Organisation

SAS

Artikler
Leder
13. september 2022

Danske våben er vigtige i Ukraines kamp mod den russiske besættelse

Danmark har leveret pansrede køretøjer til Ukraine ud over granater og missiler. Det giver god mening at hjælpe, også med våben, i presset mod den russiske trussel mod Europas sikkerhed
14 danske kampvogne og andet materiel blev forleden udskibet fra Fredericia Havn til Estland. Kampvognene er en del af det danske bidrag til NATO-tilstedeværelse i Estland.
Essay
19. august 2022

Flymaskinen lovede os hele verden. Men nu er himlens frie metalfugl brudt i brand

Det har været en dårlig sommer for flyvemaskinens renommé – med SAS-strejke, bagagekaos og Hollywoodstjerner på ultrakorte ture i privatfly. Samtidig har vi læst bestsellere og set tv om flyrejser, der går grueligt galt. Noget er sket med den frie fugls maskine
Efter en forfærdelig sommer for flytrafikken er vores drømme blevet hjemløse.
Læserbrev
3. august 2022

Strandede SAS-turister kan ikke se ud over egen CO2-osende næsetip

Turister begræder deres besværlige flyaflysninger, mens temperaturen bare stiger og stiger – blandt andet på grund af flyrejserne. Vi bør som menneskehed vågne op fra hængekøjens apati og tage fælles ansvar for de kriser, vi står i
Turister begræder deres besværlige flyaflysninger, mens temperaturen bare stiger og stiger – blandt andet på grund af flyrejserne. Vi bør som menneskehed vågne op fra hængekøjens apati og tage fælles ansvar for de kriser, vi står i
Feature
23. juli 2022

SAS var mere end et flyselskab: Det var en drøm om Skandinavien og vores plads i verden. I dag er den forbi

Tirsdag underskrev SAS’ ledelse og piloter en aftale efter to ugers strejke, som har kostet selskabet i omegnen af en milliard kroner. Hvis man skal forstå udmattelseskampen og flyselskabets fortsatte overlevelseskamp, må man også forstå SAS’ historie. Fra storhedstiden, hvor selskabet var et symbol på skandinavisk overlegenhed, til i dag, hvor man ligner et offer for alt det, der er galt med flybranchen
Tirsdag underskrev SAS’ ledelse og piloter en aftale efter to ugers strejke, som har kostet selskabet i omegnen af en milliard kroner. Hvis man skal forstå udmattelseskampen og flyselskabets fortsatte overlevelseskamp, må man også forstå SAS’ historie. Fra storhedstiden, hvor selskabet var et symbol på skandinavisk overlegenhed, til i dag, hvor man ligner et offer for alt det, der er galt med flybranchen
Leder
20. juli 2022

Den danske model har sejret, men der venter SAS store udfordringer

SAS og de strejkende piloter har indgået en ny overenskomstaftale efter 15 dages strejke. Det er første skridt på vejen til at forsøge at overleve i en kriseramt og konkurrencepræget flybranche. Men der er lang vej endnu
Den nye aftale mellem SAS og piloterne betyder blandt andet, at piloterne går 25 procent ned i løn. På billedet ses formand for Dansk Pilotforening Henrik Thyregod på vej til forhandlingerne i Stockholm.
Overenskomster
19. juli 2022

Krisen i SAS har udstillet strid mellem fagforeningerne

SAS-konflikten har udstillet en kamp mellem fagforeningerne, der varetager yngre og ældre piloters interesser. Det kan svække fagbevægelsen, at de konkurrerer indbyrdes, mener ekspert. Natten til tirsdag bekræftede SAS, at flyselskabet og piloterne er nået til enighed om en aftale
Arbejdsmarkedsforsker professor emeritus Flemming Ibsen mener, at det ville det være langt bedre, hvis fagforeningerne stod sammen i en tid, hvor SAS står i en overlevelseskamp, i stedet for at kæmpe imod hinanden.
Læserbrev
15. juli 2022

SAS-cheferne aflyser din ferie, mens de får fede lønstigninger

SAS-ledelsen skal vælge: Enten må de punge ud og møde deres ansatte eller sende selskabet på katastrofelanding. Det går ikke, at chefernes løn stiger, når de samtidig beder de ansatte gå ned i løn
Det er SAS-ledelsen, der nægter at samarbejde og derfor har sendt piloterne på strejke med mange aflyste fly til følge, skriver Emil Samaras Eriksen.
Infrastruktur
13. juli 2022

SAS står i sit livs værste krise – men bør den danske stat fortsætte støtten?

SAS’ storhedstid er forbi, og flyselskabet er udfordret af høj gæld og alt for høje omkostninger. Selskabets knudepunkt i København er ifølge eksperter primært kritisk infrastruktur for Københavns erhvervsliv, og det kan være en fordel for SAS at blive sat fri fra de statslige ejere, lyder det. Men spørgsmålet er, hvem der så overtager selskabet
SAS’ storhedstid er forbi, og flyselskabet er udfordret af høj gæld og alt for høje omkostninger. Selskabets knudepunkt i København er ifølge eksperter primært kritisk infrastruktur for Københavns erhvervsliv, og det kan være en fordel for SAS at blive sat fri fra de statslige ejere, lyder det. Men spørgsmålet er, hvem der så overtager selskabet
Luftfart
9. juni 2022

Sverige lægger op til at trække sig fra SAS. Nu er alles øjne rettet mod Danmark

Efter at den svenske regering har afvist at hælde flere penge i SAS, venter alle på en dansk udmelding om det nødlidende flyselskab. En privat investor melder at »stå fuldt ud bag« SAS’ nødvendige arbejde for at blive konkurrencedygtigt
SAS ejes af den danske og den svenske stat som storaktionærer, samt en række private, mindre aktionærer, blandt andet Wallenberg Investments, der ejes af familiefonden Knut & Alice Wallenberg Stiftelsen.
Kommentar
24. februar 2022

Lønmodtagerne har heldigvis friheden til at stoppe arbejdet i protest – selv i vinterferien

Højrefløjen elsker den personlige frihed, bare ikke når lønmodtagerne bruger den til at nedlægge arbejdet. Men netop friheden til at tilbageholde arbejdskraft er lønmodtagerens vigtigste modspil til arbejdsgivernes magt i en kapitalistisk økonomi, skriver Enhedslistens Pelle Dragsted i dette debatindlæg
Lønmodtagernes frihed til at vælge kollektivt at stoppe med at arbejde er stadig den dag i dag det eneste, der kan balancere kapitalejernes totale dominans, skriver tidligere folketingsmedlem for Enhedslisten Pelle Dragsted i denne kommentar. 

Sider