Organisation

Rytmisk Musikkonservatorium

Mød Bisse og hans bande
Bisse er ikke ude på at lave underholdningsmusik. »C.V. Jørgensen er jo heller ikke ude på at gøre folk glade. Det kan godt være, at han gjorde folk glade med Costa del Sol – det var en grisefest, men det var også meget mere end det. Han satte jo ild til grisefesten med den sang.«
Bisse har udgivet fem plader på halvandet år, er blevet udråbt som ny samtidspoet og betegnet som et overdådigt talent, men han har endnu ikke ramt den brede radioflade og den indtjening, der følger med. Selv er han ikke bange for at sælge ud. Han er bange for ikke at sælge nok

Farvel til bryllupsjazzen

Siden 2011 har Rytmisk Musikkonservatorium i København flyttet sig fra at være en teoritung jazzuddannelse til at være en skole for musikkunst. Eleverne skal ikke bare spille flot på et instrument, de skal opdage og udvikle en ’selvstændig kunstnerisk profil’. De er ikke håndværkere, men kunstnere in spe

Mere flamme, mindre citron

Uddannelsessystemet fokuserer snævert på at måle og veje det individuelle talent. Men når talent for alvor udvikler sig, foregår det i samspil med andre i uformelle læringsmiljøer, hvor lysten driver værket. Derfor bør udvekslingen mellem det formelle uddannelsessystem og virkelighedens kreative læringsmiljøer styrkes

Det hvide konservatorium

Der mangler noget. Det mangler både på Det Jyske Musikkonservatorium og på konservatoriet i København: studerende med indvandrerbaggrund. Nu har konservatoriet i Aarhus besluttet at åbne et forberedende kursus kun for ikke-vestlige, som skal klæde dem på til den svære optagelsesprøve...

Slut med det hvide konservatorium

Uddannelsen åbner nu et forberedende kursus for unge af anden etnisk baggrund, men jagten på diversitet er ikke et integrationsprojekt, siger konservatoriet. Det er ren kunstnerisk egoisme

Kvindelige musikere er først og fremmest musikere

Pigebands og kvindelige instrumentalister fremhæves ofte for deres køn, før musikken nævnes. Men mest af alt er de musikere ikke kvinder

Jazzprofessorens suveræne afsked

Django Bates' Charlie Parker-tolkninger er ganske enkelt formidable

Støt det originale

Hvis vi for alvor ønsker at styrke den musikalske udvikling i Danmark, fejler vi på to afgørende punkter. For det første i vores manglende fokus på uddannelse af sangskrivere og for det andet i de procedurer, vi har omkring udvælgelse af talenter her i landet

Kunst og kultur skal være hverdag for alle børn og unge

Regeringen nedprioriterer kunst- og kulturtilbud til børn og unge. Derfor risikerer vi, at det kun er elitens børn, der får udbytte af kulturlivet

Sider

Mest læste

  1. Musikkonservatoriet vil forny sig med en ny sangskriverlinje. Målet er, at eleverne bliver mere konkurrencedygtige. En af de optagne er rapperen Kværn, og selv om Konservatoriet umiddelbart virker langt fra et hiphopstudie i Københavns nordvestkvarter, var det en mulighed, Kværn ikke kunne lade passere
  2. Siden 2011 har Rytmisk Musikkonservatorium i København flyttet sig fra at være en teoritung jazzuddannelse til at være en skole for musikkunst. Eleverne skal ikke bare spille flot på et instrument, de skal opdage og udvikle en ’selvstændig kunstnerisk profil’. De er ikke håndværkere, men kunstnere in spe
  3. Pigebands og kvindelige instrumentalister fremhæves ofte for deres køn, før musikken nævnes. Men mest af alt er de musikere ikke kvinder
  4. UDSTILLING *Viera Collaro 1000 farver viser tegninger og lysinstallationer, der viderefører hendes projekt fra 1975 (se de mindst ringe). Åbner i dag. 'Pools & Other Objects' er en udstilling med fotografier skabt af en række yderst interesssante kunstnere, hvoraf flere allerede er blevet klassikere såsom Edward Ruscha, Dan Graham, Anish Kapoor og Mike Kelley...
  5. Uddannelsessystemet fokuserer snævert på at måle og veje det individuelle talent. Men når talent for alvor udvikler sig, foregår det i samspil med andre i uformelle læringsmiljøer, hvor lysten driver værket. Derfor bør udvekslingen mellem det formelle uddannelsessystem og virkelighedens kreative læringsmiljøer styrkes
  6. Udstillinger *Erik Hagens 'Mennesket i fremtiden'. Han er en af de få danske billedkunstnere af format, der siden 60'erne har skildret nutidens verden med dens industrialisme, forbrugerisme, forurening m...
  7. Bisse har udgivet fem plader på halvandet år, er blevet udråbt som ny samtidspoet og betegnet som et overdådigt talent, men han har endnu ikke ramt den brede radioflade og den indtjening, der følger med. Selv er han ikke bange for at sælge ud. Han er bange for ikke at sælge nok