Organisation

Roskilde Festival

Radio Loud-direktør om interessekonflikt: »Prøv at høre. Folk må jo opfatte det, som de vil«

Allerede et halv år inden første sendedag har radiokanalen Loud fået kritik for sine programkoncepter og for at blande redaktionelle og kommercielle interesser sammen. »Programmerne vil altid tage udgangspunkt i en redaktionel beslutning,« siger direktør for Loud, Ann Lykke Davidsen

De unge dansede vildt for Elton Johns finske idol Alma

Den festglade finne Alma, der lyder som en værtshusslidt version af Adele, havde fra første nummer publikum med sig på Roskildes Apollo Scenen.
Roskilde

Bekymringer og solstrålehistorier fra et regnvejrsår på Roskilde Festival

Udenpå regner det, men indeni kan solen stadig skinne. For musikken sætter sit helt eget vejr i os og kan overvinde alt andet. Men man kan da også bekymre sig, hvis ikke man har noget bedre at tage sig til. Informations musikredaktør opgør tabene, slikker sårene og hylder højdepunkterne på årets Roskilde Festival

Sambavikingen Jorge Ben Jor skabte en hornblæsende, tropisk regn-dansefest

Der var både fælles-åhhhh og gummistøvlecancan i regnen, da den brasilianske musiklegende Jorge Ben Jor og hans veloplagte bandbrødre trodsede det alt andet end tropiske eftermiddagsvejr på Roskilde Festival torsdag

Hun kalder sig Cardi B, men på Orange Scene var det mere Cardi til et C i karakterbogen

Vi lever i en tid, hvor ballade med rivaler og retsvæsen er PR. Hvor kroppen er seksualiseret og kommercialiseret som aldrig før. Så naturligvis er Cardi B en stjerne. Men hun er også rekord- og banebryder i amerikansk, kvindelig hiphop. En hiphopdronning, der både er voldstiltalt og virkelig god til at hovere. Og hendes ultrakorte koncert på Roskilde Festival onsdag aften var kun 50 procent fornøjelig. Og 50 procent bekymrende. Catalanske Rosalía, derimod ...
Roskilde Festival

»Det er lidt som et økosystem – jeg skal ikke bruge min tomme dåse, men det skal de«

Roskilde Festival har øget sin indsats for at gøre arbejdet nemmere og relationen til gæsterne bedre for de udenlandske flaskesamlere. Men blandt gæsterne er der stadig fortællinger om dåser i snor, stjålne cheeseburgere og ubehagelig adfærd hos både gæster og pantsamlere
Roskilde Festival

Politiske debatter og aktivistiske indslag er »en god modvægt til, at man opfører sig som en idiot resten af dagen«

Opvarmningsdagene er stadig øl, musik fra amatørkunstnere og dårlige anlæg. Men de er i stigende grad også politik, debat og aktivisme. »Man kan jo ikke drikke øl i syv dage,« siger 17-årig festivaldeltager

Silvana Imam svinger et healende baseballbat – og onsdag åbner hun Orange Scene

Silvana Imam, der onsdag åbner Orange Scene på årets Roskilde Festival, har været det indignerede, queer, humanistiske, venstreorienterede outsider-Sveriges stemme. Hun har stolt paraderet sin indvandrerbaggrund og siden sin homoseksualitet. Angreb har været hendes foretrukne retorik, men nu er forsoningen også blevet en del af hendes evangelium
Ugen på kulturgangen

Kunstnere på Copenhell er feministiske, det er danske radiokanaler ikke

Hvis man ser på Copenhell, er der sket noget i kønsdebatten. Det er godt nyt. Ser man på, hvad radioen spiller af dansk musik, er der derimod dårligt nyt, menes der på Informations kulturgang, hvor vi gruppekrammer vores nye rockminister, ser frem til at se en ny omgang hærgen på Roskilde Dyrskueplads, gruer for fodboldens VAR-system og for to millionarvingers indflydelse på det norske kunstliv

FOLK

FOLK fra dagens avis

Sider

Mest læste

  1. Allerede et halv år inden første sendedag har radiokanalen Loud fået kritik for sine programkoncepter og for at blande redaktionelle og kommercielle interesser sammen. »Programmerne vil altid tage udgangspunkt i en redaktionel beslutning,« siger direktør for Loud, Ann Lykke Davidsen
  2. I stedet for rituelle buhråb af et halvt dusin overbeskyttende forældre, bør vi kritisere de virkelige problemer: Et test- og kontrolregime i offentlige institutioner og en kultur med stadigt større fokus på konkurrence og selvoptimering
  3. Selv om Aarhusgruppen Kliché med Lars Hug i spidsen kun nåede at udsende to lp'er i sin levetid, fremstår de ikke desto mindre som startfirsernes måske vægtigste og mest fremsynede udgivelser
  4. For 25 år siden spillede Nirvana sin første og eneste koncert på Roskilde Festival. Her er, hvad vi skrev i den forbindelse
  5. Vi lever i en tid, hvor ballade med rivaler og retsvæsen er PR. Hvor kroppen er seksualiseret og kommercialiseret som aldrig før. Så naturligvis er Cardi B en stjerne. Men hun er også rekord- og banebryder i amerikansk, kvindelig hiphop. En hiphopdronning, der både er voldstiltalt og virkelig god til at hovere. Og hendes ultrakorte koncert på Roskilde Festival onsdag aften var kun 50 procent fornøjelig. Og 50 procent bekymrende. Catalanske Rosalía, derimod ...
  6. For sjette gang stod Bob Dylan på Orange Scene på Roskilde Festival onsdag aften – med charmeklud, en stemme som sandpapir og fræk spjætdans. Allerede i 1998 skrev vores anmeldere om Dylans »skimmelost af et repertoire, som han nu har været ude og lufte i snart tredive år«. 21 år senere kan han stadig, synes vores anmelder. Hvem ved, om han nogensinde abdicerer?
  7. Red Bull er med opbygningen af et regulært medieimperium blevet nogle af verdens bedste til at sælge deres produkt. De gør det ved at tilbyde deres kunder noget helt andet end energidrik. Med selskabets opkøb af tv-rettighederne til Roskilde Festival markeres både en ny kommerciel medievirkelighed og et skifte i dansk kulturlivs forhold til sponsorater
  8. Musikkritikernes årskavalkader har været propfyldt med kvindelige kunstnere, men kigger man på afspilningsstatistikkerne er det alligevel mændene, der har domineret musikåret 2018. Et misforhold, der afslører, at kvalitet og popularitet er uafhængige størrelser. Og derfor påkræver handling fra festivaler og radiostationer – for kunstens skyld