Organisation

Rytmisk Musikkonservatorium

Et liv er forbi: Lone Essendrop gav dedikationen til kunsten videre til sit pigekor

Lone Essendrop var ikke selv en stærk sanger, men hun var dedikeret og havde en klar idé om, at det var musikken, hun ville bruge sit liv på. Igennem 30 år ledede hun sit pigekor, og hun gav generationer af sangere musikalitet og disciplin med sig videre i livet
Mød Bisse og hans bande
Bisse er ikke ude på at lave underholdningsmusik. »C.V. Jørgensen er jo heller ikke ude på at gøre folk glade. Det kan godt være, at han gjorde folk glade med Costa del Sol – det var en grisefest, men det var også meget mere end det. Han satte jo ild til grisefesten med den sang.«
Bisse har udgivet fem plader på halvandet år, er blevet udråbt som ny samtidspoet og betegnet som et overdådigt talent, men han har endnu ikke ramt den brede radioflade og den indtjening, der følger med. Selv er han ikke bange for at sælge ud. Han er bange for ikke at sælge nok

Farvel til bryllupsjazzen

Siden 2011 har Rytmisk Musikkonservatorium i København flyttet sig fra at være en teoritung jazzuddannelse til at være en skole for musikkunst. Eleverne skal ikke bare spille flot på et instrument, de skal opdage og udvikle en ’selvstændig kunstnerisk profil’. De er ikke håndværkere, men kunstnere in spe

Mere flamme, mindre citron

Uddannelsessystemet fokuserer snævert på at måle og veje det individuelle talent. Men når talent for alvor udvikler sig, foregår det i samspil med andre i uformelle læringsmiljøer, hvor lysten driver værket. Derfor bør udvekslingen mellem det formelle uddannelsessystem og virkelighedens kreative læringsmiljøer styrkes

Det hvide konservatorium

Der mangler noget. Det mangler både på Det Jyske Musikkonservatorium og på konservatoriet i København: studerende med indvandrerbaggrund. Nu har konservatoriet i Aarhus besluttet at åbne et forberedende kursus kun for ikke-vestlige, som skal klæde dem på til den svære optagelsesprøve...

Slut med det hvide konservatorium

Uddannelsen åbner nu et forberedende kursus for unge af anden etnisk baggrund, men jagten på diversitet er ikke et integrationsprojekt, siger konservatoriet. Det er ren kunstnerisk egoisme

Kvindelige musikere er først og fremmest musikere

Pigebands og kvindelige instrumentalister fremhæves ofte for deres køn, før musikken nævnes. Men mest af alt er de musikere ikke kvinder

Jazzprofessorens suveræne afsked

Django Bates' Charlie Parker-tolkninger er ganske enkelt formidable

Støt det originale

Hvis vi for alvor ønsker at styrke den musikalske udvikling i Danmark, fejler vi på to afgørende punkter. For det første i vores manglende fokus på uddannelse af sangskrivere og for det andet i de procedurer, vi har omkring udvælgelse af talenter her i landet

Sider

Mest læste

  1. Bisse har udgivet fem plader på halvandet år, er blevet udråbt som ny samtidspoet og betegnet som et overdådigt talent, men han har endnu ikke ramt den brede radioflade og den indtjening, der følger med. Selv er han ikke bange for at sælge ud. Han er bange for ikke at sælge nok
  2. Fra den 1. august kommer der nye toner på Holmen når Henrik Sveidahl overtager stillingen som rektor for Rytmisk Musikkonservatorium. Henrik Sveidahl, der selv er uddannet ved konservartoriet, har tidligere været ansat som koordinator og prorektor på stedet, men kan ogå opleves i forbindelse med sin deltagelse i orkestre som blandt andet Tango Orkestret...
  3. Lone Essendrop var ikke selv en stærk sanger, men hun var dedikeret og havde en klar idé om, at det var musikken, hun ville bruge sit liv på. Igennem 30 år ledede hun sit pigekor, og hun gav generationer af sangere musikalitet og disciplin med sig videre i livet
  4. Spot Det danske Melodi Grand prix i 2001 var en længe tiltrængt demonstration af, at selv i vore dage, hvor alt kan planlægges og bliver det, kan overraskelser stadig indtræffe...