Organisation

RUC

Jo, der er problemer på RUC. Men RUC’ernes kreativitet og tværfaglighed er der stadig brug for

Roskilde Universitet har problemer, og de skal løses, men den RUC-bashing, som især Berlingske har ført an i, er misforstået. Vi har behov for den kreativitet og tværfaglighed, som RUC’erne besidder, hvis vi vil forberede vores unge på et arbejdsmarked under stadig hastigere forandring

RUC’s gruppearbejde er ikke perfekt. Det er heller ikke meningen

Når kritikken af RUC’s gruppearbejde går på, at ikke alle bidrager lige meget til projektet, har man misset pointen. For gruppearbejde er en unik måde at opnå både faglighed og forståelse af arbejdsmarkedet, skriver forperson for Studenterrådet ved Roskilde Universitet, Mathilde Elisa Vendelholt, i dette debatindlæg

Portræt: RUC’s rektor »har et enormt mod – lidt Pippi Langstrømpe-agtigt«

Pædagogik og læring har været en helt central del RUC-rektor Hanne Leth Andersens karriere, fra hun som 20-årig underviste på et fransk universitet til hendes første lederjob på Aarhus Universitet. Information tegner et portræt af rektoren, hvis universitet er blevet kritiseret heftigt på det seneste

RUC har altid provokeret og vakt røre. Og kritikken af universitetet er ikke helt ubegrundet

Roskilde Universitet er kommet i skudlinjen – igen. Det er for let at komme ind, for let at bestå, og der er for høj ledighed blandt de færdiguddannede. RUC har altid provokeret, mener ledelsen, der afviser dele af kritikken, men er i gang med en stor reform af uddannelserne

Vi må handle nu, hvis forskningsfriheden i Danmark skal reddes

Forskere oplever i dag at blive udsat for censur og forsøg på at påvirke eller forhindre offentliggørelse af forskningsresultater. Det er derfor nødvendigt at ændre rammerne for forskning, så forskerne igen får friere vilkår, større tryghed i ansættelsen og større indflydelse på prioritering af forskningsopgaver og ressourcer, skriver Rasmus Willig og Heine Andersen, henholdsvis lektor ved Institut for Samfundsvidenskab, RUC, og professor emeritus i sociologi, Københavns Universitet, i denne kronik

Rigsarkivets historiebøger og gamle data hjælper ’Corona-Lone’ med at forstå, hvordan vi stopper pandemien

Professor Lone Simonsen advarede allerede mod en coronaepidemi for to år siden, og i dag er store dele af landet kommet på fornavn med ’Corona-Lone’. Information tegner et portræt af forskeren, der har arbejdet som sygdomsdetektiv i USA, og som ikke mener, at vi var godt nok forberedte på pandemien

Henrik Dahl har fat i noget. Han ved bare ikke selv, hvad det er

De klassiske forskerdyder og muligheden for at tænke og forske frit er kommet alvorligt under pres

Det er blevet nemt at gå på universitetet: »Jeg møder til forelæsninger og skimmer teksterne. Det kan man komme langt med«

Universitetet er ikke, hvad det har været. Alt imens undersøgelser viser, at det faglige niveau falder, får de universitetsstuderende bedre og bedre karakterer. Det er kun naturligt, at universiteterne ændrer sig, når en fjerdedel af befolkningen skal have en akademisk uddannelse, mener forskere. Spørgsmålet er, om det kan blive for let at gå på universitetet

Podcast: Er det frie universitet en romantisk myte?

Universiterne er ikke uafhængige af det samfund, der betaler for dem – og det behøver de heller ikke at være. Men det er ikke et argument for at lade embedsmænd og politikere detailstyre universiterne, mener institutleder og forfatter Maja Horst i Moderne Ideer Podcast

RUC kæmper med lav faglighed hos studerende fra Nepal

De 143 nepalesere udgør en tredjedel af de internationale kandidatstuderende på RUC, og det påvirker det faglige niveau, fortæller undervisere og medstuderende. Mange af de studerende kommer fra Niels Brock, hvor sprogkravene er lavere end andre steder. RUC har nu strammet op på sprogkravene

Sider

Mest læste

  1. Roskilde Universitet har problemer, og de skal løses, men den RUC-bashing, som især Berlingske har ført an i, er misforstået. Vi har behov for den kreativitet og tværfaglighed, som RUC’erne besidder, hvis vi vil forberede vores unge på et arbejdsmarked under stadig hastigere forandring
  2. Pædagogik og læring har været en helt central del RUC-rektor Hanne Leth Andersens karriere, fra hun som 20-årig underviste på et fransk universitet til hendes første lederjob på Aarhus Universitet. Information tegner et portræt af rektoren, hvis universitet er blevet kritiseret heftigt på det seneste
  3. Når kritikken af RUC’s gruppearbejde går på, at ikke alle bidrager lige meget til projektet, har man misset pointen. For gruppearbejde er en unik måde at opnå både faglighed og forståelse af arbejdsmarkedet, skriver forperson for Studenterrådet ved Roskilde Universitet, Mathilde Elisa Vendelholt, i dette debatindlæg
  4. Sex, forargelse og skandale. Tre ord der kan få et hvert redaktionslokale til at gløde. Og når der så kan tilsættes en ung fremadstormende politiker og en meget ung pige vil lykken ingen ende tage. Socialdemokraternes uklare udmeldinger gør kun det hele bedre
  5. Vi lægger sjældent mærke til dem, men de gør hele forskellen. Småord som ’jo’, ’vel’ og ’nok’ adskiller dansk fra de fleste andre sprog i verden – og alligevel er deres betydning aldrig blevet beskrevet i dansk grammatik. Det rådes der nu bod på i et grammatisk storværk, hvor der sgu også er blevet plads til sgu
  6. Roskilde Universitet er kommet i skudlinjen – igen. Det er for let at komme ind, for let at bestå, og der er for høj ledighed blandt de færdiguddannede. RUC har altid provokeret, mener ledelsen, der afviser dele af kritikken, men er i gang med en stor reform af uddannelserne
  7. Kvindelige studerende oplever sexchikane på danske universiteter. Sådan lyder det fra 48 anonyme kvindelige studerende, der på tværs af universiteter har skrevet et åbent brev til deres rektorer. Flere universiteter planlægger allerede tiltag, der skal hjælpe krænkede studerende
  8. Universitetet er ikke, hvad det har været. Alt imens undersøgelser viser, at det faglige niveau falder, får de universitetsstuderende bedre og bedre karakterer. Det er kun naturligt, at universiteterne ændrer sig, når en fjerdedel af befolkningen skal have en akademisk uddannelse, mener forskere. Spørgsmålet er, om det kan blive for let at gå på universitetet