Organisation

Rytmisk Musikkonservatorium

Feature
25. juni 2021

Velkommen til Informations jazzskole: Vi begynder med historie – om rasende nazister og frie unge

I dag begynder Copenhagen Jazz Festival, og vi tager dig gennem 100 års jazzhistorie som opvarmning. Jazzen var en torn i øjet på både besættelsesmagten og den klassiske musik. Nu er genren ved at genfinde sine rebelske rødder
I dag begynder Copenhagen Jazz Festival, og vi tager dig gennem 100 års jazzhistorie som opvarmning. Jazzen var en torn i øjet på både besættelsesmagten og den klassiske musik. Nu er genren ved at genfinde sine rebelske rødder
Portræt
20. marts 2021

Et liv er forbi: Lone Essendrop gav dedikationen til kunsten videre til sit pigekor

Lone Essendrop var ikke selv en stærk sanger, men hun var dedikeret og havde en klar idé om, at det var musikken, hun ville bruge sit liv på. Igennem 30 år ledede hun sit pigekor, og hun gav generationer af sangere musikalitet og disciplin med sig videre i livet
Sin seriøsitet omkring kunst havde Lone Essendrop med hjemmefra.

»Jeg er en si, man hælder verden ned igennem, og så kommer der noget ud«

Bisse har udgivet fem plader på halvandet år, er blevet udråbt som ny samtidspoet og betegnet som et overdådigt talent, men han har endnu ikke ramt den brede radioflade og den indtjening, der følger med. Selv er han ikke bange for at sælge ud. Han er bange for ikke at sælge nok
Bisse er ikke ude på at lave underholdningsmusik. »C.V. Jørgensen er jo heller ikke ude på at gøre folk glade. Det kan godt være, at han gjorde folk glade med Costa del Sol – det var en grisefest, men det var også meget mere end det. Han satte jo ild til grisefesten med den sang.«
Baggrund
19. januar 2015

Farvel til bryllupsjazzen

Siden 2011 har Rytmisk Musikkonservatorium i København flyttet sig fra at være en teoritung jazzuddannelse til at være en skole for musikkunst. Eleverne skal ikke bare spille flot på et instrument, de skal opdage og udvikle en ’selvstændig kunstnerisk profil’. De er ikke håndværkere, men kunstnere in spe
’Ændringerne var perfekte for os, for vi var ikke så node-agtige,’ sagde Max Winding, inden han gik tilbage til stemmetræningen.
Kronik
13. marts 2012

Mere flamme, mindre citron

Uddannelsessystemet fokuserer snævert på at måle og veje det individuelle talent. Men når talent for alvor udvikler sig, foregår det i samspil med andre i uformelle læringsmiljøer, hvor lysten driver værket. Derfor bør udvekslingen mellem det formelle uddannelsessystem og virkelighedens kreative læringsmiljøer styrkes
Store musiknavne som f.eks. The Beatles er typisk udsprunget af skabertrang i øvelokaler og ikke af formelle musikuddannelser.
Leder
28. januar 2011

Det hvide konservatorium

Der mangler noget. Det mangler både på Det Jyske Musikkonservatorium og på konservatoriet i København: studerende med indvandrerbaggrund. Nu har konservatoriet i Aarhus besluttet at åbne et forberedende kursus kun for ikke-vestlige, som skal klæde dem på til den svære optagelsesprøve...
Baggrund
26. januar 2011

Slut med det hvide konservatorium

Uddannelsen åbner nu et forberedende kursus for unge af anden etnisk baggrund, men jagten på diversitet er ikke et integrationsprojekt, siger konservatoriet. Det er ren kunstnerisk egoisme
Hvid med hvidt på: et orkester fra Det Jyske Musikkonserva-torium spilller op i Århus med en besætning, der forudsigeligt nok ikke inkluderer musikere med indvandrerbaggrund. Dem er der nemlig rigtig langt imellem.
Leder
7. oktober 2010
Baggrund
6. oktober 2010

Kvindelige musikere er først og fremmest musikere

Pigebands og kvindelige instrumentalister fremhæves ofte for deres køn, før musikken nævnes. Men mest af alt er de musikere ikke kvinder
15. juni 2010

Jazzprofessorens suveræne afsked

Django Bates' Charlie Parker-tolkninger er ganske enkelt formidable

Sider

  • 22. november 1997

    Danmark er blevet mere råt

    Den amerikanske jazz-komponist og arrangør Ray Pitts ser tilbage på 35 år i det danske jazz-miljø, hvor han har bevæget sig fra musiker- til komponistrollen - og hvor danskernes forhold til det og de fremmede er blevet mere hysterisk INTERVIEW Når Ray Pitts på mandag og tirsdag tager plads foran Radioens Big Band i Copenhagen JazzHouse for at dirigere det i et program med hans egne kompositioner, vil han befinde sig på en gammelkendt plads...
  • »Jeg er en si, man hælder verden ned igennem, og så kommer der noget ud«

    Bisse har udgivet fem plader på halvandet år, er blevet udråbt som ny samtidspoet og betegnet som et overdådigt talent, men han har endnu ikke ramt den brede radioflade og den indtjening, der følger med. Selv er han ikke bange for at sælge ud. Han er bange for ikke at sælge nok
    Bisse er ikke ude på at lave underholdningsmusik. »C.V. Jørgensen er jo heller ikke ude på at gøre folk glade. Det kan godt være, at han gjorde folk glade med Costa del Sol – det var en grisefest, men det var også meget mere end det. Han satte jo ild til grisefesten med den sang.«
  • Baggrund
    19. januar 2015

    Farvel til bryllupsjazzen

    Siden 2011 har Rytmisk Musikkonservatorium i København flyttet sig fra at være en teoritung jazzuddannelse til at være en skole for musikkunst. Eleverne skal ikke bare spille flot på et instrument, de skal opdage og udvikle en ’selvstændig kunstnerisk profil’. De er ikke håndværkere, men kunstnere in spe
    ’Ændringerne var perfekte for os, for vi var ikke så node-agtige,’ sagde Max Winding, inden han gik tilbage til stemmetræningen.
  • Feature
    25. juni 2021

    Velkommen til Informations jazzskole: Vi begynder med historie – om rasende nazister og frie unge

    I dag begynder Copenhagen Jazz Festival, og vi tager dig gennem 100 års jazzhistorie som opvarmning. Jazzen var en torn i øjet på både besættelsesmagten og den klassiske musik. Nu er genren ved at genfinde sine rebelske rødder
    I dag begynder Copenhagen Jazz Festival, og vi tager dig gennem 100 års jazzhistorie som opvarmning. Jazzen var en torn i øjet på både besættelsesmagten og den klassiske musik. Nu er genren ved at genfinde sine rebelske rødder
  • 4. juni 1998

    Kultur i ugen

    Af LISBETH BONDE,ANDERS BEYER,ERIK WIEDEMANN,TORBEN BILLE,JESPER JUUL JENSEN,ALLAN DE WAAL,og NINA DAVIDSEN *Günther Grass 'Fundsachen für Nichtleser' - og andre arbejder på papir...
  • Portræt
    20. marts 2021

    Et liv er forbi: Lone Essendrop gav dedikationen til kunsten videre til sit pigekor

    Lone Essendrop var ikke selv en stærk sanger, men hun var dedikeret og havde en klar idé om, at det var musikken, hun ville bruge sit liv på. Igennem 30 år ledede hun sit pigekor, og hun gav generationer af sangere musikalitet og disciplin med sig videre i livet
    Sin seriøsitet omkring kunst havde Lone Essendrop med hjemmefra.