Organisation

Roskilde Festival

Ugen på kulturgangen

Er en voksfigur af Michael Jackson stødende?

Ja. Eller nej. Kulturredaktionen holder øje med dramaet i Rødovre Centrum, hvor protester har fået fjernet en figur af den kontroversielle popkonge – og fået den stillet tilbage igen. Desuden er nye mediehuse blevet varslet, vi hepper på, at verdens dårligste filminstruktør kan bevare sin position via hajfilm, og så er det blevet bevist, at gyserfans ikke nødvendigvis er dumme

Musikåret 2018 tilhørte kvinderne, men ingen lyttede til dem

Musikkritikernes årskavalkader har været propfyldt med kvindelige kunstnere, men kigger man på afspilningsstatistikkerne er det alligevel mændene, der har domineret musikåret 2018. Et misforhold, der afslører, at kvalitet og popularitet er uafhængige størrelser. Og derfor påkræver handling fra festivaler og radiostationer – for kunstens skyld
Roskilde Festival 2018

Hvad vi lærte og aflærte på Dyrskuepladsen i år

Det er sådan her med Roskilde Festivalen: Den er altid bedre IRL – in real life – end på papiret. Stemningen sætter sig som en polyfonisk venligsindet virus i kroppen. De bedste dele af publikum er ekstremt lydhøre, givende og rummelige. Men der er også et voldsomt albuerum omkring hiphopkoncerterne, som ikke har plads til alle og enhver. Kvinder for eksempel

Euforisk Gorillaz-koncert blev pludselig afbrudt, da rapper faldt ned fra scenen

Indierock og hiphop-hybriden Gorillaz lukkede Orange Scene med en oplagt Damon Albarn i front for tegneseriebandets trylleshow. Et stort kor og et væld af gæstestjerner sang publikum glade og op i gear. Men glæden sluttede brat få minutter inde i ekstranummeret, da den sidste gæsterapper drattede i scenegraven

Nick Cave snerrede sig træt gennem støjen på Orange Scene

Det var en hæs og farveløs Nick Cave, der fredag aften forsøgte at sparke publikum omkuld med sin sorgfulde, aggressive rock. Men hans grufulde fortællinger og rasende blues nåede kun ud til de forreste rækker af fremstrakte arme
Brev fra Benedikte von Moltkenstein

Hvor er det politiske i at pisse sponsorøl op ad hegn og ryge hash?

Vores udsendte medarbejdere på Roskilde Festival slider i det for at bringe os de bedste lunser af musikprogrammet på Dyrskuepladsen. Men nu har de fået assistance fra en læser, Benedikte von Moltkenstein, der har kastet sit blik på festivalens fornøjelser. Og hun ser både Jackson Pollock, håb som hobby og potentiale for en musikalsk abortlovgivning i udskejelserne
Roskilde Festival

First Aid Kit havde sangen i deres magt og gik lige i hjertekulen

De svenske sangsøstre i First Aid Kit leverede torsdag eftermiddag et vokalsikkert eftermiddagsshow, hvor alle kunne være med. Deres country-inspirerede popmelodier lyder mere af amerikanske landeveje end af de svenske skove, som bandet er vokset ud af – og som stadig pryder deres visuals

Det er på festivaler, man skal gøre sig fortjent til hyldest og vinde nye generationer. Og det gjorde Eminem

Tidens vinde er for længst blæst langt væk fra Eminem, og for nylig udgav han dét, man i fagfolks terminologi kalder for et lortealbum. Men på Roskilde Festival slog den hvide stjernerapper kontra. I stor, faktisk stadionstor stil

St. Vincent indgød respekt, mens Charlotte Gainsbourg krøb længere og længere ind i sig selv

Det kan være nådesløst at dele sine mest intime minder med et publikum, der har drukket siden morgenstunden og er kommet for at danse. Der var dobbelt op på energiske nordmænd og sky, kvindelige multitalenter på onsdagens Roskilde Festival, hvor St. Vincent, Charlotte Gainsbourg, Paal Nilssen-Love og Kakkmaddafakka spillede. Ikke alle matchede festivalfolkets utrættelige dansetrang lige godt

Roskilde Festival: Eminem har flere gange – utvetydigt – afvist anklager om kvindehad og homofobi

Kunsten kan være smuk og opløftende. Og den kan være det modsatte. Eminems lyriske univers er fyldt med aggression, afmagt og vanvid

Sider

Mest læste

  1. Musikkritikernes årskavalkader har været propfyldt med kvindelige kunstnere, men kigger man på afspilningsstatistikkerne er det alligevel mændene, der har domineret musikåret 2018. Et misforhold, der afslører, at kvalitet og popularitet er uafhængige størrelser. Og derfor påkræver handling fra festivaler og radiostationer – for kunstens skyld
  2. Ja. Eller nej. Kulturredaktionen holder øje med dramaet i Rødovre Centrum, hvor protester har fået fjernet en figur af den kontroversielle popkonge – og fået den stillet tilbage igen. Desuden er nye mediehuse blevet varslet, vi hepper på, at verdens dårligste filminstruktør kan bevare sin position via hajfilm, og så er det blevet bevist, at gyserfans ikke nødvendigvis er dumme
  3. Når Roskilde starter onsdag, er rapperen Eminem hovednavnet. Det er dobbeltmoralsk af en festival, der efter eget udsagn er imod sexisme, når han er kendt for kvindefjendske tekster
  4. I stedet for rituelle buhråb af et halvt dusin overbeskyttende forældre, bør vi kritisere de virkelige problemer: Et test- og kontrolregime i offentlige institutioner og en kultur med stadigt større fokus på konkurrence og selvoptimering
  5. Anslået mindst 500 børn under 15 har i år købt billet til Roskilde Festival. Festivalen mener egentlig ikke, de bør være der, men sælger alligevel børnebilletter
  6. Kønsdebattør Henrik Marstal vil forbyde alle mænd under 21 år adgang til Roskilde Festivals campingområde for at komme seksuelle overgreb til livs. Kollektiv afstraffelse af uskyldige mænd er nødvendigt for at beskytte kvinderne, mener Alternativets folketingskandidat, som dog ikke vil forbyde indvandrere adgang, selv om de statistisk set begår flest voldtægter
  7. Det tog Tobias Holst en del år at indse, at kvinder ikke nødvendigvis var interesserede i hans mening om dem og deres udseende. Og at ét nej er mere end rigeligt
  8. For 25 år siden spillede Nirvana sin første og eneste koncert på Roskilde Festival. Her er, hvad vi skrev i den forbindelse