Organisation

Saybia

Anmeldelse
10. september 2019

Alle kan være med på Søren Huss’ sorthvide hverdagsalbum

Det var meningen, at Søren Huss’ fjerde soloalbum, ’Sort og Hvid til evig tid’, skulle være en lys plade. Men heldigvis rummer sangerens univers stadig både det hverdagslige, det pudsige og det deprimerede. Han er nået til et sted, hvor han har gjort sig fri af personlige tragedier, uden at behøve lægge dem fra sig
Med ’Sort og Hvid til evig tid’ har Søren Huss formået at nå til et sted, hvor han gør sig fri af personlige tragedier uden at lægge dem fra sig.
Anmeldelse
17. november 2017

Uffe Lorenzen og Søren Huss: Den danske vise er en skægget mand

Uffe Lorenzen fra Spids Nøgenhat og Søren Huss fra Saybia jagter autenticiteten på hver deres nye udgivelse. Men de er bestemt ikke enige om, hvad det autentiske er for en størrelse, og den ene lykkes bedre med sit projekt end den anden
Sine steder er Uffe Lorenzens album ’Galmandsværk’ fremragende.
Anmeldelse
2. oktober 2015

Tab, feberflirt og politiske folkeviser

Saybia undersøger afstanden til tragedien. Emma Acs leger med flirtens afstande. Lars Lilholt siger, at vi selv opfinder afstande mellem mennesker. Og Bisse råber til dem, der har lagt afstand til ham. Fire nye danske plader arbejder med, ja, afstande
Emma Acs’ ’Give In To Whatever’ er en stilistisk og kunstnerisk veludført plade med musikalsk overskud – men uden de store følelser.
Interview
15. oktober 2012

Musikeren, der tester hverdagen

Efter at have vendt vrangen ud på sin sorg i soloudspillet ’Troen & Ingen’, har Søren Huss med egne ord ikke længere så meget på spil. På den nye plade, ’Oppefra & ned’, der udkommer i dag, opsøger den tidligere Saybia-forsanger voksenlivets udfordringer og genfortolker protestsange
Voksenlivet er én del af Søren Huss’ nye plade. En anden er protester og opråb. Pladen, ’Oppefra & ned’, udkommer i dag.
Anmeldelse
16. oktober 2010

I farve-zonerne gråt og sort

Saybia-forsangeren Søren Huss solodebut handler om sorgprocessen i hælene på hans kærestes meningsløse trafikdød. Det er der kommet et i dansk sammenhæng enestående værk ud af
Søren Huss' debutplade som solist er ganske ulig noget andet, vi har hørt her til lands. Han synger sangene så emotionelt kraftfuldt, at det i passager er svært at synke klumpen i halsen.
Baggrund
26. september 2009

Farvel mono, goddag niche

Informations musikankermand forsøger med hjertet i halsen, balkaniseret åndedræt og globaliseringsfeber i fingerspidserne at tegne et snit ned gennem årtiet, der sukker på sidste vers
Den sidste stjerne. Mulighederne for at opbygge stjerner som i gamle dag er væk. Det virker kun passende, omend sørgeligt, at Michael Jackson skulle dø ved udgangen af årtiet.
Baggrund
13. marts 2009

Dansk rock er døden nær

Så må man ikke skråle, så må man ikke hoppe, så må man ikke være (fysisk) høj. Det er blevet svært at gå til koncert herhjemme. Måske fordi dansk rockmusik er stendød - målt på publikumskultur, pinlige prisshows, kritikere i krise og kunstnere uden gennemslagskraft
Begejstring. Vi må bare vente på at nogen igen begynder at sætte pris på den klassiske treenighed: trommer, bas og guitar og får bragt begestringen tilbage til publikum.
27. juni 2008

Husk at kineserne ikke prøver at modarbejde forandring

Det går skidt med musiksalget i Vesten, men Kina er et kæmpe uopdyrket marked. Ytringsfriheden er ét problem - men vigtigst er det, at udenlandske aktører bliver nødt til at sætte sig ind i, hvad der faktisk foregår i landet. For det forandrer sig hele tiden, siger to danskere, der vil eksportere dansk musik til 1,3 milliarder kinesere
Stort publikum. Publikum er der, men hvis man tror, man kan komme til Kina og belære dem om noget, så er man gået galt i byen, siger de to danske musikeksportører.
Anmeldelse
12. april 2008

Klitoris sidder i hovedet

Håndværk kan være en fordel, men det kan også risikere at reducere sex og musik til bøvede monumenter over menneskeligt hovmod over for eksistensens nåde. Til pornografi og musikgymnastik. Forklaring følger
22. december 2007

Døden, det digitale rum og de æterbårne musikhadere

Vor mand på rocken reflekterer over dem, vi mistede i 2007, den sejrende digitale teknologi og MySpaces betydning for musikopfattelsen samt de æterbårne mediers svigt af den nye musik
Otto Brandenburg, der døde i marts, satte sit uforlignelige præg på dansk showbiz i over 50 år. Først som medlem af Four Jacks og fra 1959 som megapopulær solist.

Sider

  • Anmeldelse
    10. september 2019

    Alle kan være med på Søren Huss’ sorthvide hverdagsalbum

    Det var meningen, at Søren Huss’ fjerde soloalbum, ’Sort og Hvid til evig tid’, skulle være en lys plade. Men heldigvis rummer sangerens univers stadig både det hverdagslige, det pudsige og det deprimerede. Han er nået til et sted, hvor han har gjort sig fri af personlige tragedier, uden at behøve lægge dem fra sig
    Med ’Sort og Hvid til evig tid’ har Søren Huss formået at nå til et sted, hvor han gør sig fri af personlige tragedier uden at lægge dem fra sig.
  • Anmeldelse
    12. april 2008

    Klitoris sidder i hovedet

    Håndværk kan være en fordel, men det kan også risikere at reducere sex og musik til bøvede monumenter over menneskeligt hovmod over for eksistensens nåde. Til pornografi og musikgymnastik. Forklaring følger
  • Anmeldelse
    17. november 2017

    Uffe Lorenzen og Søren Huss: Den danske vise er en skægget mand

    Uffe Lorenzen fra Spids Nøgenhat og Søren Huss fra Saybia jagter autenticiteten på hver deres nye udgivelse. Men de er bestemt ikke enige om, hvad det autentiske er for en størrelse, og den ene lykkes bedre med sit projekt end den anden
    Sine steder er Uffe Lorenzens album ’Galmandsværk’ fremragende.