Organisation

S-regeringen

Det var faktisk en god dag for klimaet, da Klimarådet dumpede regeringens klimaindsats

Klimarådet konkluderer, at regeringens klimaindsats går for langsomt. Det er godt, fordi det tvinger regeringen til yderligere handling

Christiansborg er genåbnet hurtigere end resten af Danmark

Regeringstoppen gør da også alt for at skærpe splittelsen og er fundet tilbage til den aggressive form for udskamning, der virkede så effektivt under nedlukningen.

Mattias Tesfaye og S-regeringen har brudt højrefløjens monopol på strammerkursen

Med en bølge af nye strammerforslag forsøger S-regeringen at fjerne de sidste små sprækker, der hidtil har adskilt de store borgerlige partier fra Socialdemokratiet i den ophedede udlændingepolitik. Kursen fortsætter ufortrødent: Kun argumenterne er blevet omformuleret til et nyt sossesprog

Rokader hos støttepartierne er godt nyt for en regering, der ikke har travlt med at blive grønnere

Modspillet til S-regeringen i klimapolitikken kan blive mindre på grund af de seneste personrokader i toppen hos støttepartierne: Enhedslisten har skiftet klimaordfører, og De Radikale aflyser nu definitivt at gøre den grønne omstilling til et kabinetsspørgsmål

Med en trylleformular afslører Mette Frederiksen sit vinderprojekt. Det handler om økonomi

Med sin trylleformular om såkaldte »andengenerationsreformer« er statsminister Mette Frederiksen i gang med at neutralisere den økonomiske kritik fra både borgerligt hold og fra venstrefløjen. Her er S-regeringens nye, bærende projekt, der også tegner til at blive grundlaget for næste valgkamp

Rigsretssag øger presset på alle ministre – og de døde mink spøger

Med det massive flertal i Folketinget for en rigsretssag mod Inger Støjberg vil ministre ikke længere være beskyttede som fredhellige skikkelser, der kan nøjes med at få en ’næse’, når de afsløres i at begå lovbrud eller vildlede Folketinget. Nu er risikoen for at blive stillet til ansvar pludselig reel

Den grønne opposition er ved at få tæsk med en hockeystav

Et ambitiøst reduktionsmål i 2025 er altafgørende, hvis ikke den danske klimastrategi skal ende som en hockeystav-model. Støttepartierne må derfor vise, de reelt er en grøn opposition til S-regeringen

Enhedslisten: Regeringen burde have reageret hurtigere på stigende coronasmitte

»De har været for langsommelige,« siger Enhedslistens sundhedsordfører, der ellers bakker op om de restriktioner, regeringen har indført for at bremse coronasmitten

Minkgranskning varsler større magt til Folketinget

De Radikale har fået de borgerlige partier med på ideen om at oprette en ny form for granskningskommission, der i løbet af 2021 skal kulegrave S-regeringens håndtering af minkskandalen. Dermed styrkes også Folketingets fremtidige muligheder for at holde den til enhver tid siddende regering bedre i skak

Det er en falliterklæring, at vi ikke har fået et løfte om en CO2-afgift i Danmark

Det, som regeringen og aftalepartierne kalder en grøn skattereform, fremstår som en falliterklæring for klimapolitikken i Danmark. Det er svært at se, hvordan man kan nå sine mål, hvis man ikke vil forpligte sig til at bruge det bedste instrument: en ensartet CO2-afgift

Sider

Mest læste

  1. Med en bølge af nye strammerforslag forsøger S-regeringen at fjerne de sidste små sprækker, der hidtil har adskilt de store borgerlige partier fra Socialdemokratiet i den ophedede udlændingepolitik. Kursen fortsætter ufortrødent: Kun argumenterne er blevet omformuleret til et nyt sossesprog
  2. Normaliseringen af dansk politik er sket hurtigt og overrumplende. De dybe uenigheder, der udspiller sig om tempoet i genåbningen – og som kan svække pandemibekæmpelsen – afspejler dog helt almindelige interessekonflikter partierne imellem
  3. Klimarådet konkluderer, at regeringens klimaindsats går for langsomt. Det er godt, fordi det tvinger regeringen til yderligere handling
  4. Modspillet til S-regeringen i klimapolitikken kan blive mindre på grund af de seneste personrokader i toppen hos støttepartierne: Enhedslisten har skiftet klimaordfører, og De Radikale aflyser nu definitivt at gøre den grønne omstilling til et kabinetsspørgsmål
  5. Den positive udvikling i sundhedstallene har fået et enigt Folketing til at fremrykke genåbningen. Et flertal uden om regeringen forsøgte dog i første omgang at gøre oprør mod S-regeringen. Men tabernaklet mislykkedes, og alle partier endte hurtigt med igen at blåstemple statsministerens linje for en gradvis normalisering
  6. Med sin handlekraftige fremtoning er statsminister Mette Frederiksen (S) trådt i karakter som en ny landsmoderskikkelse og har styrket sin folkelige popularitet – også langt ind i de borgerlige kredse, der længe har drømt om, at Danmark skulle få en stærk leder
  7. Med det massive flertal i Folketinget for en rigsretssag mod Inger Støjberg vil ministre ikke længere være beskyttede som fredhellige skikkelser, der kan nøjes med at få en ’næse’, når de afsløres i at begå lovbrud eller vildlede Folketinget. Nu er risikoen for at blive stillet til ansvar pludselig reel
  8. S-regeringen har formelt forpligtet sig til en ambitiøs grøn omstilling. Men kun indtil andre løsninger er parlamentarisk mulige. Kort før sommerferien udnyttede Socialdemokratiet, at der også er et sort flertal i Folketinget, som de grønne partier end ikke tør blokere for