at det var et minimumkrav at interessere sig for forfatternes skrift – ikke mindst hvis man beskylder et forlag for ikke at gøre det, skriver forlagschef på Gyldendal Simon Pasternak i dette debatindlæg.
Kommentar
12. april 2022

I dag er gode bøger skrevet af spektakulære personligheder – for det er dem, der sælger

Forlagene har for længst forstået, at de ikke sælger bøger. De sælger forfatterbrands. Jo mere en forfatter selv larmer, jo mindre arbejde skal et forlag lægge i at promovere. Opmærksomhedskapitalismen styrer bogbranchen, og det afgørende er forfatterens identitet, skriver forfatter og kandidat i erhvervsøkonomi og filosofi Jannik Landt Fogt i dette debatindlæg
20-årige Haidar Ansari afsoner en fægselsdom og debuterer som digter på Gyldendal med 'Institutionaliseret'.
Anmeldelse
27. november 2020

Michel Houellebecq skider på sig selv for at kunne blive en stor europæisk forfatter

En fremragende dansk oversættelse af en gammel samling og en ny rodet og stor samling på fransk viser det værste, det mest vulgære, sjoveste og indimellem vidunderligt ærlige og kunstnerisk ambitiøse ved Michel Houellebecq
Det er Michel Houellebecqs klart bedste essayistiske tekster, der nu er udkommet i forfatterens første essaysamling på dansk, skriver Rune Lykkeberg i sin anmeldelse. Bogen er suveræn og overvældende tankevækkende.
Interview
7. februar 2020

Ny forlagsdirektør: »Gutkind skal også være her om 100 år. Det lyder måske højtravende, men det er ambitionen«

Det er opbrudstider i forlagsbranchen, hvor nye digitale medier og gamle kapitalstærke aktører er i fuld gang med at ommøblere landskabet. Ud af asken på det hedengangne Rosinante er senest sprunget et nyt skønlitterært forlag: Gutkind. Forlagets direktør Jacob Søndergaard er opsat på at bevise, at han kan føre et mellemstort kvalitetsforlag til succes
»Jeg kommer ikke fra noget højborgerligt eller højintellektuelt miljø, men fra et jævnt oplyst lærerhjem, og den position antager jeg vel også i det danske forlagslandskab. Jeg er ingen åndsfyrste, men jeg er et almindeligt belæst og interesseret menneske, som forsøger at være en god samfundsborger – også i kraft af mit arbejde, for jeg mener, at det job, jeg har påtaget mig, kommer med et ansvar, og det ansvar løfter jeg med nogle højskoleidealer i bagagen, selv om jeg aldrig selv har gået på højskole. Jeg er drevet af et folkeoplysningsprojekt og en forestilling om, at litteraturen og det levende ord, den kulturelle samtale, skal findes i befolkningen,« siger Jacob Søndergaard.
Leder
31. januar 2020

Lukningen af Rosinante var en gave til Bonnier-koncernen, der starter nyt forlag i Danmark

En række store danske forfattere, der tidligere udkom på Rosinante, har meldt sig under fanerne hos det nystartede forlag Gutkind, der ejes af den svenske Bonnier-koncern. Paradoksalt nok kan Gyldendals lukning af Rosinante komme til at svække forlagets egen mastodontstatus
Nogen decideret nyhed er det ikke, at forlæggeri er relationsarbejde, og at forfattere er tilbøjelige til at følge de redaktører, som de stoler på og får skærpet og udviklet deres forfatterskaber af. Derfor kan det undre, at Morten Hesseldahl har haft så ensidigt et fokus på at trimme driftsomkostningerne i Gyldendal-koncernen, skriver Lone Nikolajsen på lederplads.
Note
4. oktober 2019

Hurlumhej i Det Svenske Akademi

Der oddses sædvanligvis forkert i forbindelse med modtageren af Nobelprisen i litteratur, men nu hvor plejer som bekendt er død i Det Svenske Akademi, kan det være, at gætterierne rammer plet, når der her i oktober skal uddeles hele to priser
Der oddses sædvanligvis forkert i forbindelse med modtageren af Nobelprisen i litteratur, men nu hvor plejer som bekendt er død i Det Svenske Akademi, kan det være, at gætterierne rammer plet, når der her i oktober skal uddeles hele to priser
Anmeldelse
27. september 2019

Dennis Gade Kofod hepper på overnaturlige væsner

Dennis Gade Kofods overvejelser om, hvordan magi fungerer i fortællinger og landskaber er faktisk tit mere tankevækkende end selve folkesagnene i ’Det levende land’
Dennis Gade Kofods overvejelser om, hvordan magi fungerer i fortællinger og landskaber er faktisk tit mere tankevækkende end selve folkesagnene i ’Det levende land’
Kommentar
27. september 2019

Rosinanteforfatter: Når mine to bøger udkommer i morgen, ophører mit samarbejde med Gyldendal

Jeg var forfatter hos Rosinante, og jeg har i dag meddelt Gyldendal, at når de to bøger, der udkommer fredag er ude, så ophører mit samarbejde med dem. Her er mine bevæggrunde
Jeg var forfatter hos Rosinante, og jeg har i dag meddelt Gyldendal, at når de to bøger, der udkommer fredag er ude, så ophører mit samarbejde med dem. Her er mine bevæggrunde
Baggrund
17. september 2019

Frustrerede forfattere efter forlagsfusion: »Det er fuldstændig uforståeligt«

Forlagsmastodonten Gyldendal meddelte mandag, at den nedlægger Rosinante & Co som et selvstændigt datterselskab og fyrer op mod 30 medarbejdere. Ideen er at spare på det uvæsentlige, husleje og administration, for at give råd til det væsentlige, forfatterne og litteraturen. Men spørgsmålet er, om de ting overhovedet kan skilles ad – og om et forlags identitet er mere end et navn
Christina Hesselholdt er en af mange forfattere, der er rystede over og kede af beslutningen om at nedlægge Rosinante & Co som et selvstændigt datterselskab. Hun ved ikke, hvad der nu skal ske med hendes forfatterskab, siger hun.

Sider